واضح آرشیو وب فارسی:دانا: حجت الاسلام ناصر رفیعی ضمن تحلیل شعارهای عاشورا و شرح رجز انس بن حارث در کربلا گفت: از رجز ایشان نتیجه می گیریم که شیعه حضرت علی (ع) شیعه خداوند است.به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بسیج مداحان، حجت الاسلام ناصر رفیعی در ارتباط با تحلیل شعارهای عاشورایی اظهار داشت: یاران امام حسین (ع)، بنی هاشم و حتی خود ایشان شعارها و رجزهایی را در میدان جنگ خوانده اند که باید با شرح آنها از زوایای ناگفته تاریخ پرده برداریم. این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: روز عاشورا وقتی عمر بن سعد دید که تعداد کشته های سپاه دشمن زیاد شده است، شخصی به نام عمرو بن حجاج را مأمور جلوگیری از این حادثه کرد. وی نیز به وسط سپاه عمر رفت و فریاد زد « ای احمقان، این ها افرادی شجاع و آزاده های شهر هستند و در شهادت از یکدیگر سبقت می گیرند. پس روش جنگ خود را تغییر دهید و با توان بیشتری عمل کنید.» وی در ادامه با اشاره به زندگانی و رشادت های انس بن حارث که یکی از یاران اباعبدالله (ع) بود بیان داشت: در تاریخ نوشته اند ایشان پیرمردی بود که در روز عاشورا 18 نفر از دشمنان را به درک واصل کرده است. حجت الاسلام رفیعی در ادامه تبیین شخصیت برجسته انس بن حارث اضافه کرد: خود ایشان نقل می کنند روزی از پیامبر اسلام (ص) شنیدم که «پسرم حسین (ع) در سرزمینی کشته می شود که به آن کربلا می گویند. هر کسی آن روز حاضر باشد بر او واجب است که او را یاری دهد.» این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: وقتی انس سخنان پیامبر را شنید خانه و زندگی خود را رها کرد و در روستایی در نزدیکی کربلا ساکن شد. محمد بن سعد که نویسنده ای سنی است در کتاب خود آورده است که شخصی به نام هیثم از کربلا عبور می کرد که انس را دید و دلیل حضور او در این سرزمین را پرسید. وی نیز پاسخ داد که من سال ها قبل از پیغمبر خدا شنیده ام که حسین (ع) در این سرزمین کشته می شود. می ترسم آن روز فرا برسد و من از کربلا دور باشم. وی در تشریح رجز انس بن حارث کاهلی اسدی بیان داشت: ایشان در رجز خود حتی نام خود را ذکر نکرده است. رجز انس سه بیت دارد و در بیتی از آن می گوید « کربلا دو گروه شیعه دارد؛ شیعه خاندان علی (ع) و شیعه خاندان ابوسفیان.» حجت الاسلام به تفسیر لفظ «شیعه» پرداخت و گفت: اینکه شیعه از کجا آمده و چه کسی لفظ شیعه را به میان آورده ذهن بسیاری از افراد را مشغول خود کرده است و نظرات مختلفی هم در این باره وجود دارد. این استاد حوزه و دانشگاه افزود: استفاده از کلمه شیعه با عصر رسالت پیامبر همراه بوده است زیرا که حضرت محمد (ص) فرمودند که « ای علی (ع)! تو و پیروانت رستگار می شوید.» جوانان ما باید دلیل شیعه بودن شان و دفاع از واقعه غدیر را بدانند و بتوانند در برابر شبهات دشمنان به ویژه شبکه های خارجی پاسخی منطقی دهند. وی در ادامه ضمن بیان روایتی در ارتباط با فضیلت حضرت علی (ع) تصریح کرد: معاویه از سعد بن ابی وقاص پرسید که تو چرا به علی بن ابی طالب لعن نمیفرستی و دشنام نمیدهی؟ و ابی وقاص پاسخ داد که پیغمبر سه ویژگی کساء، منزلت و پرچم را به وی نسبت داده و من با وجود آن ها نمی توانم او را مورد بغض خود قرار بدهم. حجت الاسلام رفیعی در تبیین کلمه «پرچم» اضافه کرد: در جنگ خیبر حضرت علی (ع) از درد چشم رنج می برد و پیامبر گرامی اسلام (ص) دستی بر روی چشم های ایشان کشید و امیرالمومنین (ع) شفا گرفت و رسول خدا (ص) فرمودند «فردا پرچم را به دست کسی می دهم که قلعه را فتح می کند و دوستدار خدا و پیغمبر بوده و خدا و پیغمبرش نیز او را دوست دارند.» بنابراین از رجز انس بن حارث درمی یابیم که شیعه و پیرو امیرالمومنین علی (ع) شیعه و پیرو خداوند نیز می باشد. وی در پایان ضمن والا شمردن جایگاه شیعه و تشیع در جهان خاطرنشان کرد: در کتاب کافی مرحوم شیخ کلینی آمده است که امام کاظم (ع) فرمودند «از شیعیان ما نیست کسی که با نامحرم ارتباط داشته باشد.» و هم چنین امام صادق (ع) در حدیثی دیگر می فرمایند « کسی که به قول خود عمل نکند شیعه ما نیست.» امیدوارم که همه بتوانیم شیعه امیرالمومنین (ع) بمانیم و از دستورات ایشان پیروی کنیم.
شنبه ، ۹آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]