واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری آنا: از زمان های بسیار دور، کنجکاویِ سالم و بجا، یا ناسالم و بیجا درباره «جن»، میان انسان ها وجود داشته و دارد و براساس همین کنجکاوی، باورهای متفاوت و متناقضی که ترکیبی از واقعیت و تصورات و خرافات است، درباره جن شکل گرفته که تقریبا هیچ کدام قابلِ اعتماد و استناد نیست. به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، خراسان نوشت: ما برای جمع آوریِ اطلاعات دقیق و صحیح درباره این موجود، به مرور بیاناتِ ارزشمند «حجت الاسلام دکتر ولی ا... نقی پورفرد»، دکترای علوم قرآن و حدیث و مدرس حوزه و دانشگاه که جزو معدود کارشناسانِ خبره این حوزه، با تکیه بر تفسیرِ آیات قرآن کریم هستند پرداختیم و سلسله بیانات ایشان درباره جزئیات وجود و زندگیِ جنیان و پاسخ هایشان به ابهامات رایج در این خصوص در برنامه «این شب ها»، منبع و دستمایه ما برای نوشتن از جن است. فایل های صوتی و تصویریِ این برنامه، در شبکه ویدئویی آپارات و بانکِ اطلاعاتیِ سایت راسخون، در دسترسِ علاقه مندان است. واژۀ جن به چه معناست؟ «جن» به معنیِ پنهان، نامرئی و دور از نظر است. در واقع واژۀ «جن»، ناظر به ماهیتِ جن است. به همین دلیل به بچه ای که هنوز به دنیا نیامده و در بطن مادر است، به این دلیل که دیده نمی شود، «جنین» می گویند. «جن» عنوانی است که خدای مهربان در قرآن کریم، برای این گونه از مخلوقاتش انتخاب کرده است. جن کیست؟ «جن»، یک گونه از آفریده های خداوند متعال است که مانند انسان، موجودی «دوساحتی» و «مادی-ملکوتی» است. به این معنا که در برابر اوامر الهی، «مکلف» است و برخلاف مخلوقاتی مثل: نباتات، جمادات و حیوانات که تک ساحتی اند و همواره در مسیرِ خیر هستند، امکان و اختیارِ انتخاب بین خیر و شر دارد. موجوداتِ تک ساحتی، همه به خدای عالم معرفت دارند، بر این معرفت ایمان دارند و بر این ایمان، مستقرند؛ فقط جن و انس هستند که گاهی به دلیل غرور و غفلت، سرپیچی می کنند. ویژگی های جن چیست؟ طایفۀ جن، قبل از انسان خلق شده اند. ماهیتِ جن از «اشعه و آتشِ نافذ» است؛ یعنی به موانع، مثلا در یا پنجرۀ بسته نفوذ می کند. جن ها هم مثل انسان ها، جنسیت دارند و زاد و ولد می کنند. محل زندگی جن، کرۀ زمین و کُراتِ دیگر است. این گونه نیست که جن فقط در شب و فقط در ویرانه ها فعالیت داشته باشد. جن هم مثل انسان، هم روز و هم شب، در همه جای دنیا، در حالِ فعالیت است. درباره خورد و خوراک جن ها، نکته ای در قرآن کریم ذکر نشده است. عمر جن بسیار طولانی است؛ اما حد و حدودش را فقط خدا می داند. جن ها هم مثل انسان ها، مومن و کافر دارند و پیامبرانِ اولوالعزم و کتاب های آسمانی شان، با انسان ها مشترک است. ظاهرِ جن کافر، ترکیب ناخوشایندی از حیوانات و ظاهرِ جن مومن، ترکیبی زیبا و معنوی است. بهشت و جهنم اجنه برای جن ها هم بهشت و جهنم تعریف شده است. به طور کلی، انسان ها به لحاظ «امکانات وجودی و پتانسیل رشد روحی و ملکوتی» بر جنیان برتری دارند اما جن ها به لحاظ «علوم مادی» از انسان ها توانمندتر هستند. در قرآن کریم آمده است که جن به سلیمان گفت: «من تخت پادشاهی را، قبل از این که شما تکان بخورید از یمن به فلسطین می آورم.» این یعنی جنیان، هم امکانِ طی مسافتی بسیار طولانی را در چند ثانیه دارند و هم به لحاظ بدنی، آن قدر قدرتمند هستند که مثلا یک تختِ بزرگ و باشکوهِ پادشاهی را به تنهایی به دوش بکشند. به همین خاطر در هر حوزه طبیعی و علمی که انسان وارد می شود، جن عقب نمی ماند. همان طور که در عالم خلقت، هر موجود نازلی، بسترساز رشد موجود کامل تر است، جن ها هم خدمتکار رشد انسان ها هستند. این دقیقا نقطه مقابل عملکرد برخی انسان هاست که به طمع امکاناتِ بی ارزش، خود را در اختیار جن می گذارند و خدمتکار جن می شوند. جن اجازه دخالت در زندگی انسان را ندارد جن، اصلا و ابدا امکان و اجازۀ دخالتِ فیزیکیِ سرخود و بی اذنِ الهی را در امور زندگیِ انسان ندارد، به خصوص از بعد از ظهور اسلام. منتها طبق گفته قرآن کریم و با استناد به سوره ناس و فلق، جن ها در «اندیشه سازی و تصمیم سازی»ِ انسان ها، دخیل و تاثیرگذارند. یعنی ممکن است اگر مراقب دل و ذهنمان نباشیم، با همدستیِ نفس امّاره تحت تاثیر وسوسۀ جن کافر یا انسان های جن صفت قرار بگیریم. وسوسه دل و ذهن، از فعالیت های جن کافر است. جنِ مومن، درست مانند ملائکه، فعالیت ها و امدادهای خیر دارد. جن ها، در دوره های قبل از اسلام، امکان و اجازۀ حضور و ظهور در برابر چشم انسان ها را داشتند. کما این که طبق فرمایش قرآن کریم، در زمانِ حضرت سلیمان، با اذن الهی مرئی و در خدمتِ سلیمان بودند. از بعد اسلام، اجازه حضور و ظهور از جن ها سلب شد و نامرئی اند. منتها نه قبل از اسلام و نه الان، به هیچ وجه اجازه شیطنت و قایم باشک بازی با آدم ها را نداشتند و ندارند. با توجه به روایات، شرایط دوره ظهور و امامت امام زمان(عج)، مشابه دوره پیامبریِ حضرت سلیمانِ نبی است. با این توصیف، در زمان زمامداری ولی عصر(عج)، جنیان هم در خدمت ایشان هستند. جن، انسان را در همۀ حالات می بیند و در صورتی که بخواهیم در برخی لحظاتِ خصوصی، حریم داشته باشیم، ذکر قلبی و لسانی موثر است. «بسم ا... الرحمن الرحیم»، چهارقُل و آیت الکرسی، از اذکار توصیه شده است. همان طور که در روایات آمده است گاهی سائلی که به در خانه مراجعه می کند، ممکن است مَلَکی از ملائک باشد اما قابل تشخیص نیست، رهگذرانی که اطرافمان می بینیم هم ممکن است جن باشند اما «قابل تشخیص نیستند.» بخش زیادی از داستان هایی که درباره دیدن جن توسط انسان روایت می شود، زاییدۀ تخیل، توهم و هجومِ فکر و خیال در لحظات خاص و مکان های خاص است. طبیعی است که نباید خانمِ تازه زایمان کرده را که از ضعف و کمبود آهن و اختلال هورمون های گوناگون رنج می برد، تنها گذاشت، وگرنه دچار وهم و خیال می شود. طبیعی است که نباید شب، به تنهایی به قبرستان رفت، وگرنه ترس و خیال هجوم می آورد. نود درصد این ماجراها، اگر دروغ نباشد، تصورات ما از قصه های جن و پری است که در تنهایی فعال می شود. راه ورود و دخالت جن در زندگی انسان چیست؟ اما اگر دیدنِ جن توهم نبود، قطعا و مطمئنا بستر حضور و ظهورش توسط خود انسان فراهم شده است. یعنی راهِ ورود و دخالت جن، توسط خود شخص باز شده است. گاهی این فراهم شدنِ زمینه، به شکل غیرمستقیم و به خاطرِ کم و کسری های حق ا... و حق الناس و غفلت از اعمالِ عبادی و کوتاهی نسبت به حقوق دیگران است و جن، از جانب خدای مهربان و جهتِ تنبیه و تذکر، اذن می یابد که در زندگیِ آن انسانِ غافل، حاضر شود و دخل و تصرفی بکند و تنها راهِ رهایی هم، توبه و استغفار و جبران است. گاهی هم فراهم شدنِ زمینه ارتباط با جن، به شکل مستقیم و به وسیله انسان های منحرف و غافل و با پیمودن راه های پیچیدۀ حرام و خلاف شرع است که صد در صد شیطانی است. قرآن کریم تاکید دارد که کنجکاوی درباره دنیای اجنه، کنجکاویِ فاسدی است که شما را از کار و زندگی می اندازد و در مسیرِ تباهی قرارتان می دهد. متاسفانه هستند افرادی که به دلایل بی ارزش، راه ورود جن به زندگی شان را باز می کنند. این درست مثلِ باز کردن قفلِ قفس یک حیوانِ درندۀ گرسنه است که دیگر هیچ راه نجاتی هم ندارد و در صورت پشیمانی و تخلف از تعهدشان به جن، به حد مرگ کتک می خورند و آسیب می بینند. مراجعه به این افراد هم، مثلا برای اطلاع از مکان یک شیء گمشده یا سرنوشتِ یک آدم دیگر، اولا حرام است، ثانیا بسیار خطرناک است. چرا که گامی است به سمتِ پذیرفتنِ تسلط و سیطره جن بر وجود و زندگی مان. قرآن کریم در سوره نحل، با قاطعیت می فرماید جن و شیاطین، ابدا بر کسی که ایمان، توکل و توسل به خدای مهربان دارد، مسلط نمی شوند. جن، فقط بر کسانی که زمینه اش را به شکل غیرمستقیم، با تکرار و پافشاری بر گناه و به شکل مستقیم، با کنجکاوی و پیش گرفتنِ مسیر پیچیده ارتباط با اجنه فراهم کرده اند، مسلط می شود. جن هیچ راهِ نفوذی به ذهن و زندگی انسانِ متدین و متوکلِ علی ا... ندارد.
شنبه ، ۹آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری آنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]