واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: پژوهشگر نهج البلاغه گفت: برخی علمای شیعه مرسل بودن را توجیهی برای بی توجهی به نهج البلاغه می دانند، قرار نیست از این کتاب حکم فقهی استنباط کنیم ضمن اینکه دلایل کافی برای بی نیازی از بیان سند و مرجع وجود دارد.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت الاسلام دکتر عباس حسینی باقرآبادی، پژوهشگر نهج البلاغه عصر روز گذشته، 7 آبان در کلاس تربیت مربی نهج البلاغه که به همت مؤسسه اصحاب الثقلین در حال برگزاری است با اشاره به مهجوریت نهج البلاغه در میان اهل تشیع گفت: متأسفانه خلاف آنچه تصور می شود این کتاب هنوز جایگاه خود را در میان اهل علم و دانشگاهیان پیدا نکرده است و حتی برخی از دانشگاه ها از تأسیس رشته نهج البلاغه و تدریس آن ممانعت به عمل می آورند. اهمیت نهج البلاغه و نقص اهل شیعه حجت الاسلام حسینی باقرآبادی با اشاره به جایگاه نهج البلاغه در میان غیرشیعیان ادامه داد: اهل سنت با تمام مخالفت هایی که با این کتاب دارد صبغه ادبی آن را مورد مطالعه قرار داده و حتی با استفاده از آن علیه شیعه شبهه افکنی می کند، همانطور که ندانستن و نخواندن قرآن برای شیعه نقص محسوب می شود به تأکید رهبری غفلت از نهج البلاغه نیز باید برای ما نقص به شمار آید، رهبری وضعیت جامعه امروز را بسیار شبیه به دوران امام علی(ع) می دانند و تأکید دارند در چنین دورانی خواندن نهج البلاغه بر اهل شیعه لازم است. کارشناس رادیو معارف با بیان خطبه 145 که می فرماید:«ریشه هایی رفتند که ما شاخه های آن هستیم پس کجا شاخه ها بعد از رفتن ریشه ها باقی می مانند» تأکید کرد: منظور از ریشه والدین و اجداد ما هستند و شاخ و برگ درخت نیز نسل انسان است، اگر همین یک خطبه از امام علی(ع) را در زندگی سرلوحه قرار دهیم خواهیم دید چه تغییراتی در نگرش ما به آینده به وجود خواهد آمد. کتاب شناسی نهج البلاغه و گام اول ورود به متن پژوهشگر نهج البلاغه افزود: کتاب شناسی نهج البلاغه در گام اول نیازمند شناخت مؤلف این کتاب و سوابق آن است و تا زمانی که سید رضی و انگیزه او از تألیف نهج البلاغه را نشناسیم، نخواهیم توانست به اصل متن ورود پیدا کنیم چه رسد به اینکه بخواهیم به شبهات پاسخ دهیم، درواقع بخشی از اعتبار هر کتابی به مؤلف آن بستگی دارد که در این مورد نیز مـتأسفانه شناخت کافی از سید رضی در جامعه وجود ندارد. احوال سید رضی و ایده اولیه نهج االبلاغه حجت الاسلام حسینی باقرآبادی ادامه داد: نسب سید رضی از جانب پدر به امام موسی کاظم(ع) و از جانب مادر به امام سجاد(ع) می رسد، در سال 359 قمری در بغداد به دنیا آمد و در سال 406 در سن 47 سالگی از دنیا رفت، او نزد بزرگانی همچون شیخ مفید درس آموخته و مورد اعتماد اهل شیعه و سنت است در سن 21 سالگی نقابت علویان و طالبیان را عهده دار می شود، همچنین امارت حاجیان و نظارت بر دیوان مظالم را بر عهده داشته است. پژوهشگر نهج البلاغه تصریح کرد: سید رضی قبل از نهج البلاغه دارای تألیفاتی است که از جمله آن خصائص الائمه است که به عنوان مادر نهج البلاغه و ایده اولیه این کتاب به شمار می آید، در بزرگی و معرفت سید رضی در میان اهل شیعه و سنت هیچ تردیدی وجو ندارد. وی با اشاره به شرایط تألیف نهج البلاغه گفت: شیعیان در سال های اولیه دوران غیبت کبری به این فکر افتادند که برای ماندگاری شیعه باید آموزه های دین و مذهب را به کتاب درآورند همچنین تحولات سیاسی در نگارش این کتب بی تأثیر نبوده است چنانچه در دوره چهارم خلفای عباسی که دوره رنسانس اسلامی است عالمان شیعه به ویژه ایرانیان منصب های حکومتی را به دست گرفتند و به واسطه آنها بازار علم و کرسی های آزاد اندیشی رونق یافت. حجت الاسلام حسینی باقرآبادی با تأکید بر نقش آل بویه در زنده نگه داشتن عزاداری محرم و مناسبات شیعه ادامه داد: همچنین تشویق دوستان سید رضی عامل دیگری در تألیف کتاب نهج البلاغه است که تقریباً 16 سال به طول انجامید، او در این مدت تمام کتب موجود درباره حضرت امیر(ع) را بررسی کرد و بلاغت محوری را مبنای گزینش و تقطیع قرار داد، در واقع سید رضی صرفاً به دنبال کلام بلیغ امام علی(ع) بود. روش سید رضی در تدوین نهج البلاغه وی تأکید کرد: جامع نگری و تنوع در موضوع، گوناگونی ساختار، عدم پیوستگی تاریخ، گزینشی عمل کردن و عدم مستند سازی احادیث و به عبارت دیگر مرسل بودن از ویژگی هایی است که سید رضی در جمع آوری نهج البلاغه در نظر گرفته است، متأسفانه عده ای حتی از علمای اهل شیعه مرسل بودن را توجیهی برای بی توجهی به نهج البلاغه می دانند درحالیکه اگر به انگیزه، اهداف و شرایط زمان تدوین کتاب توجه کنیم خواهیم فهمید که این کتاب با انگیزه فصاحت و بلاغت نوشته شده؛ همانطور که از اسمش برمی آید و متن گواه آن است. دلایل بی نیازی احادیث نهج البلاغه به بیان سند پژوهشگر نهج البلاغه افزود: قرار نیست از این کتاب حکم فقهی استنباط کنیم که با این بهانه به دنبال اسناد احادیث نهج البلاغه باشیم هیچ عالمی دلیل زیبایی و فصاحت یک متن را سند آن نمی داند، احادیثی نیاز به بیان سند دارد که قرار احکام شرع از آن خارج شود درحالی که معیار ارزش یک اثر ادبی خود متن است نه سند آن، به ویژه اینکه شهرت و آسان یابی سخنان و خطبه های امام علی(ع) در عصری که سید رضی می زیسته به اندازه کافی دلیلی برای بی نیازی از بیان سند و مرجع است. حجت الاسلام حسینی باقرآبادی تصریح کرد: اساساً به دلیل ساختار و تنظیمی که نهج البلاغه دارد و درواقع روشی که سید رضی در پیش گرفته است امکان آوردن سند وجود ندارد، این اصل در ساختارشناسی نهج البلاغه کاملاً تشریح شده است، برای پیدا کردن برخی اسناد نیز می توان به کتبی مراجعه کرد که سید رضی از آنها به عنوان منبع استفاده کرده است. پژوهشگر نهج البلاغه در پایان ادامه داد: مظلومیت امام علی(ع) اصلی است که تمام شیعیان آن را تأیید می کنند اما متأسفانه این اعتقاد صرفاً در حد شعار باقی مانده و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از روی معرفت این مهم را اثبات کند، کتب دیگری به روش های مختلف درباره زندگی حضرت علی(ع) نوشته شده که از جمله آن کتاب «الغارات» ابراهیم بن هلال ثقفی است که به شیوه زندگی، حکمرانی و سخنرانی های امام پرداخته، تا زمانی که این کتاب را نخوانده ایم نخواهیم فهمید که چرا شیعه اعتقاد به مظلومیت امام علی(ع) دارد. یادآور می شود؛ در ادامه این کلاس به مباحث تخصصی کتاب شناسی حقیقی و اصطلاحی نهج البلاغه پرداخته شد.
جمعه ، ۸آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]