تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820239034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سردار نقدی : ایران 6 عنصر اصلی شکوفایی اقتصاد را در بهترین وضعیت دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سردار نقدی : ایران 6 عنصر اصلی شکوفایی اقتصاد را در بهترین وضعیت دارد
رئيس سازمان بسيج با بيان اينكه نيروي انساني، دانش و فناوري، مواد اوليه، انرژي، بازارمصرف و سرمايه شش عنصر اصلي براي شكوفايي و رشد و توسعه اقتصادي است كه ايران از حيث عناصر مادي مذكور در بهترين وضعيت قرار دارد، گفت: متأسفانه به دليل نبود مواردي چون خودباوري، همت، برنامه‌ريزي و مديريت صحيح توليد در ايران سودآور نيست و 830هزار ميليارد تومان نقدينگي موجود در كشور به سمت توليد حركت نمي‌كند، حال جاي تعجب دارد كه چطور برخي با وجود چنين حجمي از نقدينگي در داخل كشور مي‌گويند مشكل توليد سرمايه است و از طريق جذب سرمايه‌گذار خارجي مي‌خواهند جا پاي نفوذ غرب را در ايران باز كنند.
سردار محمدرضا نقدي، در همايش اقتصاد مقاومتي و نفوذ استكبار كه روز گذشته در ساختمان بسيج دانشجويي (لانه جاسوسي سابق) برگزار شد با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب نسبت به نفوذ استكبار در افكار و ادراك جامعه بارها متذكر شده‌اند، اظهار داشت: دشمن در تلاش است افكار عمومي جامعه را به سمت و سويي هدايت كند كه خود مي‌خواهد و در اين باره معابر مختلفي را هم مدنظر قرار داده است كه بايد از طريق يك گفتمان و ادبيات عمومي اين معابر را مسدود كرد. نقدي با اشاره به اينكه عده‌اي تلاش كرده‌اند بهبود معيشت مردم و پيشرفت اقتصاد ايران را منوط به ارتباط با غرب و امريكا معرفي كنند و اين تصور را در اذهان گروه‌هاي مختلف جامعه جا بیندازند، گفت: كشف اين مقوله كه ارتباط با غرب و امريكا براي اقتصاد ايران سودآور است يا هزينه‌زا، كار ساده‌اي است، منتهاي مراتب بايد براي كشف اين مهم از ادبيات و منطق افرادي كه تصور مي‌كنند با ارتباط با غرب اقتصاد شكوفا مي‌شود، استفاده كرد.
سردار نقدي عنوان داشت: افرادي كه در تلاشند ارتباط با غرب را نسخه شفابخش اقتصاد معرفي كنند، اين توجيه را عنوان مي‌كنند كه با ارتباط با غرب سرمايه و فناوري خارجي به كشور سرازير مي‌شود و از آنجا كه اقتصاد از كمبود سرمايه رنج مي‌برد از اين طريق اقتصاد شكوفا مي‌شود. در پاسخ به اين توجيه بايد عنوان داشت كه هم‌اكنون بنا به گزارش رسمي بانك مركزي حجم نقدينگي در اقتصاد ايران بيش از 830هزار ميليارد تومان است، پس سرمايه در داخل كشور وجود دارد ولي بايد ديد چرا به سمت توليد رهسپار نمي‌شود. وي با بيان اينكه سرمايه براساس قوانين پذيرفته شده در دنيا به جايي مي‌رود كه سود و امنيت وجود داشته باشد، افزود: سرمايه داخلي و خارجي ندارد و هر جا سود و امنيت باشد به شكل خودكار به آنجا ورود مي‌كند ولي متأسفانه شرايط توليد در كشور به دليل بي‌اهميتي دولت‌ها به سودآور‌سازي و امنيت‌بخشي به اين بخش به شكلي درآمده است كه سرمايه داخلي به سمت بازارهايي چون ارز، سكه، زمين و... ورود مي‌كند ولي به سمت توليد حركت نمي‌كند. وي گفت: پس توليد در اقتصاد ايران نياز به سودآوري‌سازي و امنيت‌بخشي دارد تا سرمايه داخلي و خارجي را جذب كند كه اين كار تاكنون انجام نگرفته است، بدين ترتيب مي‌بينيم كه جذب سرمايه خارجي براي شكوفايي اقتصادي يك سراب است و سرمايه داخلي و خارجي برحسب منطق اقتصادي به بخش توليد ايران ورود نخواهد كرد، چون سودآوري و امنيت در اين بخش وجود ندارد.
رئيس سازمان بسيج گفت: از سوي ديگر افرادي كه براين باورند از طريق ارتباط با غرب و امريكا به آخرين فناوري‌هاي روز دنيا مي‌توانند دست پيدا کرده و اين فناوري را وارد كشور كنند، بايد بدانند كه اولاً هيچ كشوری آخرين فناوري‌هايي را كه به سختي و با صرف هزينه قابل ملاحظه به آن دست پيدا كرده است به كشور ديگري نخواهد داد و به فرض اگر هم فناوري را بدهد، فناوري كهنه و قديمي خود را به فروش مي‌رساند تا از اين طريق بتواند هزينه دستيابي به فناوري‌هاي جديدتر خود را حاصل كند، بدين ترتيب اين توجيه و فرضيه افرادي كه درصدد ارتباط با غرب هستند، باطل است.
سردار نقدي در ادامه نيروي انساني، دانش و فناوري، مواد اوليه، انرژي، بازارمصرف و سرمايه را به عنوان شش عنصر اصلي جهت شكوفايي و رشد و توسعه اقتصادي معرفي كرد و عنوان داشت: ايران از حيث عناصر مادي مورد نياز جهت دستيابي به شكوفايي اقتصادي در بهترين وضعيت قرار دارد ولي متأسفانه به دليل نبود مواردي چون خودباوري، همت، برنامه‌ريزي و مديريت صحيح در بين برخي از مسئولان توليد در ايران هنوز به سودآوري نرسيده است و هنوز عده‌اي به جاي آنكه سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي‌‌را كه بند‌بندش بر تقويت ظرفيت توليد داخلي تأكيد دارد، دنبال كنند، بعد از اين همه آزمون و خطا به شكل خوش‌باورانه‌اي به دنبال سياست‌هاي اقتصاد عاريتي هستند كه اين نوع سياست‌ها هيچ اقتصادي را به شكوفايي نرسانده است.
هر وقت موانع سودآوري توليد را از حيث اقتصادي، حقوقي، فرهنگي و... از بين برديم و توليد داخلي را با مجموعه‌اي از سياست‌ها حمايت جدي و پشتيباني کردیم، مي‌توان انتظار داشت سرمايه داخلي و خارجي به اقتصاد ايران سرازير شود، منتهاي مراتب از آنجا كه توليد داخلي با سياست‌هاي ضدتوليدي متعدد در داخل كشور روبه‌رو است هيچ‌گاه سرمايه داخلي به بخش توليد وارد نمي‌شود، چون هم سودآوري وجود ندارد و هم اينكه اصل سرمايه نيز در چنين شرايط توليد مورد تهديد قرار مي‌گيرد.
رئيس سازمان بسيج در ادامه با بيان اينكه مشكلات اقتصادي راه‌حلش اقتصادي است، نه سياسي گفت: وادادگي سياسي نمي‌تواند براي ايران رشد و توسعه اقتصادي بياورد و برخي از دولت‌ها در گذشته چنين اقدامي را انجام دادند و نتيجه وادادگي‌اش اين بود كه در سال 2005 تنها 2/889 ميليارد دلار سرمايه خارجي وارد كشور شد ولي در سال 2012 كه ايران مشكلات متعددي با ابرقدرت‌ها داشت حدود 4ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كرد، اين امر نشان مي‌دهد كه ما در بازه زماني‌اي كه مشكلات زيادي با استكبار داشتيم، سرمايه خارجي بيشتري را جذب كرده‌ايم. بدين ترتيب مقوله جذب سرمايه‌گذاري خارجي با سياست كاري ندارد بلكه سودآوري و امنيت سرمايه را دنبال مي‌كند.
سردار نقدي با انتقاد از توسعه هايپر‌سازي در استان‌هاي مختلف كشور گفت: سرمايه‌اي كه از خارج از كشور وارد مي‌شود يا به دنبال بازار‌سازي از طريق هايپرماركت‌سازي جهت عرضه كالاي خارجي است يا اينكه مستقيم به بخش تقويت خام‌فروشي مواد مختلف چون نفت، مس، آهن، منيزيم و... حركت مي‌كند كه اين نوع جذب سرمايه‌گذاري خارجي نه‌تنها سودي براي اقتصاد كشور ندارد بلكه توليد داخل را بيش از پيش از بين خواهد برد. نقدي در ادامه با بيان اينكه امريكايي‌ها يك مك‌دونالد دارند و يك مك دانلد گفت: همبرگر مك‌دونالد بيش از 35هزار شعبه در سراسر دنيا دارد تا با هر گازي كه به همبرگرهاي امريكايي زده مي‌شود چند سنت به خزانه امريكا واريز شود، اما مك دانلد كه به شكل تخصصي در زمينه توليد جت فعاليت دارد، يك شعبه بيشتر ندارد چون امريكا نمي‌خواهد چنين فناوري‌اي در اختيار ساير كشورها وجود داشته باشد.
رئيس سازمان بسيج در پايان با بيان اينكه دولت بايد از خود سؤال كند كه چرا 830هزار ميليارد تومان نقدينگي موجود در كشور به سمت توليد حركت نمي‌كند، گفت: چطور برخي با وجود چنين حجمي از نقدينگي در داخل كشور مي‌گويند مشكل توليد سرمايه است و به نظر مي‌رسد از طريق جذب سرمايه‌گذار خارجي برخي درصددند جا پاي نفوذ غرب را در ايران باز كنند كه مطمئناً اين معبر با هوشمندي مردم انقلابي سد خواهد شد، چراكه ارتباط با غرب نه تنها سودي براي اقتصاد ايران ندارد بلكه تتمه توليد داخلي باقي مانده فعلي را نيز امكان دارد از بين ببرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن