تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820369034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خرد بانکداري در سيستم بانکي کشور وجود ندارد / تنها نام بانکداري اسلامي به کار برده مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۵۱ب.ظ)
مدرس علوم بانکداري در گفتگو با موج : خرد بانکداري در سيستم بانکي کشور وجود ندارد / تنها نام بانکداري اسلامي به کار برده مي شود موج - متاسفانه مسئولين بانک ما از خرد بانکداري کافي برخوردار نيستند و اين عاملي است که بانک هاي ما را به اين وضعيت رسانده است.
رضا شعباني مدرس علوم بانکداري در گفتگو با موج درباره چالش هاي سيستم بانکداري گفت : در طي سنواتي که از عمر بانکداري بدون ربا کشور مي گذرد،به دليل عدم اجراي درست عملکرد بانک ها به سمت و سويي رفته که منجر به ايجاد مطالبات معوق شده است که مشکلات ناشي از اين مطالبات هم دامن گير نظام بانکداري ما است.
وي در مورد رفع مشکلات و بحران بانک ها گفت : مطمئنا توجه به آموزش و به کارگيري خرد و نشر مفهوم بانکداري در جامعه مي تواند کارساز باشد، متاسفانه کار بانکداري به سمت بيراهه هايي مي رود که معنا و مفهوم خودش را از دست داده است واگر ما بخواهيم بانک را در يک سطر تعريف کنيم مي گوييم، بانک محلي است براي جمع آوري سپرده هاي مردم و تزريق آن به کسب و کارهاي مختلف در بخش هاي مختلف اقتصادي که حاصل آن مي تواند ذينفعان بانک را راضي کند، که اين ذينفعان شامل مديران و کارکنان بانک، مشتريان بانک، سهامداران، دولت و تمام افرادي که در جامعه زندگي مي کنند، مي شود، اگر سيستم بانکي اين تعريف را به درستي انجام مي داد ما بايد رشد و شکوفايي اقتصادي در ابعاد بالا باشيم.
وي در ادامه گفت : اگر خرد بانکداري به کارگرفته شده در طي 36 سال گذشته درست بود، ما بايستي رشد 8 درصدي را با توجه به منابع اقتصادي موجود در کشور مشاهده مي کرديم، بايد به کارکنان بانک آموزش مفهوم بانک و پول و نقدينگي و مهارت هاي لازم براي آن داده شود و از همه مهم تر به کارگيري ابزار هاي سخت افزاري و نرم افزاري در سيستم بانکي است که همگي موجب مي شود که اين سيستم به سمت و سويي که مدنظر اقتصاددانان است برود.
وي در ادامه افزود : متاسفانه مسئولين بانک ما از خرد بانکداري کافي برخوردار نيستند و اين عامل است که بانک هاي ما را به اين وضعيت رسانده است.
وي ادامه داد : بانکداري رايج در کشور ما بانکداري اسلامي نيست و متاسفانه تنها اسم آن وجود دارد، البته اکنون سيستم بانکداري بدون ربا داريم که با سيستم بانکداري اسلامي کمي فاصله دارد چون ابزارهاي سيستم بانکداري اسلامي بيشتر از ابزاري است که ما استفاده مي کنيم و همين مورد هم در کشور به درستي اجرا نمي شود و شايد در ممالک غربي اين سيستم بانکداري بدون ربا درست تر از اينجا اجرا مي شود، چون اصل مهم و انکار ناشدني سيستم بانکداري نظارت است، ما وقتي نظارت را رعايت کنيم ابتدا نياز متقاضي را بررسي مي کنيم، يعني کسي که به سمت بانک مي رود و خواهان استفاده از منابع جمع آوري شده است، ابتدا نياز فرد را تشخيص مي دهيم و پس از بررسي، منابع مالي را در اختيارش قرار مي دهيم، پس از اين عمل ما وارد مرحله دوم نظارت مي شويم که بايد توجه کنيم که در راستاي عمل بررسي شده مصرف شود، نه اينکه وارد بازارهاي سوداگري شود.
شعباني خاطر نشان کرد :همان طور که گفته شد اگر اصل نظارت به درستي انجام گيرد ابتدا نياز متقاضي تشخيص داده مي شود پس از آن منابع درست در اختيار قرار مي گيرد و پس از آن نظارت قوي تري طلب مي کند تا منابع در راستاي عمل مورد نظر باشد، زماني که اين اتفاق بيفتد اصل سود در سررسيد به بانک برخواهد گشت و بانک ها داراي کمترين مطالبات معوق مي شوند، البته کار بانکداري يک کار تجاري است و ريسک هاي خاص خودش را دارد و ما ناگزير از داشتن مطالبات معوق هستيم، اما اين گونه مطالبات براي زماني است که در بررسي هاي انجام شده لحاظ نشده باشد مانند حوادث غير مترقبه، که اگر بنا به اين دلايل بانک دچار خسران شد، بانک مرکزي اجازه دارد که تا دو درصد از مطالبات سيستم بانکي را به عنوان ذخيره مطالبات مشکوک الوصول در نظر بگيرد، که در سرتاسر دنيا هم اين چنين قاوني وجود دارد.
وي در ادامه از راهکارهاي ديگر اصلاح نظام بانکداري کشور علاوه بر نظارت ياد کرد و گفت : راه دوم به کارگرفتن نرم افزار ها و سخت افزار هاي به روز است، نرم افزار هاي روز آمد و کارا به نحوي که ما بتوانيم سيستم بانکداري الکترونيک را ساري و جاري کنيم، ما در حال حاضر از سيستم بانکداري الکترونيکي فقط پرداخت و برداشت را شاهد هستيم، اگر نرم افزار هاي کارآمد را وارد اين سيستم کنيم ما شاهد پيشرفت روز به روز سيستم بانکي کشورمان خواهيم بود که خوشبختانه برخي بانک هاي خصوصي ما در اين زمينه فعاليت هايي کرده اند که قابل تحسين است.
شعباني در ادامه در مورد تفاوت سيستم بانکداري بدون ربا و بانکداري اسلامي گفت : اين دو سيستم جداي از هم نيستند و تکامل يافته سيستم بانکداري بدون ربا سيستم بانکداري اسلامي مي شود، يعني زماني که بتوانيم انواع و ابزار عقود اسلامي را در نظام بدون ربا عملي کنيم به هدف خود رسيده ايم، مانند صکوک شامل صکوک اجاره، مرابحه، استصناع که اگر به درستي عملي شود بسيار مفيد خواهد بود که متاسفانه به دليل نبود نظارت کافي درست اجرايي نمي شود.
وي خاطر نشان کرد : عقود اسلامي بايد را راستاي خودش اجرايي شود، يکي از مشکلات ما به عنوان مثال اين است که توليد را با عقود مشارکتي تامين مالي مي کنيم، ما هنوز ياد نگرفته ايم که عقود لازم براي هر کسب و کار چيست.
وي ادامه داد : اگر به سبک وسياق بانکداري ما درست نشود و به همين شيوه جلو برويم بعيد نيست که نظام بانکي ما با ورشکستگي مواجه شود، حتما بايد به سرعت تغييرات لازم را اعمال کنيم.
شعباني در مورد مناسب بودن نرخ سود بانکي گفت : اين رقم به هيچ عنوان مناسب نيست، وقتي کار بانک به درستي انجام شود بايد تبديل به سوپر مارکت مالي شود، و اگر اين کار به درستي انجام شود بانک مي تواند به تناسب خدمات کارمزد هاي خوبي را هم بگيرد و به دنبال سود تسهيلات نخواهد بود، در گذشته هاي دور اگر تاجري سفته و انواع اوراق بهادار خودش را بانک مي سپرد و براي وصول هر برگ کارمزد پرداخت مي کرد، مشابه همين خدمت انواع خدمات را مي توانيم ارائه دهيم، تا موجب درآمد زايي بانک شده و از اعمال سود هاي بالاي 20 درصد دوري کنيم.
وي در پايان گفت : پايين آوردن نرخ سود بانکي کار بسيار مثبتي است، فرض کنيم به يک توليد کننده با نرخ 16 درصد تسهيلات بدهيم، آيا اين فرد توليدش را با کيفيت عملي خواهد کرد يا توليداتي مشابه آنچه در بازار وجود دارد را شاهد خواهيم بود، پس زماني تسهيلات با نرخ هاي درست به کسب و کار هاي مختلف تزريق شود منجر به توليد با کيفيت، رفتن به سمت توليدات داخلي، صادرات اين توليدات و آوردن ارز به داخل کشور مي شود، درنتيجه پايين آوردن نرخ سود بانکي باعث ايجاد رشد اقتصادي، تکميل اشتغال، کاهش نرخ تورم و بقيه آثار مثبت اقتصادي خواهد شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن