تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835604916
چرا سینما اجازه انتقاد از هر صنفی را دارد جز خود سینماگران؟
واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه آفتاب یزد: در هفته های گذشته حضور محمدرضا شریفی نیا در برنامه ای تلویزیونی و انتقاد از برخی پشت پرده های سینما برای چند روز به حاشیه هایی تکراری در سینما دامن زد و تبدیل شد به یکی از مهمترین خبرهای سینمای کشور، اما حالا با گذشتن از آن حواشی می توان بصورت جدی تر به این موضوع؛ «واکنش منفی جامعه سینمایی نسبت به هر انتقاد درون صنفی » پرداخت و چرایی آن را مورد پرسش قرار داد. به گزارش سوره سینما، مسئله این است که اهالی سینما همواره نسبت به درز حقایق پشت پرده صنف خود به افکار عمومی محافظه کارانه عمل کرده اند و سعی در انتقاد از هرگونه «انتقاد از خود» داشته اند، اما این رویکرد غیر منعطف سینماگران نسبت به افشای برخی مناسبات پشت پرده آنها در حالی صورت می گیرد که خود آنها همواره این حق را به حود می دهند که به اقتضای حرفه و ابزاری که در اختیار دارند به متن و حاشیه امور افشار و اصناف مختلف سرک بکشند و هرگونه اعتراض اقشار و اصناف مختلف را سنگی بر راه هنر خویش می دانند؛ نمونه اخرش هم بحث هایی که حول «درحاشیه» مهران مدیری شکل گرفت و اعتراض پزشکان و اعتراض سینماگران به انتقادهای پزشکان. * سینماگر مورد نظر رفته خودش را بسازد به گزارش سوره سینما ماجرای اخیر اما از کجا شروع شد؟ محمدرضا شریفی نیا در یک برنامه تلوزیونی در واکنش به سوال مجری که از او پرسید: «میهمانی داشتیم که گفته بود بین بازیگران سینما استعمال مواد مخدر رواج پیدا کرده است و در مورد خیلی از آنها مشکل ساز شده است چقدر این موضوع صحت دارد؟» پاسخ داد: «بازیگری را سر صحنه می بینی که وسط کار گذاشت و رفت. می پرسی کجا رفته؟ می گویند رفته که خودش را بسازد! اتفاقا معضل من با کسانی که می گویند باند داری همین است. کسانی که من برای بازیگر می آورم از لحاظ اخلاقی طلا هستند. متاسفانه اعتیاد معضلی است که گریبانگیر بعضی از بازیگران ما شده است و خیلی ها به مشکل خوردند. (به خنده) یکی بود که می گفت یک جایی بگذاریم که تست اعتیاد بگذارند و بعد وارد سینما شوند.» اما همین صراحت شریفی نیا در تایید رواج اعتیاد در میان برخی سینماگران با واکنش تعدادی از آنها، از جمله احمدرضا درویش در همان برنامه تلوزیونی مواجه شد. پاسخ درویش به پرسش مجری درباره وجود مواد مخدر در بین برخی اهالی سینما این بود که «من به خودم اجازه نمی دهم در مورد چنین مطلبی حرف بزنم. از نظر من چنین چیزی در سینما وجود ندارد. اگر هم وجود دارد حتماً باید آن را استتار کنیم و در درون خانواده آن را دنبال کنیم. هر خانواده ای باید عیوب خود را در درون خود نقد و رفع و معالجه کند. افشاگری در یک برنامه زنده در مورد هنرمندان سینما و سینمایی که از اطراف دچار فشارهای مختلف است و با زحمت، آبرو و حرمتی به دست آورده است و الگوی افراد است، آن هم از طرف کسی که به هر حال حرفش اثرگذار است، پسندیده نیست. من به آقای شریفی نیا و دوستان دیگری که این گونه فکر می کنند توصیه می کنم که بدون سرپوش گذاشتن بر عیوب، از محاسن بگویند و حمل بر صحت کنند و عیوب را با بزرگ منشی در داخل خانواده با اخلاق حسینی حل کنیم. * چرا به زندگی خصوصی ما گیر می دهید؟ این واکنش منفی به افشای عمومی برخی ناهنجاریهای اخلاقی در سبک زندگی جامعه سینماگران اما موضوعی بی سابقه نیست. برای مثال تهمینه میلانی پس از ساخت فیلم سینمایی «سوپراستار» بعضا با واکنشهای معترضانه هم صنفیهای خود مواجه شد. فیلم سینمایی «سوپراستار» سبک زندگی یک ستاره سینمای ایران را به تصویر می کشد که غرق در رفاه مادی مانند فردی تازه به دوران رسیده، بی مسئولیت و منزوی رفتار کرده و کمترین تعهدی به ارزشهای اخلاقی جامعه از خود نشان نمی دهد. اعتیاد یکی از رفتارهای حاشیه ای «سوپراستار» را تشکیل می دهد. کوروش زند که موفقیت و شهرت، او را به آدمی مغرور و خوش گذران و غرق در فساد تبدیل کرده با دختری ۱۶ ساله مواجه می شود که فرزند خود اوست و طبق قرار باید توسط زن اولش پیش از تولد سقط می شده است. میلانی جایی درباره واکنشهای منفی به فیلم گفته: «در جشنواره فجر خدا را شکر کردم که این فیلم جایزه ای نگرفت. چراکه اگر جایزه می گرفت، صحبت هایی که مبنی بر سفارشی بودن این فیلم مطرح می شود، شدت می گرفت و حال آن که من حوصله بحث با برخی افراد را نداشتم. به نظر می رسد که ورود به برخی حیطه ها، خاص عده ای محدود است و من حق ورود به آن را نداشته ام و حال هم که وارد این حیطه شده ام به سفارشی ساختن متهم می شوم. شاید کم خطرترین فیلم من «سوپراستار» باشد. اما بعد از همین فیلم سردبیری در یکی از مجلات عنوان کرده بود که کار این خانم به جایی رسیده که به زندگی خصوصی ما گیر می دهد و همان فرد موجی درست کرد که نه تنها در جشنواره و پس از آن به مخالفت با بنده پرداختند». * وقتی بی رحمی سینما گریبان جیرانی را هم می گیرد فریدون جیرانی در مقطعی با رویکرد بازنمایی به قول خودش بی رحمی سینما سه گانه «ستاره ها»(ستاره بود، ستاره است، ستاره می شود) را جلوی دوربین برد. سه گانه که قرار بود کمی از پشت پرده و مناسبات حاکم بر سینما را جلوی دوربین ببرد. جیرانی در جایی به خوبی مفهوم بی رحمی سینما در تقابل با حرفه ای ها و بزرگان قدیم این عرصه را به نمایش گذاشته است و در جایی دیگر هم بی رحمی سینما در قبال هنروران (سیاهی لشکرها) را به نمایش می گذارد؛ آنهایی که سالیان سال پشت صحنه فیلم ها حسرت می خورند اما به جایی نمی رسند. بدترین برخوردها را می بینند و در کنار بازیگران اصلی، حتی از کوچکترین امکانات و احترامی برخوردار نیستند. جیرانی در جایی از موضعگیری برخی از اصناف سینمایی درباره فیلم گلایه کرده بود و با بیان اینکه فیلم در قیاس با نسخه ای که در جشنواره فجر به نمایش در آمد، کوتاه شده است گفته بود این حذفیات نه به خواست کارگردان، بلکه به خاطر شرایط اتفاق افتاده است. او تاکید کرده بود که وزارت ارشاد در حذف بیشتر صحنه های فیلم نقشی نداشت و به خاطر برخی مصلحت ها این اتفاق افتاده است. مصلحتهایی که جیرانی با اتخاذ لحنی محافظه کارانه از آن سحن گفته بود چیزی نبود جز منافع برخی اشخاص و جریانهای بانفوذ که بر بسیاری از امور سینما سلطه یافته اند. این بار خودیهای سینما بی رحمانه به جان یک فیلم از یک کارگردان از قضا همفکر افتاده بودند و ظاهرا تیغ بانفوذهای سینما آنقدر تیز بوده تا بتواند به فردی مثل جیرانی بفهماند که پایش را که مقداری از گلیمش بیرون زده جمع و جور کند. * وقتی بیضایی سینما را متهم می کند اما حکایت بهرام بیضایی فرجام دیگری یافت. جایگاه او در سینمای ایران اجازه نمی داد تا بر موضع مستقل و اعتراضی خود پای نفشارد و بخشی از راز مگوی سینما را در آخرین اثر سینمایی اش افشا نکند. بیضایی در فیلم «وقتی همه خوابیم» خیلی مستقیم به بحث زد و بندهای پشت صحنه سینما پرداخت و نشان داد که کارگردان ها برای فیلمسازی با چه موانعی روبرو هستند. تهیه کننده هایی که صرفا برای سود بیشتر حاضرند هر کس و ناکسی را به فیلم وارد کنند و دیگر بحث حرفه ای بازیگری برایشان اهمیت چندانی ندارد. سینما کم کم به جایی می رسد که حرفه ای ها حذف می شوند و اعتراضات کارگردان هم به جایی نمی رسد. بعد از اکران فیلم در جشنواره، خیلی ها بر بیضایی خرده گرفتند و شیوه او در پرداخت عریان به حواشی سینما را نپسندیدند. یکی از شخصیت های فرعی فیلم او سرمایه گذاری است که گویا با مقاصد دیگری به سینما آمده و دخترکی معصوم هم طعمه تازه اوست. فیلم که در جشنواره به نمایش درآمد، حرف و حدیث ها هم شروع شد و این نوع نگاه افشاگرانه نسبت به سینما نه به مذاق متولیانش خوش آمد و نه دست اندرکارانی که تصور می کردند به تهیه کننده ها و سرما یه گذارها توهین شده است. همین حرف ها هم باعث شد فیلم با اصلاحات زیادی روبه رو شود و به قول معروف زهرش را گرفتند و در اکران عمومی آن نیز خللهایی ایجاد کردند. * مگر می شود بنیاد تفکراتی نوین را در جهان پایه ریزی کرد و به انضباط پایبند نبود اما قبل از محمدرضا شریفی نیا، آخرین نفری که انتقاداتی را به وضعیت سینما انجام داد و بازهم با واکنشهایی از سوی همکاران خود مواجه گشت امیر سماواتی، تهیه کننده سینما، بود. سمواتی, چندی پیش در نوشتاری با عنوان «اخلاق ، اندیشه و سینما» اینگونه اعتراض خود را به بی انضباطی، خواب آلودگی، بازیگوشی و استفاده از مواد مخدر برخی سینمایی ها در پشت صحنه فیلم ها نشان داد که البته بازهم با واکنش منفی و مخافظه کارانه از درون سینمایی ها مواجه شد که چرا بداخلاقیها را رسانه ای کرده است. سماواتی نوشته بود: «مدت ها بود از بی اخلاقی های سینما در رنج بودم و این رنج را در چهره بسیاری از هنرمندان شایسته نیز می دیدم. از بی انضباطی که سرلوحه ساختار تولید در سینما شده است ، بی وقت آمدن ، جدی نبودن ، بازیگوشی ، خواب آلودگی ، دروغ و تفکرات محفلی که بیشتر بخشی از پشت صحنه های فیلم ها را به یک بزم تبدیل می کند تا یک هنر ، صنعت و مهم تر از همه استفاده از مواد مخدر که برای بعضی مایه فخر هم شده است.» این تهیه کننده می افزاید:« اگر سرلوحه یک سینماگر تعهد و بازسازی و اصلاح اجتماعی باشد این زمینه های آلوده، شخصیت های انسانی ما را به کجا می برد؟ مگر می توان سینماگر بود و نسبت های ریاضی را درک نکرد؟ مگر می توان سینماگر بود و اندیشه های متعالی را جست وجو نکرد ؟ مگر می توان به انسان و کرامت او فکر نکرد؟مگر می شود بنیاد تفکراتی نوین را در جهان پایه ریزی کرد و به انضباط پایبند نبود ، واقعا کجایند این مدیران محترم که بازیگر یا فیلمبردار یا هر تخصص شغلی مهم را به دلیل دیرآمدن، خواب آلود بودن یا … جریمه یا از کاری منع یا اخراج کنند. » به گفته سمواتی «در تمامی سندیکاهای غرب و تمامی آژانس ها با کوچکترین گزارش از طرف کارفرما (تهیه کننده)، صنف یا سندیکا شخص خاطی جریمه و از کارهای جدید باز می دارد. زمانی در وزارت ارشاد اگر گزارش یا رنج نامه ای از طرف کسی می رفت محلی از اعراب بود، اما امروزه تسامح با هنرمندان به یک غلط مصطلح اجتماعی درآمده تا جایی که پلشتی و بی نظمی و ژولیدگی و ژست های من درآوردی به شاخصه های هنرمند بودن تبدیل شده است. بدتر آنکه گاه مجریان رسانه ملی و وزارت ارشاد از این آدم های سراسر آلودگی مفتخرند. آیا نسل جدید این مفاخر از درون خالی را به عنوان بت های کاذب نخواهد پذیرفت؟ آیا این اشاعه فساد و تبلیغ علیه انسان و اندیشه نیست؟!» این تهیه کننده سینما که به قول خودش از مشاهده این رفتارهای ضداخلاقی در سینما به ستوه آمده در پایان نوشته اش آورده بود: «به نظر می رسد جای یک قانون کارت زرد و قرمز در سینمای ایران و در حوزه مدیریت فرهنگی جامعه برای همه ما خالی است.» * این داستان ادامه دارد؟ طبعا ماجرای انتقادهای شریفی نیا و انتقادها از او اخرین اتفاق از این سیر نخواهد بود، اما با مشاهده این روند تقریبا ثابت این سوال بصورت جدی تر مطرح می شود که چرا سینماگران که خود را در مورد انتقاد از هر قشر و صنف و گروهی محق و آن را- به درستی- لازمه ی حیات طبیعی سینما می دانند، همین حق را در مورد منتقدان خود قائل نیستند و اجازه هیچگونه انتقادی از سینماگران را حتی به خود سینماگران نمی دهند؟
سه شنبه ، ۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه آفتاب یزد]
[مشاهده در: www.aftabeyazd.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
چرا قیمت خودرو کاهش نمی یابد؟
در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان شد چرا قیمت خودرو کاهش نمی یابد سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو با بیان این که زمان خروج 5 خودرو از خط تولید هنوز مشخص نیست مسئول کاهش نیافتن قیمت خودرو توسط خودروسازان را دولت می داند ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خونگاه انتقادی به جامعه معاصر آمریکا درجشنواره سینماحقیقت
نگاه انتقادی به جامعه معاصر آمریکا درجشنواره سینماحقیقت نهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت در بخش ویژهی واقعیت یا رؤیا که نگاهی انتقادی به جامعه معاصر آمریکا دارد هفت فیلم مستند جدید را به نمایش درمیآورد به گزارش ایلنا مستندهای «ترور» لیریکانتقاد وزیر رفاه از کمپین تحریم خودروی صفر
تراز وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی از صدو ۷۳۵ هزار دفترچه بیمه اجباری در کشور خبر داد به گزارش تراز علی ربیعی شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه اشتغال و تسهیل سرمایهگذاری در استان زنجان افزود توسعه بیمه در جامعه از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید است و در این راستانتقاد اقتصادی عارف از دولت/ چرا از رشد رقتصادی غافل شدید؟
به نقل از فارس محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در دیدار جمعی از اصناف و بازاریان تهران با تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین ع و یارانش به یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین ع اشاره و اظهار کرد فرضیه دینی امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف اصلی قیام امام حسینچرا داعش لباس نارنجی برتن قربانیان خود می کند؟
به گزارش زمان داعش در فیلم هایی که از سوی گروه تروریستی داعش منتشر می شود هر کدام ویژگی های ناراحت کننده و منحصر به فردی دارد آتش زدن گردن زدن و حتی بستن افراد بخت برگشته به خودرو درحال حرکت ابزارهایی هستند که تروریست های داعش از آنها برای قربانی و کشتن افراد استفاده می کنندمردم وقت ندارند، سینماگران استعداد!
مردم وقت ندارند سینماگران استعداد در حالي كه داربستهاي جلوي سينما را چسبيده بودم خودم را به نفر جلويي نزديك ميكردم كه هم كسي از زير نردهها جلوي من نايستد و هم مقداري از سردي هوا كم شود ساعت حدود 2 بعداز ظهر بهمن ماه بود آفتاب ملايمي به صورتمان ميخورد از آنها كه دوست ندامن بیرون زمین بودم و فقط تیم خودم را هدایت می کردم | رفقای هادی چرا خودشان را کنترل نکردند؟
بعد از اتفاقاتی که در جریان بازی پرسپولیس و صبا رخ داد هواداران پرسپولیس در رسانه ها و فضای مجازی از رفتار علی دایی سوشا مکانی رضا نورمحمدی قاسم دهنوی محمد قاضی و گلایه کردند و مدعی شدند چون این بازی قرار بود دیدار یادبود زنده یاد هادی نوروزی باشد به گزارش خبرگزاری فوتبالانتقاد از کمپین «خودروی صفر نخریم»
انتقاد از کمپین خودروی صفر نخریم وزیر تعاون کار و رفاهاجتماعی گفت این روزها شاهد راهاندازی کمپینهای مختلف علیه برخی تولیدات داخلی از جمله صنعت خودروسازی هستیم که این امر کار اشتباهی است زیرا اقتصاد برخی استانها به این مهم وابسته است و این کار به آن لطمه زیادی میزند خبرچرا بعضی از مسئولین استان از نقد وانتقاد واهمه دارند؟
شاید معنای واقعی نقد توسط این افراد نادیده گرفته می شود و یا شاید هم برخی به ظاهر نقادان آنچنان نقد و تخریب را یکی کرده اند که دیگر هیچکس گوش شنوای نقد واقعی را ندارد نقد کلمه ای که این روزها به ندرت مورد قبول واقع می شود و بسیاری از آدم های این دیار همیشه سعی می کنند در مقاچرا مردم با وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو مخالفند؟
مخالفت ها با تسهیلات خرید خودرو در حالی این روزها به اوج رسیده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این تسهیلات در مقایسه با گذشته شرایط بهتر و سهل تری را برای خرید خودرو فراهم کرده است به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دنیای اقتصاد نوشت مخالفت ها با تسهیلات خرید خودرو در حالی-
گوناگون
پربازدیدترینها