تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821200592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس شوراي شهرمازندران: صرفه‌جويي10درصدي تهراني‌ها درمصرف آب مانع لطمه خوردن كشاورزان مازندراني مي‌شود! سدلار دراصل براي تأمين آب كشاورزان مازندران بناشده بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس شوراي شهرمازندران: صرفه‌جويي10درصدي تهراني‌ها درمصرف آب مانع لطمه خوردن كشاورزان مازندراني مي‌شود! سدلار دراصل براي تأمين آب كشاورزان مازندران بناشده بود


خبرگزاري دانشجويان ايران - ساري
سرويس: شهرستان‌ها

رييس شوراي اسلامي مازندران گفت: متأسفانه استان مازندران با برخورداري از بيشترين ميزان بارندگي در كشور كمترين مهارورزي آب را دارد، پس در مقابل خشكسالي نبايد انتظار معجزه داشت.

رضا محسن‌پور در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه مازندران، با اشاره به اين كه حدود 200هزار هكتار از اراضي مازندران با40 درصد تخريب ناشي از خشكسالي مواجه هستند، اظهار كرد: ساز و كارهايي به شركت آب منطقه‌اي مازندران پيشنهاد شده است كه اجراي اين ساز وكارها به جرأت مديران توزيع آب و نحوه مديريت آنها برمي‌گردد.

وي با تأكيد بر اين كه مديران آب استان بايد سقف ساعت توزيع آب را به ويژه در مناطق آمل و بابل رعايت كنند افزود: اين امر ميسر نمي شود مگر اينكه سد لار باز شود؛ اين در حاليست كه سد لار براي تأمين آب كشاورزان مازندراني بنا شده بود، ولي عملاً براي آب شرب تهران مصرف مي‌شود.

وي ادامه داد : اگر مردم تهران در مصرف آب شرب 10 درصد صرفه‌جويي كنند به كشاورزي مازندران نيز لطمه‌اي وارد نمي شود.

وي با بيان اين كه دليلي ندارد سهم آب كشاورزي كه بدهي آب بهاء سال گذشته خود را پرداخت نكرده، براي سال جاري تأمين نشود، ادامه داد: برخي از شوراها گزارشي را بابت عدم توزيع بهينه آب داده‌اند كه بيشترين حساسيت آن مربوط به بدهي آب بهاء كشاورزان بوده است.

محسن‌پور با طرح اين سوال كه شركت آب منطقه‌اي در صورت طلبكار بودن از كشاورزان چرا طلب خود از آنها را به موقع وصول نمي‌كند؟، افزود: متأسفانه زماني اقدام به وصول آب بها مي‌كنند كه كشاورز نياز شديدي به آب داشته و تنها اهرم فشار اين شركت قطع يا عدم توزيع بهينه آب است.

وي در خصوص وضعيت آب شرب در مازندران گفت: در سال‌هاي گذشته كه خشكسالي نبود مردم با كمبود آب شرب مواجه بودند، هر چند شركت آب و فاضلاب براي بهبود اين مساله گزارشاتي را ارائه داد، ولي مردم چيزي را عملاً مشاهده نكردند.

محسن‌پور همچنين افزود: اگر بخواهيم كشاورزي استان را فراموش كرده و فقط به جنبه گردشگري آن بپردازيم قطعا نبود آب شرب مناسب اين رويكرد را با مشكل مواجه خواهد كرد.

وي به توزيع ناعادلانه آب در استان اشاره كرد و گفت: متأسفانه هر شهري از لحاظ سياسي داراي قدرت بيشتري باشد، بهره بيشتري از آب برده و در مقابل شهرهاي ضعيف را دچار چالش مي‌كند.

محسن‌پور با انتقاد از كندي پروژه‌هاي تأمين آب كه از 12 سال گذشته همچنان در حال پيگيري است افزود: سهل‌انگاري در اين خصوص باعث مي‌شود برخي از روستاها از15خردادماه به بعد آبي براي مصرف نداشته باشند.

وي با بيان اين كه در مقابل خشكسالي نبايد انتظار معجزه داشت، گفت: متأسفانه استان مازندران با برخورداري از بيشترين ميزان بارندگي در كشور كمترين مهارورزي آب را دارد كه اميدواريم در سفر دوم رياست جمهوري به اين قضيه نگاه ويژه‌اي شود.

رييس شوراي اسلامي به تأكيدات مقام معظم رهبري در سفر به استان فارس در خصوص مديريت مردمي مصرف آب اشاره كرد و گفت: اين مديريت زماني اتفاق مي‌افتد كه آب به عدالت تقسيم شود، نه اينكه منطقه‌اي از آب سير و منطقه‌اي تشنه باشند.

وي تأكيد كرد: اگر توزيع آب عادلانه باشد مردم وارد درگيري و ناآرامي و تعرض به يكديگر نشده و قطعاً بحران در مازندران نيز به وجود نمي‌آيد.

محسن‌پور در خصوص تغيير كاربري كشت و فروش زمين‌هاي كشاورزي گفت: به دليل اين كه تاكنون جهاد كشاورزي الگوي مناسبي براي نوع كشت ارائه نداده است، كشاورزان خود نوع كشت را تعيين كرده و متأسفانه دچار خسارت‌هايي نيز در اين زمينه شده‌اند.

وي در ادامه افزود: كشاورزان در مازندران يكسال به دليل ارزان شدن برنج به سمت كشت باغي روي مي‌آورند و در سال بعد كه قيمت برنج افزايش يافت سرمايه‌هاي ميليوني يا همان درختان را قطع كرده و به كشت برنج روي مي‌آورند.

محسن‌پور در ادامه خواستار شد كه مسؤولان و كارشناسان جهاد كشاورزي از اتاق‌هاي سرد و خنك خود بيرون آمده و از نزديك كشاورزان را با كشت مناسب آشنا كنند.

وي با تاييد افزايش قيمت ابزارآلات كشاورزي، گفت: قيمت پمپ آب از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان و قيمت كود و سموم كشاورزي نيز به سه برابر قيمت سال گذشته افزايش يافته است.

محسن‌پور اثر رواني خشكسالي و هجوم كشاورزان به حفر چاه‌هاي غيرمجاز را از دلايل افزايش قيمت عنوان كرد و افزود: اگر مسؤولان به فكر تأمين آب از طريق ذخيره آب سد لار نباشند اين مشكلات بيشتر نيز خواهد شد .

وي خاطرنشان كرد: با روانه كردن آب سد لار به سمت مازندران و يك مديريت صحيح 12 روزه مي‌توان بحران كمبود آب را به حداقل رساند.

رييس شوراي اسلامي استان با انتقاد از فعاليت لاك‌پشتي احداث سد البرز و كانال آب چالوس يادآور شد: متأسفانه سد شهيد رجايي نيز براي توزيع آب به خوبي مديريت نمي‌شود.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 574]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن