تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820363678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موزه هنرهای عاشورایی تأسیس شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: موزه هنرهای عاشورایی تأسیس شود محمدعلی رجبی، هنرمند پیش‌كسوت نگارگر، گفت: به قدری آثار خوب هنری در زمینه عاشورا داریم كه جا دارد نمایشگاه و موزه‌ای دائمی برای آنها در نظر گرفته شود.
۱۳۹۴ دوشنبه ۴ آبان ساعت 14:29

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، نگارگر پیش‌كسوت كشورمان درباره تجلی واقعه عاشورا در آثار هنری بیان كرد: این موضوع، از دیرباز در آثار هنری به‌ویژه هنر نقاشی و نگارگری مورد توجه قرار گرفته است.

محمدعلی رجبی افزود: در گذشته بیشتر بر اساس نسخه‌های خطی كار می‌شده مثلا روضه‌الشهدا و... كه موضوعاتشان عاشورایی بود برای نگارگری مورد توجه قرار می‌گرفت و در زمان معاصر هم این واقعه به شكل دیگری در آثار هنرمندان نمود دارد؛ به این صورت كه بر اساس نسخه‌ها نیست و برداشت و ارادت قلبی هنرمند نسبت به كلیت آنچه در قیام امام حسین(ع) رخ داد ترسیم می‌شود.

این مدرس همچنین اشاره كرد: جلوه‌های نبرد و مظلومیت امام حسین(ع) در روز عاشورا هنوز هم در آثار هنرجویان و نگارگران معاصر دیده می‌شود و این، موضوعی نیست كه نسل جدید از آن غفلت كرده باشد. آنچه در كربلا رخ داد فارغ از اعتقاد قلبی و مذهبی ما به این موضوع، از وجوه هنری زیادی برخوردار است كه در هنر و تصویرگری جایگاه بالایی خواهد داشت.

رجبی با تاكید بر اینكه آثار نقاشی و نگارگری قابل توجهی در این زمینه داریم، اظهار داشت: مسئله‌ای كه وجود دارد این است كه لازم است از تولید و ارائه چنین آثاری حمایت شود. نگارگری، یكی از هنرهایی است كه زحمات زیادی برای تولید آن كشیده می‌شود و اینكه جایی نباشد كه هنرمند بتواند اثرش را عرضه كند، روحیه او را از بین می‌برد.

وی همچنین گفت: به عنوان مثال، در همین روزها این امكان وجود داشت كه نمایشگاهی از آثار نگارگری با مضمون عاشورا برگزار شود و افراد مختلف به دیدن این آثار تشویق شوند؛ در عین حال به قدری آثار خوب هنری در زمینه عاشورا داریم كه حتی می‌توان نمایشگاه و موزه‌ای دائمی برای آن ها در نظر گرفت.

این هنرمند افزود: در چنین شرایطی، هم مخاطب داخلی و هم مخاطب خارجی می‌تواند با بازنمایی عاشورا در هنرهای مختلف و بر اساس زمان‌بندی‌های مختلف آشنا شود؛ چرا كه همان طور كه اشاره شد، هنرمندان از قدیم به موضوع عاشورا توجه نشان داده‌اند و هنرهای آن ها را می‌توان در كاشی‌ها، دیوارها، پارچه‌ها و تابلوهایی با جنس‌های مختلف و ... مشاهده كرد.
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن