تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821202816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اینجا اردبیل؛ فاصله تا کربلا 1274 کیلومتر


واضح آرشیو وب فارسی:سیفار: به گزارش سیفار به نقل از خبرنگار ، اگر چه فاصله اردبیل تا کربلا 1274 کیلومتر است اما فاصله دلهایمان تا آنجا بسیار نزدیک است نزدیکی فاصله ای که در روز عاشورا به وضوح می توان آن را حس کرد. این کوتاهی فاصله شعار نیست بلکه اگر کوچه پس کوچه های شهرها و روستاهای اردبیل را نگاه کنیم شبیه ترین مکان ها به کربلا را خواهیم دید و اینجاست که تعجب نخواهیم کرد از نزدیکی فاصله دلها با کربلا. عاشورای شهر من نه از اول صبح بلکه از پایان تاسوعا شروع می شود، بعد از عزاداری تاسوعای حسینی هستند کسانی که تا صبح عاشورا بیدار می مانند و خود را آماده اجرای مراسم شبیه خوانی می کنند. بازیگران نقش های مختلف شبیه خوانی که تا زمان برگزاری مراسم تمرینات خود را برای اجرای با شکوه مراسم ادامه می دهند. البته در این میان هستند کسانی که از شدت خستگی ناگهان چشمانشان بسته می شود و به خوابی عمیق اما کوتاه فرو می روند. تمامی حرکات بازیگران مشخص شده است و مکان برگزاری مراسم هم آماده است. چیزی به صبح نمانده است، لباسهای قرمز و سبز و زرد برای برگزاری مراسم بین آنهایی که نقشی برعهده دارند توزیع می شود. میدان نمایش با تصاویری از گروه اشقیا و نیز تصاویری از یاران امام آماده شده است.  ساعت حول و حوش 7 صبح است، شخصی که به عنوان تدارکاتچی محسوب می شود برای آگاه سازی مردم از اجرای مراسم شبیه خوانی، صدای مداحی یکی از مداحان را پخش می کند و حتی دسته ای را با طبل و شیپور راهی کوچه پس کوچه های محله می کند تا اجرای مراسم را به گوش اهالی برسانند. صدای بلندگوها و طبل و شیپورها دیگر خواب را از چشمان همه اهالی می رباید؛ همه آنهایی که حتی روزهای قبل خیلی دیر از خواب بیدار می شدند، حال، خود را در همان لحظه های اول صبح برای برگزاری و دیدن مراسم شبیه خوانی آماده می کنند. شبیه خوانی همان مراسمی است که چند ده سال سابقه دارد و بازیگرانی که عمدتا اهل تئاتر هستند نقش اصلی مراسم عاشورا را به عهده دارند. این مراسم عمدتا بین 3 تا 5 ساعت طول می کشد و نظر به برگزاری جزیی و کامل آن مدت زمان برگزاری متغیر است. شبیه خوانی نسبت به بقیه مراسمات ایام محرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همه اهالی در شهر و روستا، از اول محرم خود را برای این مراسم آماده می کنند. بسیاری از شبیه خوانی ها در هنگام اذان ظهر به پایان می رسد، تا نماز ظهر عاشورا، همزمان با اذن اقامه شود؛ البته هستند محلاتی که برگزاری شبیه خوانی آنها مدت زمان زیادی طول می کشد و شاید تا ساعتهای 3 و یا 4 بعد از ظهر ادامه داشته باشد که در این صورت نیز نماز عاشورا را در همان زمان به جا می آورند. جوانان محل عمدتا در حال تدارک برگزاری مراسم شبیه خوانی هستند. میهمانان و گردشگران بسیاری از مراسم شبیه خوانی دیدن می کنند اما رسانه ها خیلی توجهی به این مراسم نشان نداند و هیچ وقت گزارش های تصویری خاصی از مراسم شبیه خوانی پخش نکردند. قبل از اجرای مراسم و در واقع از شب قبل از عاشورا، برخی افراد ماشین های خود را در کنار مکان های برگزاری مراسم پارک می کنند تا در زمان اجرای مراسم به راحتی بتوانند با نشستن بر روی آن مراسم را تماشا کنند. البته در این زمان ماشین ها تنها برای خانواده صاحب ماشین استفاده نمی شود و بسیاری از افراد دیگر نیز می توانند سوار شده و مراسم را تماشا کنند. پشت بام خانه های اطراف برگزاری مراسم نیز، از دیگر مکان هایی است که البته بیشتر مورد استفاده بانوان و کودکان قرار می گیرد. بانویی از اهالی از خاطرات گذشته می گوید و اینکه پدرش هر وقت از شبیه خوانی بر می گشت اصلا دوست نداشت از حوادث این روز در خانه صحبتی شود و می گفت که ارزش کار امام حسین(ع) را پایین نیاورید. در روز عاشورا ترافیک، ورود ممنوع، پارک ممنوع هیچ معنایی ندارد. اردبیلی ها هیچ گاه بعد از ظهر عاشورا را نمی خوابند و اعتقاد دارند چون شمر و اطرافیانش بعد از پایان جنگ عاشورا و به شهادت رساندن امام و یارانش، به دلیل خستگی تا مدت زمان زیادی خوابیده اند، دیگر نباید در این روز خوابید و برای آنها قباحت دارد که ظهر عاشورا را، حتی برای چند لحظه ای چشم فرو ببندند. حاج علی یکی از اهالی قدیمی محل که از برگزار کننده های سابقه دار شبیه خوانی نیز هست می گوید، همین امروز نیز اگر بچه هایم در روز عاشورا بخوابند برایم تلخ و ناراحت کننده است و به همین خاطر هیچ گاه اجازه چنین کاری را به فرزندانم نمی دهم هرچند که برای خودشان نیز این مسئله درونی شده است. اردبیلی ها در روز عاشورا خیلی لبخند به لب ندارند، مهربانی بیش از هر زمان دیگری در این روز موج می زند، تاکسی ها و خودروهای شخصی صلواتی مسافران را سوار می کنند، نذری های که بین اهالی پخش می شود و بسیاری از کارهای خوب که در این روز انجام می شود. اتفاقا کسی که نقش حر را بازی می کند می گوید کاش این مهربانی ها و صمیمیت ها همیشگی باشد. مراسم شبیه خوانی هرچند باعث همدلی بین هم محلی ها می شود اما هر از گاهی نارضایتی هایی را نیز در بین مردم به همراه دارد. در برگزاری مراسم عمدتا بین اهالی یک رقابت و درگیری همیشگی وجود دارد، مخصوصا وقتی برای یک نقش چندین گزینه وجود داشته باشد. نزدیکان هر فرد همیشه تلاش می کنند که شخص مورد نظر آنها نقش مد نظر را اجرا کند، که همین مسئله گاهی به حدی است که حتی باعث می شود که مراسم کلا در محله برگزار نشود و اهالی آن مجبور شوند برای دیدن مراسم به محله های دیگر بروند. عدم برگزاری مراسم شبیه خوانی در یک محل، یعنی اینکه بین هیئت امنا و ریش سفیدان آن محل اختلافی وجود دارد که البته همه در تلاشند تا این اختلافات را کم کنند چون برگزار نشدن مراسم شبیه خوانی، یک آفت و افت برای اهالی محسوب می شود. در حین برگزاری مراسم عده ای در حال جمع آوری نذورات از اهالی و تماشاگران هستند و حتی در بعضی مواقع جمع نذورات در چند ساعت ناگهان به چند ده میلیون تومان می رسد که این مسئله برای مسجد آن محل و کارهای خیریه دیگری که می خواهند انجام دهند، بسیار مهم است. در مراسم شبیه خوانی معمولا نقش اما حسین(ع) را مداح محل برعهده دارد، او که در نه روز گذشته کار مداحی محل را انجام داده دیگر رقیبی برای گرفتن این نقش نمی بیند و هیچ کس داعیه این نقش را ندارد. البته اگر مداح محلی به لحاظ سابقه، شخصی شناخته شده باشد تبلیغات ویژه ای برای برگزاری مراسم صورت می گیرد تا افراد زیادی برای دیدن شبیه خوانی آن محل، به آنجا بیایند. نقش حضرت زینب نیز تقریبا تضمین شده است و یکی دیگر از مداحان، که درواقع مداح درجه 2 محل محسوب می شود بر عهده می گیرد. اما در مورد نقش های دیگر همواره رقابت هایی بین اهالی و بازیگران وجود دارد، البته در این مسئله نیز معیارهایی وجود دارد و برای مثال برای نقش حضرت عباس(ع) قد بلند و خوش سیما بودن جزو ملاک های اصلی انتخاب محسوب می شود. در برخی محلات نیز کسانی هستند که تا زمان اجرای مراسم به بهانه های مختلف، اعلام می کنند که هیچ نقشی در این مراسم قبول نمی کنند ولی به محض رسیدن به زمان برگزاری، قبل از همه بازیگران در مسجد محل حاضر شده و لباس اجرا را می پوشد، که این مسئله باعث ناراحتی نفر بعدی که تا آخرین لحظات آماده اجرای مراسم بود نیز می شود. البته برگزاری مراسم شبیه خوانی نسبت به گذشته تفاوت هایی را داشته و تکنولوژی ها در این عرصه نیز ورود کرده است.  ایجاد جلوه های ویزه در صحنه ها، حال و هوای دیگری به مراسم داده است. در گذشته شاید نمادی از آب فرات وجود نداشت اما در مراسمات فعلی خیلی راحت نمادهای مختلف از جمله آب فرات و دست های بریده شده و بسیاری از چیزهای دیگر وجود دارد. زخم هایی که بر تن اطرافیان امام می زنند و ...، که در واقعی و عینی کردن مراسم نقش به سزایی دارد. ارادت مردم اردبیل به حضرت ابوالفضل(ع) که زبانزد خاص و عام است در این مراسم نیز دیده می شود و با بریده شدن و پرتاب دست این حضرت به هوا، صدای ناله و شیون به بالاترین حد خود می رسد. البته در این میان گریه بازیگر نقش شمر هم دیدنی است و او نیز با مردم در حال شیون و ناله برای حضرت عباس (ع) است. در برگزاری مراسم شبیه خوانی بعد از اینکه یکی از بازیگرانی که در نقش های اطرافیان امام بازی می کنند به شهادت می رسد مردم با برداشتن پیکر آن فریاد "لا اله الا الله" سر می دهند. وداع امام با برادش عباس(ع)، تنها ماندن امام با خواهرش زینب(س) و به شهادت رساندن حضرت علی اصغر(ع) ناراحتی بی وصفی در بین مردم ایجاد می کند؛ انگار اهالی و مردم در کنار ناله به مظلومیت امام(ع) در عین رشادتش، دردهای کهنه خود در ذهنشان، تجسم می شود؛ دردهایی که با دیدن این صحنه ها حال همه تماشاگران را دگرگون می کند. مردم نذرهای خود را به پرچم های عباس(ع)، قاسم(ع) علی اکبر(ع) و ... می بندد. در این میان گریه مادری که برای تداعی نقش حضرت علی اصغر(ع)، کودکش را در دست بازیگر نقش امام داده است دیدنی است. نماز ظهر و آتش زدن خیمه ها دیگر قسمت این مراسم است و زنان و مردانی که اشک در چشمانشان حلقه بسته است. بیشتر زنان بعد از آتش زدن خیمه ها به عنوان تبرک از خاکستر این خیمه ها برای خود بر می دارند. بعد از تمام شدن مراسم و به شهادت رساندن امام حسین(ع) در شبیه خوانی، نوبت به سینه زنی و مداحی می رسد. بعد از مراسم شبیه خوانی و مداحی، هر یک از اهالی که نذری دارد شبیه خوانان و دیگر اهالی را برای خوردن ناهار دعوت می کند و کم کم میدان خالی می شود. با پایان مراسم شبیه خوانی تازه کار بچه های شهر شروع می شود، آنها با گرفتن طبل و شمشیر چوبی و پوشیدن لباسهای مختلف برای خودشان مراسم شبیه خوانی را اجرا می کنند. البته تقریبا هیچ یک از آنها از مکالمه ها سر در نمی آورند و فقط به جنگ می پردازند و برای خودشان یک مراسم جداگانه اجرا می کنند. اما این پایان روز عاشورا نیست، روز عاشورا تجمع بزرگ عاشوراییان در محله عالی قاپو برگزار می شود همه مردم حاضر می شوند و عشق خود به امام و یارانش را نشان می دهند.  و در نهایت پایان کار روز عاشورا شام غریبان و حضور اهالی در مسجد محل و اجرای مراسم مختلف از جمله سینه زنی و زنچیر زنی است. روز عاشورا با همه گریه ها، شیون ها، محبت ها، دوست داشتن ها، عرض ارادت به سرور و سالار شهیدان و نذر دادن ها به پایان می رسد و همه اهالی عهدی با خود می بندند که امروز، روز بیدار شدن از خواب غفلت است، و راه امام حسین(ع) و یاران با وفایش را برای خود سرمشق و الگو قرار می دهند.


یکشنبه ، ۳آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیفار]
[مشاهده در: www.seyfar.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن