تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820789292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غزل هاي آييني موجب پيوند دل هاي سوخته و واقعه عاشوراست/ مداحي نادرست اعتقادات جوانان را خدشه دار مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ آبان ۱۳۹۴ (۱۴:۱۱ب.ظ)
يک منتقد ادبي: غزل هاي آييني موجب پيوند دل هاي سوخته و واقعه عاشوراست/ مداحي نادرست اعتقادات جوانان را خدشه دار مي کند موج - رشت
يک کارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي با بيان اينکه ورود حماسه کربلا به حيطه شعر فارسي، يقينا يکي از عوامل ماندگاري و پويايي نهضت عاشوراست، گفت: افزايش سرايش غزل هاي آييني موجب پيوند دل هاي سوخته و عمق واقعه عاشوراست.
معصومه پاداش ستوده امروز در گفت و گو با خبرنگار موج در رشت، با تسليت فرا رسيدن ايام سوگواري امام حسين(ع)، ادبيات در هر سرزميني را آيينه فرهنگ، سنن، آيين، افکار، باورها و گرايش هاي مردم آن سرزمين عنوان کرد.
وي با بيان اينکه ادبيات به عنوان يکي از زمينه هاي ماندگارسازي اتفاقات و وقايعي که شايسته ماندگاري را دارند؛ هميشه مد نظر مردم هر سرزميني؛ به ويژه ايران است، افزود: در اين بين «شعر» يکي از گونه هاي رايج ادبي است که به دليل خوش آهنگي هميشه موجب حضوري ماندگارتر از يک واقعه يا اتفاق در ذهن افراد مي شود.
اين منتقد ادبي، با اشاره به آثار منظوم بسياري از بزرگان ادامه داد: همين که گذشته گان بسياري از حوادث را به صورت شعر در مي آوردند و شعر را چاشني کلام خود مي کردند، بهترين دليل اين مدعاست.
وي تصريح کرد: در ادبيات فارسي قالب هاي مختلفي براي سرودن شعر وجود دارد که يکي از قالب ها سرايش غزل هاي آييني است.
پاداش ستوده ادامه داد: غزل ها را مي توان عاشقانه، تعليمي، عرفاني، اجتماعي و... سرود.
وي «مرثيه سرايي» را يکي ديگر از انواع سرايش شعر در ادبيات فارسي خواند و گفت: قيام عاشورا يکي از مهم ترين سوژه هايي بوده که در آيينه ادبيات کهن و شعر معاصر ما تجلي يافته است.
کارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي با بيان اينکه تاکنون نزديک به هزار سال است که مرثيه سرايان فارسي، حماسه کربلا را در اشعار خود بازتاب داده اند، اظهار کرد: بازتاب نهضت عاشورا و ذکر مصيبت هاي امام حسين(ع)، ياران و خاندانشان در ادبيات ديگر ملت ها و يا شاعران با اديان ديگر نيز مشهود است.
وي با اشاره به اينکه ورود «حماسه کربلا» به حيطه شعر؛ به ويژه شعر فارسي، يقينا يکي از عوامل ماندگاري و پايايي نهضت عاشوراست، افزود: چرا که حضور پر رنگ شعر در روايت ماجرا و قالب نافذ مرثيه در سوگداشت ماجرا از سويي پيوند دهنده ميان عواطف و دل هاي سوخته و حقيقت ماجراي ظهر عاشوراست و از سوي ديگر به نوبه خود باعث غنا و اعتلاي اشعار و مراثي ست.
وي ادبيات عاشورايي را، از غني ترين و حماسي ترين ذخاير فکري و احساسي شيعي خواند و گفت: برخي از شاعران نيز مانند محتشم کاشاني، شهرت خود را مديون همين ذخيره فکري و احساسي شيعي هستند.
اين منتقد ادبي سرايش ترکيب بند معروف «باز اين چه شورش است که در خلق عالم است...» از محتشم کاشاني را يکي از زيباترين توصيف هاي واقعه عاشورا از قرن دهم هجري قمري تاکنون معرفي کرد و گفت: اين شعر يکي از معروف ترين اشعار عاشورايي در ادبيات فارسي است.
وي با بيان اينکه از سوي ديگر شاعران شيعي، پرداختن به واقعه عاشورا را بر خود يک وظيفه مي دانند ادامه داد: اين امر جداي از محبت حضرت سيد الشهدا به يقين ريشه در تاييد و تشويق و سفارش ائمه معصومين(ع) در به تصوير کشيدن و احياي هميشگي ظلمي که به ناحق بر امامشان و مظلوميت حضرت حسين(ع) رفته، دارد.
کارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي با ذکر نمونه هايي از شعر شاعران آييني ادامه داد: غزل بسيار زيباي حافظ شيرازي با مطلع «زان يار دلنوازم شکريست با شکايت گر نکته دان عشقي بشنو تو اين حکايت...» نيز يکي از مشهورترين سروده هايي است که خواجه شيراز در آن رابطه بسيار زيبا و معنا داري ميان قيام ابا عبدالله الحسين (ع) و قيام مهدي موعود (عج) را بيان مي دارد.
وي تصريح کرد: در اين سروده حافظ ابتدا عشق و ارادت خود به امام حسين (ع) و مظلوميت ايشان و ياران بزرگوارش رابه زبان مي آورد، سپس دلتنگي هاي خود را از دنيا با امام عصر (عج) نجوا مي کند و از او مدد مي خواهد و براي ظهورش دعا مي کند و در انتها اعتقاد خود را به يکي از باورهاي تشيع يعني مسئله شفاعت در روز محشر بيان مي کند.
وي به مرثيه بسيار دلنشين «سيف فرغاني» شاعر قرن هشتم هجري درباره واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: سيف فرغاني در مرثيه اي بسيار دلنشين و روان با مطلع، «اي قوم در اين عزا بگرييد، بر کشته کربلا بگرييد» با ديدي اخلاق مدارانه و نصيحت گونه ضمن پرداختن به واقعه عاشورا مردم را دعوت به اقامه عزا براي کشته کربلا مي کند.
وي ابن يمين، خواجوي کرماني، سنايي، سلمان ساوجي، صائب تبريزي، بيدل دهلوي و .... را از جمله شاعران کهن معرفي کرد که در آثار خود مرثيه هاي دلنشيني در سوگ امام حسين(ع) سروده اند.
اين منتقد ادبي با اشاره به سابقه مداحي در عزاي حسين در ايران تصريح کرد: متاسفانه با داشتن اين همه منابع غني و سرشار از مراثي در سوگ امام حسين و يارانش، برخي از مداحان و ذاکران به دليل عدم آشنايي، از اشعار نامتعارفي در عزاداري ها استفاده مي کنند.
وي با بيان اينکه مداحي خوب در محافل عزاداري موجب جذب زياد جوانان مي شود، افزود: مداحان و ذاکران بايد اهل مطالعه باشند و با هدف افزايش و ارتقاي آگاهي در مجالس مداحي کنند.
وي هرگونه مداحي نامتعارف را موجب ايجاد گره هايي در اعتقادات جوانان دانست و گفت: استفاده از اشعار نامتعارف و تقليد کورکورانه از سوي برخي از مداحان از آفت هاي مداحي امروز جامعه است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن