واضح آرشیو وب فارسی:لاهیجان: چهل منبر آئینی سنتی در شب عاشورای حسینی است که هر ساله بعد از نماز مغرب و عشا در محله های قدیمی لاهیجان برگزار می شود.به گزارش «لاهیجان» ، چهل منبر«آئینی» است که سالیان سال و به نقلی از دوران صفویه، هرسال در شب عاشورای حسینی با شور و حالی خاص در کوچه پس کوچه های لاهیجان برگزار می شود. این مراسم گویی مخصوص لاهیجانی است که با استقبال خاص جوانان همراه بوده و حتی از شهرهای لنگرود،آستانه اشرفیه،سیاهکل و رشت در این مراسم حضور دارند. ازصبح تاسوعا در گوشه و کنار شهر، شمع های ارزان قیمت بقعه ای و خرماهای فراوان در بسته بندی های مخصوص چهل تائی برای فروش به برپاکنندگان مراسم چهل منبر آماده است. این مراسم در کوچه و پس کوچه های محلات پردسر، خمیرکلایه، کوشالی، آقاسیدمحمدیمنی، یحیی آباد،کاروانسرابر، غریب آباد، گابنه و کوچه های دیگری که بافتی سنتی دارند هر ساله برگزار می شود. بزرگان و ریش سفیدان لاهیجان معتقدند که این آئین باید بر درب خانه چهل سید برگزار می شد اما به مرور زمان تغییر وضعیت یافت و بر درب خانه های که در طول سال مراسم روضه خوانی دایر کردند، انجام می شد، ولی در چند سال اخیر شاهد آن هستیم که حتی افراد غیرساکن در این محلات در اطراف کوچه ها منبر برپا می کنند. البته هیچ سندی که بیانگر تاریخی بودن این آئین و یا سفارش گذشتگان بر این مراسم باشد وجود نداشته اما، هرفردی که نذرچهل منبر دارد و یا نذرش برآورده شده، چهل شمع و چهل خرما(بعضی اوقات هم سکه) خریده و به چهل خانه یا مسجدی که منبری در جلویش برپاست می رود و صاحب هر خانه از افراد استقبال کرده و شخص دارای نذر، دانه ای خرما در ظرف می گذارد و شمعی می افروزد و بسته ای برنج برمی دارد و پس از خواندن دعائی و ادای مجدد خواسته اش اصطلاحا به منبری دیگر می روند. این برنج را به قصد برآورده شدن حاجت با خود به خانه می آورند و با برنج موجود در خانه می آمیزند و فردای آن روز می خورند. مردم بر این باورند که منبر گذاران برآنند تا بر پا برداشتن منبر در جلوی درب خانه خود دلبستگی خود به خاندان حضرت علی(علیه السلام) و شهدای دشت کربلا را نشان دهند. عکس :سیدمحمدکیایی
جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: لاهیجان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]