تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820845859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین سنتی«چهل منبر»لاهیجان+گزارش تصویری یک


واضح آرشیو وب فارسی:لاهیجان: چهل منبر آئینی سنتی در شب عاشورای حسینی است که هر ساله بعد از نماز مغرب و عشا در محله های قدیمی لاهیجان برگزار می شود.به گزارش «لاهیجان» ، چهل منبر«آئینی» است که سالیان سال و به نقلی از دوران صفویه، هرسال در شب عاشورای حسینی با شور و حالی خاص در کوچه پس کوچه های لاهیجان برگزار می شود. این مراسم گویی مخصوص لاهیجانی است که با استقبال خاص جوانان همراه بوده و حتی از شهرهای لنگرود،آستانه اشرفیه،سیاهکل و رشت در این مراسم حضور دارند. ازصبح تاسوعا در گوشه و کنار شهر، شمع های ارزان قیمت بقعه ای و خرماهای فراوان در بسته بندی های مخصوص چهل تائی برای فروش به برپاکنندگان مراسم چهل منبر آماده است. این مراسم در کوچه و پس کوچه های محلات پردسر، خمیرکلایه، کوشالی، آقاسیدمحمدیمنی، یحیی آباد،کاروانسرابر، غریب آباد، گابنه و کوچه های دیگری که بافتی سنتی دارند هر ساله برگزار می شود. بزرگان و ریش سفیدان لاهیجان معتقدند که این آئین باید بر درب خانه چهل سید برگزار می شد اما به مرور زمان تغییر وضعیت یافت و بر درب خانه های که در طول سال مراسم روضه خوانی دایر کردند، انجام می شد، ولی در چند سال اخیر شاهد آن هستیم که حتی افراد غیرساکن در این محلات در اطراف کوچه ها منبر برپا می کنند.  البته هیچ سندی که بیانگر تاریخی بودن این آئین و یا سفارش گذشتگان بر این مراسم باشد وجود نداشته اما، هرفردی که نذرچهل منبر دارد و یا نذرش برآورده شده، چهل شمع و چهل خرما(بعضی اوقات هم سکه) خریده و به چهل خانه یا مسجدی که منبری در جلویش برپاست می رود و صاحب هر خانه از افراد استقبال کرده و شخص دارای نذر، دانه ای خرما در ظرف می گذارد و شمعی می افروزد و بسته ای برنج برمی دارد و پس از خواندن دعائی و ادای مجدد خواسته اش اصطلاحا به منبری دیگر می روند. این برنج را به قصد برآورده شدن حاجت با خود به خانه می آورند و با برنج موجود در خانه می آمیزند و فردای آن روز می خورند. مردم بر این باورند که منبر گذاران برآنند تا بر پا برداشتن منبر در جلوی درب خانه خود دلبستگی خود به خاندان حضرت علی(علیه السلام) و شهدای دشت کربلا را نشان دهند. عکس :علیرضاپرندوش


جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: لاهیجان]
[مشاهده در: www.lahidjan.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن