تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813142111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاوت قرآن در شب عاشورا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ آبان ۱۳۹۴ (۱۷:۵۴ب.ظ)
فرصتي براي توسعه فرهنگ‌ قرآني؛ تلاوت قرآن در شب عاشورا موج - حضرت اباعبدالله الحسين(ع) عصر تاسوعا را به منظور تلاوت قرآن و راز و نياز با حضرت حق از سپاه دشمن، اذن گرفتند، لذا در روايات بسياري بر شب‌ زنده‌داري شب عاشورا به تلاوت قرآن کريم تأکيد شده است.
قاري بين‌المللي، عضو هيئت علمي و معاون دانشگاه علوم و معارف قرآن کريم و دبير سي امين جشواره ملي قرآن و عترت دانشجويان کشور در خصوص احياي شب عاشورا مي گويد:
يکي از مقدمات لازم براي رسيدن به يک جامعه اسلامي و الگو براي جهانيان، ضرورت فرهنگ‌سازي قرآني در جامعه است. تا زماني که بيشتر مردم با شنيدن آواي قرآن ياد مرگ مي‌افتند، گسترش فرهنگ فهم و عمل به معارف والاي قرآن کريم در جامعه مشکل است. از سوي ديگر، برخي وقايع عاشورا از جمله مهلت گرفتن آن حضرت در شب عاشورا از دشمن براي پرداختن به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار (ارشاد مفيد، ج2، ص90) و طنين افکن شدن نواي مناجات و قرائت قرآن ياران با وفاي آن حضرت درشب عاشورا(سيدبن طاوس، 1417هـ.ق، فصل سوم، ص 132) بيانگر سيره قرآني امام حسين(ع) است. با توجه به آنچه گفته شد، اجراي برنامه‌هاي قرآني در ماه‌هاي محرم و صفر و تلفيق آن با برنامه‌هاي عترتي از اهميت خاصي برخوردار است و در حقيقت گامي در راستاي جامه عمل پوشاندن به توصيه نبي اکرم(ص) در حديث ثقلين است.
يکي از سنت‌هاي حسنه که نقش مؤثري در گسترش فرهنگ قرآني دارد احياي شب عاشوراست که چند سالي است که در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حرم امام رضا(ع)، کربلاي معلي و برخي هيئات و مساجد استان قم و برخي استان‌هاي ديگر برگزار مي‌شود، (اين مراسم در برخي کشورها از جمله مصر در مسجد رأس الحسين(ع) مصر، سابقه طولاني دارد)، مسلما برگزاري چنين مراسمي نشان‌دهنده اهتمام ما شيعيان به قرآن کريم است و به نوعي رفع مهجوريت از ثقلين مي‌کند؛ چراکه يکي از مهم‌ترين اهداف امام حسين(ع) احياي قرآن و احکام و معارفش در جامعه بود.
شب عاشورا از نگاه برخي محدثان و فقيهان، در شمار هفت شب احياي سال شمرده شده است.(مصباح کفعمي، ص680) ـ سيد بن‌طاووس شب‌زنده‌داري اين شب را مستحب دانسته است. (اقبال الاعمال، سيدبن‌طاووس، ج3، ص45؛ بحار الانوار ج95، ص236؛ مفاتيح‌الجنان)
اين سنت اسلامي در روايات مورد تأکيد و سفارش قرار گرفته است. بنا بر رواياتي از پيامبر(ص) «کسي ‌که شب عاشورا را احيا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامي فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب‌زنده‌داري در اين شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است».(مستدرک الوسائل، ج10، ص293؛ مصباح المتهجد، شيخ طوسي، ص771) و براساس روايتي کسي که در شب عاشورا بيدار بماند و شب‌زنده‌داري کرده و زيارت امام حسين(ع) را تا صبح بخواند، خداوند او را در قيامت، درحالي‌که آميخته به خون امام حسين(ع) است، در زمره شهدا‌ محشور مي‌کند.(اقبال الاعمال، ج3، ص 45)

پيشنهاداتي جهت اجراي هرچه بهتر مراسم احياي قرآني:
- تلفيق برنامه‌هاي قرآني و عترتي در مراسم از جمله بيان سيره قرآني امام حسين(ع) توسط يکي از علما، مداحي و روضه قرآني (بيان فرازهايي از مصايب آن حضرت که پيوند ايشان با قرآن را نشان مي‌دهد)، تلاوت آياتي که امام حسين(ع) در نهضت عاشورا به آن استناد و قرائت کرده است از جمله آيات (احزاب/ 33- هود/ 88 - قصص /21 – نساء/ 78 - آل عمران/ 154 - قصص /22 - توبه / 54 – نساء/ 142 و143- آل عمران / 185 - بقره /156- 11- فتح /10- احزاب /23- قصص / 41- مجادله / 19- يونس /71- اعراف /196- دخان / 20 غافر/ 27) ( برگرفته از کتاب ده گفتار آقاي قرائتي)
- البته تلاوت ترتيل يک جزء قرآن کريم به ياد امام حسين(ع) و يارانش، هم‌خواني سوره مبارکه فجر که براساس برخي روايات منسوب به امام حسين(ع) است و اجراي تواشيح با موضوعات قرآني نيز جزو برنامه‌هاي پيشنهادي است.
ـ تبيين اهميت اين سنت از سوي خطبا
ـ تشکيل ستاد کشوري و استاني
ـ انعکاس اخبار اين مراسم از سوي رسانه ملي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن