محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829997463
۱۰ نکته کلیدی درباره چگونگی تصویرسازی ناب از واقعه کربلا
واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: دکتر موسی اسماعیل نژاد: تمایل بشر به اسطوره سازی و افسانه سازی تنها اختصاص به واقعه کربلا نداشته و ندارد و این موضوع در تمام تاریخ دنیا وجود دارد، افرادی که شخصیت آنها پیشوایی است، قول، عمل، قیام ، نهضت و ابعاد شخصیت شان، در معرض تحریف بوده که این موضوع در ابعاد سینمایی به گونه ای ویژه با توجیهاتی همچون جذب مخاطب به واسطه ترسیم بافته ها و تطابق های سوپرمنی و عشق های مثلثی و ... همراه و متاسفانه موجه جلوه داده می شود. بی تردید واقعه کربلا را می توان یکی از اصلی ترین و شاید بی نظیرترین حادثه در طول تاریخ بشریت قلمداد نمود که طی آن تمام حق در برابر تمام باطل به وجهی قابل لمس صف آرایی نموده و تمام مظاهر انسانیت در برابر ظلم و استکبار متجلی گردیده است. واقعه کربلا ، واقعه ای بی نظیر است که اگر چه به عنوان یکی از پیچیده ترین مسائل تاریخی، تفسیرها و تحلیل های مختلف و گاه متناقضی درباره آن به عمل آمده، اما به دلیل اتفاق نظر مورخین در اغلب و شاید بتوان گفت در تمام حوادث صورت گرفته طی آن، همچنان به عنوان یکی از مستند ترین بخش های تاریخ اسلام محسوب و اسباب عبرت را برای جویندگان مسیر سعادت فراهم ساخته است. توجه جهان اسلام و به طور کل انسان های آزاد اندیش به واقعه کربلا موجب شده تا آثار ادبی گوناگونی پیرامون این واقعه عظیم خلق و در دسترس جهانیان قرار گرید و این همه در حالی است که وجود آثار ادبی اعم از شعر و نثر و ... در کنار متون تاریخی پیرامون شرح این واقعه در طول دوران به صورت ویژه ای ابعاد بصری به خود گرفته و مجالی را از برای جذب و جلب توجه مخاطبان در گونه هایی همچون آنچه که در ایران از آن به تعزیه ( Ta'zieh ) یاد می شود در قالب هنرهای نمایشی ( Performing arts ) فراهم ساخته است. در این میان صنعت-هنر-رسانه سینما به عنوان سیستمی پُر خرج و پُر هزینه که به شدت در چهارچوب مختصات صنعت، صرفه در تولید و مشتری مداری را در فرایند عرضه پیگیری می نماید، به جهت مخاطب پذیری بالای نقل بصری واقعه کربلا و جامعه پذیری غیر قابل وصف این تاریخ شکوهمند و بالاخص به سبب شوق زاید الوصف جوامع مختلف غیر شیعی و حتی غیر اسلامی جهت شناخت پدیده حسین ابن علی (ع) و ماهیت نهضت ایشان، متوجه این حوزه گردیده و امروزه نقل سینمایی و تلویزیونی واقعه کربلا توجه فعالان صنعت سینما را به سوی خود معطوف ساخته و موجب شدت تمرکز بر فعالیت در این حوزه شده است. البته تمرکز صنعت-هنر-رسانه سینما ایران بر واقعه ی کربلا صرف روایات تاریخی از این واقعه نبوده و به تولید فیلم ها و سریال هایی با این مضمون همچون مختارنامه (داود میرباقری)؛ سفیر (فریبرز صالح)؛ روز واقعه (شهرام اسدی)؛ روایت عشق (علاءالدین رحیمی)؛ آخرین دعو ت (حسین سهیلی زاده) و ... محدود نمی شود؛ بلکه توجه عامه مردم ایران به شخصیت معصومین (ع) موجب شده تا تطبیق ایشان به نوعی ترجیع بند بخش قابل توجهی از آثار مختلف تولید شده در سینما و تلویزیون گردد؛ که از آن جمله می توان به آثاری همچون سینه سرخ (پرویز شیخ طادی)؛ پرواز در شب (رسول ملاقلی پور)؛ فرات ( مازیار میری )؛ سلطان (مسعود کیمیایی)؛ بازرس ویژه (منصور تهرانی)؛ شب دهم (جمال شورجه)؛ به خاطر هانیه (کیومرث پوراحمد)؛ لیلا (داریوش مهرجویی)؛ سهم گمشده (حسن نجفی)؛ بال های سپید (مهدی هاشمی، ناصر هاشمی)؛ هامون (داریوش مهرجویی)؛ راه طی شده (عباس رافعی)؛ عصر روز دهم (مجتبی راعی)؛ شب دهم ( حسن فتحی )؛ دست های خالی (ابوالقاسم طالبی) و ... اشاره نمود؛ آثاری که باورهای حسینی تولیدکنندگان خود را به عنوان یک عامل متحول کننده به گونه ای هنری تصویر کشیده و در این مسیر صنعت سینما را به جهت مخاطب پذیری بالا و به صرفه بودن تولید همراه خود ساخته است. اما مقصود از آنچه که گذشت نه شرح اهمیت واقعه کربلا و نه چرایی توجیه صنعتی و هنری تمرکز سینما بر این حوزه می باشد؛ بلکه آنچه که در این مجال قصد طرح و گفت پیرامون آن می رود، مرور نکاتی هر چند مبرهن و شاید تکراری در عرصه فعالیت بصری پیرامون این پدیده و نهضت عظیم بشری می باشد: ۱-قطع به یقین هر هنری که خود را به واقعه کربلا مرتبط سازد ماندگار خواهد بود؛ زیرا پیوند هنر با حق باعث ماندگاری هنر می شود . پس خوشا به سعادت کسانی که ذوق و هنرشان را با واقعه کربلا گره زده و بالاخص در عرصه سینما و تلویزیون با کیفیت بالا و استاندارد جهانی به عرضه واقعیات موجود در این حماسه، صرف نظر از عُلقه ها و امیال نفسانی و ... مبادرت می ورزند. ۲-امروزه بی هیچ شک و شبهه ای می توان چنین بیان داشت که اساس دین با عاشورا پیوند خورده و به برکت عاشورا هم باقی مانده است؛ اگر فداکارىِ بزرگِ حسین بن علی علیه السّلام نمی بود؛ که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلّی متوجّه و بیدار کرد؛ قطعا این گونه که در همان قرن اول یا نیمه قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلّی برچیده می شد و این همه در حالی است که پیوند هنر با حق در ترسیم واقعه کربلا توجه به اساس اسلام ناب محمدی (ص) بوده و این همه در صنعت-هنر-رسانه سینما میسر نمی شود مگر در همراهی و همکاری سازندگان آثار و اسلام پژوهان خِبره و چیره دست و نه بکار گیری محض عنصر خیال ( Imagination ) و خلاقیت ( Creativity ) و ... در تولیدات این چنینی. ۳-سینما روی پرده، پدیده ها را پدیدار می کند، در نظر اول صرفاً سینما ابزاری پدیدارکننده است اما همزمان سینما درباره وجود و هستی آن پدیده سخن می گوید زیرا آن پدیده ها با هستی آنها نیز سرو کار دارد؛ به همین خاطر سینما رابطه بین پدیده و هستی را دراماتیزه می کند و این ویژگی است که سینما را یگانه می کند؛ حال این ویژگی در ترسیم واقعه کربلا می بایست صرفاً معطوف به ترسیم حقیقت حسین ابن علی (ع) و نهضت ایشان گردد. ۴-باید دانست که ماندگاری هنر به سبب پیوند هنر با حق به این گونه است که هنرمند، هنر خود را با قرار دادن در محفظه عقل و عقل از مرگ برهاند و هنر خود را نامیرا و جاودانه کند و این مهم در ترسیم سینمایی واقعه کربلا نه تنها به گونه خیال بافی های رایج هنری و سناریوسازی های مبهم تاریخی میسر نمی شود، بلکه در ارایه واقعیات مستند و صحیح از معارف حسینی مستتر است؛ معارفی که سطح فکر جامعه را بالا آورده و موجب شود تا بدانند که اگر روحشان در واقعه کربلا اهتزاز پیدا کرد، یعنی با روح حسین بن علی علیه اسلام هماهنگ شد به تعالی رسیده و رشد یافتگی لازم را پیدا نموده اند. ۵- آخرین برکت عظیم حادثه کربلا همین انقلاب شکوهمند ماست. اگر حادثه کربلا و اسوه گیری از آن نبود، این انقلاب پیروز نمی شد. امام بزرگوارمان که در محرّم سال ۵۷ فرمودند ماهی که خون بر شمشیر پیروز است، این خط و این درس را از محرّم دادند. سراغ جنگ هم که بروید همین است ؛ پس ترسیم دراماتیک واقعه کربلا در عصر حاضر نباید منجر به آلزایمر های جذاب هنری در فرایند ارایه ی سینمایی و یا خدای ناکرده تحریف هنرمندانه این سرمایه عظیم بشری گردد. ۶-آنچه سینما قادر است به صحنه آورد، ایجاد تعامل پیچیده بین پدیدارشناختی ( Phenomenology ) و هستی شناختی ( Ontology ) است؛ هم می تواند چیزی را پدیدار کند و هم می تواند درباره هستی آن حرف بزند و این مهم موجب می شود تا در ترسیم سینمایی واقعه کربلا بیش از هر موضوع دیگر و حادثه ای به این نکته توجه داشت که دو هدف اصلی انبیا(ع) را سالار شهیدان (ع) در نهضت خود مدار کار خود قرار داد تا مردم عاقل شوند در بخش علم و عادل شوند در بخش اندیشه و توجه به این دو هدف عاقل سازی و عادل سازی جامعه موضوعی بس ویژه است که به نوعی شاید تنها قدرت و توان ارایه جهانی آن را داشته باشد و همچنین شاید تنها سینما از قدرت و توان ارایه وجه تحریف گونه آن به جهانیان برخوردار باشد. ۷-عواملی وجود دارد که همواره تاریخ را دچار تحریف کرده است و این تحریفات تنها اختصاص به واقعه ی کربلا نداشته و ندارد؛ به عنوان مثال همیشه اغراض دشمنان، خود عاملی است برای اینکه حادثه ای را دچار تحریف کنند. دشمن برای اینکه به هدف و غرض خود برسد، تغییر و تبدیل هایی در متن تاریخ ایجاد و یا توجیه و تفسیرهای ناروایی از تاریخ می کند و این نمونه های زیادی دارد که در تحریف واقعه کربلا هم این عامل دخالت داشته است و این عوامل امروزه با ابزار سینما ظهور و بروزی ویژه یافته که شرح آن در این مجال نمی گنجد. ۸-تمایل بشر به اسطوره سازی و افسانه سازی نیز تنها اختصاص به واقعه کربلا نداشته و ندارد و این موضوع در تمام تاریخ دنیا وجود دارد، افرادی که شخصیت آنها، شخصیت پیشوایی است، قول آنها، عمل آنها، قیام آنها، نهضت و ابعاد شخصیت شان، در معرض تحریف بوده که این موضوع در ابعاد سینمایی به گونه ای ویژه با توجیهاتی همچون جذب مخاطب به واسطه ترسیم بافته ها و تطابق های سوپرمنی و عشق های مثلثی و ... همراه و متاسفانه موجه جلوه داده می شود. ۹-سیمای غیرانسانی، جنگ را نشان می دهد اما فاجعه را به تراژدی و مصیبت فردی فرو می کاهد؛ پس باید توجه داشت که امّت اسلام، شهیدان زیادی داد. شهدای دست جمعی داد. اما هیچ کدام به پای حادثه عاشورا نرسید. حادثه عاشورا، در اوج قلّه فداکاری و شهادت باقی ماند و همچنان تا قیامت باقی خواهد ماند ۱۰-قطعاً سینما هنری است که به دیگری شهادت می دهد و حضور بشری را قابل رویت می کند؛ پس باید توجه داشت که هشت سال دفاع مقدس را همین سرمایه واقعه کربلا اداره کرد. در جبهه های جنگ، در شب های عملیات اول یا حسین، یا حسین بود و بعد در خاکریز سوم و چهارم سرود ای ایران، ای ایران! سرودها در خاکریزهای سوم و چهارم بود و کربلا، کربلا محتوای نوارهایی بود که در خاکریز اول می گذاشتند؛ پس باید توجه داشت که شخصیت حسین بن علی (ع) سبقه حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت، رثا و از بین رفتن و همچنین نباید در این قبیل محسوسات نیز تحریف صورت گرفته و تساهل و تسامح صورت پذیرد.
پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.bultannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
صحتی سردرودی: تحریفات واقعه کربلا همچنان ترویج و تالیف می شود/ منابع تاریخی درباره تحریفات عاشورایی چه می گوین
خبرگزاری کتاب ایران ایبنا - دهه نخست از ماه محرم الحرام با شهادت مظلومانه امام حسین ع و 72 تن از یاران ایشان در نینوا همراه است واقعه ای که پس از گذشت قرن ها هنوز انگیزه ای برای تالیف کتاب از سوی پژوهشگران محسوب می شود یکی از عمده مسائل مهم در تالیفات و پژوهش ها تحریفاتی ا4 نکته کلیدی درباره توافق هسته ای ، به مناسبت اعلام روز پذیرش برجام/ اعلام روز پذیرش، دستاورد بزرگ برای ۱+۵/ ب
از این پس نیز تلاش عمده دولت معطوف به ادامه دار شدن مذاکره با آمریکا به به بهانه های مختلف خواهد بود اگر برجام و موضوع هسته ای ظرفیت دو سال مذاکره و گفتگو با آمریکا را داشت چرا از این به بعد مقابله با تروریسم ظرفیت چنین مساله ای را نداشته باشد چرا بهانه هایی مانند تلاش برای تش3 نکته درباره سرطان سینه
سرطان سینه یک بیماری نیست چند بیماری متفاوت است ممکن است 2 زن 50 ساله با تومورهای یک اندازه مراجعه کنند اما درمان هایشان متفاوت باشد بعضی از این تومورها بی آزار و بعضی دیگر خطرناک هستند به گزارش رویش نیوز سرطان سینه زنان را در بسیاری از نقاط دنیا درگیر کرده است اما چند نکته5 نکته مهم درباره شایعه فیلترینگ تلگرام
5 نکته مهم درباره شایعه فیلترینگ تلگرام روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره فیلترینگ تلگرام در رسانهها منتشر شد عدهای خبر از آغاز فیلترینگ تلگرام دادند و گروهی گفتند که تنها یک اختلال ساده است که به زودی برطرف میشود عصر ایران روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره فیلترینگ تلگرا5 نکته درباره شایعه فیلترینگ تلگرام: سر به سر مردم نگذارید
5 نکته درباره شایعه فیلترینگ تلگرام سر به سر مردم نگذارید تهران - ایرنا - سایت تحلیلی خبری عصر ایران روز چهارشنبه ضمن پرداختن به موضوع رواج شایعات در خصوص ادامه فعالیت تلگرام در ایران می افزاید در شرایطی که رئیس جمهور رسماً و صراحتاً و همسو با مردم می گوید که دسترسی مردم بایدمسئول حوزههای علمیه شاهیندژ: اشکالتراشی درباره عاشورا جفا در حق شهدای کربلاست
مسئول حوزههای علمیه شاهیندژ اشکالتراشی درباره عاشورا جفا در حق شهدای کربلاستمسئول حوزههای علمیه شاهیندژ گفت اشکالتراشی درباره عاشورای حسینی به معنای واقعی کلمه جفا در حق ایشان و شهدای بزرگ کربلاست به گزارش خبرگزاری فارس از شاهیندژ حجتالاسلام نقی باقری ظهر امروز در نشستضرورت توجه به منابع اصیل در نقل تاریخ کربلا
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۵ امروز سوم محرم است و بنابر سنت دیرینه عزاداری متعلق به حضرت رقیه دانسته شده است حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی مروی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان در خصوص این روز اظهار کرد یکی از مباحث اختلافی که در مورد تاریخ کرعلّت واقعه کربلا نبود اعتقاد به باطن دین بود
آیت الله قرهی گفت علت واقعه کربلا باور نداشتن این است که ما امتیم و نیاز به امام داریم و اینکه امام اس واساس دین است اگر انسان بدون امام باشد نماز روزه خمس زکات حجّ و هیچ سودی ندارد به گزارش پایگاه 598 سخنرانی آیت الله قرهی در شب سوم ماه محرم که در حسینیه القائم مننقد و بررسی کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا»
سهشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۳ نویسنده کتاب تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا در نشست نقد و بررسی این کتاب با اشاره به آنچه که باعث شده تا کتاب را تالیف کند گفت کتاب حاضر در واقع دغدغهای بود که چندین سال ذهن من را مشغول کرده بود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیده رقام کلثوم؛ دومین بانوی سخنران واقعه کربلا
زمانی که زینب س از هوش می رفت ام کلثوم روضه می خواند ام کلثوم س دختر علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمه زهرا علیها سلام است او متولد سال ۶ ه ق است و همسرش عون ابن جعفر طیار است عون فرزند جعفر و اسماء بنت عمیس است اسماء بنت عمیس همان است که در غسل زهرا علیها سلام حضور-
گوناگون
پربازدیدترینها