تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820500280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازنگري تداوم اجراي تفاهم‌نامه تهاتر نفت در برابر کالا ميان تهران و مسکو


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ مهر ۱۳۹۴ (۱۲:۱۲ب.ظ)
بازنگري تداوم اجراي تفاهم‌نامه تهاتر نفت در برابر کالا ميان تهران و مسکو موج - ساير رسانه ها؛ لغو تحريم‌هاي نفتي در آينده نزديک، تداوم اجراي تفاهم‌نامه موسوم به تهاتر نفت در برابر کالا که ميان تهران و مسکو امضا شده بود را زير سوال برده و بر اين اساس قرار است در سفر هيات روسي به ايران در آن بازنگري شود.
ايرنا نوشت:
تشديد تحريم‌هاي نفتي در طي سال‌هاي اخير موجب شد ايران تفاهم‌نامه‌اي را با روسيه به امضا برساند که در ادبيات رسانه‌اي به طرح تهاتر نفت در برابر کالا موسوم شد.
بر اساس اين طرح، قرار بود که روسيه نفت ايران را خريداري کند و در مقابل ايران نيز از اين کشور، کالاهاي مورد نياز خود را وارد کند البته نحوه اجراي آن هيچ‌گاه به طور رسمي اعلام نشد و گاهي اوقات، مقامات دو کشور اجراي آن را منکر شدند.
اما؛ پيشرفت مذاکرات هسته‌اي و آغاز روند اجراي برجام، همه معادله‌ها را تغيير داده و ايران قصد دارد که در قراردادها و توافقات خود در دوران تحريم بازنگري کند.
يک منبع آگاه گفته است که احتمالا درباره طرح موسوم به تهاتر نفت در برابر کالا نيز در طي اين سفر گفت‌وگو خواهد شد.
ايران در دوران تحريم مجبور بود که امتيازات ويژه‌اي به طرف‌هاي مورد مذاکره بدهد، اما؛ رفع تحريم‌ها، برگ برنده‌اي را در اختيار ايران قرار مي‌دهد که با اتکاي آن قدرت چانه‌زني کشورمان افزايش مي‌يابد.
بر اين اساس، در طي سفر هيات روسي که قرار است امروز به تهران وارد شوند، علاوه بر مذاکرات براي همکاري‌هاي جديد، درباره تفاهم‌نامه‌هاي قديمي نيز گفت‌وگوهايي انجام خواهد شد.
اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت، نيز در اين خصوص گفته است: در اين سفر درباره قراردادهاي همکاري از جمله تفاهم‌نامه همکاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه مذاکراتي انجام خواهد شد.
وي خاطرنشان کرده است: ما تمايل داريم که با روس‌ها کار کنيم البته با توجه به توافق‌هايي که درگذشته داشتيم بايد تغييراتي در اين بخش‌ها اعمال شود.
از جمله تفاهم‌نامه‌هايي که دو طرف درباره آن رايزني خواهند کرد تفاهم‌نامه همکاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه است که سال گذشته به امضا رسيده بود. اين تفاهم‌نامه در دوران تحريم امضا شده بود، اما؛ با لغو تحريم‌ها و تغيير شرايط، بازنگري در آن ضروري است.
هيچ‌گاه جزئيات مربوط به طرح تهاتر نفت در برابر کالا به طور رسمي اعلام نشد، اما؛ طبق گزارش منابع غيررسمي، ارزش اين تفاهم‌نامه حدود 20 ميليارد دلار است که بر اساس آن، ايران روزانه 500 هزار بشکه نفت خام به روسيه صادر مي‌کند و روسيه نيز در مقابل به جاي پرداخت پول، کالاي روسي به ايران صادر خواهد کرد.
طبق اين طرح، محصولات ارسالي روسي به ايران شامل کالاها، فلزات و محصولات غذايي است و شامل کالاهاي نظامي نمي‌شود. قرار بود اين طرح در چند مرحله اجرا شود که ارزش مرحله نخست حدود شش تا هشت ميليارد دلار برآورد شده بود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن