واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: از ازل ایل و تبارم همه عاشق بودند زنجان - ایرنا - عشق به خاندان عصمت و طهارت(ع) میراثی است که از اجداد خود به یادگار دارند و از آن پاسداری می کنند.
سه برادر هستند ... نه سه برادر بودند... سید داوود راهی جبهه های جنگ شد و خبر شهادتش به خانواده رسید.ماندند سید یعقوب و سید یوسف که از کودکی و دوران نوجوانی روضه خوانی می کردند، در خانه مداحی می کردند و سینه می زدند.پشت به پشت روضه خوان و مداح بوده اند و شهر خانواده آنان را به مداحی می شناسد. خودش می گوید تولد مداحی من از دوران جنگ آغاز شد، از آن زمان که پیکر شهدا را وارد شهر کردند من هم روضه خوان شدم.هنوز هم که صدای "لای لای ای جبهه لرین یورگونی ای خسته جوان لار" به آسمان بلند می شود، جوانان شهر با او هم نوا می شوند، نوایی که برای شهدا خوانده و ماندگار شد.در هیات ثارالله مسجد جامع می خواند، گاهی سری هم به حسینیه اعظم می زند، از چاوشی های دسته حسینیه اعظم هم به شمار می رود.خودش می گوید: تمام سعی ام را کرده ام که مثل سایر مردم با من در همه جا برخورد شود، دلم نمی خواهم تفاوتی با دیگران داشته باشم.می گوید: برای هم رنگی با مردم، بدون ریا، هر روز به دلخواه خودم با دوچرخه راهی محل کار می شوم.می گوید: حضور در محضر اهل بیت(ع) را باید پاس داشت، به قول اخوی شهیدم، ما ویترینی هستیم، مردم ما را زیر نظر دارند، کوچکترین خطایی از جانب ما پذیرفته نیست، ما باید حواسمان به رفتار و گفتارمان باشد.سید یوسف را همه به خوش نامی و خوش رفتاری می شناسند و خانواده اش نیز به همین صفات شناخته شده است.به ارادت مردم به اهل بیت(ع) اشاره می کند و می گوید: کسی که نذر کوچک یا بزرگ برای اهل بیت می کند، می خواهد بگوید من با تمام دار و ندارم به دستگاه امام حسین(ع) آمده ام و حاضرم همه را تقدیم کنم.سید یوسف به کرامت اهل بیت(ع) هم اشاره می کند و کرامت بی پایان آنان را سبب متوقع شدن مردم می خواند.سید یوسف تمام زندگی خود را مدیون حضور در محضر اهل بیت(ع) و فعالیت در این عرصه می داند و همه موفقیت هایش را مرهون کرامات آنان می خواند.سید یوسف روایتی از امام حسن(ع) تعریف می کند و در حالی که سعی دارد، بغض صدایش را پنهان کند، می گوید: این خانواده کریمند، کرامت گسترده این خانواده باعث می شود که مردم، همه ما طلبکارانه به آنان نگاه کنیم، طلب کارانه در خانه آنان برویم، اما این نگاه را باید تغییر داد.سید یوسف به برخی مداحی های جوانان اشاره می کند و مداحی را دارای اصول و قواعدی می داند که بهترین آنها را می توان در کارهای سنتی مشاهده کرد.سید یوسف خودش نیز سنتی می خواند، اهل مداحی هایی نیست که برخی با تکرار نام حسین حسین، شور می اندازند به جان هیات.صدای سید یوسف خودش شور دارد، نوایش که در هیات می پیچد، دل شنونده می لرزد، بی آنکه زیر صدای حسین حسین بشنود یا بدون آنکه کسی در پای مداحی اش لباسی از تن در بیاورد تا بتواند خوب سینه زنی کند.سید یوسف در دهه 40 زندگی به سر می برد و اهل مطالعه در زندگی اهل بیت(ع) است آنچنان که برای هر سخنش روایتی می گوید و آخر آن هم با تمام توان سعی در پنهان کردن بغض برای گریه در این راه دارد.سید یوسف جزو همان دو مداحی بود که در ملاقات چند هزار نفری زنجانیان در اربعین سال 88 با رهبر معظم انقلاب روضه خوانی کرد، وی حتی مداحی مشهور "ای شمع حرم خانه" حسینه اعظم را همنوا با تمام زنجانیان حاضر در مجلس ملاقات با رهبر خواند.سید یوسف را همه زنجانیان دوست دارند، شاید حضور خانواده و آبا و اجدادش در محضر ائمه معصوم(ع) است که خانواده وی را پیش همه عزیز و محترم کرده است.سید یوسف شبیری کارمند دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان و از مداحانی است که هیچ زنجانی از شنیدن نوای "هر محرم لر، جوش الر غملر، دشمنین کاخین ییخار بو غارا پرچملر" خسته نمی شود، با وی همنوا می شود و دست به سینه اشک در چشم به استقبال محرم می رود.3001/6085
29/07/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]