تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821035049
اصول گرایی و اصلاح طلبی در نهضت حسینی
واضح آرشیو وب فارسی:بویرنیوز: عبدالرحیم اباذری – بعد از شهادت امام على علیه السلام که مرکز حکومت اسلامى از مدینه و کوفه به شام انتقال یافت و در زمان معاویه و بعد پسرش یزید ، «امامت و رهبری» به صورت آشکار به «سلطنت و پادشاهی» تبدیل شد و رابطه « امام و امتی » جای خود را به پدیده « شاه و رعیتی » جایگزین داد ؛ آنگاه فساد و تباهى و فاصله طبقاتی در سرزمین هاى اسلامى به اوج رسید. در این هنگام ، امام حسین علیه السلام چون اوضاع سیاسى و اجتماعى اسلام و مسلمین را این گونه آشفته و مضطرب دید ، قیام بر ضد حکومت شیطانى آغاز کرد. آن حضرت در این راه هرگز از ملامت راحت طلبان و توجیه مصلحت اندیشان تردیدى به دل راه نداد. تا پاى جان به همراه یارانش در این وادى ماند و با حماسه اى تاریخى ، اساس حکومت یزیدى را به یک باره ویران ساخت. سید الشهداء علیه السلام هنگام خروج از مدینه طی وصیتی که به برادرش محمد حنفیه دارد به اهداف و انگیزه های خود در این نهضت اشاره می کند و در آن دو عنصر « اصلاح طلبی و اصول گرایی » را از جمله اهداف مهم خویش معرفی کرده و می فرماید : «اِنًى لَم اَخرُج اَشِرا و لا بَطِرا و لا مُفسِدَا و لا ظالِما و اِنما خَرَجتُ لِطلب اِلاصلاح فى اُمه جَدى. اُریِد اَن آمِرَ بالمعروف و اَنهى عن المُنکَر و اَسیرَ بِسیره جَدِى و اَبى على بن اَبى طالب(علیهماالسلام)» [۱] نهضت و خروج من از روی خود خواهی ، خوشگذرانی و یا برای فساد و ستمگری نیست . من فقط به خاطر اصلاح در امت جدم ، امر به معروف و نهی از منکر و بازگشت به سیره و سنت جدم رسول خدا و پدرم علی ابن ابیطالب قیام کردم. سه عنصر مهم در این سخن تاریخی ، محور و هدف نهضت و قیام معرفی شده است : ۱ ـ اصلاح در میان امت. ( اصلاح طلبی) ۲ ـ اجراى امر به معروف و نهى از منکر. ۳ ـ بازگشت به سیره و سنت پیامبر(ص) و امام على علیه السلام. ( اصول گرایی) اگر چه این سه عنصر در یک سیاق واحد آمده و از ظاهر عبارت بر می آید که همه در یک مرتبه و درجه بوده باشند ولی قرائن و شواهد دیگر نشان می دهد، اجرای عنصر دومی برای رسیدن و تحقق آن دوی دیگر است. بنابر این هدف اصلی از نهضت امام حسین علیه السلام بر محور همین دو عنصر ( اصلاح طلبی و اصول گرایی) می چرخد. چنانکه آن حصرت در جای دیگر طی فرمایشی بدون اشاره به امربه معروف و نهی از منکر ،به همین دو عنصر تاکید دارد و می فرماید: اَلًلهّمَ اِنّکَ تَعلَمُ ما کانَ مِنّا تَنافُساً فِی سُلطانٍ و لا اِلتماساً مِن فُضول الحِطامِ و لکِن لِنَرُدَ المَعالِمَ مِن دِینک و نُظهِرَ اِلاصلاحَ فِی بِلادِک و یَامِنَ المَظلُومُونَ مِن عِبادِک و یعمل بفرائضک وسننک واحکامک. [۲] بار خدایا تو می دانی آنچه از ما اظهار شده برای رقابت در قدرت و چنگ آوردن ثروت دنیوی نیست ، بلکه هدف ما این است که مبانی و نشانه های دین و اصول آن را به خود باز گردانیم و اصلاح امور در همه شهرها آشکار کنیم تا مردم ستمدیده در امنیت ، راحت و آسوده باشند و با خیال راحت به واجبات ، سنت ها و دستورات دینی عمل کنند. پس، دو عنصر «اصول گرایی و اصلاح طلبی» در نهضت و قیام حسینی تعیین کننده می باشند و هر کدام در کنار هم به یک اندازه موثر هستند، این دو به منزله دو بال یک پرنده به شمار می آیند که هر کدام با قطع نظر از دیگری نمی تواند کار آیی داشته باشند. درس ها و عبرت ها دو گروه سیاسی موسوم به « راستی و چپی » که بعد از پیروزی انقلاب در کشور شکل گرفتند ملهم از همین مکتب حسینی بودند، چنانکه در دهه هفتاد نامشان را به « اصول گرا و اصلاح طلب » تغییر دادند. بنیانگذاران هر دو از شاگردان انقلابی امام خمینی به شمار می آمدند و هدفشان نیز این بود که به مانند دو بال یک پرنده در خدمت انقلاب ، نظام ، امام ، رهبری و مردم باشند. امام خمینی هم با الهام از مکتب جدش ابا عبدالله از هر دو گروه حمایت می کردند. اما طولی نکشید اهداف و انگیزه های اصلی به ورطه فراموشی سپرده شد. اختلاف سلیقه ها و رقابت های سالم و دوستانه جای خود را به نزاع ها و درگیری های جناحی داد. افراطیون از هردو طرف دو عنصر ارزشمند اصلاح طلبی و اصول گرائی را فقط وسیله خود محوری ، انحصار طلبی و نفی رقیب قرار دادند. “تندرو ها”ی اصلاح طلبان در ایام حاکمیت دوم خرداد هر چه خواستند کردند از اصول تا فروع ، ریشه همه را زدند و حتی مقدسات را به سُخره گرفتند. تقلید را که یک امر عقلی بود و هست ، غیر منطقی جلوه دادند. عزاداری برای امام حسین را ارتجاعی و عقب ماندگی خواندند. حتی بعضی ها با دشمنان قسم خورده دست به یکی شدند و وجود امام زمان را هم انکار کردند و در یک کلام اصلاح طلبی را که یک اصطلاح ارزشی بود در عمل به معنای ولنگاری و بی دینی گرفتند. البته کله شق ها و خود سرهای اصولگرایان دست کمی از اینان نداشتند. آنها هم با غرور و تحجر و کج سلیقگی و کج اندیشی که گرفتارش بودند ، فقط نوک دماغشان را دیدند. به غیر از خود همه را کافر و ملحد و مشرک پنداشتند. به بهانه دفاع از انقلاب به هر کار غیر اخلاقی دست زدند. رقبای سیاسی خود را منافق و فتنه گر خواندند تا جایی که نزدیک بود نظام اسلامی که بر مبنای مردم سالاری دینی شکل گرفته بود به «دیکتاتوری دینی» مبدل سازند. تجربه دو دهه گذشته به خوبی ثابت کرد که اصلاح طلبی بدون اصول گرایی سر از ولنگاری و بی دینی در می آورد و اصول گرایی با قطع نظر از اصلاح طلبی هم آدمی را به بن بستِ تنگِ و تاریکِ تحجر ، کج اندیشی و خوارج مسلکی و خود محوری گرفتار می سازد. باز به تجربه روشن شد اولی نتیجه اش اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی است و دومی منتهی به اسلام داعشی و مسلک خوارجی می گردد. بعضی افراطیون از اصلاح طلبان که خواستند فقط اصلاح طلب بمانند در همان دهه هفتاد ماندند و به تاریخ پیوستند و امروز هیچ نام و نشانی از آنها نیست. تندروهایی از اصول گرایان هم که فقط به اصول گرا بودنشان می بالیدند ، دچار توهم شدند. با رفتار و کردارهای جاهلانه و ناشیانه هر روز برای این مردم مظلوم درد سر درست کردند ، چنانکه با حرف های نسنجیده قطعنامه های سازمان ملل را کاغذ پاره خواندند و انقلاب و نظام را گرفتار انواع و اقسام تحریم ها کردند ، کشور را زیر « فصل هفتم منشور ملل» بردند و برای شیطنت های دشمنان بهانه خوبی درست نمودند . همه برای هم باشیم باید به نهضت حسینی بازگشت و از این مکتب انسان ساز درس زندگی در بُعد فردی ، سیاسی و اجتماعی آموخت و باید هردویِ اصلاح طلبی و اصول گرایی را در کنار هم و برای هم به کار گرفت. باید همانند ابا عبدالله الحسین هم اصول گرا شد و هم اصلاح طلب ماند. به فرمایش بزرگی : اصلا هیچ اصول گرای واقعی نمی تواند اصلاح طلب نباشد و هیچ اصلاح طلبِ صادق نمی پذیرد اصول گرا نشود. البته در میان هر دو جناح انسان های شریف ، عاقل و معتدلی بودند ، همین اوصاف را داشتند و حضور آنها مانع از بدتر شدن اوضاع شد. تجربه دو ساله دولت تدبیر و امید نشان داد امروز انقلاب ، نظام و مردم ما به «اصولگرایان اصلاح طلب» و «اصلاح طلبان اصولگرا» نیاز مبرم دارد. کسانی که ماهیت و هویت نهضت حسینی را خوب درک کنند و به آن ایمان داشته باشند و بعد در مرحله عمل آن را بکار گیرند و ملتزمش باشند. تنها در این صورت است که گره از مشکلات امت و کشور باز خواهد شد. همان طوری که در مسائل هسته ای مشاهده کردیم ، تیم هسته ای ایران که از همین فرزندان انقلابی و با ایمان شکل گرفته بود ، مشکل ده ساله نظام را که در اثر بی تدبیری ها ، توهمات و تحلیل های غلط بر کشور تحمیل شده بود بر طرف کردند و با درایت ستودنی و مدیریت قوی و معقول ، جمهوری اسلامی ایران را از زیر فصل هفتم منشور ملل و عوارض خطرناک آن رهانیدند و در سخت ترین شرایط ، حداکثر امتیازات ممکن را از شش کشور قدرتمند جهان ستاندند و این همه افتخار ماندگار برای مردم به ارمغان آوردند و این از برکات پیروی درست از نهضت حسینی بود. [۱] – موسوعه کلمات الامام الحسین ، ص ۲۹۱ [۲] – تحف العقول ، ابن شعبه حرانی ، ص ۲۴۳ وبحارالانوار ، مجلسی ، ج ۹۷ ، ص ۸۰
چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بویرنیوز]
[مشاهده در: www.boyernews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
علم الهدی: مقابل اصولگرایی فردگرایی است نه اصلاح طلبی/ در مقابل انحراف ها نباید دچار ملاحظه کاری شویم
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقابل اصولگرایی فردگرایی است نه اصلاح طلبی اظهار کرد مراقبت های حزبی و تباری باعث ملاحظه کاری می شود به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا آیت الله سیداحمد علم الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری در یازدهمین مجمع عمومی حزب مؤتلفه اسلامی که صبح امروزمرتضی مبلغ: تندرو ها درحال نفی جریان اصولگرایی اند/اگر فهرستی به موازات فهرست اصلی اصلاح طلبان اعلام شود افکار
صبح دنا فرایند اجماع سازی در بین اصولگرایان برخلاف اصلاح طلبان به تدریج سخت و سخت تر شده است دلیل این مساله نیز در دو عامل اصلی نهفته است اول اینکه اصولگرایان به تدریج سازوکار سنتی خود را که محور اجماع آنها بوده را از دست داده اند و نتوانسته اند دلیلی برای آن پیدا کنند به گزازیباکلام در شهرکرد :باید از همسو شدن جریان اصولگرای متعدل با اصلاحات استقبال کرد
زیباکلام در شهرکرد باید از همسو شدن جریان اصولگرای متعدل با اصلاحات استقبال کرد استانها > چهارمحال و بختیاری - ایرنا نوشت صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت اگر جریان اصولگرای معتدل با اصلاح طلبان در انتخابات آتی همسو شد جریان اصلاحات بازیباکلام :باید از همسو شدن جریان اصولگرای متعدل با اصلاحات استقبال کرد
ایرنا نوشت صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت اگر جریان اصولگرای معتدل با اصلاح طلبان در انتخابات آتی همسو شد جریان اصلاحات باید از این هسمویی استقبال کند زیباکلام در آیین گشایش تشکل دانشجویی جمعیت اسلامی دانشگاه شهرکرد افزود حالا که اصولگرایانی هستندعضو جبهه پایداری: اصولگرایان از سه ماه قبل به همگرایی رسیدند
عضو جبهه پایداری اصولگرایان از سه ماه قبل به همگرایی رسیدند عضو شورای مرکزی جبهه پایداری از ارتباط سه تشکل مؤتلفه اسلامی جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران با آیات عظام موحدی کرمانی یزدی و مصباح یزدی خبر داد به گزارش نامه نیوز فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهریار: نماز یکی از ارکان و مؤلفههای نهضت حسینی است
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهریار نماز یکی از ارکان و مؤلفههای نهضت حسینی استرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهریار گفت نماز یکی از ارکان و مؤلفههای نهضت حسینی است به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران به نقل از روابط عمومی ادارهکل تبلیغات اسلامی استان تهران حجتالاسلام والمسلچرا عارف «حاضر» اصولگرایان و «غایب» اصلاحطلبان شد؟
چرا عارف حاضر اصولگرایان و غایب اصلاحطلبان شد تاریخ انتشار شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱ ۰۸ هرچند در این جریان نباید از این مسئله غافل شد که انحصار طلبی و خودمحوری تندروهای جریان اصلاحات یکی از دلایل اصلی این دوئلها است «وسترنی» که تاکنون نتیجهای غیر ازتأکید جمعیت زنان مسلمان نواندیش بر تقویت همگرایی میان اصلاحطلبان در انتخابات آتی
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۶ جمعیت زنان مسلمان نواندیش در بیانیهای خواستار تقویت همگرایی همدلی و انسجام میان اصلاحطلبان و نیز افزایش مشارکت زنان در انتخابات مجلس دهم شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دومین نشست استانی جمعیت زنان مسلمان نواندیش با حضورصدها ویژه برنامه با عنوان نهضت ما حسینی است و شعار هیهات من الذله در منطقه 10 تهران
ایرانا معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 10 از اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی به مناسبت ایام محرم با استفاده از ظرفیت های منطقه و تعامل و مشارکت ویژه با سرای محلات مساجد حسینیه ها و هیئت های مذهبی بسیج آموزش و پرورش و سایر نهادها خبر داد به گزارش ایرانا سید جواد حسینابعاد سه گانه نهضت عظیم حسینی
ابعاد سه گانه نهضت عظیم حسینیآن روز کسانی که در مبارزه ی معنوی بین فضایل و رذایل اخلاقی پیروز شدند و در صف آرایی میان جنود عقل و جنود جهل توانستند جنود عقل را بر جنود جهل غلبه دهند عده ی اندکی بیش نبودند اما پایداری و اصرار آنها بر استقامت در آن میدان شرف موجب شد که در طول تار-
گوناگون
پربازدیدترینها