تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835506969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت تربیت نظریه پردازان آشنا به مبانی علوم انسانی اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب ری: به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب ری،  گودرزی با اشاره به طبقه بندی علوم گفت: طبقه بندی های مختلفی از علوم مطرح است که در یکی از مجموعه ها علوم را به علوم اجتماعی تقسیم بندی کرده و زیرمجموعه علوم اجتماعی، علوم انسانی است.  وی ادامه داد: علوم انسانی علمی است که محور بحث آن انسان است. اگر از منظر اسلام به این موضوع نگاه کنیم، نحوه بررسی ها به گونه ای دیگر است. اگر ازوحی به عنوان منبع علم الهی استفاده کنیم علومی خلق می شود که اسم آن علوم انسانی اسلامی خواهد شد. رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: آنچه تا کنون در کشور داشتیم، علوم انسانی رایج بوده است. ما در این زمینه شاهد۲حرکت هستیم. ابتدا اینکه علم خنثی است و چیزی به اسم علم دینی نداریم. یعنی منکر علوم انسانی اسلامی شدن که می توانیم آن را رد کنیم. چرا که نگاه این نیست که علم جهت گیری می کند، بلکه می خواهیم ازآموزه های دین برای استخراج برخی مطالب استفاده کنیم. نگاه دوم معتقد است آنچه تمدن بشری به آن رسیده باید کنار گذاشته شود و از ابتدا علوم انسانی را خلق کرد. ما این را هم قبول نداریم. چرا که معتقدیم آنچه که امروز به عنوان علوم انسانی اسلامی در اختیار است محصول عقل است که مورد تأیید دین هم هست. به گفته گودرزی ما قائل به رویکرد سوم هستیم. در رویکرد سوم عقل، وحی و نقل مبنا است. به عبارت دیگر ما وحی را در برابر عقل قرار نمی دهیم بلکه اینها مکمل یکدیگر هستند. اگر با این نگاه به دنبال تحول برویم، باید آنچه به عنوان علوم انسانی رایج بیان می شود را به خوبی درک کنیم و از آن طرف مبانی اسلامی دینی را به خوبی متوجه شویم از ترکیب این دو به تحول به معنی واقعی برسیم.  وی در پاسخ به اینکه آیا تحول در مدیریت به معنی تولید دانش در مسیر علوم انسانی اسلامی است، توضیح داد: بخشی از تحول به صورت طبیعی باید به تولید دانش منجر شود. اگر به علوم رایج نگاه درستی داشته باشیم، بخشی از آن از سوی دین تأیید می شود. نگاه تحولی ما تأیید این گزاره هاست. در اینجا منظور از تحول پالایش کردن علوم انسانی رایج است. بخشی از تحول نیز تولید دانش است.  رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: نمی توان گفت در تمام رشته های علوم انسانی تولید دانش به یک اندازه بوده است. به عنوان نمونه در فلسفه، تولید دانش بیشتری صورت گرفته اما در حوزه اقتصاد و مدیریت تولید کمتری را شاهد بوده ایم. در عرصه کاربردی کردن دانش هم در عرصه علوم انسانی ضعیف عمل کرده ایم. گودرزی درباره چالش های حوزه علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی در عصر معاصر از دو چالش مهم باید حذر کند؛ نخست کاربردی کردن علوم انسانی به این معنا که عده ای معتقدند مباحث علوم انسانی انتزاعی و غیرکاربردی است و نیاز به کاربردی شدن مفاهیم دارد درحالیکه علوم انسانی متفاوت از سایر علوم است. وی در ادامه افزود: نکته دوم این است که علوم انسانی براساس چه پایه ای شکل می گیرد . درست است که پایه اصلی علوم انسانی، انسان است اما مهمتر از آن، اینکه چه انسانی را مبنای مدل سازی خود قرار می دهیم، پس نوع نگاه به انسان و مبدأ و مقصد در علوم انسانی باید تبیین صحیح شود. گودرزی چالش دیگر در مقام تولید را مراجعه نکردن به قرآن و استفاده از منبع عظیم وحی نام برد و گفت: علوم انسانی غربی مبتنی بر جهان بینی و مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه مادی است. بنابراین باید اقدامی کنیم و بعد ادعای تولید داشته باشیم. رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه تحول در حوزه علوم انسانی نیازمند معرفت شناسی صحیح است، بیان کرد: زمانی که از منبع دین استفاده می کنیم، باید روش شناسی مشخصی داشته باشیم. باید روش های تولید نظریه را بررسی کنیم. تا زمانی که مبانی معرفت شناسی، هستی شناسی، روش شناسی مشخص نشود،صحبت کردن از تحول در علوم انسانی اسلامی دشوار است. گودرزی در پاسخ به اینکه سید جمال الدین اسدآبادی از جمله افرادی بود که مسئله علم دینی و اسلامی سازی را مطرح کرد تا چه میزان در تحقق آن موفق بوده ، گفت: قضاوت باید متناسب با زمان بیان شود. به طور مثال اسدآبادی با توجه به محدودیت های زمان خود در حد طرح سوال در ذهن افراد موفق عمل کرد. البته تولیدات قابل توجهی داشت و متناسب با زمان خود خوب عمل کرد. وی بااشاره به اینکه در شرایط فعلی برای ارتقا و بهبود کیفیت در علوم انسانی از چه راهبردهایی می توان بهره گرفت، افزود: باید نظریه پرداز تربیت کنیم. یعنی باید به گونه ای نیرو تربیت شود که مبانی علوم انسانی اسلامی را متوجه شوند. در حال حاضر نقص بزرگی داریم ؛ برخی از افراد در علوم رایج مسلط و آگاهی کامل را دارند اما به مبانی اسلامی آگاهی ندارند یا افرادی هستند که مبانی اسلامی را به خوبی می دانند اما به علوم مدیریت تسلط ندارند. گودرزی تصریح کرد: تأسیس دانشگاهی مانند دانشگاه امام صادق یا دانشگاه های دیگر گامی برای تربیت نسلی است که هم با ادبیات علوم رایج و هم ادبیات علوم اسلامی آشنا شود. پل ارتباطی بین حوزه و دانشگاه از حالت فیزیکی باید به حالت ارگانیک و زنده تبدیل شود.  رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) افزود: قطعا تربیت چنین افرادی باعث برقراری ارتباطی معنادار بین حوزه و دانشگاه می شود. گام دوم این است که نسل تربیت شده شرایط نظریه پردازی را داشته باشد. یعنی در محیط های علمی، کرسی های نظریه پردازی وجود داشته باشد. این فضاها اگر شکل گیرد به تحولی عظیم دست خواهیم یافت. در مرحله بعدی باید اجازه دهیم نظریه های تهیه شده در عرصه کاربرد وارد شوند. وی بیان کرد: سه مانع در مسیر تولید دانش وجود دارد. مانع اول تفکر است. بسیاری از ما این تفکر را داریم که توان تولید نداریم. یا از آن طرف گمان داریم که یک پروسه طولانی را باید به سرعت به ثمر رساند. درحالیکه نظریه پردازی نیازمند زمان است. مشکل عملیاتی نشدن اکثر نظریه ها عدم زمان کافی است. ضعف بعدی کافی نبودن بودجه تحقیقاتی است. بودجه های مناسبی در زمینه تولید نظریه صرف نمی شود. انتهای پیام/م


دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب ری]
[مشاهده در: www.aftaberey.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن