تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819497482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايجاد سايت موزه در محل کشف بانوي 7 هزار ساله


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۶:۰ب.ظ)
ايجاد سايت موزه در محل کشف بانوي 7 هزار ساله موج - سيد محمد بهشتي رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به برنامه ايجاد سايت موزه در محل کشف اسکلت بانوي 7000 ساله تهران از آن به عنوان اقدامي جديد براي حفظ محوطه‌هاي تاريخي نام برد.
به گزارش خبرگزاري موج، بهشتي در اين رابطه گفت: تا پيش از اين هر وقت در اثر فعاليت‌هاي عمراني در داخل شهرها به آثار تاريخي زيرزمين برخورد مي‌شد اقدام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عمليات نجات بخشي باستان شناسي بود به اين معني که محدوده اثر را در اندازه حداقلي حفاري علمي مي‌کردند.
بهشتي با اشاره به مستند سازي و جمع آوري اطلاعات محدوده اشياء و موادفرهنگي کشف شده افزود: در اين عمليات همچنين پس از تهيه مستند سازي اشياء بدست آمده را در اختيار ميراث استان قرار مي‌دادند و پس از آن مجوز ادامه فعاليت‌هاي عمراني طبق روال معمول صادر مي‌شد.
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري تأکيد کرد: اين بار تلاش مي‌شود اقدام جديدي صورت گيرد و آن حفظ محوطه اي از اين دست و تبديل آن به سايت موزه اي شهري است.
بهشتي اين کار به ويژه در پايتخت را کاري بديع دانست که در صورت موفقيت قابل تعميم به همه شهرهاي کشور خواهد بود.
او تصريح کرد: به دليل بديع بودن، روال معمول و تجربه شده علمي، فني، مديريتي، مالي و اجرايي وجود ندارد و در چنين شرايطي بايد شکيبا بود تا اقدام لازم صورت گيرد.
بهشتي با اشاره به صورت جلسه اي که بين پژوهشگاه، اداره کل ميراث فرهنگي تهران و سازمان زيبا سازي شهرداري تهران تهيه شده است ابراز اميدواري کرد که پس از عقد قرارداد با سازمان زيباسازي اقدامات لازم براي ساخت سايت موزه در محل کشف اسکلت بانوي 7000 ساله تهران در خيابان مولوي صورت گيرد.
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري همچنين ابراز اميدواري کرد که پس از تهران در قزوين و در محدوده سراي سعد السلطنه نيز سايت موزه ايجاد شود.
بهشتي همچنين تأکيد کرد که کشف محوطه تاريخي در داخل يک شهر نه تنها دردسر نيست بلکه به اعتبار و ارزش آن شهر مي‌افزايد.
گفتني است که اسکلت بانوي 7000 ساله تهران قرار است تا زمان ساخت سايت موزه توسط سازمان زيباسازي شهرداري تهران به موزه ملي منتقل شود.
چندي پيش و پس از گودبرداري‌هاي شهرداري قزوين به منظور ساخت پارکينک طبقاتي در فضاي کنار سراي سعد السلطنه کاوش اضطراري در محدوده گاراژ سعد السلطنه شروع و در نهايت پروژه شهرداري متوقف شد.
کاوش در اغلب گمانه‌هاي اين محوطه به کشف آثار تاريخي از جمله بخشي از يک زير زمين متعلق به خانه اي اعياني، کشف يک سکه 25 ديناري ضرب تهران، بقاياي يک حمام سرخانه، تعداد زيادي سفال از جمله يک سفال کتيبه دار متعلق به قرن ششم با کتيبه کوفي انجاميد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن