تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813185991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحولات عربستان در عصر حاضر در قالب يک کتاب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۲۸ق.ظ)
تحولات عربستان در عصر حاضر در قالب يک کتاب موج - «نگاهي از درون و برون به تاريخ و هويت در عربستان سعودي» کتابي است که به زودي به قلم ياسر قزويني حائري و از سوي دفتر نشر فرهنگ اسلامي منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، اين کتاب تلاش مي‌کند تا ابعاد مختلف اجتماعي و سياسي تاريخ عربستان سعودي در عصر حاضر را مورد واکاوي قرار دهد.
قزويني حائري در اين رابطه چالش رويکرد وهابي سايه‌افکن بر عربستان سعودي به ويژه پس از تلاش ملک عبدالعزيز براي شکل دادن به شبه دولت - ملتي مستقل با رويکردهاي مدرن و مشکلات هويتي ناشي از آن را مورد توجه قرار داده و رويکرد وهابي تحت عنوان «گفتمان بن غنام» را به مثابه يک سر نخ بررسي کرده است و تداوم آن را در تاريخ معاصر عربستان سعودي و حتي جهان اسلام در شکل‌هاي مختلفي از جمله جريان اخوان سعودي، جهيمان العتيبي و القاعده رصد مي‌کند.
نويسنده اين کتاب معتقد است: رد پاي اين گفتمان را امروزه مي‌توان در آنچه خود را دولت خلافت مي‌نامد به خوبي ديد. او مي‌افزايد: اين نوشته علاوه بر توجه به جريان‌هاي دروني تلاش کرده است تا تأثير حوادث و فرآيندهاي بيروني را نيز بر سياست و جامعه عربستان سعودي در عصر حاضر نشان دهد. در اين بين حوادثي همچون اکتشاف نفت، حوادث مرتبط با فراز و فرود عرب گرايي در جهان عرب در نيمه نخست قرن بيستم، برآمدن اسلام گرايي و اوج آن يعني پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، جهاد افغانستان، پايان جنگ سرد در دهه نود ميلادي و بحران خليج فارس در اين دهه، حملات 11 سپتامبر و حمله آمريکا به افغانستان و عراق و همچنين انقلاب‌هاي عربي در سال 2011 و در پي آن بر آمدن آنچه خود را دولت خلافت مي‌خواند، مورد توجه بوده است.
ياسر قزويني حائري،عضو هيأت علمي گروه تاريخ در دانشگاه تهران است و تا کنون در گروه تاريخ و گروه مطالعات عراق دانشکده تهران به تدريس پرداخته و علاوه بر اين صاحب تاليفات، مقالات و يادداشت‌هاي متعددي در مطبوعات مختلف است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن