واضح آرشیو وب فارسی:قانون: آهنگساز «اپرای عاشورا» از انگیزه ها و د غد غه های خود برای ساخت این اثر موسیقایی که قرار است توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود ، سخن گفت. بهزاد عبد ی آهنگساز «اپرای عاشورا» د ر گفت و گو با مهر با بیان اینکه «اپرای عاشورا» موسیقی و اپرای ملی ما است، گفت: اپرای عاشورا بر اساس آیین «سیاوش کشون» نوشته شد ه که بسیاری از نسخه های تعزیه نیز بر اساس این آیین شکل گرفته اند . ما هم برای تولید این اثر موسیقایی برد اشتی از این گونه های ارزشمند موسیقایی د اشتیم که به اعتقاد من پاسبان موسیقی ملی ما بود ه اند . این آهنگساز و رهبر ارکستر اد امه د اد : د ورانی که د ر د انشگاه مشغول به تحصیل بود م استاد ی د اشتیم که با او د رباره اپرای ایرانی صحبت می کرد م، د ر این صحبت ها و مباحث من از تعزیه به عنوان یکی از ریشه ای ترین هنرهای ایرانی نام می برد م و مانند بسیاری از کارشناسان بر این باور بود م که ریشه این هنر ناب و ارزشمند به آیین هایی چون «سووشون» و «سیاوش کشون» بازمی گرد د . من معتقد بود م تعزیه گرچه نمی تواند د ر قالب عنوان اپرای کلاسیک معرفی شود اما می تواند یک اپرای ملی – ایرانی برای مخاطب معرفی شود که اشقیا و اولیا د ر خوانش های متفاوت فضای جالب توجهی را به مخاطب ارائه می د هند . وی با اشاره به اینکه همان مباحث به او اید ه ساخت اپرای عاشورا را د اد ، گفت: همیشه د ر نظر د اشتم بر اساس یک زبان و ارکستر جهانی، بیانی ایرانی از یک فضای موسیقایی د اشته باشم. د ر همین اثنا با مطالعه فراوان پیرامون آیین هایی چون سوگ سیاوش و تماشای بسیاری از مجالس تعزیه خوانی به د ستاورد های خوبی د ست پید ا کرد م. همزمان با انجام این فعالیت های مطالعاتی، بهروز غریب پور، نویسند ه و کارگرد ان تئاتر به اوکراین سفر کرد و آنگاه متوجه شد م این هنرمند تصمیم به اجرای اپرایی عروسکی با مضمون عاشورا و تعزیه د ارد و از همین جا بود که من همکاری خود را با ساخت این پروژه آغاز کرد م. عبد ی بیان کرد : «اپرای عاشورا» بر اساس د ستگاه های موسیقی ایرانی نوشته شد ه است. ما د ر این حوزه به قد ری با جزییات تحقیقات خود را انجام د اد یم که مثلا وقتی شخصیتی مانند حر روی صحنه می خواند این خوانش باید بر اساس چه د ستگاهی از موسیقی باشد . به هر ترتیب آنچه برای ساخت این اپرا انجام د اد ه ایم تلاش برای یک کار جهانی با ساز جهانی بود که می تواند به عنوان یک اثر ملی نیز مطرح شود . من د ر این اثر نهایت تلاش خود را انجام د اد م که اثری را به مخاطب ارائه د هم که د ر عین وفاد ار بود ن به تکنیک های روز حوزه موسیقی با هر مخاطبی نیز ارتباط برقرار کند . وی د رباره نقش «اپرای عاشورا» د ر موسیقی ایران گفت: «اپرای عاشورا» موسیقی ملی ماست. من کاری به اجرا و سخت افزار آن ند ارم اما معتقد م اپرای عاشورا ریشه ملی د ارد زیرا د ر آن از د ستگاه های ایرانی استفاد ه شد ه است. من برای ساخت «اپرای عاشورا» از موسیقی غرب گرته برد اری نکرد م تا موسیقی ایرانی را د ر آن جا د هم بلکه کاملا از موسیقی ایرانی استفاد ه کرد م تا بتواند به عنوان شاکله اصلی موسیقایی اثر به مخاطب معرفی شود . مخاطب د ر این اثر خواهد شنید که خوانند ه ها د ر این اپرا کاملا ایرانی می خوانند و تمامی د ستگاه های ایرانی د ر اپرای عاشورا اجرا می شود . این آهنگساز و رهبر ارکستر با تقد یر از حضور علی رهبری د ر ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد : به اعتقاد من این همت استاد رهبری است که موسیقی ملی ایران می تواند د ر سطوح جهانی د ید ه شود . من می د انم که د غد غه علی رهبری، آهنگسازی موسیقی ملی ایران است که باید از این رویکرد قد رد انی کرد . من امید وارم حمایت ها بیشتر شود تا ذات شاعرانه موسیقی ملی ایران زند ه بماند .
پنجشنبه ، ۲۳مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قانون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]