تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813244657




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدف دور ‌نگه‌داشتن تعزيه از انحرافات است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هدف دور ‌نگه‌داشتن تعزيه از انحرافات است
هنر تعزيه و تعزيه‌خواني يكي از باسابقه‌ترين و ديرپاترين هنرهاي آئيني و مذهبي است كه در طول تاريخ نسل به نسل و سينه به سينه گفته شده تا نسل‌هاي امروز ميراث‌دار اين هنر كهن نمايشي باشند.
نویسنده : احمد محمدتبريزي 


هنر تعزيه و تعزيه‌خواني يكي از باسابقه‌ترين و ديرپاترين هنرهاي آئيني و مذهبي است كه در طول تاريخ نسل به نسل و سينه به سينه گفته شده تا نسل‌هاي امروز ميراث‌دار اين هنر كهن نمايشي باشند. هر چند مدتي است به دليل پيشرفت وسايل ديداري و شنيداري جايگاه تعزيه‌ در ميان مردم كمرنگ شده است كه با طرح و تبيين برنامه‌هايي مناسب دوباره مي‌توان براي تعزيه موقعيتي پررنگ متصور شد.
جشنواره بزرگ تعزيه قربان تا غدير هم با هدف ارتقاي هنر تعزيه و غنا بخشيدن به محتواي آثاري كه اجرا مي‌شوند نخستين دوره‌‌اش را چندي پيش برگزار كرد تا در آينده پشتوانه مهمي براي تعزيه‌خوانان باشد. عباس مرادي دبير جشنواره در گفت‌وگو با «جوان»‌ توضيح مي‌دهد كه فراخوان حضور در جشنواره از سه ماه قبل اعلان شد و مدت برگزاري جشنواره كه از 11 تا 17 مهر ماه بود 22 گروه از 9 استان در اين جشنواره شركت كردند.  مرادي موضوع جشنواره را «سيره و روش زندگي حضرت علي(ع)» عنوان مي‌كند و در ادامه مي‌گويد: موضوع همه تعزيه‌هايي كه در جشنواره اجرا داشتند درباره زندگي حضرت علي بود كه در اين ميان چند تعزيه اولين اجرايشان را تجربه مي‌كردند.
10 داور كه همگي از استادان تعزيه كشور هستند و چندين اجراي بين‌المللي در كارنامه‌شان دارند مسئوليت داوري آثار را به عهده داشتند. در ميان داوران نام‌هايي مثل استادان علاءالدين قاسمي، صفاريان و منبت‌كار به چشم مي‌خورد كه يدطولايي در زنده نگه‌داشتن هنر تعزيه داشته‌اند.  دبير جشنواره با اعلام رضايت از كيفيت آثار بيان مي‌كند: دو اجراي ويژه در جشنواره داشتيم كه يكي از آنها در روز عيد مباهله توسط پيشكسوتان تعزيه اجرا شد و ديگري در روز آخر جشنواره در اختتاميه اجراها توسط گروه نوباوگان تعزيه اجرا شد. تعزيه‌خوانان اين گروه همگي زير 10، 11 سال سن داشتند و دو سال در مجمع تعزيه آل‌طاها دوره ديده بودند و استقبال خوبي هم از اجرايشان به عمل آمد.
مرادي در پاسخ به اينكه آثار از فيلتر خاصي گذشتند يا خير مي‌گويد: هيچ فيلتري نداشتيم ولي در بازبيني‌ها سطح كارها را در نظر گرفتيم كه شامل سه بازبيني مي‌شد. يكي از بازبيني‌ها مربوط به دور بودن آثار از انحرافات بود و اينكه صحت و درستي در آنها لحاظ شده باشد. يكي ديگر از بازبيني‌ها مربوط به سطح كيفي تعزيه‌ها بود تا كارهاي قابل قبولي را شاهد باشيم. به همين دليل چند كار پايين‌تر از سطح جشنواره بودند كه در بخش مسابقه شركت نكردند و آثارشان را در بخش مهمان اجرا كردند. بخش موسيقي هم بازبيني ديگري بود كه لحاظ شد تا نواهاي استفاده شده قبح‌شكني نباشد و سنت‌ها را زير پا نگذارد.  مرادي بر اينكه اهداف بلند‌مدت بزرگي از برگزاري اين جشنواره در ذهن دارند تأكيد مي‌كند و درباره اهداف كوتاه‌مدت‌شان مي‌گويد: هدفمان تصحيح و اصلاح مسائل تعزيه از انحرافات و تحريفات بود و در بازنويسي و بازخواني‌هايمان بعضي موارد انحرافي را اصلاح كرديم. اميدواريم با استفاده از تمام استعداد‌ها هنر تعزيه جايگاه والاي هنري و مذهبي خود را دوباره پيدا كند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن