تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812840771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ديپلماسي سينمايي‌ با فيلم‌هاي مذهبي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ديپلماسي سينمايي‌ با فيلم‌هاي مذهبي
وقتي انقلاب شد خيلي‌ها مي‌گفتند بايد سينما را كه از مظاهر فساد در ايران بود از بين برد. تاريخ را كه ببينيم البته ممكن است به آنها حق بدهيم چراكه سينما از مهم‌ترين اركان بي‌قيد و بي‌غيرت كردن مردم ايران و جوامع اسلامي بود
نویسنده : معصومه طاهري 


وقتي انقلاب شد خيلي‌ها مي‌گفتند بايد سينما را كه از مظاهر فساد در ايران بود از بين برد. تاريخ را كه ببينيم البته ممكن است به آنها حق بدهيم چراكه سينما از مهم‌ترين اركان بي‌قيد و بي‌غيرت كردن مردم ايران و جوامع اسلامي بود. اواخر انقلاب كه دولت در دست يك بهائي‌زاده يعني اميرعباس هويدا و وزراي بهائي‌اش بود، اين موضوع نماي بيشتري پيدا كرد تا آنجا كه حتي اعترافات درباريان درباره تعمدي بودن فيلم‌هاي مستهجن در سينما و تلويزيون ايران هم مؤيد اين ماجراست ولي امام در همان ابتداي انقلاب حرف ديگري زد حرفي كه جاي تأمل داشت. حضرت امام خميني(ره) در بهشت ‌زهرا(س) در مورد سينما فرمود: «سينما يكي از مظاهر تمدن است كه بايد در خدمت اين مردم، در خدمت تربيت اين مردم باشد... .»
سينماي ما با اين وجود دوران تحول خود را آرام و بي‌صدا گذراند.   اما با سريال امام علي عليه‌السلام اتفاق نو ديگري در سينماي ايران رخ داد؛ اتفاقي كه پاي فيلم‌هاي مذهبي ايراني را به صورت جدي در سينما باز كرد. اين فيلم‌ها علاوه بر اثرگذاري بر مخاطب داخلي بر مخاطب خارجي هم اثرگذاشت تا آنجا كه وهابيون را نيز به مقابله به مثل واداشت. (سريال عمر و چند سريال ديگر براي مقابله با موج اثرگذاري سينماي ايران ساخته شدند) اما ايراني‌ها پا را از اينهم فراتر گذاشته و به ساخت اثر جهاني‌تري مي‌انديشيدند. داستان‌هاي قرآني و ساخت فيلم و سريال‌هاي سينمايي از پيامبران ايده زيبايي بود كه توانست مخاطب جهاني را به‌خوبي با سينماي ايران آشنا كند. سريال حضرت يوسف را به جرئت مي‌توان مهم‌ترين اثر از اين دسته دانست سريالي كه بارها از شبكه‌هاي مختلف دنيا و به زبان‌هاي گوناگون پخش شد و توانست پيام خود را به‌خوبي در جهان منتشر كند پيامي كه البته پيام قرآن كريم بود و اين سريال تنها يك روايتگر، اما تأثيرات باورنكردني اين سريال به حدي بود كه حتي يكي از كارشناسان مصري به فرج‌الله سلحشور كارگردان سريال يوسف پيامبرگفته بود حسني مبارك علناً اجازه پخش اين سريال در مصر را عامل قيام مردمي عليه حكومت خود مي‌داند و خود را از اينكه اجازه چنين كاري داده آشكارا و در حضور همگان ملامت مي‌كند. در سالگرد شبكه سحر، آذري نيز مدير شبكه سحر در مصاحبه‌اي با فارس با نقل خاطره‌اي در مورد شبكه‌اي در آذربايجان صحبت مي‌كند كه در حال ورشكستگي و جاماندن از رقباي خود تصميم به پخش سريال يوسف پيامبر مي‌گيرد و با همان سريال نه‌تنها آن شبكه نجات پيدا مي‌كند بلكه در زمان پخش سريال خيابان‌هاي كشور آذربايجان خلوت مي‌شد... . در مورد سريال حضرت يوسف و اثرات شگرف آن در كشورهاي مختلف حرف‌هاي بسياري گفته شده است اما هفته پيش وقتي در نشست خبري آهنگساز مشهور و جهاني فيلم حضرت محمد كه از برترين آهنگسازان جهان و برنده جايزه اسكار است درباره سينماي ايران صحبت مي‌كند، با افتخار مي‌گويد: سريال حضرت يوسف را ديده‌ام. اين يعني ما مي‌توانيم جهان را با سينماي مذهبي خود تحت تأثير قرار دهيم.
جالب است بدانيد حتي سري اول فيلم اخراجي‌ها نيز توانسته بود تأثيرات خارق‌العاده‌اي در كشورهاي همسايه بگذارد. محسن اسلام‌زاده مستندساز بين‌المللي با نشان دادن تصويري از چند لات پاكستاني كه بسيار هم ثروتمند بودند مي‌نويسد: برايم جالب بود خيلي اتفاقي با آنها آشنا شدم. اينها تحت تأثير فيلم اخراجي‌هاي آقاي ده‌نمكي توبه كرده بودند و الان به عنوان محافظ علماي شيعه پاكستان جان خود را در طبق اخلاص گذاشته‌اند.
مختار هم تأثيرات خوبي حداقل در ميان شيعيان منطقه از جمله شيعيان عراق داشت تا آنجا كه رضا رويگري در برنامه زنده‌رود مي‌گويد: برايم جالب بود من در سريال مختارنامه نقش يك ايراني به اسم كيان را بازي كردم ولي وقتي در نجف دعوت شده بودم مردم مرا شناختند و چنان از من استقبال كردند كه فقط تا ساعتي در حال عكس يادگاري انداختن با آنها بودم. آنها جدا از بحث عرب و عجم كيان مختار را دوست داشتند و به او ابراز ارادت مي‌كردند.
و حالا نيز فيلم حضرت محمد(ص) با استقبال شگرف مردمي فارغ از تبليغات منفي وهابيون و حسودان توانسته بار ديگر نام ايران و ايراني را در جهان سرفراز كند. به نظر مي‌رسد سينماي مذهبي و ديني ما به عنوان ديپلماسي واقعي كه آرمان‌ها و اعتقاداتمان را به نمايش مي‌گذارد مي‌تواند نماينده خوبي براي معارفه ايرانيان به جهان باشد. به شرط اينكه قدر اين گوهر ارزشمند را بدانيم و همانگونه كه امام فرمود از آن در خدمت تربيت مردم استفاده كنيم.
حتي حالا كه فيلم مجيدي در حال اكران جهاني است مي‌توان از اين اكران كمال استفاده را برد. آقاي مجيدي علاوه بر اثرگذاري مردمي مي‌تواند از اين فيلم براي گفت‌وگوي بين اديان و با اكران خصوصي براي رهبران مذهبي دنيا از رهبران سني مذهب مسلمانان تا رهبران مسيحي براي معرفي بيشتر اسلام و ايجاد فضاي صلح‌آميز گفت‌وگو استفاده كند. حتي اين فيلم مي‌تواند به‌صورت خصوصي براي نخبگان جهان از رؤساي جمهوري همچون پوتين يا رئيس‌جمهور تازه مسلمان قرقيزستان تا رؤساي سازمان‌هاي بين‌المللي صلح به نمايش درآيد و محل مناسبي براي معرفي آرمان‌ها و اعتقادات ايرانيان مسلمان باشد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن