تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815573014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل یک جامعه شناس از علاج منطقه ای که در اشغال متعادان است: سکونت باید به منطقه ۱۲بازگردد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


تحلیل یک جامعه شناس از علاج منطقه ای که در اشغال متعادان است: سکونت باید به منطقه ۱۲بازگردد جامعه > شهری - فاضلی جامعه شناس معتقد است برای حل مشکلات منطقه 12 باید زندگی به این منطقه باز گردد و خانه ها تخلیه نشوند تا محلی برای سکوت معتادان و انبار باز شود چون این منطقه به خاطر بازار بسیار تحت فشار است.

زهرا تالانی: چندی پیش اعضای شورای شهر از نزدیک به بوستان هرندی شوش رفتند تا آسیبها و مشکلات آن را از نزدیک ببینند؛ این بوستان الان بیشتر محل سکونت معتادان و مهاجران شده تا محل بازی کودکان و استراحتگاه خانواده ها از این رو شهرداری مدتی است که کار مطالعه و آسیب شناسی را در این منطقه انجام داده تا به یک راه حل جامع برای حل مشکلات این محله و بازار برسد چون جمع آوری هراز چند گاه معتادان چاره کار نیست . در همین باره نیز شهردار روز گذشته یک گزاش کار به اعضای شورای شهر در مورد اقداماتی که تا کنون انجام داده شده داد. با محمد فاضلی جامعه شناس که در مورد مشکلات منطقه 12 مطالعه و تحقیقاتی انجام داده گفت و گویی انجام دادیم که می خوانید:
آسیبها و مشکلات منطقه 12 آنقدر زیاد شده که شهردار روز گذشته در این مورد گزارشی در شورای شهر داد. به نظر شما چرا رشد تکدیگری، معتادان، کارتن خوابها و مهاجران در این منطقه بیش از سایر مناطق تهران است؟
خوشحالم بالاخره در مورد مشکلات این منطقه یک بررسی و مطالعاتی انجام شد چون به هرحال شناخت آسیب ها به شناسايی رفتارهای مجرمانه، کشف کانون های آسيب‏ خيز و در نهايت رفع این آسيب های شهری کمک می کند.منطقه 12 یکی از قدیمی ترین مناطق تهران است که با رشد شهر و ساخت و سازها به خاطر حضور مغازه های بازار، این منطقه تجاری شد . همچنین ازدحام و شلوغی به کسانی که امکان نقل مکان داشتند اجازه داد تا مناطق دیگر را برای زندگی انتخاب کنند؛ از این رو در دو دهه اخیر مهاجرتها بیشتر و خانه های زیادی در این منطقه خالی شد که همین رشد متکدیان، معتادان و افزایش جرایم را تشدید کرد چون این خانه های خالی تبدیل به انبار برای مغازه داران و محل سکونت مهاجرانی که جایی نداشتند شد.






یعنی نبودن سکونت در منطقه زمینه را برای آسیبها افزایش داده است؟ به هرحال وقتی خانه مسکونی انبار شود هیچ رسیدگی به آن نمی شود و به مرور تبدیل به بافت فرسوده می شود و کیفیت زندگی هم به خاطر متکدیان، معتادان و کارتن خوابها سقوط می کند. از طرفی هزینه زندگی در این منطقه پایین تر است کسانی که قدرت اقتصادی بالایی ندارند و مجرم هم هستند آنجا را برای سکونت زندگی می کنند.متاسفانه این مشکلات در طول دو دهه اخیر به وجود آمده و مدیریت شهری تازه متوجه آن شده است.به نظر من منطقه 12 تحت فشار بازار است و تجاری شدن منطقه مشکلات را بیشتر کرده است.
اما منطقه 12 علاوه بر نقش اقتصادی که دارد، یک نقطه تاریخی هم محسوب می شود که نمی توان به راحتی آن را حذف کرد؟ متاسفانه بازار تهران در دو دهه اخیر فضاهای اطراف خود را نابود کرده است.اما این مشکل تقریبا از دو دهه اخیر شروع شده و برای همین نمی توان یک شبه هم آن را حل کرد.اما می توان با سیستم حمل و نقل شهری نوین موتورها را جمع کرد که همین به کاستن ترافیک و ازدحام منطقه بسیار کمک می کند. باید سکونت به منطقه بازگردد تا خیابانها و کوچه ها امن شوند و جلوی گسترش بازار را گرفت تا کیفیت زندکی در منطقه بالا برود و با یک مکانیزم عقلانی بافتهای فرسوده را مرمت کرد.
برای متکدیان و معتادان چه فکری باید کرد؟
به هرحال کمپ هایی برای نگهداری آنها وجود دارد اما جمع کردن آنها در دراز مدت جواب نمی دهد. وقتی منطقه امن و مسکونی شود آنها نمی توانند به راحتی در خیابان و پارکها حضور داشته باشند. باید از تخریب خانه های فرسوده و تبدیل آنها به پناهگاه معتادان جلوگیری شود تا آنها جایی برای سکونت نداشته باشند اما همه اینها با سیاست گذاری باید انجام شود.تهران پایتخت است و به عنوان یک کلان شهر زندگی شبانه هم باید در آن باشد اما در منطقه 12 به خاطر ناامنی این امکان وجود ندارد و با بازگشت سکونت این مشکل هم حل می شود.  
232 42

کلید واژه ها: بازار تهران - تاریخ تهران - امنیت تهران - شهرداری تهران -




چهارشنبه 22 مهر 1394 - 14:36:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن