تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815669074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوحه‌ هایی که بازاری شده‌اند!


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نوحه‌ هایی که بازاری شده‌اند!

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۵
چند سالی می‌شود که سبک و سیاق نوحه‌خوانی در کشور دستخوش تغییر و تحول شده است. نوحه‌هایی که زمانی برگرفته از مقام‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی بودند، حالا دیگر جای خود را به «نوحه‌های پاپ» داده‌اند. نوحه‌هایی که برخی به آن‌ها «نوحه‌های لس‌آنجلسی» هم می‌گویند!به گزارش ایسنا، در مراسم‌ مذهبی مسلمانان، موسیقی اهمیت ویژه‌ای دارد. ایام سوگواری حسینی هم از این قاعده مستثنی نیست و این روزها اغلب با نغمات حزن‌انگیزی همراه‌اند که باید توسط خوانندگان خوش‌صوت خوانده شوند. مداحانی که قدیم‌ها سبک و سیاق و خلق و خوی خاص خود را داشتند، امروز جای خود را به مداحانی داده‌اند که با عنوان نوآوری سعی کرده‌اند، از شعر و آواز اصیل فاصله بگیرند.اهمیت موسیقی مذهبی و بویژه تعزیه از آن نظر زیاد است که موجب حفظ آهنگ‌های ملی ما می‌شود؛ اما مداحان امروز چقدر در این راستا تلاش کرد‌ه‌اند؟زنده‌یاد روح‌الله خالقی بخشی از کتاب «سرگذشت موسیقی ایران» را به موسیقی مذهبی اختصاص داده و درباره‌ی موسیقی ایام سوگواری حسینی نوشته است: «دسته‌های عزاداران حسینی که سابقا در خیابان‌ها راه می‌افتاد، چندی متروک شد و دوباره این رسم عزاداری تجدید شده است که از لحاظ نوحه‌خوانی با موسیقی ارتباط دارد. منتها در گذشته نوحه‌خوان‌های خوب پیدا می‌شدند که به نغمات موسیقی هم آشنایی داشتند و آهنگ‌های نوحه را به سینه‌زن‌ها و پامنبری‌خوان‌ها می‌آموختند، ولی حالا نوحه‌ها بازاری شده و کم‌تر نغمه دلفریبی دارد.گذشته از اشعار بازاری که معمولا در نوحه‌خوانی به کار می‌رود، بعضی از شاعران معروف، اشعار خاصی هم برای نوحه‌سرایی گفته‌اند که از جمله بهترین آن‌ها باید مرثیه‌های مذهبی یغمایی جندقی شاعر معروف را ذکر کرد. وی ظاهرا مبتکر سبکی در مرثیه‌سازی است که آن را «نوحه سینه‌زنی» می‌گویند و به واسطه کوتاهی و بلندی مصراع‌ها، برای آهنگ موسیقی متناسب و به همین جهت به طور نوحه با نغمه‌های مخصوص خوانده شده است.از جمله کسانی که معلم این فن بوده‌اند، از میرزا محمد مکتب‌دار اصفهانی نام می‌برند. در زمان او پامنبری‌ها قبل از واعظ در پایین منبر نوحه می‌خواندند. همچنین اشخاصی که می‌خواستند، آهنگ‌های نوحه‌ی سینه‌زنی را خوب فرا گیرند، نزد او می‌رفتند و طرز صحیح خواندن اشعار نوحه را فرا می‌گرفتند. چنان که ملاحظه می‌شود به این ترتیب، خواندن نوحه، فنی به‌شمار می‌آمده است و باید این کار را از اشخاصی که اهل اطلاع بودند، یاد بگیرند و البته نوحه‌هایی که با این روش خوانده می‌شد، اثر مطلوب‌تری داشت.»حالا نسل قدیمی مداحان آرام‌آرام کنار می‌روند و روند مداحی به‌دست نوحه‌خوانان جوانی می‌افتد که الگوهایی غربی برای سبک خواندن خود انتخاب می‌کنند. این در حالی است که موسیقی مذهبی زمانی خودش نقش زیادی در تربیت آوازخوانان بزرگ داشته است.زنده‌یاد خالقی در این‌باره نیز نوشته است:‌ «خواننده‌ خوش‌آواز بهتر می‌توانست در دل عزاداران رخنه کند. بنابراین جوانانی که صدای گرم و خوش‌آهنگ داشتند، برای نقش‌های تعزیه انتخاب می‌شدند و مدتی نزد تعزیه‌خوان‌های استاد که که دستگاه‌دان بودند و از ردیف و گوشه‌های آواز به خوبی اطلاع داشتند، طرز خواندن صحیح را مشق و تمرین می‌کردند. به همین دلیل، خوانندگانی که از این مکتب بیرون آمدند، در فن آواز به مقام هنرمندی رسیدند.»







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن