تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815515503
آیا معاملات بانکی مشمول ربا میشوند؟
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
آیا معاملات بانکی مشمول ربا میشوند؟ ربا از جمله مسائلی است که دین اسلام بر انجام ندادن آن تاکید کرده است و در قرآن نیز، نسبت به دیگر احکام، آیات بیشتری مبنی بر حرمت ربا وجود دارد.
به گزارش فرهنگ نیوز، آیاتی چون « فَبِظُلْم مِّنَ الَّذِینَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَیْهِمْ طَیِّبَت أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِیلِ اللَّهِ کَثِیرًا * وَأَخْذِهِمُ الرِّبَواْ وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَکْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْکَفِرِینَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا.»، (همچنین) بخاطر ربا گرفتن، در حالی که از آن نهی شده بودند و خوردن اموال مردم به باطل و برای کافران آنها، عذاب دردناکی آماده کردهایم. ( نساء، آیه 160 161)؛ « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ الرِّبَواْ أَضْعَفًا مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، ای کسانی که ایمان آوردهاید، ربا را که سودهای افزوده و چند برابر است نخورید و از خدا پروا کنید، شاید رستگار شوید. ( آل عمران، آیه 130) بر این دلالت دارند که بحث ربا در دین اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است.
آیاتی دیگر نیز وجود دارد که با صراحت بیشتر بر حرمت ربا، که در روزگار صدر اسلام رواج داشت، تاکید دارند: «الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَواْ لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَنُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَواْ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَواْ.... »( بقره، آیه 275 ) کسانی که ربا میخورند، (در قیامت) برنمیخیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماسّ شیطان، دیوانه شده ( و نمیتواند تعادل خود را حفظ کند گاهی زمین میخورد، گاهی بپا میخیزد). این، به خاطر آن است که گفتند: «داد و ستد هم مانند رباست ( و تفاوتی میان آن دو نیست.) » در حالی که خدا بیع را حلال کرده، و ربا را حرام! ( زیرا فرق میان این دو، بسیار است. ) ...؛ «وَما اتَیْتُمْ مِنْ رِباً لِیَرْبُوا فی اَموالِ النّاسِ فَلایَرْبُوا عِنْدَالله وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ زَکاةٍ تُریدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ ».آنچه بعنوان ربا میپردازید تا در اموال مردم فزونی یابد، نزد خدا فزونی نخواهد یافت و آنچه را بعنوان زکات میپردازید و تنها رضای خدا را میطلبید ( مایه برکت است و ) کسانی که چنین میکنند دارای پاداش مضاعفند. ( روم ، آیه 39 )؛ «یَمْحَقُ اللهُ الرّبوا و یُرْبی الصَدقاتِ وَاللهُ لا یُحِبُّ کُلَّ کَفّارِ اَثیم. »(بقره ، آیه 276 )خداوند، ربا را نابود میکند و صدقات را افزایش میدهد! و خداوند، هیچ انسانِ ناسپاسِ گنهکاری را دوست نمیدارد.
در رسالههای عملیه، ربا به دو نوع ربای در قرض و ربای در معامله تقسیم شده است. در مجموعه استفتائات رهبری در تعریف ربای قرضی گفته شده که « آن مقدار اضافه بر مبلغ قرض است که قرض گیرنده به خاطر قرضی که میگیرد به قرض دهنده میدهد». همچنین درباره معامله ربوی پاسخ دادهاند که « ربا در معامله هم محقق میشود همانگونه که در قرض ممکن است تحقّق پیدا کند و ربای در معامله عبارت است از فروش کالایی که مکیل و موزون باشد در برابر کالای همجنس آن به مقدار زیادتر».
در جامعه امروز ما، یکی از موضوعاتی که همواره مشکوک به ربا بوده است، فعالیتهای بانکهاست، به گونهای که همواره بحث بانکداری اسلامی مطرح است. آنچه که امروزه به عنوان سودهای بانکی به مردم اعطا میشود، با این دلیل که مردم سرمایههای خود را در قالب عقود اسلامی چون مضاربه در بانکها میگذارند، مشمول ربا نمیشوند.
مضاربه قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین (مالک)عهده دار تامین سرمایه (نقدی) میشود با قید این مطلب که طرف دیگر(عامل) با آن تجارت کرده و در سود حاصله هر دوطرف، شریک باشند. اما گاه موضوع به همین سادگی نیست و به نظر میرسد که به معنای واقعی کلمه، گاه اینگونه فعالیتها از محدوده ربا خارج نمیشوند.
مراجع تقلید نیز به سوالاتی درباره بحث ربا که مبتلابه مردم است پاسخ دادهاند.
در استفتائات مقام معظم رهبری در پاسخ به اینکه «آیا درصدی که سپردهگذاران به عنوان سود از بانکها دریافت میکنند، ربا محسوب میشود؟» آمده «سود حاصل از کارکرد پولی که به عنوان سپرده به بانک داده شده تا به وکالت از طرف صاحب آن در یکی از عقود صحیح شرعی بکار گرفته شود، ربا نیست و اشکال ندارد.»
نظرات آیتالله مکارمشیرازی:
پرسش: بانکها در جمهوری اسلامی تحت عناوین شرعیّه مضاربه، مساقات، مزارعه، شرکت، جعاله با مشتریان و بالعکس قرارداد منعقد میکنند و هر ماه علی الحساب 14 درصد یا کمتر یا بیشتر سود در اختیار مشتریان قرار داده و در پایان مدّت تسویه حساب میکنند، نظر به این که مردم عادی و مشتریان، عموماً شرایط و قیود مندرج در برگه قرارداد را مطالعه نمیکنند و نوعاً به امضا کردن اکتفا میکنند و بدین وسیله رضایت خود را در پذیرش کلیّه شروط و قیود اعلام میدارند، آیا صرف امضا کردن یا قبول کلیّه شرایط به طور شفاهی با آن که از خصوصیّات و عناوین شرعیّه آگاهی ندارند، سبب تحقّق عقود مذکوره و مشروعیّت آنها میشود؟ یا لازم به تفهیم و تفهّم از طرف بانکها یا متعاقدین میباشد؟ و در صورت عدم مشروعیّت، آیا راه حل دیگری به نظر مبارک میرسد؟
پاسخ: هرگاه وکالت مطلقه به بانکها بدهد که پول او را طبق عقود شرعیّه به کار گیرد و سود حاصل را به او بدهد اشکال ندارد و آگاهی به جزییات بعد از وکالت مطلقه لازم نیست.
پرسش: شخصی علم و اطّلاع دارد که بانک به سپردهها مبلغی بهره میدهد، به این منظور پولی به بانک میسپارد، ولی هیچ گونه قرارداد لفظی یا کتبی نمیبندد. آیا بهره مذکور حرام است؟
پاسخ: با توجّه به این که سپردهها به عنوان مضاربه گذارده میشود، سود مضاربه اشکالی ندارد.
پرسش: اگر پول در حساب سپرده بانکی بر اساس معامله شرعی در بانک گذاشته شود سود آن را میتوان تصرف نمود. بنابراین بفرمایید:
1 منظور از معامله شرعی چیست؟
2 بانکها اعلام مینمایند سود سپرده ناشی از مشارکت است. به همین دلیل سود به طور علی الحساب پرداخت گردیده و در پایان سال مالی پس از محاسبه سود مشارکت مابقی سود اعلام و پرداخت میگردد. آیا با توجه به مراتب فوق سود ربا محسوب میگردد؟
پاسخ: 1 منظور معاملاتی چون مضاربه و جعاله و مشارکت و مانند آن است.
2 در صورتی که آنها ادعا کنند بر اساس ضوابط شرعی سودی به شما میپردازند و شما علم به خلاف گفته آنها نداشته باشید سود مذکور حلال است.
پرسش: آیا از هر کافری که در ذمه اسلام نیست اگرچه حربی هم نباشد میتوان ربا گرفت؟
پاسخ: گرفتن ربا از کفار اشکالی ندارد.
نظرات آیتالله سیستانی:
پرسش: خواهشمند است در رابطه با سود سپرده بانکها (کوتاه مدت - بلند مدت ) اعلام نظر بفرمائید؟
پاسخ: اگر بر اساس عقود شرعی باشد حلال است.
پرسش: در مورد پس انداز در بانک به خاطر جبران ارزش پول در مقابل اخذ سود نظر آیتالله سیستانی چیست؟ و آیا اگر صرف اخذ سود، پولی را در بانک گذاشتیم اخذ سود آن جایز است یا خیر؟
پاسخ: چنانچه طبق معامله شرعیه مثل مضاربه با رعایت شرایط آن باشد گرفتن سود جایز است و در غیر این صورت شرط سود نکنید و هر چه به شما دادند نصف آن را به فقیر متدین صدقه داده و نصف دیگر را تملک کنید.
با توجه به پاسخهای مذکور اینطور به نظر میرسد که به طور کلی بر اساس نظرات مراجع، اگر قراردادهای بانکی در زمره عقود اسلامی برقرار شوند، مشمول ربا نمیشوند اما در عمل، همیشه اینگونه نیست و گاه در سودهایی که بانکها ارائه میدهند، امکان تخطی کردن از عقود اسلامی وجود دارد.
منبع: ایسنا
94/7/21 - 09:32 - 2015-10-13 09:32:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
آیا معاملات بانکی مشمول ربا می شوند؟
ربا از جمله مسائلی است که دین اسلام بر انجام ندادن آن تاکید کرده است و در قرآن نیز نسبت به دیگر احکام آیات بیشتری مبنی بر حرمت ربا وجود دارد صراط آیاتی چون فَبِظُلْم مِّنَ الَّذِینَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَیْهِمْ طَیِّبَت أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِیلِ اللَّهِ کَثِفراخوان مشمولان متولد 1355 تا پايان مهر 1376 به سربازي
۱۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۷ ۱ب ظ فراخوان مشمولان متولد 1355 تا پايان مهر 1376 به سربازي موج - سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي در اطلاعيه اي مشمولان غايب و غيرغايب متولد سال 1355 تا پايان مهر سال 1376 را براي انجام خدمت دوره ضرورت فراخواند به گزارش خبرگزاري موج در اطلاعيه سازمان وظيفه عمیک و نیم میلیون نفر مشمول خدمت سربازی غایب هستند
یک و نیم میلیون نفر مشمول خدمت سربازی غایب هستند مشهد- ایرنا- رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی در سطح کشور را یک میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد سردار سرتیپ دوم پاسدار سیدحمید صدرالسادات روز پنجشنبه در مشهد طی گفت و گو با خفراخوان مشمولان غایب و غیرغایب به خدمت سربازی
سازمان وظیفه عمومی ناجا طی اطلاعیه ای فراخوان مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان مهر ماه ۱۳۷۶ را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری مهر سازمان وظیفه عمومی ناجا ضمن فراخوان تمامی مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان مهر ماه ۱۳۷۶ برای انجام خدمت دوره ضرورت طی اطلاعیه ایضرورت تشکیل کمپین بین المللی خانواده قربانیان فاجعه منا/پرونده مشمول مرور زمان نشود
در میزگرد بررسی ابعاد حقوقی سیاسی فاجعه منا مطرح شد ضرورت تشکیل کمپین بین المللی خانواده قربانیان فاجعه منا پرونده مشمول مرور زمان نشود تهران- ایرنا- اساتید حقوق و علوم سیاسی تشکیل کمپین بین المللی خانواده قربانیان فاجعه منا را برای پیگیری های بعدی ضروری دانستند و گفتند رسانه هانظر بهمنی درباره کاهش سود بانکی
اقتصاد بانک و بیمه نظر بهمنی درباره کاهش سود بانکی رییس کل سابق بانک مرکزی معتقد است که تصویب روی کاغذ سود بانکی تضمینی برای اجرای آن از سوی بانکهایی که با معضل تامین نقدینگی و فعالیت تخریبی موسسات غیرمجاز مواجهاند ندارد به گزارش سرویس اقتصادی"جام نیوز" محمودیک و نیم میلیون مشمول، به سربازی نرفتند
یک و نیم میلیون مشمول به سربازی نرفتند رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی در سطح کشور را یک میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد به گزارش فرهنگ نیوز سردار سرتیپ دوم پاسدار سیدحمید صدرالسادات روز پنجشنبه در مشهد طی گفت و گو افزفراخوان مشمولان متولد 1355 تا پایان مهر 1376 به سربازی
فراخوان مشمولان متولد 1355 تا پایان مهر 1376 به سربازی تهران - ایرنا - سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در اطلاعیه ای مشمولان غایب و غیرغایب متولد سال 1355 تا پایان مهر سال 1376 را برای انجام خدمت دوره ضرورت فراخواند به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس در اطلاعیه سازمان وظیفه عرئیس دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی آذربایجان غربی خبر داد واگذاری فعالیتهای تحقیقاتی ناجا به مشمولان در
رئیس دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی آذربایجان غربی خبر دادواگذاری فعالیتهای تحقیقاتی ناجا به مشمولان در ازای کسر خدمت سربازیرئیس دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی آذربایجان غربی از واگذاری فعالیتهای تحقیقاتی ناجا به مشمولان در ازای کسر خدمت سربازی خبر داد سرهنگ اسدالله مافراخوان مشمولان دیپلم و زیر دیپلم به خدمت سربازی
فراخوان مشمولان دیپلم و زیر دیپلم به خدمت سربازی سازمان وظیفه عمومی ناجا طی اطلاعیه ای فراخوان مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان مهر ماه ۱۳۷۶ را اعلام کرد به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان سازمان وظیفه عمومی ناجا ضمن فراخوان كلیه مشمولان غایب و غیرغایب متولد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها