تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802900188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوراي پول و اعتبار منحل مي شود/ تشکيل شوراي سياست‌گذاري و نظارت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۷ب.ظ)
در يک نشست کارشناسي مطرح شد؛ شوراي پول و اعتبار منحل مي شود/ تشکيل شوراي سياست‌گذاري و نظارت موج-کارشناسان و صاحبنظران حوزه بانکي ضمن تحليل برخي از ابعاد لايحه قانون بانک مرکزي معتقدند که استقلال بانک مرکزي لزوماً به معناي ثبات‌سازي تورم نيست.
به گزارش خبرگزاري موج، در نشستي که با محوريت «بررسي سازگاري پيش‌نويس قانون بانک مرکزي با الزامات هدف‌گذاري تورم» با حضور کارشناسان حوزه بانکي و همچنين نماينده‌اي از مجلس در محل پژوهشکده پولي و بانکي برگزار شد، ابعادي از لايحه قانون بانک مرکزي که اکنون در دست تدوين و نهايي شدن است مورد بررسي قرار گرفت.
در اين نشست يداله اثني‌ عشري، کارشناس امور بانکي با اشاره به اين‌که قانون بانکداري و بانک مرکزي يک قانون وارداتي است، اظهار کرد: ما نيز در ايران بر حسب ضرورت‌هايي که وجود داشته آن را به کار گرفته‌ايم، اما همواره ديدگاه‌هاي مختلفي درباره‌ي نحوه ديدگاه بانک مرکزي در دستگاه‌هاي مختلف اقتصادي وجود داشته است.
وي همچنين با اشاره به هدف‌گذاري تورم به عنوان الزام پيش‌نويس قانون بانکداري بانک مرکزي گفت: وقتي چنين هدفي به عنوان اصل قرار مي‌گيرد مشخص است که حفظ ارزش پولي و تثبيت قيمت‌ها مورد توجه قرار خواهد داشت و بايد بتوان از طريق آن به رشد اقتصادي اضافه کرد.
اثني‌عشري افزود: براي دستيابي به هدفي مانند ثبات تورم بايد از استقلال بانک مرکزي به عنوان يکي از عوامل اصلي ياد کرد، چرا که يکي از دلايل افزايش تورم به خلق پول بر مي‌گردد و اين در حالي است که وقتي مصرف‌کننده در بخش‌هاي مختلف تقاضاي پول دارد، در نهايت موجب ايجاد فشار بر بانک مرکزي براي خلق پول خواهد شد.
اين کارشناس امور بانکي در اين باره به نحوه‌ي عزل و نصب به رئيس کل بانک مرکزي اشاره داشت و يادآور شد: اول اين‌که بايد در انتخاب رئيس کل بانک مرکزي دوام وجود داشته باشد، يعني مديريت آن متزلزل و با مدت کوتاه نباشد. به عبارتي ديگر لازم است تا زمان رياست رئيس کل بانک مرکزي از دولت کمتر نبوده تا با تغيير دولت‌ها سياست‌ها نيز دائم در حال نوسان نباشد.
وي اين را هم گفت که در اصلاحيه اخير در نحوه نصب رئيس کل بانک مرکزي حضور مجمع عمومي حذف شده که نمي‌تواند اقدام مناسبي باشد.
به گفته وي تاکيد بر اين‌که تحصيلات رئيس کل بانک مرکزي بايد دکتري باشد نيز چندان قابل توجيح نبوده و اين‌که وي صاحبنظر و نخبه اقتصادي باشد، مي‌تواند تأثير واقعي خود را بر اداره اين نهاد بگذارد.
اثني‌عشري در رابطه با تاثير‌گذاري عزل رئيس کل بانک مرکزي بر استقلال اين بانک نيز خاطر نشان کرد: اگر اين عزل به راحتي و به خصوص از سمت دولت شکل بگيرد، موجب سست شدن پايه‌هاي قدرت و استقلال بانک مرکزي خواهد بود و اين موضوع نيز بايد در لايحه جديد قانون بانک مرکزي مورد توجه قرار گيرد.
نحوه‌ي عملکرد شوراي پول و اعتبار بحث ديگري بود که اين کارشناس امور بانکي به آن اشاره کرد و گفت: زماني در شوراي پول و اعتبار معاونين وزارتخانه‌ها که به واقع تسلط بيشتري بر امور وزارتخانه مربوطه داشتند، شرکت مي‌کردند، اما به مرور مقام‌هاي ارشد هر سازمان جايگزين آن‌ها شدند که اين نمي‌توانست تغيير مناسبي باشد. از سويي ديگر ترکيب فعلي شوراي پول و اعتبار اغلب دولتي بوده و اکثريت با آن‌هاست که اين مي‌تواند موجب ايجاد مشکلاتي ناشي از مداخله دولت در سياست‌هاي بانک مرکزي از طريق شوراي پول و اعتبار در وضعيت اقتصادي کشور شود.
وي با اشاره به اين‌که در قانون جديد که البته هنوز لايحه آن نهايي نشده است، شوراي پول و اعتبار حذف و به دو نقش شوراي سياست‌گذاري و شوراي نظارت تبديل خواهد شد، اظهار کرد: در اين حالت به نظر مي‌رسد فقط يک نفر در دولت در اين شورا حضور خواهد داشت که آنهم به دليل سياست‌هاي پولي و مالي است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن