تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820734904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عرضه مرحله دوم اوراق سلف موازي استاندارد نفت کوره


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مهر ۱۳۹۴ (۱۲:۴۰ب.ظ)
عرضه مرحله دوم اوراق سلف موازي استاندارد نفت کوره موج - شرکت تأمين سرمايه بانک ملت به منظور تحقق مأموريت سازماني خود در راستاي تأمين مالي بخش انرژي مشتمل بر صنايع نفت، گاز و پتروشيمي کشور، مرحله دوم انتشار اوراق سلف موازي استاندارد نفت کوره شرکت ملي نفت ايران را در دستور کار خود داد.
به گزارش خبرگزاري موج، مدير عامل شرکت تأمين سرمايۀ بانک ملت، ضمن اعلام خبر انتشار قريب‌الوقوع مرحله دوم اوراق سلف موازي استاندارد نفت کوره شرکت ملي نفت ايران توسط شرکت تأمين سرمايه بانک ملت اظهار داشت: با توجه به تصويب پذيرش و انتشار اوراق سلف نفت کوره در هيأت پذيرش بورس انرژي، اوراق مزبور به ارزش دو هزار ميليارد ريال در روزهاي آتي در بورس انرژي عرضه خواهد شد.
علي قاسمي‌ارمکي با اشاره به لزوم ايجاد تنوع در ابزارهاي مالي اسلامي و در نظر گرفتن سلايق و ذائقه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاران به منظور هدايت نقدينگي به سمت بازار سرمايه گفت: اوراق سلف موازي استاندارد در راستاي تأمين مالي طرح‌هاي توسعه‌اي شرکت ملي نفت ايران منتشر مي‌شود.
وي افزود: قيمت ريالي هر قرارداد در رعايت مادۀ 78 دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتني بر کالا در بورس انرژي، حداقل 2 روز کاري قبل از عرضه در سايت بورس انرژي منتشر خواهد شد. همچنين علاقمندان مي‌توانند اين اوراق را از طريق شبکه کارگزاران داراي مجوز انجام معاملات در بورس انرژي خريداري نمايند. همچنين معاملات ثانويه اين اوراق نيز حداکثر ده روز پس از پايان عرضه اوليه در بورس انرژي قابل انجام خواهد بود.
قاسمي‌ارمکي اظهار داشت: شرکت تأمين سرمايه بانک ملت به عنوان مشاور پذيرش، متعهد خريد در عرضه اوليه و بازارگردان اين اوراق و شرکت کارگزاري بانک ملت نيز عامليت فروش اين اوراق را بر عهده دارند.
وي ضمن اشاره به امکان تسويۀ اين اوراق از دو طريق تحويل فيزيکي نفت کوره يا تسويه نقدي قرارداد سلف در سررسيد افزود: طبق طراحي صورت گرفته، اين اوراق قابليت اعمال اختيار فروش و اختيار خريد تبعي را در سررسيد يکسالۀ اوراق به ترتيب براي سرمايه‌گذاران و شرکت ملي نفت ايران داراست.
وي ادامه داد: مهلت تسويه در دوره عرضه اوليه و معاملات ثانويه يک روز کاري پس از انجام معامله و تسويه نقدي در سررسيد حداکثر پنج روز کاري پس از آخرين روز معاملاتي خواهد بود. همچنين تحويل فيزيکي دارايي پايه بر اساس ترتيبات مندرج در اميدنامۀ اوراق سلف صورت خواهد پذيرفت.
مدير عامل شرکت تأمين سرمايۀ بانک ملت اظهار داشت: شرکت تأمين سرمايه بانک ملت به عنوان بازارگردان، نقدشوندگي اوراق را تا سررسيد آن با سود روزشمار 23 درصد تضمين کرده است.
وي همچنين ضمن اشاره به ساير ويژگي‌هاي اوراق سلف نفت کوره افزود: با توجه به اختيار فروش تبعي در نظر گرفته شده براي خريداران اوراق، حداقل بازدهي اين اوراق در سررسيد و بر اساس قيمت ريالي آن، معادل 25 درصد روزشمار است. همچنين امکان کسب سود مازاد بر حداقل تضمين شده تا سقف 28 درصد از ديگر مزاياي اين اوراق براي سرمايه‌گذاران است که مي‌تواند باعث ورود سرمايه‌هاي سرگردان و نقدينگي مازاد جامعه به سمت بازار سرمايه شود.
وي در بخش ديگري از اظهارات خود ضمن اشاره به مباني علمي و فقهي قرارداد سلف اظهار داشت: سلف يکي از اقسام بيع است که براساس آن بهاي کالا همزمان با انعقاد قرارداد پرداخت مي‌شود و اصل کالا در زماني معين در آينده به خريدار تحويل مي‌شود. طبق نظر فقها اگر در قرارداد بيع، براي تحويل کالا مدت تعيين گردد، معامله را بيع سلف مي­ گويند. طبق مباني فقه شيعه و اهل سنت، فروشندۀ نخست سلف (عرضه‌کننده)، با دريافت قيمت کالا، ورقۀ سلف را به خريدار مي­ دهد که به سبب آن خريدار يا هر کسي که خريدار وي را به عرضه‌کننده حواله دهد، حق دارد در سررسيد به عرضه‌کننده مراجعه کرده و مقدار معيني کالا تحويل بگيرد. از آن‌ جهت که در قرارداد، کليۀ مشخصات کالا شامل حجم، نوع، محل تحويل و ساير مشخصات قرارداد معين و غيرقابل تغيير است و در بورس­ها به­ عنوان بازار رسمي معامله مي­گردد سلف موازي استاندارد ناميده مي­ شود.
اين اوراق با نام و معاف از ماليات بوده و هر ورقۀ سلف معرف ارزش ريالي يک تن نفت کوره 380 سانتي‌استوک در روز عرضه اوليۀ اوراق سلف خواهد بود، بدين صورت که قيمت پايۀ دلاري نفت کورۀ 380 سانتي استوک، براساس نفت­ کوره 180 سانتي استوک خليج‌فارس منتشره در نشريۀ Platt’s European Marketscan استخراج و با در نظر گرفتن شرايط حاکم بر بازار و اعمال ديفرنشيال مشخص (PEREMIUM/DISCOUNT) و همچنين در نظر گرفتن نرخ تسعير ارز براساس مکانيزم مصوب هيات‌مديره بورس انرژي مشخص مي‌شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن