تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816312348
مبانی فکری فرقه ضاله حلقه/16 ادعای رسیدن به خدا با «ساینتولوژی»
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مبانی فکری فرقه ضاله حلقه/16
ادعای رسیدن به خدا با «ساینتولوژی»
عرفان حلقه، هم در مباحث فرادرمانی و هم چگونگی اتصال، به طور جدی به آیینریکی وابسته است. این در حالی که طاهری با جدا کردن مسیر خود از آیین ریکی، راه خود را مسیر تقرب الیالله و نوعی خداشناسی میداند و این خود نوعی فریب است.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در بررسی و تحلیل آموزههای هر دین یا فرقه باید ابتدا به بررسی مبانی و پیش فرضهای آن پرداخت، برای شناسایی بهتر آموزههای فرقه «عرفان ضاله حلقه» نیز لازم است، به بیان مبانی فکری این فرقه بپردازیم، با مطالعه آثار مکتوب و شفاهی عرفان حلقه درمییابیم که این فرقه نیز مطالبی را از ادیان مختلف و همچنین فرقههای انحرافی برای مبانی و پیش فرضهای خود انتخاب کرده است، محمدعلی طاهری با تصریح به التقاطی بودن مبانی فرقه خود میگوید: «ادیان، یک سلسله دروس، پله پله با هم هستند و جدا شدنی نیستند، علتش را هم من متوجه شدهام؛ یعنی مثل یک چیز میماند که دامنهدار است؛ ولی نویسندهها متفاوت هستند، بدون درک عهد عتیق، {فهم} عهد جدید امکان ندارد و بدون درک آن، درک این امکان ندارد، حالا إنشاءالله این را در یک جایی جداگانه مطرح میکنیم؛ اما من یک مطلبی میخواهم بگویم، من امروز به این نتیجه رسیدهام که یک عدهای به من خبر دادهاند که ما مطلب شما را با عرفان یهودی کابالا انطباق دادهایم. عجیب است! شاگردان کلیمی ما گفتهاند، به طرز عجیبی دریافتهای شما با عرفان کابالا میخواند، مسیحیها هم یک طوری همین را گفتهاند؛ شما فکر نکنید که مسلمانها فقط میخواهند با قرآن تطبیق بدهند، مسیحی میخواهد برود با انجیل تطبیق بدهد و کلیمی میخواهد با عهد عتیق انطباق بدهد، ما خودمان را نگاه نکنیم؛ ما داریم یک حرف میزنیم که از اول، این، انسانشمول است، توجه فرمودید؟! من ایمان دارم دریافتها و مطالب با کتب مقدس در تضاد نخواهد بود، حالا ما با قرآنش را انجام بدهیم، دیگران هم با کتب دیگر انجام بدهند؛ اما شما بدانید که به نظر من کتب مقدس، جلد یک، دو، سه هستند که از هم جدا نیستند». بنابر گفتههای رهبر این فرقه آموزههای او از ادیان مختلف یهودی، مسیحی و .... برگرفته شده و از همین روی در ادامه به بررسی مبانی او که از ادیان مختلف گرفته شده است، میپردازیم:
*مراتب سپاسگزاری از شعور کیهانی! در این دو فرقه، قدردانی از شبکه شعور کیهانی اهمیت بسزایی دارد، در آموزههای فرقه ریکی در این باره چنین آینده است: برای هرگونه درمانی، بسیار مهم است که حس قدردانی نسبت به همه چیز وجود داشته باشد؛ چرا که شخص نیروی درمانگری را از روح کیهانی، از طبیعت و از کردار کارمیک میگیرد. فردی که درمان میکند، فقط واسطهای برای جریان یافتن انرژی کیهانی است، پس مهم است که قبل از شروع ریکی یا هر نوع درمان دیگری شکرگزار باشیم. در عرفان حلقه هم نسبت به نقش شبکه شعور کیهانی و سپاسگزاری از آن، تأکید و عامل بازگشت بیماری به فرد ناسپاسی او دانسته شده است، طاهری در این باره میگوید: این نوع بازگشت زمانی رخ میدهد که بیمار به صورتی اختیاری مرتکب تخلفاتی میشود که در آن به نوعی، نقش شعور کیهانی در درمان، از طرف بیمار نادیده گرفته شده و یا مورد کتمان قرار گرفته است. نمونههای بازی این تخلفات، شک و تردید، انکار و ناسپاسی، کتمان و نسبت دادن درمان به جایی غیر از شبکه شعور کیهانی است. با توجه به این توضیحات، عرفان حلقه، هم در مباحث فرادرمانی و هم چگونگی اتصال، به طور جدی به آیینریکی وابسته است. این درحالی است که خود طاهری استفاده از روش آیین ریکی را انکار میکند. در واقع طاهری با جدا کردن مسیر خود از آیین ریکی، راه خود را مسیر تقرب الیالله و نوعی خداشناسی میداند و این خود نوعی فریب است که قرآن کریم درباره آن میفرماید: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ کَذِبًا أَوْ کَذَّبَ بِآیَاتِهِ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ»؛ و کیست ستمکارتر از آن کس که بر خدا دروغ بسته، یا آیات او را تکذیب کند؟ بیتردید، ستمکاران رستگار نمیشوند. *ساینتولوژی: فرقه «ساینتولوژی» از فرقههایی است که به مباحث ذهنی و بیماریهای آن میپردازد. طاهری در مسأله درمان، در فرقه خود به برگزاری دورهای با عنوان سایمنتولوژی میپردازد که ظاهراً نشان میدهد که او از نظر اصطلاحی و کاربردی از این فرقه اثر پذیرفته است؛ او در معرفی سایمنتولوژی میگوید: علم سایمنتولوژی (ذهن روانشناسی) براساس دیگاه فراکلنگر، نگاهی همه جانبه به انسان دارد. هدف اصلی سایمنتولوژی، شناخت نرمافزارهای وجودی انسان و همچنین تشخیص و درمان اختلالات «ذهنی»، «ذهنی ـ تنی»، «جسمی ـ ذهنی ـ روانی» و مشکلات ناشناخته است. مباحث نظری سایمنتولوژی شامل تعاریف مربوط به انسان و جایگاه او در اکوسیستم، شناخت چیدمان وجودی و تشریح مشکلات نرمافزاری او در خصوص ادراکات ذهنی و روانی میباشد و بخش عملی آن، سایمنتوتراپی نام دارد. ساینتولوژی، نوعی جنبش معنوی بینالمللی است که در 1950 براساس اندیشههای لافایت رونالد هابارد پدید آمده است. او نظریههای خود را درباره علم جدید بهداشت روان برای عموم مردم بیان داشته است. هدف هابارد، تجزیه و تحلیل خطاهای ذهنی انسان و بیان راهکاری برای غلبه بر آنها با رویکردی دینی نزدیک به وضعیت انسان است که نام آن را ساینتولوژی گذاشته، کلیسای ساینتولوژی را در سال 1954 تأسیس کرد. ساینتولوژی یا علمگرایی، به معنای اعتقاد به لزوم محوریت علوم تجربی و روش تجربی در همه شئون زندگی است. در فرقه ساینتولوژی، درمان، راهی برای خداشناسی دانسته میشود. این موضوع یکی از شباهتهای سایمنتولوژی با ساینتولوژی است؛ زیرا در هر دو روش، راهی به سوی بهداشت ذهن و پالایش افراد از بیماریهای مختلف مطرح میشود که نگاه معرفتشناسانه دارد؛ یعنی در اصل، درمان، راهی برای شناخت خداست. در این آموزهها دین و عرفان، تنها راهی در کنار راههای موجود برای رسیدن به هدف دنیوی (شفای جسم و ذهن و روان) دانسته میشود. اغلب، این شبه عرفانها به معرفی روشهای درمانی مرسوم دیگر پرداخته، در پایان روش خود را که بر مبنای عرفان و در مواردی، دین میدانند، کامل و به دور از نقص و متصل به ماوراءالطبیعه معرفی میکنند. طاهری نیز چنین است و او ضمن بیان شرح مبسوطی درباره روشهای درمانی و با الهام از درمانگریهای شرقی و غربی، فرادرمانی و سایمنتولوژی را راهی برای خداشناسی، معرفی و همواره بر این مطلب تأکید میکند که فرادرمانی و همچنین درمان، هدف نیست، بلکه وسیلهای برای خودشناسی و هدف اصلی، رسیدن به کمال و ایجاد تحولات فردی است. همچنین او برای اثبات این مطلب اذعان میدارد: ... فرد پس از انجام درمان، مطمئن باشد که به جز شعور الهی هیچ پدیده دیگری در انجام درمان نقشی نداشته است و پس از ایمان و یقین پیدا کردن نسبت به آن، به صاحب این هوشمندی که خداوند است، پی برده و به این ترتیب، به خداشناسی عملی نائل شود... پس فرادرمانی، ضمن فراهم کردن امکان درمان، ما را به خداشناسی عملی نیز رهنمون میشود و به عنوان وسیله مؤثری در این رابطه به کار میآید. منبع: کتاب «حلقه اسارت» به قلم جمعی از استادان حوزه و دانشگاه انتهای پیام/ک
94/07/19 - 10:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
مبانی فکری فرقه ضاله حلقه/13 آیا ادعای شفادهی بیماران جسمی در عرفان حلقه حقیقت دارد
مبانی فکری فرقه ضاله حلقه 13آیا ادعای شفادهی بیماران جسمی در عرفان حلقه حقیقت دارددر عرفان حلقه اتصال به کیهان علت شفادهی دانسته شده که همان هوشمندی الهی است اما باید توجه داشت که از دیدگاه پیامبران شفابخشی هرگز به هوشمندی الهی رابطهای ندارد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگمبانی فکری فرقه ضاله حلقه/14 شباهتهای ریکی و عرفان حلقه/سرانجام بیماریها پس از فرادرمانی
مبانی فکری فرقه ضاله حلقه 14شباهتهای ریکی و عرفان حلقه سرانجام بیماریها پس از فرادرمانیدر عرفان حلقه نیز در بسیاری از موارد بیماریها پس از فرادرمانی تشدید یا به بیماری دیگری تبدیل میشود البته طاهری بر این نظر است که دلایل برگشت بیماری اختیاری و غیر اختیاری است و بازگشت اختیمبانی فکری فرقه ضاله حلقه/15 چرا در عرفان حلقه ابتدا باید تسلیم بود و بعد سایر مراحل را گذراند
مبانی فکری فرقه ضاله حلقه 15چرا در عرفان حلقه ابتدا باید تسلیم بود و بعد سایر مراحل را گذرانددر دوره فرادرمانی بدون اطلاعرسانی کامل درباره صدمات ناشی از تسلیم شدن به شخص درمانپذیر گفته میشود که در صورت تسلیم شدن آگاهی دریافت یا هوشمندی بیماری او را درمان میکند اما واقعیتمجموعه شعر «مسافران خدا» در غم فاجعه منا رونمایی شد افتاده دست ابرههها خانه خدا
مجموعه شعر مسافران خدا در غم فاجعه منا رونمایی شدافتاده دست ابرههها خانه خدامراسم شب شعر و بزرگداشت شهدای فاجعه منا در کنار مزار شهدای غواص در حوزه هنری با رونمایی از مجموعه شعر مسافران خدا و شعرخوانی شاعران کشور برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس مراسم شب شعر و بزرگداشت شهدایدر پی درگذشت حجاج ایرانی در حادثه منا؛ شب شعر «مسافران خدا» برگزار میشود
در پی درگذشت حجاج ایرانی در حادثه منا شب شعر مسافران خدا برگزار میشودبه مناسبت بزرگداشت حجاج ایرانی که جان خود را در حادثه منا از دست دادند شب شعر مسافران خدا سهشنبه 14 مهر در حوزه هنری برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس به مناسبت بزرگداشت حجاج ایرانی که جان خود را در حادثخداحافظی «خندوانه» از آنتن/ جوان: برای جشنواره فجر فیلم می سازم
خداحافظی خندوانه از آنتن جوان برای جشنواره فجر فیلم می سازممجری برنامه تلویزیونی خندوانه اعلام کرد فصل سوم این برنامه پس از ساخت فیلم سینمایی او به روی آنتن خواهد رفت به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس شب گذشته رامبد جوان در ابتدای برنامه خندوانه اعلام کرد که بحجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس: آیا مبانی فکری آخوند خراسانی و روشنفکران قابل جمع است/تقابل فکری شیخ فض
حجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس آیا مبانی فکری آخوند خراسانی و روشنفکران قابل جمع است تقابل فکری شیخ فضلالله و آخوند خراسانیمدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت آخوند خراسانی نه تنها نمیتواند جزو جریانات روشنفکری باشد بلکه باید او را به جریانی فکری ـ اصولیهمزمان با فرا رسیدن ماه محرم آلبوم موسیقی «عطش و آتش» آهنگران بازنشر میشود
همزمان با فرا رسیدن ماه محرمآلبوم موسیقی عطش و آتش آهنگران بازنشر میشودآلبوم موسیقی عطش و آتش از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری بازنشر میشود این اثر به آهنگسازی سیدمحمد میرزمانی و با صدای حاج صادق آهنگران شامل شش قطعه است به گزارش خبرگزاری فارس آلبوم موسیقی عطش و آتش از تخداحافظی با قصهگوی کودکان در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان چهارمحال و بختیاری
خداحافظی با قصهگوی کودکان در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان چهارمحال و بختیاری استانها > چهارمحال و بختیاری - مربی ادبی مرکز آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهار محال و بختیاری در پروازی نابهنگام به بیکرانهی ملکوت بال گشود به گزارش خبرنامههای هفته کودک در همدان اعلام شد تشکیل حلقه «صلح و حمایت از کودکان یمن» در هفته کودک در همدان
برنامههای هفته کودک در همدان اعلام شدتشکیل حلقه صلح و حمایت از کودکان یمن در هفته کودک در همدانبرنامههای هفته ملی کودک در همدان با نامگذاری روزها مشخص شد که اصلیترین آن تشکیل حلقه صلح و حمایت از کودکان یمن از جمله برنامههای هفته کودک در همدان است به گزارش خبرگزاری فارس از هم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها