تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 13 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809304296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقب‌نشيني وام 80 ميليوني مسکن از شرايط سخت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۲۸ب.ظ)
عقب‌نشيني وام 80 ميليوني مسکن از شرايط سخت موج - ساير رسانه ها؛ شرايط سخت پرداخت وام 80 ميليون توماني مسکن براي چند ماه بيشتر دوام نياورد و بالاخره متوليان آن ناچار به برداشتن برخي از ضوابط دشوار آن براي متقاضيان شدند.
ايسنا نوشت:
گرچه تصويب وام 80 ميليون توماني مسکن در قالب صندوق پس انداز از طرح‌هاي پر سر و صداي پيشنهادي در سال گذشته بود و متقاضيان خريد مسکن مدتها براي ورود اين طرح به گزينه‌هاي پيش روي دريافت تسهيلات مسکن منتظر مانده بودند اما مصوبه آن در ارديبهشت امسال روي چندان خوشايندي براي آن ها نداشت.
وام هاي صندوق پس انداز يکم براي متقاضيان تهراني تا 80 ميليون، شهرهاي با جمعيت بالاي 200 هزار نفر 60 ميليون و ساير مناطق تا 40 ميليون تومان تعيين شد. ولي تسهيلات عامه‌اي نبوده و فقط به افراد متاهل آن هم با شرايط خاص اختصاص داشت.
اين وام فقط به افراد خانه اولي يعني کساني که از تسهيلات بانک مسکن و ساير بانک‌ها جهت خريد واحد مسکوني يا سهم‌الشرکه و همچنين از امکانات دولتي مانند زمين، تسهيلات يارانه‌اي يا تسهيلات مسکن مهر نيز استفاده‌اي نکرده اند تعلق گرفت. در عين حال که شرايطي هم براي اعطاي وام به سرپرستان خانوار تعيين شده بود.
از سويي نحوه بازپرداخت تسهيلات صندوق پس انداز يکم نيز چندان با درآمد خانوارها تناسبي ندارد و دريافت کننده وام 80 ميليون توماني براي بازپرداخت 12 ساله بايد در هر ماه حدود يک ميليون و 160 هزار تومان قسط پرداخت کند. وضعيت نه چندان مساعدي که البته از سوي مديران بانک مرکزي و بانک مسکن پذيرفته شده نبود و در پاسخ به انتقادات اعلام کردند که به هر حال صندوق پس انداز مسکن براي اقشار متوسط طراحي شده و کساني مي توانند از آن استفاده کنند که از توانايي بازپرداخت برخوردار باشند.
به هر حال با گذشت مدتي از اجراي مصوبه وام 80 ميليون توماني آمارهاي دو ماهه اجراي آن نشان داد که حدود 12 هزار نفر براي دريافت اين تسهيلات در بانک مسکن ثبت نام کرده‌اند؛ تعدادي که بنابر پيش بيني بانک مسکن در هر سال توان پرداخت تسهيلات به حدود 85 هزار نفر از اين طريق وجود داشت و مي توانست در نيمه دوم سال بيش از 70 هزار تقاضاي ديگر برآن افزوده شود، اين در حالي است که بنابر شواهد و آمارها به نظر نمي رسيد استقبال چنداني از وام هاي صندوق پس انداز يکم با توجه به محدوديت‌هايي که نسبت به ساير وام هاي خريد دارد، شده باشد. به طوري که اظهارات اخير رئيس کل بانک مرکزي مبني بر اينکه «پيش‌بيني مي‌کرديم که وام 80 ميليوني با هجوم مردم مواجه نشود» تاييدي بر اين موضوع است. در عين حال که سيف به شرايط سخت پرداخت تسهيلات 80 ميليوني هم اشاره و گفته بود که «با توجه به ميزان اقساط و شرايط تعيين شده گروه‌هاي خاصي مي‌توانند براي دريافت اين وام اقدام کنند.»

شروط تعديل شد
بر اين اساس اخيرا بانک مسکن در بخشنامه‌اي برخي از شرايط ابلاغي براي اعطاي وام 80 ميليون توماني را تغيير داد تا فضاي مناسب تري براي متقاضيان ايجاد شده و به دنبال آن استقبال بيشتري هم از اين تسهيلات انجام شود.
در اين ابلاغيه شرط تاهل که يکي از موانع براي متقاضيان مجرد که به نظر نمي رسيد تعدادشان هم کم باشد، حذف شده و از اين پس مجردها البته با رعايت شرط سني بالاي 18 سال مي توانند با رعايت ساير بندها براي دريافت اين تسهيلات اقدام کنند. از سويي ديگر با انجام يک اصلاحيه برخي شرايط براي همسر متقاضي تسهيلات نيز برداشته شد به گونه اي که اگر همسر متقاضي وام ۸۰ ميليوني، قبلا تسهيلات خريد مسکن يا امکانات دولتي تهيه مسکن دريافت کرده باشد، مانعي براي دريافت اين تسهيلات نيست. ولي اگر خود متقاضي قبلا از اين امکانات استفاده يا وام خريد مسکن دريافت کرده باشد، ديگر مشمول اين وام نخواهد شد.
در عين حال که اگر همسر يا فرزندان صغير متقاضي وام ۸۰ ميليوني از محل صندوق يکم، انواع تسهيلات بخش مسکن شبکه بانکي اعم از خريد، احداث، انتقال سهم‌الشرکه و يا جعاله تعمير واحد مسکوني را دريافت کرده باشند نيز مانع از دريافت تسهيلات ۸۰ ميليوني صندوق يکم نخواهند بود و تنها اگر خود متقاضي اين وام‌ها را قبلا دريافت کرده باشد ديگر مشمول وام صندوق پس‌انداز مسکن يکم نخواهد بود.
از ديگر شروط ابتدايي پرداخت تسهيلات 80 ميليوني به عمر واحد مسکوني قابل خريد با آن بر مي گرد که سه سال تعيين شده بود. اما با تغييرات تازه در بخشنامه اين وام، تاکيد شده امکان اعطاي اين وام از سوي شعب بانک مسکن به متقاضياني است که واحد مسکوني يا پلاک ثبتي با عمر حداکثر ۱۵ سال از تاريخ صدور پروانه ساختماني (جواز ساخت) آنها مي‌گذرد، خريداري کنند. در ابلاغيه قبلي اين تسهيلات، شرط سني ساختمان حداکثر ۳ سال ذکر شده بود که در بخشنامه جديد بانک مسکن به ۱۵ سال افزايش يافته است.
اما در حالي که پيش تر تکليف شده بود که بايد حداکثر ۷ سال از تاريخ صدور پايان کار واحد مسکوني قابل خريد با وام ها صندوق پس انداز يکم گذشته باشد با اصلاحات جديد ديگر نيازي به ذکر تاريخ پايان کار نيست حذف شده است.
متقاضيان دريافت تسهيلات صندوق پس انداز يکم مي توانند با سپرده گذاري که حتما بايد دو دوره شش ماهه از آن عبور کند نسبت به دريافت اين وام ها اقدام کنند هر چند که با وجود برخي تعديلات انجام شده در اعطاي تسهيلات صندوق پس انداز يکم همچنان پرداخت اقساط سنگين از چالش هاي آن بوده و فضاي مطلوبي را براي اقشار کم درآمد ايجاد نمي کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن