تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815560338
فردا، جشن مهرگان؛ جشن کشاورزان و مردم، جدیتر از نوروز!
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: فردا، جشن مهرگان؛ جشن کشاورزان و مردم، جدیتر از نوروز!
ایسکانیوز به مناسبت ۱۶ مهر، روز جشن مهرگان سراغ دکتر شروین وکیلی پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و تاریخ رفته است.
آفتاب : بخش عمده ای از جشنها و آیینهای ایرانی را در کتابها باید جستجو کرد مردم امروز کمتر به برگزاری آن میپردازند از جمله جشن مهرگان که البته سابقه رکود و به حاشیه رفتن این جشن به دوره مغولها برمی گردد و در سال های اخیر اتفاق نیفتاده برای بازشناسی و بازیابی این جشن ها چکار میتوان کرد؟
منسوخ شدن تدریجی جشن مهرگان از آن روست که این جشن بر خلاف نوروز که از همان ابتدای کار در اسلام پذیرفته شد، در ایران بیشتر به زرتشتیان منسوب میشده است. این را هم باید در نظر داشت که احتمالا تا عصر ایلخانی یعنی تا قرن هفتم هجری همچنان بخش عمده جمعیت ایران زمین از کشاورزان و دهقانانی تشکیل میشده که بیشترشان زرتشتی بودهاند.
آنچه از سرودههای شاعران بر می آید این است که مهرگان را جشن شاهان و خسروان دانسته اند اما بر اساس داشته ها و یافته های اساطیری و تاریخی این جشن به صورت عمومی در بین مردم و کشاورزان هم برگزار می شده چگونه می توان این موضوع ها و تقسیم بندی هارا از هم تمیز داد؟
چنان که گفتم جشن مهرگان جنبهای مردمی داشته و به ویژه با کشاورزان زرتشتی پیوند داشته است. اما چون این طبقه جمعیت بزرگی از ایران را تشکیل میدادهاند، شاهان هم این جشن را با شکوه فراوان برگزار میکردهاند. طوری که انگار جنبه شادخوارانه و خوشباشی مهرگان از نوروز جدیتر بوده و به همین خاطر در زبان عربی جشن را مهرجان مینامند و نه نوروز. نوروز انگار ماهیتی بیشتر آیینی و درباری و ملی داشته و وحدت اقوام ایرانی را نشان میداده، در حالی که مهرگان مردمیتر و رهاتر بوده و تا حدودی بازماندهی آیینهای کهنسال خسروان باستانی قلمداد میشده است.
گاهی میتوان رد پای مهرگان را در مناسک باورها و جشنهایی که امروز هم برگزار میشود جستجو کرد مانند آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان یا جشن انگور در ارومیه، تاکستان، ملایر و جشن انار با چنین برداشتی موافق هستید؟
تردیدی نیست که بسیاری از این آیینها پیشینهای بسیار طولانی دارند. اما با توجه به مردمی بودنشان و این که طی فرهنگی نانویسا تداوم یافتهاند، به نظرم باید دربارهی پیوند دادن الگوهای امروزین و دیرینه احتیاط به خرج داد. چون به دلایلی سیستمی و کارکردی اصولا شباهتهایی عمومی میان مراسم جمعی وجود دارد و این را نباید با همتباری و پیوستگی تاریخی یکی دانست. عناصر و نمادها و آیینهایی که منحصر به فرد باشند و غیرعادی بنماید و در متون کهن بدان اشاره شده باشد، اگر در مراسم امروزین هم مشاهده شود میتوان تا حدودی به تداوم و پیوستگی آیینی کهن حکم کرد. خارج از آن احتیاط علمی به نظرم سزاوارتر است.
اسطورههایی که جشنهای کهن ایرانی به همراه دارد مانند کشته شدن ضحاک به دست فریدون در جشن مهرگان را چگونه می توان ارزیابی کرد؟
به طور کلی به نظر می رسد که جشن مهرگان و نوروز دو مرحله متفاوت از تاریخ اساطیری هستی را در دید ایرانیان رمزگذاری کرده باشد. نوروز که با ماه فروردین آغازمیشود وبه فروشی/ فروهر (یعنی نیرویی در روان انسان) اشاره دارد، به فرشگرد و نوسازی هستی در آخرالزمان اشاره میکند و نوروز و احیای زندگی گیاهی را نمادی و سرمشقی ازآن در نظرمیگیرد. درمهرگان با چیرگی تدریجی سرما بر گرما و تاریکی بر نور و پایان تابستان و آغاز پاییز روبرو هستیم. اصولا در اسطوره مهر زایش نور ازدل ظلمت اهمیت دارد واین همان است که باعث شده جشن زادروز مهر را در تاریکترین شب سال برگزارکنند. مهری که در تاریکترین شب سال زاده میشود و به تدریج نیرومندتر میشود، به فریدونی شبیه است که در تیرهترین برش تاریخ بر ضحاک غلبه میکند، و به همین ترتیب اینها با اسطورههای مشابه دیگری مثل چیرگی کیخسرو بر افراسیاب یا غلبه اردیبهشت بر آز در آخرالزمان شباهت دارند. یعنی ما دو اسطوره داریم: یکی نوروز که هستیشناختی و آخرالزمانی و فلسفی است و روان انسانِ کامل و نقش فرشگردسازی او تاکید دارد، و دیگری مهرگان که حماسی و جنگاورانه و اخلاقی است و به چیرگی نیروهای نور بر ظلمت در نامحتملترین شرایط اشاره میکند.
ارتباط جشن مهرگان و آئین مهر را چگونه می بینید؟
تردیدی نیست که آیین مهرگان از جریان دینیِ مربوط به ایزد مهر به یادگار مانده است. رمزگذاریهای آن، نامهای منسوب بدان، و آیینهای کهنش همگی این حدس را تایید میکنند. اما باید توجه داشت که آیین مهر در دوران پیشازرتشتی دینی مستقل نبوده و تنها جریانی در دل دین چندخدایی کهنسال ایرانیان محسوب میشده است. یعنی مهر در دوران پیشازرتشتی هرگز ایزد یکتا نبوده و تنها نزد طبقه جنگاور نیرومندترین ایزد درمیان شبکهای از خدایان قلمداد میشده است. چنان که در نوشتارهای دیگری مفصل شرح دادهام، آنچه امروز از آیین مهر میبینیم شکلی دگرگون شده از آن است که همچون گرایشی عرفانی در دل دین زرتشتی باقی مانده و به کلی از نظر چارچوب نظری با فلسفه زرتشتی گره خورده است. یعنی آیین مهرگان یا هر رمزپردازی دیگر مهر را نمیتواند از کیش زرتشتی جدا ساخت. هرچند شاید بتوان تبارنامههایی برای برخی از عناصر آن به دست داد. مثلا میدانیم که زمان برگزاری این که در مهرروز مهرماه است و حدس من در کتاب «داریوش دادگر» آن است که در ابتدای کار هفتمین روز از هفتمین ماه سال خورشیدی بوده و بعدتر با افزوده شدن ایزدان زرتشتی به ابتدای ماه سی روزه، به روز شانزدهم منتقل شده است. همچنین تقدس عدد 7 که خاستگاهی مهری دارد و در جشن مهرگان زیاد تکرار میشود خود در مفهوم 7 اختر ریشه دارد و میراثی اخترشناسانه است که به نظرم در ایران شرقی ابداع شده و کهنترین متنی که بدان اشاره دارد برخی از یشتهای اوستاست.
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
داستان مقاومت بیست و دو بانوی خرمشهری در جشنواره تئاتر مقاومت
داستان مقاومت بیست و دو بانوی خرمشهری در جشنواره تئاتر مقاومت فرهنگ > تئاتر - افشین قاسمی کارگردان نمایش تاریخ یک مادر در مورد اجرای این اثر گفت این نمایش بر اساس یک داستان واقعی است و روایت گر داستان بیست و دو بانویی است که زمان جنگ تحمیلی در خرمشهر مقاومت کردندجشن امضای "صحنهآرایی در عکاسی" در شهرکتاب فرشته
جشن امضای "صحنهآرایی در عکاسی" در شهرکتاب فرشته همزمان با انتشار کتاب صحنهآرایی در عکاسی جشن امضا و مراسم رونمایی از این کتاب با حضور حسن خوبدل مترجم منتقد و مدرس دانشگاه و گوهر دشتی عکاس بینالمللی برگزار میشود به گزارش ایلنا کتاب «صحنهآرایی دبیست و سومین جشنواره تئاتر استان اردبیل آغاز شد
بیست و سومین جشنواره تئاتر استان اردبیل آغاز شد اردبیل - ایرنا - بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر استانی همزمان با دهه ولایت در مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل آغاز شد به گزارش ایرنا در این جشنواره که از عصر چهارشنبه آغاز شده اجرای شش نمایش از شهرستان های اردبیل نمین مشگین شهنرمندان صنوف مختلف در پی حادثه «منا» پنجشنبه شب در تالار وحدت تجمع میکنند میرکریمی: حادثه «من
هنرمندان صنوف مختلف در پی حادثه منا پنجشنبه شب در تالار وحدت تجمع میکنندمیرکریمی حادثه منا را فراموش نمیکنیم راد حقوق تمام کسانی که به حج رفته بودند از دست رفتروز پنجشنبه هنرمندان در پی حادثه غمانگیز منا گردهم میآیند و آئین افتتاحیه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران با محوردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به خط پایان خود رسید
دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به خط پایان خود رسید دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با معرفی برگزیدگانش به پایان رسید به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره بینالمللی مریوان در این مرمعرفی داوران مسابقه چشم انداز آسیا در بخش بین الملل جشنواره یاس
معرفی داوران مسابقه چشم انداز آسیا در بخش بین الملل جشنواره یاس خبرگزاری پانا میریان اودیشاریا ماگزیم پاوولوف و مهدی کرم پور به داوری بخش چشم انداز آسیا در جشنواره یاس می نشینند ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۳ مهر ساعت 13 30 به گزارش سرویس فرهنگی پانا میریان اودیشاریا از کشور گرجستان مکزیمفراخوان بخش هنری نهمین دوره جشنواره ملی بهار اعلام شد
فراخوان بخش هنری نهمین دوره جشنواره ملی بهار اعلام شددبیرخانه بخش هنری نهمین دوره جشنواره ملی بهار با همکاری مرکز فرهنگی دانشجویی امام ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد هنر فراخوان این بخش را منتشر کرد به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس دبیرخانه بخداوران اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی معرفی شدند
داوران اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی معرفی شدندداوران اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی در سه بخش کتاب لوازم التحریر و اسباب بازی از سوی دبیرخانه این جشنواره معرفی شدند به گزارش خبرگزاری فارس علیرضا گلدوزیان سید علی کاشفی کیانوش غریب پور و حسین فتاحی به عنوان داوحضور «فصل فراموشی فریبا» در جشنواره «شیکاگو» آمریکا
حضور فصل فراموشی فریبا در جشنواره شیکاگو آمریکا شناسهٔ خبر 2934017 - چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ هنر > سینمای ایران فیلم فصل فراموشی فریبا به كارگردانی و تهیه كنندگی عباس رافعی در ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم های جنوب آسیایی شیکاگو که در آمریکا برگزار می شود حداوران جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند
کوتاه از تئاتر داوران جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند تهران- ایرنا- شورای داوری بیست ودومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در سه بخش تئاتر نوجوان کودک و خیابانی معرفی شدند به گزارش عصر چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا شهرام کرمی دبیر جشنواره تئاتر کودک و نو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها