تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815528677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایش استیضاح بار دیگر از سر گرفته شد


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: نمایش استیضاح بار دیگر از سر گرفته شد

نمایش استیضاح بار دیگر از سر گرفته شد


نمایندگان اصولگرای مجلس کمر به استیضاح وزرای دولت بسته‌ و گویا قصد کرده‌اند در شش ماه باقیمانده عمر مجلس نهم، بالاخره یک نفر را هم که شده از کابینه دولت یازدهم حذف کنند.
بعد از ناکام ماندن طرح استیضاح وزیر اقتصاد و رای نیاوردن استیضاح وز یر راه در جلسه روز گذشته مجلس، این بار نوبت وزیر نفت است که طرح استعفایش به هیات رئیسه برود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با مهر از تهیه طرح استیضاح وزیر نفت با ۴۰ امضا در مجلس خبر داد و گفت: منتظر بودیم تا تکلیف استیضاح وزیر راه و شهرسازی معلوم شود تا بعد از آن، این طرح را به هیئت رئیسه مجلس تحویل دهیم. آن‌طور که سید شکرخدا موسوی عنوان کرده نیمه تعطیل بودن پارس جنوبی، مشکلات میادین مشترک، به‌کارگیری افراد متهم در پرونده فساد کرسنت در مسئولیت‌های کلیدی نفت و واگذاری دکل‌های نفتی به شرکت‌های چینی و هندی، مسئله انتصابات وزیر، وضعیت پالایشگاه‌ها و تعطیلی بخشی از آنها به‌خاطر افزایش واردات بنزین و نیز واردات بی‌رویه بنزین به کشور و بی‌توجهی به شرایط اقتصادی کشور و موضوع اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت از مهمترین دلایل استیضاح وزیر نفت است.

اگرچه با وجود تلاش‌های بسیار نمایندگان، پای زنگنه در دو سال گذشته برای سوال یا استیضاح به مجلس باز نشده اما نماینده مردم اهواز پیش‌بینی کرده که احتمالا این اولین و آخرین باری باشد که مساله استیضاح زنگنه به طور جدی در مجلسی مطرح می‌شود، چون به قول وی «استیضاح وزیر نفت از جمله استیضاح‌هایی است که احتمال رای‌آوری آن بالا خواهد بود.»

پایداری مخالفان در استیضاح وزرای دولت
به گزارش اقتصادنیوز، پایداری اصولگرایان در سوال و استیضاح و کارت زرد دادن به وزرای کابینه دولت یازدهم همچنان ادامه دارد. دولت هنوز از جلسه استیضاح روز گذشته (سه‌شنبه 14 مهر) عباس آخوندی بازنگشته بود که خبر جمع‌آوری 40 امضا برای استیضاح زنگنه شنیده شد. وزیر راه و شهرسازی برای پنجمین بار پشت تریبون مجلس قرار گرفت و به سوالاتی پاسخ داد که چهار بار دیگر هم به آنها پاسخ داده و رای اعتماد نمایندگان را گرفته بود. اما اصولگرایان مجلس همچنان در صدد حذف یکی از وزرای دولت هستند.

پیش از آن هم زمزمه استیضاح وزیر اقتصاد مطرح بود. علی طیب‌نیا پس از آنکه سومین کارت زرد خود را از نمایندگان مجلس گرفت تا مرز استیضاح پیش رفت و در نهایت بازگشت. اگرچه وی هم در جلسه استیضاح آخوندی از انتقاد اصولگرایان بی‌بهره نمایند و تذکر کوچکی از مجلس گرفت.

علی ربیعی هم چند روز پیش بود که دومین کارت زرد خود را از مجلس گرفت. رفت و آمدهای وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهارستان هم که امری عادی شده. رفت و آمدهایی که گاهی به گفت‌وگو می‌گذرد، گاهی به طرح سوال و دو بار هم منجر به گرفتن کارت زرد شده است.

دیگر وزرا هم از اصرار بهارستان برای انتقاد به دولت بی‌بهره نبوده‌اند. در دو سال عمر دولت یازدهم 14 کارت زرد به دولت داده شده. به جز طیب‌نیا که یک بار از دام استیضاح جسته، پای نعمت‌زاده و ربیعی بر لبه تیز استیضاح قرار دارد. اما گویا مجلس که در زدن طرح توافق هسته‌ای و ظریف ناکام مانده و نتوانسته در استیضاح آخوندی و طیب‌نیا هم به جایی برسد، این بار در شرایط آشفته نفت، برای وزرات نفت خیز برداشته است.

اگرچه در جلسه دیروز استیضاح آخوندی موافقان استیضاح، همه سوگند یاد کردند که استیضاح سیاسی نیست، اما طرح همه مخالفت‌ها از جانب جناح اصولگرای مجلس، این ادعا را زیر سوال می‌برد. در همه سوالات و طرح استیضاح‌هایی که تاکنون مطرح شده، همیشه پای چند نفری از اصولگرایان در میان بوده است. طراحان سوال و امضاکنندگان طرح‌های استیضاح همیشه از اصولگرایان مجلس هستند و با این وجود باز هم تلاش دارند این اقدامات را سیاسی جلوه ندهند.

اختلافات جناحی مجلس و دولت
اما بر اساس آماری که معاون نظارت مجلس شورای اسلامي در صحن علنی مجلس قرائت کرد نشان می‌دهد تنها در فاصله خرداد ماه سال 93 تا اردیبهشت ماه سال 94 (ظرف یکسال ) نمایندگان به کابینه دولت سه هزار و 324 تذكر كتبی داده‌اند. یعنی با فرض آنکه نمایندگان 365 روز سال (بدون در نظر گرفتن هیچ تعطیلی و بدون در نظر گرفتن تعداد روزهایی که کلا نمایندگان در مجلس حاضر نمی‌شوند) دولت در هر روز 9 تذکر کتبی از مجلس گرفته است. این در حالی است که تنها مجلس برای نمایندگان سه روز کاری در نظر گرفته است و چهار روز دیگر صرف سرکشی به حوزه و دیگر فعالیت‌های نمایندگان می‌شود. به عبارتی احتمالا اگر تعداد روزهای کاری نمایندگان در مجلس بیشتر بود تعداد سوالات و تذکرات کتبی هم به همان نسبت افزایش می‌یافت.

همچنین در همین یکسال مورد بررسی نمایندگان مجلس 970 تقاضای سوال از وزرا به هیات‌رئیسه تقدیم کرده‌اند. یعنی به طور متوسط در هر روز سال 2.5 تقاضای سوال به هیات رئیسه رفته است. نکته جالب این گزارش آن است که تعداد سوالات نمایندگان در اجلاسیه دوم نسبت به اجلاسیه نخست مجلس نهم، از 1079فقره به 675 فقره کاهش یافته بود ولی این رقم در اجلاسیه سوم به 970 فقره افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز، سوال اصلی که مطرح می‌شود این است که آیا از نگاه نمایندگان عملکرد وزرای دولت به قدری سوال‌برانگیز است و جای شبهه دارد که در یکسال 970 سوال مطرح شود؟ اگر چنین باشد رای اعتماد خود نمایندگان به وزرای دولت هم جای سوال دارد. پاسخ این سوال را اما تنها می‌توان در اختلاف جناحی دولت و مجلس جست‌وجو کرد.



چهارشنبه, 15 مهر 1394 ساعت 14:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن