تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799669568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيكاري، سوغات شهري شدن روستايي‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بيكاري، سوغات شهري شدن روستايي‌ها
در بيان شدت فراگيري بيكاري در روستاها و سرايت بيماري بيكاري از شهرها به روستاها آمارها گوياترين زبان هستند.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 


در بيان شدت فراگيري بيكاري در روستاها و سرايت بيماري بيكاري از شهرها به روستاها آمارها گوياترين زبان هستند. تازه‌ترين اين آمارها نشان مي‌دهد در حال حاضر 10/3 ميليون روستايي هيچ‌گونه فعاليت اقتصادي ندارند كه 5/3 ميليون از آنها زير ۳۰ سال سن دارند. اين نشان مي‌دهد در توسعه روستايي نشاني را غلط رفته‌ايم و آن را با شهري‌سازي روستاها اشتباه گرفته‌ايم.
تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، در مورد روستاها به اندازه‌اي اجحاف رخ داده بود و تا حدي شكاف توسعه ميان شهرها و روستاها عميق شده بود كه كشور بي‌رحمانه به دو بخش برخوردار و محروم تقسيم مي‌شد. بنابراين توسعه روستايي سرآمد برنامه‌هاي توسعه عدالت در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب شد و براي ترميم اين شكاف عميق و كهنه، بسيج امكانات صورت گرفت. منتهي اين اقدامات بدون داشتن الگو انجام شد. به بيان ديگر در تعريف توسعه‌يافتگي، معيار شهرها و به ويژه پايتخت و امكانات موجود در آنها بود، به طوري كه هدف انتقال امكانات شهرها به روستاها يا اشتراك آنها بين شهرها و روستاها شد، با سلسله اقداماتي از اين دست، به دنبال شكستن انحصار شهرها در تخصيص امكانات بوديم.
اين هدف به اندازه‌اي محقق شد كه در برخي شاخص‌ها مانند باسوادي، دسترسي به بهداشت و خدمات سجلي و ثبتي و حتي دسترسي به آموزش عالي در سال‌هاي اخير روستاها و مراكز دور از مركز با شهرهاي بزرگ در يك سطح قرار گرفتند اما دست زدن به اين محروميت‌زدايي بدون مطالعه و برنامه، باعث شد بسياري از بيماري‌هاي شهرنشيني نيز به روستاها منتقل شود. سخت درمان‌ترين اين بيماري‌ها بيكاري و شيوع آن در ميان جوانان است.
 
روستاهاي خالي، روستاييان بيكار
جديدترين گزارش منتشر شده از سوي وزارت كار از وضعيت اشتغال و بازار كار در روستاهاي كشور نشان مي‌دهد كه از مجموع ۱۷ ميليون و ۱۸۴ هزار جمعيت روستايي كشور، ۶ ميليون و ۳۴۰ هزار نفر شاغل و ۴۷۸ هزار نفر جوياي شغل هستند. نكته حائز اهميت در اين بخش اينكه ۱۰ ميليون و ۳۶۵ هزار نفر از جمعيت روستايي كشور از نظر اقتصادي غيرفعال و در واقع دچار بيكاري هستند و ۹۰۰ هزار نفر نيز داراي درآمد بدون كار هستند.
همچنين با وجود افت شديد اشتغال‌زايي بخش كشاورزي در كل كشور، 50/1 درصد اشتغال روستايي كشور در حال حاضر از طريق روستاها تأمين مي‌شود و مابقي اشتغال نيز در قالب خدمات و صنعت صورت مي‌گيرد. در اردبيل، كرمان و كردستان كشاورزي تا 68/7 درصد كل اشتغال را تشكيل مي‌دهد و در نقطه مقابل در تهران، يزد و هرمزگان كشاورزي تنها 10/7 تا 33/5 درصد اشتغال موجود را تشكيل مي‌دهد.
از مجموع ۱۰ ميليون و ۳۶۵ هزار روستايي غيرفعال كشور، بيش از ۲ ميليون نفر زير ۲۰ سال سن دارند، همچنين يك ميليون و ۱۵۸ هزار جوان روستايي تا ۲۴ ساله هنوز تكليف آينده خود را نمي‌دانند و جزو جمعيت غيرفعال اقتصادي و صرفاً مصرف‌كننده هستند.
اين آمارها وقتي حساسيت‌برانگيزتر مي‌شوند كه بدانيم حدود 40 هزار روستاي خالي از سكنه نيز در كشور هستند.
 
نشاني غلط توسعه روستايي
به‌رغم وجود برنامه‌هاي توسعه روستايي و به‌رغم اينكه در اطراف و اكناف كشور پهناورمان دانشگاه برده‌ايم و جاده كشيده‌ايم، در عوض انگيزه روستانشيني و پرداختن به فعاليت‌هاي توليدي بومي را از روستاييان گرفته‌ايم و روستاها را با الگوهاي شهري توسعه داده‌ايم و روستاييان را بيكار كرده‌ايم. به عبارتي نيازهاي روستاييان را با شهرنشينان سنجيده‌ايم و رفاه روستايي را با رفاه شهرنشيني مقياس كرده‌ايم تا جايي كه حذف فاصله زندگي در روستاها و شهرها باعث انتقال مسائل بيكاري شهرنشينان به روستاها شده به طوري كه 10/3 ميليون روستايي امروز هيچ‌گونه فعاليت اقتصادي ندارند و 5/3 ميليون از آنها زير ۳۰ سال سن دارند. بر اين اساس مي‌توان گفت براي توسعه روستايي نشاني را غلط رفته‌ايم، در حالي كه به جاي تبديل روستاها به شهر مي‌توانستيم روستاهاي آباد درست كنيم.
در اين ميان برخي صاحبنظران معتقدند در بروز شرايط كنوني در مديريت روستاها مي‌توان مسائل روانشناختي مديريتي را نيز در نظر گرفت كه ناشي از تفاوت نوع نگاه ميان شهري و روستايي طي ساليان متمادي بوده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن