تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814671075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت تعامل پليس و جامعه براي احقاق حقوق شهروندي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ضرورت تعامل پليس و جامعه براي احقاق حقوق شهروندي
نویسنده : سـرهنگ مـراد مـرادي* 
حقوق شهروندي، مجموعه تكاليف و وظايفي است كه آحاد جامعه در برابر يكديگر دارند. اما با توجه به حس رقابت، حسادت يا لجاجت و ساير خصلت‌هاي ديگر، برخي از مردم اين وظايف خود را به دست فراموشي مي‌سپارند يا عمداً‌ حقوق يكديگر را رعايت نمي‌كنند و بدين ترتيب نظم و امنيت را برهم مي‌زنند كه اين موضوع به نوبه خود باعث هنجارشكني‌هاي متعدد مي‌‌شود. امروزه يكي از حوزه‌هايي كه حقوق شهروندي به شدت در معرض تجاوز و پايمال شدن است، حوزه ترافيك است. احساس عدم مسئوليت برخي رانندگان نسبت به نظم در عبور و مرور و ساير عللي كه تضييع حقوق شهروندي را فراهم مي‌كند، اين احساس نياز را به‌وجود مي‌آورد كه بايد نهادي وجود داشته باشد تا از حقوق شهروندي حمايت كند. پليس راهنمايي و رانندگي در پاسخ به اين نياز به‌وجود آمده، رسالت احقاق حقوق شهروندان در حوزه عبور و مرور را بر عهده گرفته است.
به‌رغم پيشرفت صنعت و تكنولوژي در قرن حاضر و پيچيدگي‌هايي كه در ارتباطات جوامع انساني به وجود آمده است، با نقض حقوق شهروندي و تجاوز به حقوق مشروع آنان در سطح گسترده، روبه‌رو هستيم. بديهي است كه هر كس حق دارد در پناه قانون، از امنيت اجتماعي برخوردار باشد و پليس در اين راستا وظايف متعدد و مشخصي را بر عهده دارد.
پليس راهور در واقع نقش اصلي احقاق حقوق شهروندي آحاد مردم جامعه را در حوزه حمل و نقل و ترافيك‌ داراست و در اين راه مقتدرانه مشغول انجام وظيفه مي‌باشد.
به يقين پليس راهنمايي و رانندگي يكي از نهادهاي مهم و بنيادين اجتماعي، انتظامي، فرهنگي و آموزشي است كه داراي وظايف و مأموريت‌هاي خطيري در فرآيند تأمين امنيت پايدار و همه‌جانبه مي‌باشد. اين نهاد امروزه مظهر انتظام‌بخشي به عبور و مرور، ترافيك و ساير امور حمل و نقل و مدافع حقوق عمومي و حقوق شهروندي است.
در پايان بايد توجه داشت كه رابطه ميان وظايف و اختيارات پليس و حقوق شهروندي، يك رابطه دوطرفه است. به عبارت ديگر براي اينكه حقوق شهروندي در سطح جامعه به صورت تمام و كمال اجرا شود، پليس و مردم بايد در كنار هم و به كمك يكديگر، مؤلفه‌هاي حقوق شهروندي را مدنظر خود قرار دهند تا اينكه جامعه‌اي عاري از قانون‌شكني و تجاوز به حقوق ديگران داشته باشيم.

*معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن