تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805801506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار به ایرانی‌ها: ایران 69 درصد از ذخایر آبی خود را مصرف کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: هشدار به ایرانی‌ها: ایران 69 درصد از ذخایر آبی خود را مصرف کرده است
اگر کشوری بیش از 40 درصد ذخایر آبی تجدید‌پذیرش را مصرف کند در زمره کشورهای درگیر بحران آب است و ایران 69 درصد از ذخایر خود را مصرف کرده است.

هشدار به ایرانی‌ها: ایران 69 درصد از ذخایر آبی خود را مصرف کرده است
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، 5/84 درصد کشور ما خشک و نیمه‌خشک و 5/15 درصد آن مرطوب و نیمه مرطوب است تنها منبع آب کشور ما از اجتماع نزولات جوی و آبهای مرزی تامین می‌شود و حالا که خشکسالی و تغییر اقلیم بر تماس کشورها سایه افکنده بایستی مدیریت کنیم چرا که طبق طریف شاخص سازمان ملل و فالکن مارک ایران دچار بحران آب شده و مردم مهمترین مصرف‌کننده‌های آن باید این بحران را جدی بگیرند.


** 72 درصد از بارش‌ها تبخیرمی‌شود


موجودی آب هر کشوری حاصل نزولات جوی و آبهای مرزی آن است و کشور ما به خاطر اقلیم خاص خود که وسعت بیشتری از آن خشک و نیمه خشک است مطمئناً آب زیادی را به خاطر اقلیم خود با تبخیر از دست می‌دهد.


روستایی رییس گروه دفتر پژوهش آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: نزولات جوی ایران 413 میلیارد متر مکعب است که از این مقدار 72 درصد  تبخیر شده و فقط 28 درصد که معادل 117 میلیارد متر مکعب است باقی می‌ماند و آبهای مرزی که وارد دریاها و منابع آبی کشور ما می‌شود حدود 13 میلیارد متر مکعب است که در نهایت ایران 130 میلیارد متر مکعب آب دارد.


** امسال 20 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم


تغییر اقلیم و خشکسالی از یک طرف و اقلیم خاص ایران( خشک و نیمه‌خشک) از طرف دیگر دست به دست هم دادند و میزان بارش را به حدی چشمگیری کاهش دادند تا ایران به بحران آب برسد.


روستایی رییس دفتر پژوهش آب و خاک سازمان در این باره معتقد است: طبق آمار یک‌ماه گذشته از وزارت نیرو به این نتیجه رسیدیم که متوسط بارش در 40 سال اخیر 125 میلیارد متر مکعب در 10 سال اخیر 115 میلیارد متر مکعب و در 5 سال اخیر به 104 میلیارد متر مکعب  رسده است.


چیت‌چییان وزیر نیرو در این باره می‌گوید: پانزده‌سال است کشور در خشکسالی مستمر قرار دارد به طوریکی بارش‌ها در بلند مدت از 250 ملی‌متر به 244 میلی‌متر کاهش پیدا کرده و امسال نیز به 188 میلی‌متر رسیده و 20 درصد کاهش داشته‌ایم.
کسری مخازن آب زیرزمینی از کل منابع آب سهمی برابر آبهای زیرزمینی است که متاسفانه در کشور ما به دلیل وجود چاه‌های غیر مجاز و آلودگی‌های ناشی از فاضلاب‌های شهری، صنعتی و زهاب‌های کشاورزی وضعیت این آبها سال به سال بحرانی‌تر شده است.


چیت‌چیان وزیرنیرو دراین بارمی‌گوید: هم اکون بیش از 6 میلیارد متر مکعب در سال از منابع آب زیرزمینی بیش از ظرفیت آن برداشت می‌شود.


روستایی رییس دفتر پژوهش آب و خاک سازمان محیط زیست نیز معتقد است از 130 مکیلیارد متر مکعب موجودی آب کشو، 56 میلیارد متر مکعب به آبهای زیرزمینی و ذخایر اختصاص دارد که متاسفانه 5/61 میلیارد متر مکعب برداشت سالانه گزارش سده که با این حساب سالانه 5/5 میلیارد مترمکعب کسری مخازن اب‌های زیرزمینی را شاهد هستیم که ادامه این روال باعث فرونشست زمین و کسری آبهایی می‌شود که تجدیدناپذیرند.


** کشاورزی در صدر جدول مصرف‌کننده آب
روستیی رییس دفتر پژوهش آب و خاک سازمان محیط زیست در این باره می‌گوید: سهم مصرف بخش کشاورزی در ایران 8/92 درصد است که در جهان 70 درصد بوده و این یعنی کشاورزی در ایران بالاترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده در حالی که از 51 میلیون تن تولیدات کشاورزی حدود7/7 میلیون تن مجموع ضایعات این بخش است هر63 گرم  محصول کشاورزی بطور متوسط یک‌متر مکعب آب مصرف می‌شود یعنی میزان هدر رفت آب برای ضایعات کشاورزی 12 میلیون مترمکعب است که در واقع 3 برابر حجم سد کرخه است.


روستایی در خصوص آمار مربوط به بخش شرب و صنعت می‌گوید: آب شرب در ایران 65/6 درصد که در جهان 11 درصد است و صنعت 2/11 درصد که در جهان 18 درصد برآورد شده است.


**سدهای ناکارآمد بحران آب را سرعت بخشیدند


دلیل احداث سد، ذخیره‌کردن روال آب و انتقال آن به پایین دست زمانی می‌تواند در منطقه‌ای کارآمد باشد که بصورت برنامه‌ریزی شده احداث شود.
روستایی رییس دفتر پژوهش آب و خاک سازمان در این باره می‌گوید: در حال حاضر 1310 سد، در حال اجرا، مطالعه و بهره‌برداری وجود دارد که متاسفانه در تعدادی از این‌ها به دلیل نفوذ ذینفعانی هم اکنون در برخی نقاط با توجه به خشکسالی و بارش کم در دراز مدت احداث این سدها روند فزونی بحران آب در مناطق را به اوج رسانده و بسیاری از مناطق آنها اب ندارند.


** موفقیت برای  مقابله با بحران آب


سلیمانیان کارشناس حوزه آب و خاک در این  باره می‌گوید: با تشکیل واحد ضربت صرفه‌جویی آب(پلیس آب) آموزش مشترکین نسبت به اهمیت آب و هحوه صرفه‌جویی در مصرف آن، مصوبات محدودکننده مصرف آب، نظارت شبانه‌روزی بر روند اجرای مصوبات از سوی مردم، افزایش جریمه روزانه مشترکین پرمصرف، جایژزین کردن چمن با گیاهانی که مقاومت بیشتری در برابر کم آبی دارند و در نهایت اصلاح شیوه آبیاری در بخش کشاورزی مطمئنا جنگ با بحران آب موفقیت آمیز است.


** چه باید کرد؟


مردم باید بحران آب را جدی بگیرند آگاهی مردم و حساسیت آنها، به انتقال واقعیت از جانب مسئولان در رسانه‌ها بر می‌گردد.


روستایی رییس دفتر پژوهش آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: بایستی مصارف هر خانوار را اولویت‌بندی کرده، آب شرب و مصرفی را جدا در واقع باید جیره‌بندی کینم طوریکه مصرف اضافی و هدر رفت آب ممنوع شود.
مسئولان به جای انتقال آب بین استانها بایستی از هدر رفت آب در همان منطقه مواجه با بحران آب جلوگیری کنند و وزارت نیرو استفاده از ابزارهای کنترل و جلوگیری از هدر رفت آب در کشور الزامی کنید.


روستایی از دیگر اقدامات مقابله با بحران را این گونه بیان می‌کند: چون بیشترین آب کشور ما صرف بخش کشاورزی می‌شود بایستی الزام‌سازی و مقرراتی با همکاری وزارت‌خانه کشاورزی انجام گیرد و کشاورزان متناسب با اقلیم هر منطقه به کشت بپردازند و روز به روز مواد غذایی کم آب را جایگزین الگوی غذایی پرآب کرد.


انتهای پیام/



اشتراک گذاری







۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن