تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834161251
شرح نهجالبلاغه محسن اسماعیلی وقتی انسان قدر نعمتی را نداند، چه اتفاقی میافتد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شرح نهجالبلاغه محسن اسماعیلی
وقتی انسان قدر نعمتی را نداند، چه اتفاقی میافتد
استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: وقتی انسان قدر نعمتی را نداند، عین آن نعمت بر جای خود باقی میماند اما وصف آن از بین رفته و به نقمت تبدیل میشود. بنابراین برای دانستن قدر نعمت باید در وهله اول، آن را بشناسیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان در جلسه پنجاه و هفتم از سلسله جلسات شرح نهجالبلاغه که در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر«سرچشمه» برگزار شد، به بررسی نامه 69 نهج البلاغه پرداخت و آن را نامهای بسیار مهم دانست که حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) آن را برای یکی از شیعیان برگزیده خود به نام حارث حمدانی نوشته بودند. در این جلسه توصیههای حضرت امیرالمؤمنین(ع) راجع به چگونگی رفتار ما با نعمتهای خداوند مورد بررسی قرار گرفت و اسماعیلی در این باره تصریح کرد: آن حضرت در نامه 69 سه دستورالعمل معرفی فرموده است که «وَاسْتَصْلِحْ کُلَّ نِعْمَة أَنْعَمَهَا اللهُ عَلَیْکَ، وَلاَ تُضَیِّعَنَّ نِعْمَةً مِنْ نِعَمِ اللهِ عِنْدَکَ، وَلْیُرَ عَلَیْکَ أَثَرُ مَا أَنْعَمَ اللهُ بِهِ عَلَیْکَ» به این مفهوم که هر نعمتی که خداوند به تو عنایت فرموده به درستی استفاده کن و هیچ نعمتی از نعمتهای خدا را ضایع نکن و باید اثر و نشانههای نعمتهایی که خداوند به تو عنایت فرموده در تو دیده شود. مشروح این سخنرانی را در ادامه میخوانید: - نعمتهای خداوند بر ما بی اندازه و غیر قابل شمارش است و هم ابتدایی و از روی لطف است بدون اینکه ما مستحق و شایسته این لطف باشیم. امام سجاد(ع) هم در دعای دوازدهم صحیفه سجادیه اشاره میفرماید که به رغم همه گناهان و خطاها باز هم به خدا رو میآورم و آمرزش میطلبم به این دلیل که هر لطفی که خداوند میکند تفضلی است و هر نعمتی که عنایت میفرماید ابتدایی و بدون سابقه است. - خداوند به همه مردم اعم از مؤمن و کافر نعمت میدهد، هرچند که به اهل ایمان نعمتهای ویژه هم عنایت میفرماید اما کسی را به دلیل کفر و بدعملی از نعمتهای خود محروم نمیکند. پس خداوند در دادن نعمت سختگیری نمیکند اما در محاسبه نعمت سختگیری کرده و مراقب است که ما با نعمتهای او چه میکنیم. - وقتی انسان قدر نعمتی را نداند، عین آن نعمت بر جای خود باقی میماند اما وصف آن از بین رفته و به نقمت تبدیل میشود. و بنابراین یکی از واجبات انسان مؤمن این است که نعمت را بشناسد و بداند چگونه باید با آن رفتار کند. چراکه حجم زیادی از آیات و روایات درباره معرفی نعمت و نحوه رفتار با آن است. - برای دانستن قدر نعمت باید در وهله اول، آن را بشناسیم. نعمت در لغت به معنای آسایش، خوشی، رفاه و لذت است. البته نعمت مال نیست، بلکه حالت خوشی است که انسان از داشتن مال و دارایی پیدا میکند. برخی از لغتشناسان مانند راغب اصفهانی باور دارند که نعمت، همان حال خوش و احساس رضایت از داشتن چیزی است. - نقطه مقابل نعمت، نقمت است و هرچه که انسان را به رنج و تعب انداخته و باعث ناراحتی او شود، نقمت محسوب میشود. همان طور که انتقام خداوند در قبال انکار نعمتها نیز نقمت است. داد حق را قابلیت شرط نیست، اما اگر نعمتهای خدا را انکار کرده و در راه رضای او به کار نبرده و طوری استفاده کردیم که خدا را به خشم آوردیم، باید بدانیم که خداوند اهل انتقام است. - باید دانست که هر کسی خوشی و ناخوشی را به گونهای تعریف میکند و بنابراین یک چیز ممکن است برای فردی نعمت باشد اما برای دیگری نقمت باشد. به عنوان مثال ثروت، جاه و مقام در شرایطی نعمت بوده و در شرایط دیگری نقمت محسوب شود. - خوشی و ناخوشی انسان مؤمن و پیرو حضرت امیرالمؤمنین(ع) با آخرت و رضایت خداوند معنا میشود. به این ترتیب که هر چه او را به بهشت نزدیک کند برای او نعمت است و هر چه او را به خشم خدا و جهنم نزدیک کند، نقمت محسوب میشود. پس اگر مقام و ثروت او را به بهشت نزدیک کند، نعمت اوست. - در خطبه 109 نهج البلاغه پس از حمد خداوند تاکید شده است که: «و ما اسبغ نعمک فی الدنیا» به این معنا که چقدر نعمتهای تو در دنیا کامل بوده و هیچ چیز کم نگذاشته است. در واقع خداوند برای یک یک ما سنگ تمام گذاشته است. و در ادامه میفرماید که: « و ما أصغرها فی نعم الآخرة» به این معنا که نعمتهای دنیا در برابر نعمتهای آخرت بسیار کم است. - در حکمت 387 تاکید شده است که: «مَا خَیْرٌ بِخَیْر بَعْدَهُ النَّارُ، وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ، وَ کُلُّ نَعِیم دُونَ الْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقُورٌ، وَ کُلُّ؛ خیری که در پی آن آتش باشد خیر نخواهد بود و درد و شری که در پی آن بهشت است شر نخواهد بود و هر نعمتی در مقابل بهشت ناچیز است و هر گرفتاری و بلایی بدون جهنم عافیت است» پس هر نعمتی در مقابل بهشت را باید ناچیز شمرد و انسان باید بداند بیش از این است که از غیر بهشت لذت ببرد. - بزرگترین نعمت خدا برای انسان مؤمن، چیزی است که مسقیما و تضمین شده ما را وارد بهشت کند و آن، همان ولایت حضرت امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) است. چرا که پیروی از آن حضرت عین نعمت است ولی انسان هر بهرهای از دنیا داشته باشد، بدون ولایت پذیری از آن حضرت، برای او نقمت محسوب میشود. - امام باقر(ع) فرموده است: «پایه اسلام پنج چیز است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت» و در ادامه فرمود: «ولایت افضل از همه است و هیچ کدام از این موارد در نزد خداوند به اندازه ولایت اهمیت ندارد.» چون ولایت کلید پایههای دیگر بوده و روزه و نماز و حج بدون ولایت هیچ مفهومی ندارد. - آمریکا با روزه و حج وهابیها مشکلی ندارد، به این دلیل که در نماز و روزه و حج آنها برائت از مشرکین وجود ندارد و آنکه به نماز و زکات و حج روزه میدهد، ولایت است و آنها را قابل بهشت میکند. همان طور که امام باقر(ع) فرموده است اگر دست کسی در دست حضرت امیرالمؤمنین(ع) نباشد، هرقدر بیشتر نماز خوانده و روزه بگیرد بیشتر جهنمی خواهد بود. - امام باقر(ع) فرمود: «بلندا و کلید ولایت در این است که انسان آن را بشناسد و از آن اطاعت کند. این را بدان و به بقیه بگو اگر کسی همه شبها را شب زندهداری کرده و روزها را روزه بگیرد و همه اموال خود را در راه خدا بدهد و هر سال حج برود اما ولایت را نشناسد و از او اطاعت نکند، اهل ایمان نخواهد بود.» بنابراین ایمان با ولایت معنا میشود. - نعمت و نقمت برای انسان مؤمن به مبداء و معاد با ولایت پذیری او معنا میشود. - امام رضا(ع) فرمود: «در این دنیا نعمت واقعی وجود ندارد.» نعمت واقعی در سرای آخرت است. شخصی از آن حضرت پرسید: «چرا خداوند در قرآن کریم فرموده است پس از مرگ از نعیم و نعمتهای دنیا پرسیده میشود؟» آن حضرت در پاسخ با صدای بلند فرمود: «این معنای آیه نیست. ولی پدرم امام موسیبنجعفر(ع) از امام صادق(ع) نقل فرمود که در حضور آن حضرت در تفسیر آیه «سپس در آن روز از نعمتها سوال خواهید شد» همین حرفهای شما مطرح شد، و آن جناب خشمگین شد و فرمود: خداوند عزّوجلّ بندگان خود را نسبت به چیزی که به ایشان تفضّل کرده است بازخواست نمیکند، و منّت گذاردن برای نعمت از سوی انسان زشت است، پس چگونه چیزی را که حتی مخلوق نمیپسند میتوان به خالق عزّوجلّ نسبت داد؟! مقصود از این نعیم دوستی و موالات نسبت به ما اهل بیت است، که خداوند، پس از سؤال از توحید و نبوّت، درباره آن بندگانش را مورد سؤال قرار میدهد؛ چرا که هرگاه بنده به نعمت دوستی ما وفا کند این وفاداری او را به نعمت جاویدان بهشت میکشاند.» - این چنین است که در روز غدیر این آیه شریفه نازل شد که: « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی» دین با ولایت حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) کامل میشود. - اتمام یعنی چیزی که اگر نباشد موارد قبلی اثر ندارد. پس «أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی» یعنی دین بدون ولایت امام علی (ع) هیچ اثری ندارد و هرچه بدون ولایت آن حضرت لذت واقعی ندارد و باید خدا را به دلیل این نعمت سپاسگذار باشیم. بر همین اساس است که عید غدیر به عنوان عیدالله الاکبر (عید بزرگ خدا) معرفی شده، یعنی غدیر عید خداست. به گزارش فارس، سلسله جلسات شرح نهج البلاغه چهارشنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد هفتاد و دو تن یادمان شهدای هفتم تیر«سرچشمه» برگزار میشود و حضور برای علاقهمندان آزاد است. انتهای پیام/ک
94/07/12 - 12:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
برگزاری مجدد جلسات «نهجالبلاغه» با شرح و تفسیر محسن اسماعیلی
برگزاری مجدد جلسات نهجالبلاغه با شرح و تفسیر محسن اسماعیلی فرهنگ > دین و اندیشه - جلسات شرح و تفسیر نهجالبلاغه با حضور دکتر محسن اسماعیلی از 8 مهرماه برگزار می شود به گزارش خبرآنلاین سلسله جلسات «شرح و تفسیر نهج البلاغه» با حضور دکتر محسن اسماعیلی ک«نان خورهای بیسوادی»ناصر تقوایی روی آنتن سیما / اتفاقی که برای نخستین بار میافتد
نان خورهای بیسوادی ناصر تقوایی روی آنتن سیما اتفاقی که برای نخستین بار میافتد فرهنگ > سینما - فیلم نان خورهای بیسوادی ناصر تقوایی برای نخستینبار از شبکهی مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش میشود این مستند در قالب برنامهی گنجیه این شبکه روی آنتن خواهد رفوقتی سرزمین وحی به دست انسان های عیاش می افتد این اتفاقات عجیب نیست
- همشهری آنلاین حجت الاسلام و المسلمین انصاری گفت وقتی سرزمین وحی به دست انسان های بی دین و عیاش می افتد این اتفاقات عجیب نیست و همه باید دعا کنیم خانه خدا و حرم نبوی از دست این خاندان بی دین نجات یابد رییس اداره عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ص در ادامه ضمن گروقتی پای عدالت وسط می آید خیلی ها عقب می کشند / انسان ها باید آزادانه و آگاهانه به اصل امامت و ولایت برسند / م
بیرجندرسا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت ولایت و امامت چیزی نیست که بشود بر کسی تحمیل کرد و اگر انسان آزادانه انتخاب کند زندگی آن ها عوض می شود به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا محمود احمدی نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم جشن عید غدیر در مسجد صدیقه طاهره ساگر قرار بر این است که هر اتفاقی را قضا و قدر الهی بدانیم، پس زندانیان خود را از زندان ها آزاد کنید!
دولت بهار این عالم عراقی با ابراز تاسف از موضع منفعلانه علمای عربستان گفت دیگر از علمای عربستان و علمای دیگر کشورهای اسلامی است که نسبت به این حادثه موضعی کاملا منفعلانه گرفته اند و آن را تقدیر الهی تعبیر می کنند باشد اگر قرار بر این است که هر اتفاقی را قضا و قدر الهی بدانیمچطور شادی و نشاط را به خانه خود بیاوریم؟ به گزارش شفا آنلاین ،شادی تنها یک کلمه چهار حرفی است، اما وقتی دقیق ت
شفا آنلاین اجتماعی اغلب مردم تقریبا به همان اندازه ای شاد هستند که انتظارش را دارند اما شاد بودن همیشه آسان نیست و نیازمند راهکارهایی است تا بتوانیم شاد زندگی کنیم به گزارش شفا آنلاین شادی تنها یک کلمه چهار حرفی است اما وقتی دقیق تر نگاه می کنیم انسان های زیادی را می بینیم که بفاجعه منا خطای انسانی است نه قضا و قدر
خبرگزاری میزان- وزیر بهداشت صبح امروز پس از بازگشت مجدد از جده با حضور در منا از محل وقوع فاجعه اندوهناکی که منجر به کشته شدن هزاران نفر از حجاج شد بازدید کرد و گفت فاجعه منا را ناشی از خطای انسانی است نه قضا و قدر به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری میزان سید حسن قاضی زاده هاشمی صنمی توان انسانها را کشت و به گردن قضا و قدر الهی انداخت
نمی توان انسانها را کشت و به گردن قضا و قدر الهی انداخت قضاو قدر الهی درست است و عجل کسی را خبر نمی کند ولی این درست نیست که شما انسانها را بکی و قضا و قدر در کار است به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان یکی از مدرسان حوزه علمیه اهل سنتوزیر بهداشت : فاجعه منا ناشی از خطای انسانی بوده و ربطی به قضا و قدر ندارد
وزیر بهداشت فاجعه منا ناشی از خطای انسانی بوده و ربطی به قضا و قدر ندارد وزیر بهداشت صبح امروز پس از بازگشت مجدد از جده با حضور در منا از محل وقوع فاجعه اندوهناکی که منجر به کشته شدن هزاران نفر از حجاج شد بازدید کرد آفتاب هاشمی صبح امروز پس از بازگشت مجدد از جده و برگزاری جچارلی چاپلین وقتی27ساله بود/عکس
چارلی چاپلین وقتی27ساله بود عکس عکس نابغه کمدی سینما در سال 1916 1717 آفتاب تاریخ انتشار ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰ ۱۱-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها