واضح آرشیو وب فارسی:آینده روشن: به گزراش پایگاه خبری آینده روشن حجت الاسلام محمد رضایی با اشاره به معیار، ملاک و مبنای انتخاب و انتصاب امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص)، گفت: نخستین مبنای انتصاب وحیانی بود. چراکه جامعه درک پذیرش آن را نداشت. وی با بیان اینکه پیامبر(ص) برای اینکه این انتخاب را توجیه عقلانی کند و مشروعیت و محبوبیت اجتماعی به او دهد، به اصل افضلیت عقلانی تمسک کرد، اظهارداشت: ضمن اینکه امام علی(ع) انتخاب خدایی داشت. اما اگر می خواهید افضلیت را ببینید، در زمانه خود بگردید و شایسته ترین فرد را پیدا کنید، شایسته ترین در همه حوزه های زندگی انسانی مانند علم، شجاعت، قضاوت ... حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه در میان صحابه پیامبر نیز امام علی(ع) در تمام ابعاد زندگی اجتماعی اولی بود، خاطرنشان کرد: یکی از علت های طولانی بودن خطبه غدیر این است که یک سوم خطبه غدیر موارد افضلیت امام علی(ع) را می فرماید. این پژوهشگر مهدوی تصریح کرد: با توجه به اینکه واقعه غدیر ماه آخر سال دهم هجری بود. به طوری که ۱۲ روز بعدش سال دهم به پایان می رسد. یک سال و نیم بود که مکه فتح شده بود، جنگی نبود و آرامش نسبی برقرار بود. پیامبر(ص) برای اینکه افضلیت امام را به چشم مردم بیاورد، مجموعه ای از تدابیر امام را در یک سال و نیم بعد از جنگ تبوک در خطبه غدیر به کار برد. وی با بیان اینکه حج سال نهم هجری در ذیقعده انجام شد، ادامه داد: عرب بعضی از سال ها جابجایی ماه دارد، بنابراین سال نهم حج در ما ذیقعده انجام شد. چون در آن سال ابلاغ آیات اول سوره توبه معروف به برائت به پیامبر(ص) صورت گرفت. حجت الاسلام رضایی با اشاره به وقایع ماه ذیقعده و ذیحجه سال دهم، افزود: در آن سال تبلیغ آیات برائت بود که امام علی(ع) با شجاعت در جمع قریش انجام داد، در ماه ذیحجه مباهله صورت گرفت که مسیحیان نجران به حقانیت اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) پی بردند، آیه زکات که آیه ۵۴ سوره مائده است، نازل شد، حاتم بخشی امام در مراسم حجه الوداع در مکه رخ داد و در آخر سفر تاریخی امام علی(ع) به یمن به مدت دو ماه و نیم صورت گرفت. این پژوهشگر مهدوی با اشاره به ارتباط این سفر امام علی(ع) به یمن و مباحث روز جهان اسلام و مهدویت، خاطرنشان کرد: در آن زمان هنوز خیلی از مناطق سرزمین یمن اسلام نیاورده بودند. از طرفی خالد بن ولید نیز که با ماموریت تبلیغی ازسوی پیامبر(ص) به یمن فرستاده شده بود، دستاورد مهمی کسب نکرده بود. بنابراین پیامبر(ص) در ۶ ماهی که تا ماه رمضان مانده بود. امام علی(ع) را فرستاد و دستور داد ماموریت را از خالد تحویل بگیرد. وی با بیان اینکه امام علی(ع) در این سفر چند ماموریت جدی داشت، گفت: نخستین ماموریت تبلیغ اسلام در یمن بود، مقابله با نخستین جریان های ارتداد در این کشور به طوری که بعضی از قبایل یمن از اسلام برگشته بودند، با توجه به اینکه مباهله در سال نهم رخ داده بود و مسیحیت تعهد جزیه داده بودند، امام نیز ماموریت جمع آوری زکات قبایل مسلمان و جزیه قبایل مسیحی را داشتند. حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه امام علی(ع) نیز ماموریت قضایی برای حل مشکلات حقوقی و اختلافات در یمن را داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه در یمن هم یهودیان بودند و هم مسیحیان، امام نیز مواجهه با اهل کتاب و دعوت به اسلام را در ماموریت خود داشت، همچنین دیدار با ایرانیان یمن در صنعا از ماموریت های امام بود. این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه یمن به واسطه این سفر تاریخی یکی از بهترین مناطقی است که تشیع را می پذیرد، گفت: بنابراین تشیع ریشه سفر تاریخی امام است. به طوری که قبیله همدان یک روزه به دست امام علی(ع) شیعه اهل بیتی شدند و اغلب نوجوانانی بودند که علی(ع) را با تمام علم و شجاعت و قضاوتش دیدند و به او ایمان آوردند. وی سفر امام علی(ع) به یمن را بستر تشیع در این سرزمین دانست و بیان داشت: امام علی(ع) وقتی فهمیدند که پیامبر(ص) برای حج به مکه رفتند، ا
پنجشنبه ، ۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آینده روشن]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]