تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1814678674
رمان و ادبيات زير تيشه سينما و تلويزيون!
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رمان و ادبيات زير تيشه سينما و تلويزيون!
دنياي هنر مدام در حال تغيير است. هنر از نگارهها آغاز شده، به هنرهاي نوشتاري رسيده و سپس هنرهاي پوياي تصويري مثل فيلم و برنامههاي تلويزيوني به اين دنيا وارد شده است. حالا با گسترش روزافزون صنعت فيلم و تلويزيون آيا سحر جلوههاي ويژه تصويري فيلمها و سريالها ناقوس مرگ رمانها و آثار مكتوب ادبي را به صدا در آورده است؟
نویسنده : الناز خماميزاده
دنياي هنر مدام در حال تغيير است. هنر از نگارهها آغاز شده، به هنرهاي نوشتاري رسيده و سپس هنرهاي پوياي تصويري مثل فيلم و برنامههاي تلويزيوني به اين دنيا وارد شده است. حالا با گسترش روزافزون صنعت فيلم و تلويزيون آيا سحر جلوههاي ويژه تصويري فيلمها و سريالها ناقوس مرگ رمانها و آثار مكتوب ادبي را به صدا در آورده است؟
ايران از جمله كشورهايي است كه سرانه مطالعه كتاب در آن پايين است. مردم ما كمتر كتاب ميخوانند و با گسترش هر چه بيشتر رسانههاي اجتماعي و ميزان دسترسي به محصولات جديد حوزه فيلم و سريال اين آمار در نسل جديد جامعه كاهش بيشتري خواهد داشت. سحر فيلمهاي جديد هاليوودي و سريالهاي تلويزيوني عصر جديد براي بسياري از جوانان جذاب است. با وجود چنين جاذبه شديدي كه ابعاد جهاني دارد بسياري انقراض آثار ادبي، داستانهاي مكتوب و رمانها را محتمل ميدانند. هر چند عصر كنوني ما حامل نشانههايي دال بر به صدا در آمدن ناقوس مرگ رمان است اما به نظر ميرسد كه صنعت سينما و فيلم همچنان نتواند از محبوبيت رمان و داستانهاي كوتاه بكاهد. اينكه چرا چنين است در ادامه به آن خواهيم پرداخت.
ادبيات ايران مملو از چهرهها و اسامي مشهوري در زمينه داستان نويسي است. در سالهاي نهچندان دور كه هنوز از سحر و جادوي رسانههاي پوياي تصويري خبري نبود رمانها و داستانهاي ادبي يكي از علايق اصلي مردم محسوب ميشد؛ رمان نويس در ايران اصولاً يك قهرمان و شخصيتي ادبي و داراي شهرت بود كه بعضاً در راه داستان نويسي مفتخر به كسب جوايز مهم ملي و بينالمللي هم ميشد. آيا واقعاً رقابت ناشي از تماشاي فيلمهاي سينمايي ميتواند محبوبيت اين نويسندهها و نيز محبوبيت خواندن آثارشان را كاهش دهد؟
انقراض ادبيات، نگران باشيم يا نباشيم؟
در دنياي امروزي همزمان با افزايش ميزان تقاضا براي توليد فيلمها و برنامههاي تلويزيوني داستان محور و نيز ظهور سايتهايي كه جديدترين فيلمها و سريالهاي روز دنيا را به صورت آنلاين نمايش ميدهند دو سؤال مهم مطرح ميشود: آيا نسلهاي آينده بيشتر ابزار سرگرمي خود را از ميان رسانههاي بصري انتخاب خواهند كرد تا آثار مكتوب و آيا گسترش اينچنيني صنعت فيلم و تلويزيون اهميت خواندن را تحتالشعاع قرار خواهد داد. نمونه بارز چنين رويهاي افول داستان و داستاننويسي در برنامه رايج درسي سطح مدارس، شيوع روزافزون فرهنگ بازيهاي رايانهاي، سونامي رسانهها، شبكهها و نرم افزارهاي اجتماعي در سطح جامعه و نيز تهاجم فيلمهايي مملو از جلوههاي ويژه به سوي كودكان و نوجوانان است. در عين حال نبايد خطرات اقتصادي پيشروي بازار آثار مكتوب را هم فراموش كرد. امروزه در دنيا صنعت فيلمهاي قصهگو و داراي روايت جزء صنايع درآمدزا هستند كه ميتوانند صنعت چاپ و نشر حال حاضر را در تلاطم انقلابهاي بزرگ مالي كشورها كوچك جلوه دهند. در عصر كنوني همچنان كه كانالهاي توزيع و تكثير آثار مكتوب كشش و قدرت جذب مخاطب را از دست ميدهند خطري كه متوجه بقاي اقتصادي آنهاست روز به روز آشكارتر ميشود.
سازش؛ راه بقاي رمان و ادبيات
تخيل يكي از بالاترين و برترين ويژگيهاي بشر است. اين ويژگي در روح بسياري از انسانها نهفته است. در واقع تخيل را ميتوان قدرتمندترين موتور مغز انسان دانست. تخيل مانند يكي از عضلات ضروري بدن براي ادامه زندگي است كه بايد همچون ساير عضلات ورزيده و تقويت شود. انسان بدون قدرت تخيل خاموش و تهي است اما خواندن و نوشتن ابزار اصلي هستند كه تخيل و تصورات ما را ميسازند، تقويت ميكنند و به آنها الهام ميبخشند. هر چيزي كه اين قدرت را كاهش دهد دشمن بشريت است. در شرايطي كه نميتوان مخالف تجليات بيشمار رسانههاي جديد و پيشرفت فناوري بود بسياري بر اين تصور هستند كه بهترين راه براي جلوگيري از انقراض ادبيات و آثار مكتوب سازش اين حوزه با صنعت فيلم و سريال است، اما چگونه؟ امروزه در دنيا بسياري از آثار حوزه ادبيات داستاني براي ساخت فيلمهاي سينمايي، سريالهاي تلويزيوني و حتي نمايش زنده و تئاتر مورد اقتباس قرار ميگيرند. بدون شك هر رماننويس جدي و كارآفرين از اينكه آثارش را با رسانههاي پوياي تصويري به اشتراك بگذارد و با اين كار دامنه مخاطبانش را افزايش دهد خرسند ميشود. حالا در عصري كه بسياري ممكن است نسبت به انقراض دنياي ادبيات در مقابل توسعه روزافزون سينما و تلويزيون بيمناك باشند اين اميدواري وجود دارد كه آثار مكتوب، رمانها و ادبيات داستاني به جاي قرار گرفتن در ورطه انقراض به كمك همتايان بصري خود در سينما و تلويزيون همچنان روي پاي خود ايستاده و كاملتر شوند.
با وجود توسعه روزافزون قدرت رسانههاي پوياي تصويري، آثار ادبي و مكتوب همچنان برترين دستگاههاي داستان سرايي هستند كه بشر بعد از گفتار براي ارتباطات انساني خلق كرده است. واژهها و كلمات براي تفكر و تفسير ما از يك موقعيت خاص، فرصتهاي خلاقانهتر و عميقتري را در اختيارمان ميگذارند. قلب داستانسرايي تلاش نهايي براي پاسخ به اين سؤال است كه «بعد چه اتفاقي قرار است بيفتد؟» اين سؤال نهادينه شده در وجود انسان است كه انگيزههايش را براي تأمل درباره حقيقت مرگ تقويت ميكند. اين موضوع از رمز و رازهاي زندگي بشر و جزئي لازم از وجود ماست. اينكه به كجا ميرويم و در ادامه چه اتفاقي خواهد افتاد؟
همه اينها سؤالات اوليهاي هستند كه ايده داستان سرايي را پشتيباني ميكنند. تخيل براي وجود ما ضروري است و گمانهزني كه در بطن يك داستان و در قالب كلمات و واژهها وجود دارد محركي براي به كار افتادن اين قابليت ذهني است. با وجود همه اينها زنگ خطر براي انقراض آثار مكتوب داستاني به صدا در آمده است؛ نه تنها در ايران بلكه در سرتاسر دنيا. دليلش هم افزايش روزافزون قدرت رسانههاي پوياي تصويري است. نسل جديد ممكن است براي نشان دادن برتري تصاوير متحرك بر آثار مكتوب بحث پرشوري را راه بيندازد و رسانههاي عصر جديد را حمايت كند اما حقيقت اين است كه اين دو هر كدام جايگاه خاص خود را دارند و بايد داشته باشند. مهم اين است كه هنر نوشتن و اولويت ادبيات مكتوب داستاني حفظ شده و تعادل صحيح و مناسب ميان اين هنر و تصاوير متحرك رعايت شود.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: بزرگ اندیشی مهمترین شاخصه سینمای نوجوان است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگ اندیشی مهمترین شاخصه سینمای نوجوان است همدان- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیامی به بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم نوجوانان بزرگ اندیشی را مهمترین شاخصه سینمای نوجوان عنوان کرد به گزارش روز شنبه روابط عمومی جشنواره بین المللی فینظر مایک لی درباره کیارستمی و فرهادی در «سینما و ادبیات»
شماره 48 منتشر شد نظر مایک لی درباره کیارستمی و فرهادی در سینما و ادبیات شناسهٔ خبر 2924314 - شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۳ فرهنگ > رسانه مایک لی فیلمساز واقعگرا و صاحبسبک سینمای انگلستان در گفتگویی اختصاصی که با مجله سینما و ادبیات انجام داده به بیان دیدگاههایش درباره همعاون وزیر ارشاد: سینما گران زبان گویای ملت ایران هستند
معاون وزیر ارشاد سینما گران زبان گویای ملت ایران هستند همدان - ایرنا - معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان امور سینمایی کشور گفت سینما گران زبان گویای ملت ایران هستند زیرا زمانی که ایران زبانی برای صحبت با سایر کشورها نداشت سینماگران توانستند پیام این ملت را با زبان منامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) به وزیر ارشاد معاونت هنری سعی در پاک کردن ارزشهای انقلاب دار
نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق ع به وزیر ارشادمعاونت هنری سعی در پاک کردن ارزشهای انقلاب دارد برای آرمانهای انقلاب احساس خطر میکنیمبسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق ع با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به وزیر ارشاد نسبت به عملکرد معاونت هنری این وزارتخانه واکنش«سینما و ادبیات» جدید منتشر شد
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۱ شماره 48 مجله سینما و ادبیات منتشر شد به گزارش ایسنا در معرفی این مجله عنوان شده است نیمویژهنامه سینمایی این شماره مجله به مایک لی فیلمساز واقعگرای انگلیسی اختصاص دارد گفتوگوی اختصاصی بلندی با این سینماگر صاحب سبک سینمای انگلستان انجام شده است ممحبوبترین رمان «آگاتا کریستی» در راه سینما
محبوبترین رمان آگاتا کریستی در راه سینما رمان و سپس هیچکس نبود که چندی پیش در یک نظرسنجی محبوبترین اثر آگاتا کریستی شناخته شد در یک پروژه جدید سینمایی مورد اقتباس قرار میگیرد خبرگزاری ایسنا مورتن تیلدوم کارگردان فیلم نامزد اسکار بازیهای تقلید قرار است با همکاری کرایزنی تلفنی نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه و معاون وزیر خارجه کشورمان
تهران خبرگزاری صدا و سیما سیاسی 1111 1394 07 07 استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و افریقای وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین تحولات سیاسی و بین المللی سوریه و تلاش ها برای کمک به حل سیاخراسان رضوی، قهرمان تنیس زیر 14 سال کشور شد
پیروز- تیم تنیس نوجوانان زیر 14 سال خراسان رضوی در مسابقات قهرمانی کشور موفق به کسب مقام قهرمانی شد به گزارش پایگاه خبری اداره کل ورزش و جوانان استان تیم تنیس نوجوانان زیر ۱۴ سال خراسان رضوی متشکل از سینا مقیمی سیاوش شیردل پدرام توکلی و میلاد شجاعان در بازی پایانی با نتیجه3انتقاد رفیق هدایتی از وزیر:۴ تاشاخه گل هم به بانوان قهرمان ندادند |اخبار ایران و جهان
انتقاد رفیق هدایتی از وزیر ۴ تاشاخه گل هم به بانوان قهرمان ندادند کد خبر ۵۳۵۵۸۱ تاریخ انتشار ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۵ - 30 September 2015 امیر عابدینی در مورد جلسه روز گذشته در سازمان لیگ گفت اعضای جدید مجمع سازمان لیگ روز گذشته میخواستند اساسنامه را مطالعه کرده و در مورد بخشهایورود بیش از ۳۸۰۰ پرونده به شعب تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه
مدیرکل تعزیرات حکومتی کرمانشاه در گفتگو با مهر خبر داد ورود بیش از ۳۸۰۰ پرونده به شعب تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه شناسهٔ خبر 2926351 - دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۷ استانها > کرمانشاه کرمانشاه- مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه از ورود بیش از ۳۸۰۰ پرونده به شعب تعزیرات حکوم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها