تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838201933
تاریخنگاریهای احمد کسروی ترکیبی از اغراضِ شخصی و ضدیت با دین
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: تاریخنگاریهای احمد کسروی ترکیبی از اغراضِ شخصی و ضدیت با دین
سعید نفیسی دربارهاش نوشته: آنچه درباره حافظ و سعدی و تصوف و دین شیعه گفت، نه تنها به نفع ایران نبود، بلکه مغرضانه هم بود. بالاتر از همه به کسانی پرخاش کرد که اصلا درباره آنها اطلاع نداشت. به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد کسروی، مورخ، زبانشناس و از رجال فکری و فرهنگی معاصر که فرزند حـاجی میرقاسم تبریزی است در 8 مهر 1269 خورشیدی در تبریز به دنیا آمد. شکی نیست که کسروی شخصیتی سراسر از ضد و نقیضهاست؛ یک روحانی که به دینستیزی مشهور میشود و حتی از سوی عدهای تا اتهام به داعیهداری پیامبری و بهاییگری هم پیش میرود. از سوی دیگر افرادی او را در مقام یک پژوهشگر و حتی بالاتر از آن قرار داده و میستایند. خارج از تمام این نظرهای متفاوت و بعضا متناقض، کسروی آثار متعددی را از خود بر جای گذارده است که میتواند معیاری برای آزمودن ادبیات و تاریخنگاریاش قرار بگیرد. اساسا زندگی کسروی را میتوان در 3 مرحلهی «آغازین» که کسروی، بنا بر پیشینهی خانوادگی خود، به طور خودکار در حکمآباد تبریز، طلبه، روحانی، پیشنماز، معلم و مدرس است؛ «ارتقا به پژوهشگری» و آغاز مطالعات تاریخی و ادبی در تهران که با کار قضاوت و وکالت او همراه میشود و مرحلهی آخر که به عرصهی روزنامهنگاری وارد شده و از نزدیک با مسائل اجتماعی، سیاسی درگیر میشود و تا مخالفت با تشیع، تصوف و ادبیات عرفانی و کتابسوزی نیز پیش میرود، بررسی و تحلیل کرد. کسروی که در دو دورهی متمایز به نگارش تالیفات و پژوهشهای تاریخی خود پرداخته است از اطلاق پسوند مورخ به خود چندان استقبال نمیکرد، اما پژوهشگرانِ بسیاری او را یک تاریخنگارِ صاحبنام و صاحب سبک میدانند. در هر صورت حاصل فعالیتهای فرهنگی و ادبی کسروی چندین رساله و کتاب دربارهی تاریخ و زبان و جغرافیای ایران بود که به تدریج به چاپ میرسید و هریک نشانی از دانش وسیع او در این زمینهها و عشق و علاقهاش به پژوهش بودند. تاریخ برای کسروی وسیلهای برای بیدارسازی و آگاهیبخشی تودههاست. از دید او این آگاهی به نوبهی خود به تثبیت هویت ملی ایرانی منجر میشود. در واقع، والاترین و برترین وسیله برای مقاصد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در نگاه او تاریخ است و یک ملت از طریق تاریخ هم ضعفهای خود را میشناسد و هم راهحلها را مییابد. دو اثر مهم تاریخی یعنی «تاریخ مشروطه ایران» و «تاریخ هجده ساله آذربایجان» و آثار نظری در پیرامون تاریخ و مقالاتی چند در همین حوزه، از قبیل «تاریخ پانصد ساله خوزستان» و «قیام شیخ محمد خیابانی» ازجمله تاریخنگاریهای کسروی هستند. علاوه بر اینها او مسئول مستقیم تحقیقات تاریخی مجله آینده محمود افشار نیز بود. مجلهای که با مشی ملیگرایانه و با مقالاتی با محوریت وحدت ملی اداره میشد. کسروی همچنین در کتاب «دختران و خواهران ما» نیز، ابتدا پژوهشی تاریخی درباره حجاب زن ارائه میکند. دورهی اول مطالعات تاریخی کسروی (1300 تا 1310 شمسی) پیوستگی منطقی و سیر تاریخی روشنی ندارد. تالیفات این دورهی او عموما پراکنده و با اتکا به مناصب دولتی واگذارشده در شهرهای مختلف و تشکیک در یافتههای دیگر محققان تاریخی نگاشته شده است. دورهی دوم (از اوایل دههی 1310 تا مرگش در سال 1324) نیز با دخیل شدن نگرش افراطی به مسائل فرهنگی ایران و موضوعات ایدئولوژیک بسیار در پژوهشهای تاریخیاش، موضعگیری تندی در مقابل تشیع (و اساسا هر مذهب و تفکر سنتی) در آنها دیده میشود. اساسا در این برههی زمانی که مصادف با اواخر حکومت رضاشاه است، به دلیل کاهش اختناق فضای حاکم، دین و روحانیت عرصهی پرتلاطمی را برای حضور تجربه میکردند. هرچند هر دو دورهی مذکور فارغ از ساخت فکری سنتستیز کسروی نبوده اما در سالهای 1310 به بعد، کسروی با دریافت بازگشت دین و روحانیت، سیستماتیک به نقد و ستیزه با تشیع پرداخت و به بهانهی مبارزه با خرافات، شیعه را مورد حمله قرار داد. به نظر میرسد او در سیر تکامل پژوهشهای تاریخی از دورهی نخست شواهد کافی برای تجویز و نظریهپردازیهایش در دورهی دوم فراهم کرده بود. درواقع فعالیتهای کسروی برای بررسی تاریخ نمیتوانست از مبانی فکری و رویکرد خردگرای افراطی او و همچنین سنتستیزی شدیدش مستقل باشد. میتوان گفت این مورخ حتی در نگارش تاریخ زندگی شخصیاش نیز به چنین دیدگاهی که نماد تفکر خاص اوست؛ پایبند بود. تاریخنگاریهای کسروی به آن دلیل که در روند تمام آنها (چه از مشروطه و چه از غیر آن)، شخصیتها و رجال را براساس اینکه با مواضع فکری او همراه و همفکر هستند یا تقابل و عناد با آن، به خوب و بد تقسیم میکند، با احساسات شخصی و موضعگیریهای غلطاش گره خورده است. قضاوتهای او نسبت به «شیخ محمد خیابانی» که در کتاب «زندگانی من» آورده شده نمونهی روشنی از حضور احساسات شخصی در تاریخنگاریهای این مورخ است. کسروی در این کتاب، ضمن اشاره به رنجش خیابانی از خود، برای آنکه خود را در این مسئله بیگناه جلوه دهد، از بدیهای خیابانی سخن میراند و در سلسلهی سخنان خود این شیخ را به استبداد، خودرأیی و خصایل منفی دیگر محکوم میکند. بررسی تاریخی مشروطه که سرآغاز بروز و ظهور عینی تقابل کسروی با شیعه و قشر روحانیت است نیز یکی دیگر از این بزنگاههاست که ورود احساسات شخصی و نگرشهای خطا در تاریخنگاریهای او را به خوبی نمایندگی میکند و حمایت او از مشروطه، به موازات عنادش با مذهب تشیع و روحانیت، به عنوان کارگزاران آن، پیش میرود. کسروی زمانی هم که میخواهد عوامل شکست مشروطه را بررسی کند، مذهب را هم به عنوان یک عامل ناسازگار با این جنبش معرفی میکند. به عنوان مثال در بخش چهارم کتاب «شیعیگری»، با اشاره به دیدگاه فقها دربارهی حکومت در عصر غیبت، مخالفت علما با پذیرش مشروعیت دولت را از عوامل ناکامی مشروطه معرفی مینماید. میتوان گفت کسروی، برحسب آنکه، راه و رسمی ملیگرایانه داشت و آثار خود از جمله نوشتههای تاریخی را در همان پسزمینه سیاسی (فضای ملیگرایی) مینوشت، ریشه عقبماندگی را در فقدان یگانگی ملی میداند. وحدت ملی ایران برای او از چنان جایگایی برخوردار است که حتی دین را به پای آن قربانی میکند. از نظر او دینی با معیارهای مشروطهگری و آرمانهای آن از قبیل وحدت ملی تطابق دارد که متعلق به یک قوم یا فرقه مشخصی نباشد. از اینروست که او ریشه تفرقه موجود در جامعه وقت را در اختلافات قومی، زبانی و مذهبی میدید. عواملی که از نگاه او دستیابی ایرانی به یگانگی ملی را سد میکرد. البته در بررسی آرا و اندیشههای احمد کسروی نقد ادبـی که بیتردید ضـعیفترین بـخش زندگی علمی او به شمار میآید هم مشخص میشود بسیاری از کارشناسان ادبی معتقدند نظریات انتقادی این مورخ و زبانشناس درباره ادبیات حـیثیت علمیاش شده را زیر سوال برده چراکه در بررسیهای ادبی تحت تأثیر احساسات و عقاید شخصی داوری کرده است. به عنوان مثال سعید نفیسی از اولین برخورد خود با کسروی چنین یاد کرده است: «... سرش بوی قرمه سبزی میداد... کسروی از من خواست وی را به خانهی ادیبالسلطنه (وزیر عدلیه) ببرم و کاری کنم که دوباره ماموریتی به او بدهد... معلوم شد... در هر ماموریتی که رفته با اعضای ادارات آن شهر و زیر دستان خود و حتی ارباب رجوع درافتاده و آنها را رنجانیده است. مرحوم سمیعی در حضور من متعهد شد کار دیگری به او رجوع کند اما شرط کرد که در این ماموریت ملایمتر و خوشروتر و سازگارتر باشد، او هم پذیرفت؛ اما گویا هرگز این شرط که کرده بود به کار نبست... در جعل لغات بیباک بود و کلمههایی میساخت که سابقه نداشت و مطابق موازین علمی زبان فارسی نبود... آنچه درباره حافظ و سعدی و تصوف و دین شیعه گفت، نه تنها به نفع ایران نبود، بلکه مغرضانه هم بود. بالاتر از همه به کسانی پرخاش کرد که اصلا درباره آنها اطلاع نداشت. کتابهای تولستوی و آناتول فرانس را نخوانده بود و به آنها ایراد میگرفت. گاهی سخت در اشتباه بود و چون مرد افراطی و مستبد به رای بود، در این اشتباه پافشاری میکرد و مطلقا برای پیبردن به دلیل مخالفت، آمده نبود. در زندگی خصوصی نیز به همین اندازه تند میرفت. در جعل لغات بیباک بود و گاهی بیگدار به آب میزد» مجتبی مینوی هم در مقالهای با عنوان «شیوهی فارسی نویسی» نوشته است: «عبارات خشک و بیجان و سمجی مثل مقالات و مقولات مرحوم احمد کسروی در ورجاوند بنیاد، بهاییگری و داوری و امثال آنها، اگر به رمز و اسطرلاب بتوان از آنها معنایی استخراج کرد، تازه چنگی به دل نمیزند و چیزی نیست که هفده بار پیش از او، نگفته باشد.» با تمام این تفاسیر تاریخنگاری کسروی از آن جهت که او حلقه واسط تاریخنگاران عصر مشروطیت ایران با اهل تاریخ در دوره بعد از آن انقلاب است و با پیریزی شالوده جدیدی به سبک و سیاق غیرسنتی و معمول در عرصه تاریخنگاری ایرانی، فضای جدیدی را برای همقطاران خود از همین دوره به بعد مهیا نمود، از اهمیت برخوردار است.
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۰۸:۲۹:۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
دفاع مقدس در کلام رزمندگان، سرداران ، اساتید و شخصیت های سیاسی و دینی قم
دفاع مقدس در کلام رزمندگان سرداران اساتید و شخصیت های سیاسی و دینی قم قم - ایرنا- هشت سال دفاع مقدس که برگی زرین از تاریخ پرافتخار ملت سرافراز ایران است در کلام شخصیت های حوزوی رزمندگان اسلام و فرمانده هان آن دوران درس های آموزنده ای برای نسل جوان این مرز و بوم دارد بهفارس منتشر میکند کدام شخصیتهای برجسته کشورمان در میان مفقودین حادثه منا هستند؟
فارس منتشر میکندکدام شخصیتهای برجسته کشورمان در میان مفقودین حادثه منا هستند ۷ نفر از چهرههای مطرح کشورمان ایران در بین مفقودین حادثه منا هستند ۴ نفر قاری بینالمللی ۲ خبرنگار شبکه خبر و ۲ چهره سیاسی که اسامی آنها منتشر شده است به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس پسسونامی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد/پروژه پاتاوه به دهدشت به علت کمبود نقدینگی تعطیل است
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه سونامی بیکاری در استان ما و به تبع در شهرستان کهگیلویه شدت گرفته است تأکید کرد باید اقتصاد در دست مردم باشد و دولت بخش خصوصی را حمایت کند تا برای پیشرفت شهرستان وارد عمل شود به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری کهگیلویهشکایت والدین احمد محمد برای حفظ حقوق او
شکایت والدین احمد محمد برای حفظ حقوق او والدین دانش آموز مسلمانی که به دلیل بردن ساعت دستساز خود به مدرسه بازداشت شده بود به خاطر آزار و اذیت مذهبی علیه پسرشان شکایت میکنند به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تیوی والواکنش مرعشی نسبت به فرو ریختن سقف مسجد الحرام/احمدی:احتمال زنده بودن مفقودین منا کم است
واکنش مرعشی نسبت به فرو ریختن سقف مسجد الحرام احمدی احتمال زنده بودن مفقودین منا کم است رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت فرو ریختن سقف مسجد الحرام شایعه ای است که در فضای مجازی عنوان شده است و صحت ندارد به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان علی اصغفهرست جدید مفقودین فاجعه منا اعلام شد
سهشنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۲ طبق اعلام جدید سازمان حج و زیارت در حال حاضر سرنوشت 241 زائر ایرانی هنوز مشخص نیست و این افراد همچنان مفقود هستند به گزارش ایسنا سازمان حج و زیارت دقایقی پیش فهرست 241 زائری که هنوز به کاروانهای خود مراجعه نکردهاند را به شرح ذیل اعلام کرد ردیف نامعاون وزیر: مدرسه مناسب ترین مکان برای کسب ارزش های دینی است
معاون وزیر مدرسه مناسب ترین مکان برای کسب ارزش های دینی است تهران- ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش گفت که در نظام مقدس جمهوری اسلامی مدرسه مناسب ترین مکان برای کسب دانش و ارزش های دینی است به گزارش خبرنگار ایرنا مرضیه گرد روزچهارشنبه در آیین نواختن زنگ بازگشایی مدارس شهرستان هاسعی میکنم که مشکلات شخصی روی اجرایم تأثیر نگذارد
سعی میکنم که مشکلات شخصی روی اجرایم تأثیر نگذارد ملیحه بسطامی مجری تلویزیون گفت در اجراهای خود فارغ از اتفاقات درونی و بیرونی همیشه سعی کردهام تا احترام مخاطب را حفظ کنم ملیحه بسطامی مجری برنامه روز آمد در خصوص ویژگی اجرا در برنامههای تلویزیونی در گفتگو با خبرنگار حوزه راگر دین ندارید لااقل انصاف داشته باشید |اخبار ایران و جهان
اگر دین ندارید لااقل انصاف داشته باشید حجت الاسلام زائری کد خبر ۵۳۴۴۸۸ تاریخ انتشار ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۳ - 26 September 2015 همان قدر که در حوادث بزرگ و سنگین رفتار فیزیکی مردم و گروههای امداد گر مهم است به همان میزان رفتار معنوی و واکنش روانی و فرهنگی افراد اهمیت دارد حوادث تلاجمالی/ امشب در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) دومین دوره اعطای «جایزه هنری غدیر» برگزار شد
اجمالی امشب در موزه هنرهای دینی امام علی ع دومین دوره اعطای جایزه هنری غدیر برگزار شددومین دوره اعطای جایزه هنری غدیر بعد از وقفه 8 ساله در موزه هنرهای دینی امام علی ع برگزار شد به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس دومین دوره اعطای جایزه هنری غدیر امشب با حضور استاد ا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها