تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798673531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلامت مردم، بازيچه «بخور، نخور»هاي مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سلامت مردم، بازيچه «بخور، نخور»هاي مسئولان
نظرات متناقض و متضاد مسئولان سازمان استاندارد، ‌سازمان غذا و دارو و دامپزشكي به عنوان اضلاع مثلث سلامت مواد غذايي ماجراي تازه‌اي نيست.
نویسنده : زهرا چيذري 


نظرات متناقض و متضاد مسئولان سازمان استاندارد، ‌سازمان غذا و دارو و دامپزشكي به عنوان اضلاع مثلث سلامت مواد غذايي ماجراي تازه‌اي نيست. اين بار نوبت به آب معدني رسيده تا سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو درباره سالم يا غير سالم بودن آن نظرات متناقض ارائه كنند. حالا پس از سپري شدن چند روز از اعلام آلودگي آب معدني دماوند از سوي سازمان غذا و دارو مديركل استاندارد تهران اعلام كرد: آب آشاميدني دماوند تمامي فاكتورهاي استاندارد را دارد!
ماجراي اظهارات متناقض سازمان‌هاي متولي سلامت خوراكي‌ها و مواد آشاميدني يعني سازمان غذا و دارو، ‌سازمان استاندارد و سازمان دامپزشكي ديگر به يك سناريوي تكراري تبديل شده است تا جايي كه با اعلام غير‌مجاز و ناسالم بودن هر كدام از برندها يا خوراكي‌ها از سوي يكي از اين مراجع، بايد ظرف زمان كوتاهي چشم‌انتظار رد اين مسئله از سوي يكي ديگر اين سازمان‌ها باشيم. حالا هم قرعه به نام آب معدني دماوند افتاده و با وجود اينكه چندين روز از اعلام غير‌سالم بودن و توقف خط توليد اين آب معدني از سوي سازمان غذا و دارو مي‌گذرد اما روز گذشته سازمان استاندارد با اظهار‌نظري متناقض اين آب معدني را داراي بالاترين استاندارد دانست. اين اظهار‌نظرها ضمن بدبيني جامعه نسبت به هشدارها و اعلام‌هاي تمام سازمان‌هاي متولي سلامت، خود مولد شايعه است و در نهايت اين شبهه را به ذهن مردم متبادر مي‌كند كه پشت پرده‌هاي خاص و دست‌هاي پنهاني پشت اين بازي‌هاي رسانه‌اي قرار دارد.
 
خمير مرغ آغاز ماجرا
ماجرا از خمير مرغ شروع شد؛ خميري كه در فرآورده‌هاي گوشتي نظير سوسيس و كالباس به كار مي‌رود اما سازمان غذا و دارو از ممنوعيت استفاده از اين خمير در فرآورده‌هاي گوشتي خبر داد. در برابر رسانه‌اي شدن اين خبر اما سازمان دامپزشكي با تأكيد بر اينكه اگر خمير مرغ در شرايط استاندارد تهيه شود هيچ مشكلي براي سلامت فرآورده‌هاي گوشتي ايجاد نمي‌كند وارد ميدان تناقض‌گويي شد. اين ماجرا تا مدتي مردم و رسانه‌ها را به خود سرگرم كرده بود و سازمان استاندارد نيز موضعي نزديك به وزارت بهداشت داشت. رفته رفته وقتي اين ماجرا جاي خود را به سرخط‌هاي ديگر خبري مي‌داد، سر و كله گوشت بوفالوي هندي به رسانه‌ها باز شد؛ گوشتي كه از سال 92 واردات و استفاده از آن در فرآورده‌هاي گوشتي اتفاق افتاده بود اما اين استفاده هنوز رسانه‌اي نشده بود. بر اين اساس واردات گوشت بوفالوي هندي از زماني حساسيت‌برانگيز شد كه اظهارات دو قطب اصلي سلامت خوراكي‌ها و فرآورده‌هاي دامي در رابطه با آن شبهاتي را ايجاد كرد. در حالي كه به گفته رئيس سازمان دامپزشكي كشور مجوز واردات گوشت بوفالو فقط براي توليد فرآورده‌هاي گوشتي حرارت‌ديده صادر شده، رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو گفته بود «‌‌فرآورده يا دامي را كه سازمان دامپزشكي تأييد مي‌كند، مطمئناً كيفيت و سلامت لازم را دارد ولي سؤال اينجاست كه چرا مصرف آن منحصر به يك حوزه است؟»
خلاصه، اين پرونده نيز بعد از مدتي جاي خود را به تخلفات ديگري از اين دست داد و مي‌رفت تا فراموش شود كه ماجراي آب معدني دماوند و تخلفاتش از سوي رئيس سازمان غذا و دارو رسانه‌اي شد، تا جايي كه بنا به تأكيد ديناروند اين آب معدني اصلاً آب معدني نيست و حتي آلودگي ميكروبي دارد.
حالا مسلم بيات با اشاره به اينكه پس از اعلام غيراستاندارد بودن چند برند آب معدني همانند «دماوند» از سوي وزارت بهداشت تمامي سوابق كيفي كارخانه دماوند مورد بررسي قرار گرفت، گفت: در اين آزمون‌ها بهترين آزمايشگاه‌هايي كه داراي گواهينامه استاندارد بين‌المللي
 ISO/IEC17025 هستند، مورد استفاده قرار گرفت و مشخص شد كه فرآورده كارخانه مذكور كاملاً منطبق با استاندارد ملي ايران به شماره 6694 است و حتي فاكتور‌هايي هم كه خارج از استاندارد توسط وزارت بهداشت بررسي شده بود، مورد ارزيابي قرار گرفت كه خوشبختانه هيچ مشكلي در اين زمينه هم وجود نداشت.
به گفته بيات طبق تفاهمنامه با وزارت بهداشت، قرار بود نتايج ارزيابي‌ها بالاخص در مواردي كه نگراني عمومي را در پي دارد، براي بررسي‌هاي بيشتر در اختيار يكديگر قرار داده شود و متأسفانه اين اتفاق در اين قضيه رخ نداد. وي خاطر‌نشان كرد: وزارت بهداشت خود يكي از دستگاه‌هاي شوراي عالي استاندارد است و اگر فاكتوري را به تحقيق تشخيص دهد كه به استاندارد ملي اضافه شود، بايد به سازمان ملي استاندارد ايران اعلام شود تا از اين طريق به استاندارد ملي اضافه شود و سپس مورد پايش و ارزيابي قرار گيرد. رئيس سازمان غذا و دارو اما در واكنش به اعلام استاندارد بودن آب معدني «دماوند» گفت: ممكن است اين آب معدني استاندارد گرفته باشد ولي هم‌اكنون سالم نيست و سلامتش مردود است. در نهايت با اظهاراتي كه 180 درجه با هم تفاوت دارد، انگار همچنان قرار نيست آب خوش از گلوي مردم پايين برود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن