تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815374446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت پادشاه


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم: حدود یک دهه پیش ، داستان سبک شبیه ساز ورزشی بسیار با امروزه تفاوت داشت . تاج سلطنت این سبک بر سر شبیه ساز فوتبال شرکت کونامی یعنی Pro Evolution Soccer بود و به واقع PES در قیاس با رقیب دیرینه خود یعنی FIFA تجربه طبیعی تر و عمیق تری از بازی فوتبال را ارائه می داد . اما آغاز نسل هفتم ، آغاز سقوط ناگهانی PES بود . پادشاه آنروزهای سبک شبیه ساز ورزشی در خواب غفلت فرو رفته بود و بدون هیچ سرمایه گذاری خاصی پای به نسل هفتم گذاشت ، با همان الگوی قدیمی ، با همان موتور گرافیکی قدیمی و با همان سبک گیم پلی قدیمی . اما در سوی دیگر یک رقیب ثروتمند نیز وجود داشت . EA بخوبی نقاط ضعف خود را دریافته بود و با گسترش استودیو کانادا خود و طراحی یک انجین بسیار قوی و منعطف ، استارت نسل هفتم را زد . بتدریج کار به جایی رسید که تاج سلطنت سبک شبیه ساز ورزشی به سری بازی FIFA رسید و شرایط تا آنجایی ادامه پیدا کرد که اوج قدرت FIFA را در نسخه 12 مشاهده کردیم ، با نمرات و بازخوردهایی خیره کننده .  در آن زمان برای گیمرهای حرفه ای تنها یک گزینه روی میز وجود داشت و آن هم FIFA بود اما ناگهان در اواخر نسل هفتم دچار دژاوو شدیم . حس کردیم یک روند قدیمی در حال تکرار است ،سناریویی بر پایه عدم پیشرفت پادشاه و افکار بلندپروازانه رقیب . این سناریو تا امسال در حال ادامه پیدا کردن است و به واقع PES 16 ما را باد فیفاهای اول نسل قبل می اندازد . عنوانی جهش یافته ، بلندپرواز و متحول شده که در زمینه فیزیک و انیمیشن ها یک نسل سبک خود را به جلو برده است .

تولد دوباره یک شبیه ساز PES یک بازی آرکید است ، PES یک بازی آسان و بدون چالش است ، PES اصلا یک شبیه ساز نیست ، این حرف ها را بهتر است دیگر دور بندازید . PES بار دیگر مسیر درست را پیدا کرده است و پیشرفت های باورنکردنی و غیر قالب انکاری را در زمینه شبیه سازی فوتبال داشته است . ما در PES 15 شاهد آغاز یک مسیر درست بودیم مسیری که البته ناقص بود اما مسیر ناقص نسخه 15 به یک مسیر طلایی در نسخه 16 تبدیل شده است . Fox Engine انقلابی را در زمینه شبیه سازی فیزیک و انیمیشن ایجاد کرده است . از نسخه 14 ما شاهد اصلاح و بکارگیری انیمیشن های جدید در بازی بودیم اما انیمیشن های نسخه 14 بشدت ناقص و کم بود . نسخه 15 از این نظر جهش خوبی را داشت اما باز هم تعداد انیمیشن و شبیه سازی حرکات بازیکنان ، کم و این انیمیشنها کنار هم یکپارچه نبود . در نسخه 16 می توان گفت تا 90% مشکلات قبل برطرف شده و شبیه سازی حرکات و کنش های بازیکنان در زمین ، بشدت نزدیک به واقعیت طراحی شده است . سیستم جدید فیزیک و انیمیشن بازیکنان ، بواسطه بهره گیری و تعامل دقیق با سیستم Player ID به اوج شکوه دست یافته است . یکی از دلایل اصلی این شبیه سازی دقیق انیمیشن ها ، بهره گیری از موتور جانبی HAVOK برای شبیه سازی انیمیشن بازیکن ها و همچنین بهره گیری از موشن کپچر و انتقال آن به بازی است . نکته مهم این است که بدون یک هوش مصنوعی قوی ، انیمیشن و شبیه سازی دقیق حرکات به یک خروجی پویا ختم نمی شود . اما کونامی در نسخه جدید به واسطه تکامل دو بخش Player ID و Team ID ، کاملا این یکپارچگی را ایجاد کرده است . برای طراحی Player ID ، تیم سازنده ، تعداد بسیار بالایی از عناصری که می تواند بر بازی یک بازیکن تاثیر داشته باشد را جمع آوری کرده است و برای طراحی هر بازیکن ، براساس آن آیتم ها ، خروجی گرفته شده است .

این موضوع را ما هم در تیمی بزرگ مثل بارسلونا مشاهده می کنیم و هم در تیمی متوسط مثل اودینزه و این رویکرد نشان می دهد ، ابعاد Player ID بسیار گسترده است و تنها برای جذابیت ظاهری صرفا روی تیم های بزرگ کار نشده است . خروجی Player ID و طراحی جز به جز انیمیشن ها باور نکردنی است . شما در طول بازی تفاوت تک تک بازیکنان را براحتی احساس می کنید . اگر بازی های آن تیم در واقعیت را نیز دنبال کرده باشید آنگاه ناخواسته مقایسه ای در ذهن شما پدید می آید و خروجی این مقایسه برای شما باورنکردنی خواهد بود . تفاوت انیمیشن ها و کنش بازیکنان در زمین با واقعیت ناچیز است . نکته قابل تحسین PES 16 این است که برای هر حالتی یک انیمیشن خاص طراحی شده است . به طور مثال بازیکنی مثل اینیستا ، در حالت عادی و سرحال یک انیمیشن خاص را برای پاس دادن ، تکل زدن ، شوت زدن و دویدن دارد . در حالت نیمه خسته این انیمیشن تغییر می کند و در حالت کاملا خسته انیمشن ها زمین تا آسمان تفاوت خواهد کرد . با همین مثال به عمق شبیه سازی بی نظیر بازی در زمینه خصوصیات منحصربفرد بازیکنان دست خواهید یافت . اما تاکید سازندگان تنها بر روی Player ID نبوده است بلکه ما در شبیه سازی مبحثی به نام طراحی دقیق تیمی را نیز داریم یا همان Team ID . طراحی بازیکن یک بخش است و نوع قرارگیری آنها برای تشکیل و شبیه سازی یک تیم بخش دیگر . مقوله دوم در PES 16 نیز پیشرفت های غیر قالب انکاری داشته است . برای وسعت کار و انقلابی بودن مسئله باز هم مثالی را خدمت شما خواهیم گفت . اگر بخش مسترلیگ را آغاز کنید ، تقریبا در طول فصل باید با حدود 20 تیم بازی کنید . به جرات می توانیم بگوییم تفاوت تاکتیکی و شکل بازی 20 تیم نسبت به هم را کاملا احساس می کنید . شبیه سازی به همینجا ختم نمی شود و حتی جایگاه جدول تیم ها در زمیه تاکتیک آنها تاثیر گذار است . این موارد است که ساختار بازی را به شبیه سازی نزدیک می کند .

حرف از مسترلیگ شد . باید ادعا کنیم که یکی از دلایل پویایی و نمایش پویایی بازی به ما ، وجود بخش های جذاب است . مهمترین بخش آفلاین بازی مسترلیگ است اما نه مسترلیگ کسل کننده نسخه قبل بلکه طراحی آن به طور کامل متحول شده است . تمرکز اصلی در تحول مسترلیگ بر روی اصلاح نقل و انتقالات ، اعتیادآور کردن و البته افزایش موارد حاشیه ای بوده است . برخی از عناصر بخش مربی گری فیفا به مسترلیگ افزوده شده اما نمی توانیم مسترلیگ را یک تقلید محض بدانیم زیرا در درون خود نیز پیشرفت های غیرقابل انکاری داشته است . اصلاح بخش تمرینی ، جهت دار کردن رشد و شهرت بازیکنان ، اصلاح بازی با تیم های مختلف و تشویق به انجام بازی ، افزایش آیتم های تاکتیکی و ... تنها گوشه ای از این تغییرات است که با یک رابط کاربری جذاب جلا و جذابیت خاصی یافته است . همین تغییرات را ما در بخش My Club نیز مشاهده می کنیم . در Myclub نیز سعی نشده صرفا حس تقلید Ultilmate Team بازی فیفا به ما انتقال پیدا کند و کونامی سعی کرده با اضافه شدن موارد جانبی و تاکید بیشتر بر نوع روند پیشرفت باشگاه و موارد حاشیه ای ، تجربه My Club را نیز منحصربفرد کند هر چند که به اندازه مسترلیگ موفق نبوده است . اگر از مدهای بازی فاصله بگیریم باید به یکی از مهمترین ابعاد گیم پلی بپردازیم یعنی هوش مصنوعی . در مورد هوش مصنوعی ما هوش مصنوعی در بازی های آنلاین و رقابتی با دوستان را داریم و هوش مصنوعی بازیکنان خودی و حریف در زمان بازی های افلاین با CPU یا همان کامپیوتر . به طور کلی شبیه سازی هوش مصنوعی بازیکنان مطابق واقعیت است "اما" یکی از اصلیترین بخش ها برای بالا رفتن ارزش تکرار ، چالش برانگیز بودن بازی با هوش مصنوعی در درجه سختی بالا است . مشکل از اینجا آغاز می شود . هوش مصنوعی زیبا بازی می کند ، طبیعی بازی می کند اما ما را در تنگنا و چالش قرار نمی دهد . شما با کمی تمرین و آشنا بودن کافی با سیستم پرس و یارگیری بازیکنان و البته آشنایی و مهارت کافی در سیستم پاسکاری جدید ، می توانید در همان بازیهای اول رقبای خود را با درجه سختی Super Star شکست دهید ، آنهم براحتی ! . البته حیف که ساختار کم ایراد گیم پلی  بدلیل چالش پایین در درجه سختی بالا، تا حدی کمرنگ شده است .

آزادی عملی لذتبخش در گیم پلی اگر از موارد جزئی مثل انیمیشن ها و فیزیک بازیکنان به همراه شبیه سازی کنش آنها بگذریم ، این سوال مطرح می شود که ساختار کلی گیم پلی به چه صورت است ؟ در حمله آزادی عمل داریم ؟ سیستم پاسکاری حس طبیعی گردش توپ را ارائه می دهد ؟ در دفاع آیا امکان تدبیر و برنامه ریزی در جهت کارهای پوششی به گیمر داده شده است ؟ در مورد این سوالات نمیتوانیم پاسخ همه آنها را مثبت بدهیم اما بدون شک پاسخ به طور کامل نیز منفی نیست . بازی در بخش های ذکر شده پیشرفت های قابل تحسین و غیرقابل انکاری داشته است اما این پیشرفت ها در آن حد نبوده است که بتوانیم گیم پلی PES 16 را در حد دوران شکوه خود در نسل ششم و البته یک شبیه ساز بی نقص ورزشی بدانیم .در زمینه کارهای تهاجمی بشدت آزادی عمل به گیمر داده شده است . شما می توانید براساس خلاقیت خود از کناره ها حمله کنید ، بر روی کارهای عمقی تمرکز کنید و یا بر روی بازی فیزیکی و تحت فشار قراردادن حریف تمرکز کنید . بازی بدلیل باز بودن و متنوع بودن ، گیمر را تشویق به ارائه برنامه های متنوع برای حمله کردن می کند . اما نکته قابل تحسین این است که این موارد ، چیزی نیست که هر شخصی بتواند براحتی آنها را تجربه کند و کونامی در Pes 16 به مهارت گیمرها احترام گذاشته و گیم پلی را بشکلی طراحی کرده است که تنها در صورتی می توانید آزادی عمل را به طور کامل در بازی بکار بگیرید که مهارت بالایی داشته باشید . این موضوع باعث یک خروجی بسیار عالی شده است ، خروجی که یک نعمت بزرگ برای بازیهای شبیه ساز است و این خروجی تشویق گیمر به تکرار بازی و آموختن است . بی اغراق شما بعد از شکست ناامید و عصبانی نمی شوید و به هیچ عنوان از پیروزی نیز مغرور نمی شوید زیرا کاملا متوجه معایب بازی خود خواهید شد . این احساس بیشتر در بازی آنلاین با مردم قابل ذکر است نه در بازی آفلاین با کامپیوتر  ! این موضوع سبب می شود که برای ارتقا سطح بازی  بیشتر بازی کنیم و به طور کلی این موضوع نمایانگر یک حقیقت است ، گیم پلی بازی ، عمق و ارزش تکرار بالایی دارد . در زمینه سیستم پاسکاری نیز به واقع انقلابی رخ داده است . سیستم پاسکاری طبیعی ، سخت اما لذتبخش است . در زمان پاسکاری اگر بی مهابا و بدون دقت به پیش بروید بدون شک توپ را از دست می دهید اما اگر با صبر و حوصله و مهارت کافی پاسکاری کنید ، آنگاه شرایط فرق می کند و متوجه اوج شبیه سازی این بخش خواهید شد .

اما هر میزان که بازی در ابعاد تهاجمی و گردش توپ در زمین عالی کرده است ، در ابعاد دفاعی کماکان تناقضاتی را مشاهده می کنیم . بازی البته از حالت خطی و ساده گذشته فاصله گرفته . دیگر با زدن یکی دو دکمه نمیتوانید براحتی پرس کنید و توپ را از حریف بگیرید و باید در جای درست از این ابزار با فکر استفاده کنید .اما از سوی دیگر هنوز نیز بازی نتوانسته تجربه ای نزدیک دفاع تاکتیکال فیفا را ارائه دهد و همه چیز را به گیمر بسپارد اما سعی شده چنین احساسی در بازی ایجاد شود ، تلاشی که به طور کامل موفق نبوده است . به طور کلی سیستم دفاعی پیشرفت هایی به سمت طبیعی شدن داشته است اما این پیشرفت ها هنوز منجر به یک خروجی بی نقص نشده و کماکان برخی از انیمیشن ها اضافی و هوش مصنوعی تعیین شده مدافعین برای دفاع و کار های پوششی تاثیر گذار است در حالی در یک شبیه ساز ورزشی باید بسیاری از این امور به گیمر سپرده شود و براساس مهارت ، هر شخص به میزانی از آن استفاده کند . مشکل دیگری که در بخش آنلاین بازی مشاهده می شود ، در مناطق متراکم است که فیزیک توپ به شکلی طراحی شده که به شکل درست نمیتوان توپ را از منطقه خطر دور کرد . به طور مثال تصور کنید توپ در شلوغی داخل محوطه جریمه قرار دارد ، کار درست دفع توپ توسط مدافعین است اما بدلیل تاخیر کوچکی که در عملکرد بازیکنان وجود دارد این کار بدرستی انجام نمی شود و این موضوع بدلیل سرعت بیشتر اعمال و کنش تهاجمی در بازی سبب گشته که در این مواقع گاهی اوقات در عین تناقض گلی را دریافت کنید . بدلیل فشار و پرس بیشتر در بازی آنلاین ، این مشکل در زمان تجربه آنلاین بیشتر بیشتر یافت می شود . از سوی دیگر تناقض در بخش دفاعی تنها در خود مدافعین خلاصه نمی شود بلکه دروازبان ها نیز یکی از نکات منفی بشمار می روند . تقریبا در 90% مواقع شما در هر حالت تک به تک ، اگر شوت + R1 یا R2 براساس تنظیمات دسته را بزنید که همان شوت زاویه دار یا کات دار است ، حتی اگر شدت و قدرت شوت بسیار پایین نیز باشد دروازبان مغلوب خواهد شد . تقریبا به ندرت مشاهده می کنیم که در موقعیت تک به تک ، امیدی به دروازبان ها باشد . این موضوع باعث یک نکته منفی بزرگ شده است .

اصولا ما در بخش تهاجمی فوتبال باید دو چالش داشته باشیم . یکی خلق موقعیت و یکی گل کردن موقعیت . در  PES خلق موقعیت عالی کار شده و کاملا باید با فکر و برنامه جلو برویم . و اصولا در طول بازی اگر درست دفاع کنیم کم موقعیت به حریف میدهیم و اگر حریف هم خوب دفاع کند ما هم کم میتوانیم موقعیت ایجاد کنیم . اما مشکل این است که در زمان ایجاد موقعیت ، چالش دوم یعنی گل کردن توپ از بین رفته است . تقریبا هر تک به تکی شما با شوت کات دار می توانید به گل تبدیل کنید . به طوری که می توان گفت اگر موقعیت گل خلق شود  و بازیکن در موقعیت خوبی برای شوت زدن قرار گیرد گل نشدن توپ بسیار بعید است . دقت بالای شوت ها نیز مزید بر علت شده است که ضعف بیشتر به چشم اید . اگر از بخش دفاعی فاصله بگیریم حیف است از رویکرد کلی تیم سازنده تعریف نکنیم . ریکردی قابل احترام . در PES دیگر آن اختلاف بالا بین تیمها حاکم نیست . رئال مادرید تیم قدرتمندی است ، بارسا قوی است ، من سیتی قوی است و یووه نیز همینطور اما این قوی بودن باعث بردن شما نمی شود ! بلکه شما باید بازیکن خوبی باشید که بتوانید از این قدرت بدرستی بهره بگیرید . از سوی دیگر به طور مثال لاتزیو نسبت به یووه تیم ضعیفتری است ، وستهم یونایتد نسبت به منچستر تیم ضعیفتری است اما لزوما این ضعیف بودن را در بازی احساس نمی کنید . نگاه قابل تحسین گیم پلی دقیقا همین موضوع ارجح بودن مهارت گیمر بر قدرت تیم است . چیزی که باعث شده دیگر تجربه بخش های آنلاینی نظیر Division یکنواخت نباشد و همه گیمرها تیمهای بزرگی را انتخاب نکنند زیرا می دانند که اگر گیمر و بازیکن قوی باشد می تواند با یک تیم کوچک نیز نتیجه بگیرد .

داوری بازی ، ترکشی دردناک به تجربه گیم پلی اما متاسفانه با وجود تمامی پیشرفت ها و جهش های بزرگ در گیم پلی ، برخی از مشکلات بشدت بر روی تجربه بازی تاثیر می گذارد . یکی از این مشکلات و شاید باید بگوییم مهمترین مشکل بخش داوری بازی است . متاسفانه بدلیل سیستم تکل نه چندان خوب بازی و درصد موفقیت و تاثیرگذاری بالای آن ، اقدام به تکل زدن در بازی های آنلاین بسیار بالا است . اما نکته منفی از اینجا آغاز می شود که داور بیش از اندازه آوانتاژ می دهد . گاهی اوقات شما با 3 بازیکن خود بر روی 3 بازیکن خطا می کنید و هر بار داور آوانتاژ می دهد زیرا مالکیت توپ کماکان در اختیار تیم است ، تا اینجا مشکلی نیست اما در زمانی که بازی متوقف می شود داور تنها به بازیکن خطاکار اولی کارت می دهد نه دو بازیکن بعدی که خطاهای بسیار خشنی انجام داده بودند ! . و یا مشکل دیگر ، سختگیر نبودن داور است . در بسیاری از اوقات تکل های از پشت بسیار خشن به جای کارت قرمز با کارت زرد جریمه شده یا حتی جریمه نمی شود و این موضوع باعث شده در بازی آنلاین ، بسیاری از گیمرها از این شیوه برای تخریب جریان بازی استفاده کنند . این موارد به میزان کمتر در بازی آفلاین با CPU نیز یافت می شود . اگر تجربه بازی با کامپیوتر را ملاک قرار دهیم یک ایراد دیگر نیز یافت می شود . CPU بازی بسیار کم خطا می کند و در زمان خطا به ندرت دیده می شود کارت قرمز بگیرد . حقیقتا با تجربه PES 16 بخصوص بخش آنلاین بازی ، بیشتر به این موضوع پی می بریم که نداشتن سیستم داوری خود تا چه حد می تواند بر روی تجربه گیم پلی تاثیر بگذارد ، حتی اگر آن گیم پلی بسیار طبیعی و لذتبخش باشد . اما یک نکته را نباید فراموش کنیم . وقتی یک غذای بسیار خوب را می خوریم ، یک دسر نامطلوب شاید تجربه مارا کمی تحت الشعاع قرار دهد اما بازم هم خللی در عالی بودن غذا وارد نمی کند . حکایت PES نیز همین است . ساختار کلی گیم پلی فوق العاده خوب کار شده است و بازی پیشرفت های غیرقابل انکاری داشته است اما برخی از ایراداتی که لزوما به موارد کلی گیم پلی مربوط نیست سبب گشته که تجربه بازی از پتانسیل ایجابی خود ضعیفتر باشد ، مشکلاتی نظیر داوری .

نکات مثبت : گیم پلی جذاب و اعتیاد آور انیمیشن ها و طراحی عالی بازیکنان مشابه واقعیت تاثیر باورنکردنی Player ID در تنوع و واقع گرایانه بودن بازی پیشرفت و نوآوری در عین پایبند بودن به ریشه ها گزارشگر جدید پیشرفت مسترلیگ We Will Rock You ! نکات منفی : بخش داوری عملکرد ضعیف دروازبان ها برخی تناقضات در سیستم دفاعی چالش برانگیز نبودن درجه سختی Super Star سخن آخر : در نهایت به همه فوتبالدوستان ، چه کسانی که در گذشته دوران شکوه PES را تجربه کرده اند و چه کسانی در سالهای اخیر به جامعه گیمرها اضافه شده اند توصیه می کنیم که تمامی پیش زمینه های منفی PES را از ذهن خود پاک کنید . PES بار دیگر در مسیر درستی قرار گرفته است ، مسیری جدید اما با حفظ اصالت و ارزش های قدیمی خود و این رویکرد ، رویکردی ارزشمند و قابل احترام است . گذشته ی موفق PES را دوست بدارید و با ارزشمند بودن آن تجربه ، به سراغ خلق آینده ای جذاب با PES 16 بروید . بازگشت PES بدون شک می تواند باعث رقابت نزدیک تر بین FIFA و PES شود و خروجی این رقابت جذاب و نزدیک باعث پویایی سبک شبیه سازی ورزشی خواهد شد .

اطلاعات منتقد : سینا ربیعی برای نقد بازی ، بخش های آنلاین و آفلاین آنرا حدود 35 ساعت تجربه کرده است و نقد بازی براساس نسخه PS4 انجام شده است .



1 ساعت پيش





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن