تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816008944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراز و فرودهای جشنواره نوجوان، موفقیت یا شکست؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: فراز و فرودهای جشنواره نوجوان، موفقیت یا شکست؟
مسئولین جشنواره نوجوان امیدوارانه به روزهای پیش رو نظر دارند اما واقعیت چیز دیگریست.



به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان یکی از اولین جشنواره‌هاست که به جهت قدمت و تداوم آن از اوایل انقلاب حائز اهمیت بوده است. در سال جاری برگزاری این جشنواره مسائل مختلفی را تا کنون به خود دیده که اشاره به آن در این گزارش خالی از لطف نیست.


برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره در ابتدا افرادی که متخصص سینمای کودک و نوجوان بودند و تجربه عمری تلاش و کار در این عرصه را داشتند، به عنوان شورای برنامه‌ریزی راهبردی سینمای کودک و نوجوان انتخاب شدند که از این میان علیرضا شجاع نوری از سوی رئیس سازمان سینمایی به سمت دبیر جشنواره برگزیده شد.


از سوی دیگر سالهاست که سینمای ایران با میزان کم تولید فیلم‌های کودک و نوجوان روبروست که با گذشته خود یعنی در اوایل انقلاب که حضور تعداد زیاد کارگردانان متخصص و متعهد و تولیدات با کیفیت و بین‌المللی در خود داشت متفاوت است، کارگردانانی که پس از مدتی از سینمای کودک و نوجوان به دلیل مشکلات بسیار آن به انزوا رفته یا از آن خارج شدند و عده‌ای که در حال حاضر هستند، تمام سینمای کودک و نوجوان را بر دوش گرفته و به پیش می‏‌برند که این متخصصین اندک کنونی جوابگوی کمیت و کیفیت چون سابق را نمی‌دهند.


به عقیده کارشناسان در نتیجه چنین وضعیتی است که سینمای کودک در کمیت و گاهی کیفیت دچار ضعف‌هایی می‌شود. بنابراین اعضای شورا به جهت مسئولیتشان که نگاه جامعه و رسانه‌ها را به خود دارند، در برگزاری جشنواره باید تمام تلاش خود را کنند؛ اما در ادامه فعالیت‌های این اعضا اتفاقاتی رقم می‌خورد که با بازتاب‌های مختلفی روبروست.


بعد از اینکه علیرضا شجاع‌نوری که مسئولیت دوره‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم جشنواره را در کارنامه خود داشت، برای پنجمین‌بار این مسئولیت را با حکم رئیس سازمان سینمایی بر دوش خود دید، نگاه‌ها به سوی چگونگی برگزاری این جشنواره معطوف شد.


در ادامه راه شجاع‌نوری که در گذشته با جدایی جشنواره کودک و نوجوان از فیلم فجر اصفهان را پایتخت 17 ساله این جشنواره کرده بود، به دلیل تامین نشدن شرایط مورد نیاز از سوی اصفهان برای برگزاریِ امسال، همدان را مقصد جدید جشنواره معرفی کرد. اما در این میان مسئولین اصفهان سازمان سینمایی را در تصمیم‌گیری متخلف و میزبانی را حق خود دانستند.


در روند این کش و قوس‌ها در برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان و همدان بود که خبر تفکیک جشنواره کودک از نوجوان شوکی را در جامعه هنری و رسانه‌ای به دنبال داشت. به این شکل که یک سال جشنواره کودک در همدان و سال بعد جشنواره نوجوان در اصفهان برگزار می‏‌شود. این اقدام مخالفان و موافقان بسیاری داشت؛ مخالفان تفکیک را به دلیل تولیدات کم و یکی بودن موضوع کودک، نوجوان و خانواده نادرست و موافقان به دلیل تخصصی شدن و سر در گم نشدن کارگردانان در موضوع، آن را تصمیم درستی می‌دانستند.


این تمام ماجرا نبود و علاوه بر اینکه انتقادات دیگری نسبت به عملکرد این اعضا وجود داشت؛ ضعف درکمیت و کیفیت، حذف جشنواره به دلیل تولیدات محدود و عدم کیفیت و هزینه های بالا به جهت اختصاص دو شهر مختلف برای جشنواره انتقادات دیگری بود که متوجه شورای برنامه‌ریزی راهبردی سینمای کودک و نوجوان شد.


در میان این انتقادات و جو ملتهب بود که دبیر جشنواره کودک و نوجوان طی اظهاراتی تفکیک این جشنواره را نتیجه مدت‌ها فکر و بررسی دانست و عنوان کرد چون در اطلاع‌رسانی خوب عمل نکردیم، ذهن جامعه نسبت به این تصمیم روشن نشد و این تصمیم عجولانه و غلط به نظر رسید.


شجاع نوری در جواب منتقدان گفت با گذر زمان و تغییرات اجتماعی و نسلی، دیگر نمی‌شود دو گروه سنی کودک و  نوجوان را با هم دید و برایشان یک جشنواره برگزار کرد. کودکی که کلاس سوم است، حرف کودک کلاس دوم را به سختی می‏‌فهمد، با چنین فاصله بین نسلی نمی‌توان هم کودک و هم نوجوان را از یک زاویه دید، چرا که نیازهای ویژه خود را دارند.


وی همچنین در جواب به منتقدین که حذف جشنواره را خواستار شده بودند، تعطیلی و حذف را برای جشنواره‌ای که بیست و نه سال ریشه فرهنگی دارد حتی در صورت عدم تولیدات، مناسب ندانست.


اما برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان برای اولین بار در کنار جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصمیم دیگری بود که عده‌ای این اتفاق را تنها نقطه قوت جشنواره نوجوان امسال معرفی می‌کنند.


به هر روی مسئولین جشنواره نوجوان بنا بر اظهارات خود به دنبال کیفیت در جشنواره هستند و جشنواره بزن در رویی را مد نظر ندارند؛ سخت‌گیری در انتخاب فیلم‌ها را در برنامه داشته و دارند تا فیلم ضعیف وارد نشود که این امر ظرفیت سینمای نوجوان و جشنواره را بالا خواهد برد.


از سوی دیگر شجاع نوری تصمیم دارد چنانچه المپیاد نوجوان با موفقیت روبرو شود از دوره های بعد این بخش را بین‌المللی نماید.


هدف مسئولین جشنواره بنا بر اظهاراتشان تعریف عرضه فیلمسازی به عنوان هنر در دسترس و همچنین ارائه وقت به نوجوانانی است که تازه آغاز راهند و ماموریت جشنواره انتقال تجربه است.


به هر حال این روزها مسئولین جشنواره فیلم کودک و نوجوان چند برنامه فرهنگی دیگر را نیز در کنار المپیاد و جشنواره در همدان مدیریت می‏‌کنند. مسئولینی که 12 فیلم ایرانی در بخش مسابقه ملی و 9 فیلم خارجی هم در بخش بین‌المللی برای رقابت پذیرفته‌اند و آن‌ها را خوب و با کیفیت معرفی می‌کنند. روزهای پیش رو برای مسئولین جشنواره فجر که با حرف و حدیث‌ها و انتقادات بسیاری روبرو هستند روزهای سختی خواهد بود. مسئولینی که برخلاف همه امیدوارانه به روزهای پیش رو اطمینان دارند. علی‌الخصوص دبیر جشنواره که گفته است اگر متوجه شوم تا آخرین لحظات جشنواره فیلم خوبی وجود دارد، خودم سراغ کارگردان می‏‌روم و او را به جشنواره دعوت می‌کنم.

باید منتظر ماند و دید با وجود انتقادات، حرف و حدیث‌ها و امکانات محدودی که امسال در بحث رسانه‌ای این جشنواره برای خبرنگاران اتفاق افتاده است کشتی جشنواره نوجوان در آرامش در ساحل پهلو می‏‌گیرد یا به گل خواهد نشست.






گزارش از: مصطفی زبرجد






انتهای پیام/







اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

اصفهان نتوانست شرایط برگزاری جشنواره را فراهم کند/ چراغ المپیاد فیلمسازی در همدان روشن ماند
باید ساخت فیلم برای همه رده‌سنی توجه بیشتری کرد
از پاسخ وزیر ارشاد به حواشی سینما تا بازگشت سوپر استار دهه 70
تابستان؛ فصل حواشی ادامه‌دار سینمای ایران
باید بستر مناسب برای برگزاری جشنواره کودک فراهم شود
دبیر جشنواره از دلایل انتخاب شهر همدان و جداسازی جشنواره کودک و نوجوان گفت
برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در دیگر شهرهای کشور اتفاق خوبی است
به بخش کودک و نوجوان خیانت کرده‌ایم
حضور «صداهای خاموش» در جشنواره کودک
فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند جشنواره نوجوانان اعلام شد





۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن