تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805437638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حسین علیزاده: نیازی به مدال شوالیه ندارم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حسین علیزاده: نیازی به مدال شوالیه ندارم
شعر یک ترانه جهانی انسانی بوده که از طریق آن می‌توان به نقاط مشترک فکری جهانیان پرداخت.


به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حاضر در محل برگزاری نکوداشت مولانا امروز در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. استرکیش لاروش مدیر منطقه ای یونسکو پس از عرض تسلیت بابت واقعه قربانی شدن حجاج در منا و آرزوی آرامش برای بازماندگان این قربانیان گفت: بسیار خرسند و مفتخرم که امشب در جلسه نکوداشت مولانا حاضر شدم و باید بگویم که سازمان فرهنگی و علمی یونسکو توجه ویژه ای به شعر و قدرت آن دارد.


وی ادامه داد: یونسکو همه ساله  روز جهانی شعر را در اول شهریور ماه پاس می‌دارد و اساس‌ نامه آن نیز با این مضمون طراحی شده است که از آن جا که جنگ‌ها در ذهن بشریت شکل می‌گیرند دفاع از خود نیز باید در اذهان مردم شکل بگیرد.


مدیر منطقه ای یونسکو اظهار داشت: ما معتقدیم که شعر نقشی اساسی در شکل گیری دفاع از صلح در ذهن مردم دارد و با آشکار ساختن این واقعیت که همه انسان‌ها پرسش‌های مشترکی دارند انسانیت را به ما یادآور می‌شود.


وی ادامه داد: شعر یک ترانه جهانی انسانی است که از طریق مرتب کردن واژه‌ها با نظم و قافیه خاص به نقاط مشترک فکری زنان و مردان جهان می‌پردازد.


وی گفت: البته نمی‌تواند شعر سخن گفته از ایران نام نبرد و نمی‌توان از ایران سخن گفت و از مولانا نام نبرد.


مدیر منطقه ای یونسکو با اشاره به ترجمه آثار مولانا به زبان‌های مختلف دنیا اظهار داشت: نفوذ مولانا بر افکار و بیان زیبا شناسی در اشعار این شاعر جایگاه بالایی دارد و تفکر قالب بر تمام اشعار مولانا عشق مطلق به خداوند است


وی افزود: مولانا سراینده مثنوی معنوی و یکی از بزرگ‌ترین شاعران جهان بوده و بشریت را یک جمع کل خطاب می‌کرد و این ویژگی است که اهمیت این شاعر را امروزه نشان می‌دهد.


لاروش گفت: وظیفه یونسکو ایجاد همدلی در بین مردم جهان است و علوم و هنر ابزارهایی برای نزدیک کردن مردم به یکدیگر هستند.


وی با اشاره به این که یونسکو در سال 2007 با همکاری افغانستان، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بزرگداشت مولانا را جشن گرفته و یک مدال ویژه به همین مناسبت در نظر گرفته است اظهار داشت: من امروز از حضور در این فضا بسیار خرسندم چون معتقدم چه در این دوران پرآشوب چه در آن جان جهانیان به خطر افتاده و میراث فرهنگی کشورها تخریب می‌شود شاید بیش از هر زمان دیگری به قدرت شعر نیاز داریم.


وی در پایان به شعری از جان ورساید شاعر اسکاتلندی اشاره کرده و گفت: قدرت شعر، قدرت تصور روش سازی واقعیت است 


همچنین سعیده قدس بنیان گذار محک در بخش دیگری از مراسم نکوداشت مولانا گفت: به نظر می‌رسد که اکثر شما محک را می‌شناسید و محک خوشه چین این فرهنگ و تمدن است.


وی ادامه داد: فرهنگ ما فرهنگی است که در همه ابعاد آن عشق انسان به انسان و عشق خدا به انسان دیده می‌شود.


بنیان گذار محک اظهار داشت: همه تعالیم مذهبی به جای خود ولی همه شعرای ما تاکید کردند که خداوند به عشق انسان نیاز ندارد و انسان به عشق انسان نیاز بیشتری دارد.


قدس تصریح کرد: ما مدعی هستیم که امروز هیچ کودک سرطانی در ایران و در منطقه از سرطان نخواهد مرد و اگر کودکی از عراق یا افغانستان به ما مراجعه کند پشت در محک جواب نه نخواهد شنید


همچنین مهدیه الهه‌ قمشه‌ای در بخش دیگری از مراسم نکوداشت مولانا گفت: مولانا مفسر قرآن است و در آغاز داستان کنیزک می‌فرماید این داستانی که می‌گویم نقد احوال خودت است.


وی ادامه داد: مولانا طبیب روحانی ماست و  به راستی اگر خر نبود 30 درصد از اشعار مولانا هم نبود.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود چند داستان طنز از مولانا را که اشاره به افرادی دارند که صورت ظاهر را می‌بیند اما حقیقت را نمی‌بیند روایت کرد 


همچنین مبتکرین مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در بخش دیگری از مراسم نکوداشت مولانا گفت: در بزمی یک شب فرهنگی به جشن نشسته‌ایم تا نکوداشت مولانا را برگزار کنیم.


وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در مثنوی بازار گرمی دارد وادی طلب است و کسی که وارد وادی طلب شد به وادی طرب هم وارد می‌شود.


مبتکین گفت: برای آن که در وادی طرب ورود کنید مولانا عشق را در بادیه می‌نشاند.


مدیر بخش فرهنگ ملی یونسکو اظهار داشت: یکی دیگر از معیارهایی که مولانا در دیوان خود بر آن تاکید کرده است این است که عشق را باید با علم ترکیب کرد پس بدان که هر چقدر که بر دامنه علم شما فزونی گردد عشق شما هم افزون خواهد شد


همچنین پروفسور حسین واحد دبیر کل نکوداشت مولانا در بخش دیگری از این مراسم گفت: از زبان، مولانا شعری دارد که یک بیت بیشتر نیست و آن هم این است که یا رب این قطره که بخشی ز پیش متصل گردان به دریای خویش


وی ادامه داد:  توفیق برگزاری سومین نکوداشت مولانا در ده خط مرتبط است و خوشبختانه امسال یک خط خاص برای خانم‌ها داریم و یک خط نیز برای بچه‌ها و مددیاران در نظر گرفته‌ایم.


وی اظهار داشت: در انجمن نکوداشت مولانا حمایت مالی از سوی هیچ موسسه دولتی و غیردولتی نبوده و استقبالی که از جلسات شده به ما این اجازه را داده که نهاد مردمی نکوداشت مولانا را داشته باشیم و در سایت مولانا4 که از امشب باز می‌شود از مردم نظرخواهی کنیم.


دبیر کل نکوداشت مولانا ادامه داد: نظرخواهی از مردم با هدف بین‌المللی‌تر کردن مراسم نکوداشت مولانا انجام می‌شود تا برگزاری چنین مراسم‌هایی در انحصار چند نفر خاص نباشد.


وی با بیان این امر که خانم‌ها و نوجوانان و جوانان استقبال خوبی از سومین مراسم نکوداشت مولانا داشته‌اند خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم در این مملکت طرز فکرمان را عوض کرده و به آن تعالی بخشیم همه مشکلات حل می‌شود زیرا شرایط خوب است اما هماهنگی آن نیازمند هم اندیشی فکری است.


گفتنی است که در قسمتی دیگری از این مراسم از امیرحسین شاه خلیلی در زمینه مولوی شناسی، عبدالرحیم گواهی مشاور رئیس فرهنگستان علوم در زمینه تحقیق، علیقلی محمودی بختیاری در زمینه شعر و ادبیات، حسین علیزاده در زمینه هنر موسیقی، حسین علمی و انتشارات علمی در زمینه انتشارات، حسین وحیدی در زمینه تألیف، محمود فرشچیان در زمینه خط و نقاشی، محسن فرشاد یکتا در زمینه دبیری انجمن، حجت الاسلام سید محمود دعایی در زمینه رسانه جمعی و جمشید مشایخی و مهدیه الهه قمشه‌ای تجلیل و قدردانی شد.


لازم به ذکر است که حسین علیزاده پیش از اجرای چند قطعه خود با تاکید بر لزوم معرفی هنر هنرمندان ایرانی به جهان گفت: من نیازی به مدال شوالیه ندارم.


خاطر نشان می‌شود که جمشید مشایخی در بخش دیگری از مراسم نکوداشت مولانا و پس از تجلیل و قدردانی از وی گفت: من خاک پای همه شمای عزیزان و گل‌های ایران هستم و بعد از هزار اگر بر  سنگ لحدم گذر کنید مشک همه دلم و روح، همه تن شود.


لازم به ذکر است مراسم نکوداشت مولانا در بخش بانوان نیز از هدیه صابری تقدیر شد.






انتهای پیام/



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

شهریار؛ از شاعری زندانی تا حافظ ثانی
معادل فارسی کلمات «ساپل منتال ایریگیشن»، «بلاید» و «آپندکتمی» چیست؟
معادل فارسی کلمات «های درات راپیسم»، «های درافیلی» و «دیتچینگ» چیست؟
معادل فارسی کلمات «فیلتر»، «موکت» و «هارمونیک» چیست؟
«عید فطر» درآینه شعر فارسی / بگذشت مه روزه، عید آمد و عید آمد
بيت‌هايی در قافيه‌های ليالی قدر / سلام بر شب زيبای قدر تا سحرش
قرائت پیام ظریف و نخست‌وزیر پاکستان در همایش اقبال لاهوری/ عادل: انجمن ایرانی دوستداران اقبال تأسیس شود





۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن