تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821240843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پنهان‌ ساختن بي‌كفايتي سعودي پشت پرده رسانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پنهان‌ ساختن بي‌كفايتي سعودي پشت پرده رسانه‌ها
«فرار رو به جلو به جاي عذرخواهي و اعتراف به بي‌كفايتي!» عربستاني‌ها همچنان اصرار دارند كه به جاي اعتراف زباني به بي‌كفايتي خود در مديريت مناسك حج به اين روش نخ نما شده رو بياورند.
نویسنده : الناز خمامي‌زاده 


«فرار رو به جلو به جاي عذرخواهي و اعتراف به بي‌كفايتي!» عربستاني‌ها همچنان اصرار دارند كه به جاي اعتراف زباني به بي‌كفايتي خود در مديريت مناسك حج به اين روش نخ نما شده رو بياورند. تمركز اين روزهاي سعودي‌ها براي فرار از وضعيت ملتهبي كه بدان گرفتار شده‌اند، معطوف به قدرت رسانه است، چنانكه رسانه‌هاي عربي زائران ايراني را به سر دادن شعار لبيك يا حسين به جاي لبيك اللهم لبيك در مناسك حج متهم كرده‌اند. در كنار فيلترينگ بخش عربي خبرگزاري فارس در عربستان و حمله به شبكه العالم و تلاش براي كمرنگ كردن تأثيرگذاري آن، سايت‌هاي عربي نيز تصاوير لطيف و عاطفي از مهرباني مأموران امنيتي حاضر در منا را پخش مي‌كنند. اين در حالي است كه بركناري چند تن از وزرا و مسئولان حج در اين كشور نشانه‌اي دال بر باور آل‌سعود به اين قصور و كوتاهي است.
فضاي غمبار منا همچنان در چنگ بايكوت اطلاعاتي شديد رژيم آل‌سعود، مأموران امنيتي اين رژيم و مسئولان حج آن است تا آنجا كه تلاش سعودي‌ها براي بايكوت اطلاع‌رساني حتي مانع از كمك‌رساني مفيد ساير كشورها به آسيب‌ديدگان اين فاجعه شده است. در عين حال نه اجازه ورود دوربين به اين فضا وجود دارد و نه آل‌سعود براي سفر اضطراري مسئولان ايراني به عربستان ويزا صادر مي‌كند؛ وزير ارشاد از جمله چهره‌هايي است كه به بهانه‌هاي واهي آل‌سعود از گرفتن ويزاي سفر به عربستان بازمانده است؛ در عين حال روز گذشته وزير امور خارجه عربستان نيز درخواست ملاقات با محمدجواد ظريف را رد كرد؛ در حالي كه ايران بزرگ‌ترين قرباني اين سوء‌مديريت محسوب مي‌شود اما آل‌سعود سعي دارد فضا را به سمت و سويي سوق دهد تا اذهان را از فاجعه منا منحرف و به سوي برخي حواشي بعضاً ضدايراني هدايت كند، آن هم به كمك رسانه‌ها. در اين راستا و در جديدترين اقدام رسانه‌هاي عربي به كمك اين رژيم شتافته‌اند، پا را يك قدم فراتر گذاشته و به زائران ايراني اين اتهام وارد كرده‌اند كه در مناسك حج عبارت «لبيك يا حسين(ع) را به جاي عبارت  لبيك اللهم لبيك» ‌تكرار مي‌كرده‌اند! در اين ادعاي جديد كه در يك روزنامه مصري و با تيتر درشت منتشر شده، نويسنده تلاش كرده فاجعه منا را به بي‌نظمي و شعار دادن حجاج ايراني ربط دهد. اين در حالي است كه اصول و قواعد حج تمتع، پايبندي زائران ايراني به اين قوانين و مديريت سختگيرانه مديران كاروان‌ها به هيچ وجه اجازه شكستن الگوهاي رايج در اين مراسم را به هيچ زائري نمي‌دهد. در عين حال و به گفته نجات‌يافتگان ايراني اين حادثه، شعارهاي «يا حسين» و «يا مهدي ادركني» بعد از وقوع حادثه و قرار گرفتن حجاج در شرايط سخت و زير فشار جمعيت سر داده شده است كه از اين حيث ادعاي رسانه‌‌هاي عربي، فريبكارانه و تلاشي براي دروغ جلوه دادن واقعيت‌هاي پشت پرده حادثه مناست.
در كنار اين فرافكني‌هاي رسانه‌اي، فيلترينگ بخش عربي خبرگزاري فارس را مي‌توان تلاش ديگر رژيم آل‌سعود براي بايكوت اطلاعاتي بي‌كفايتي هايش دانست. در فضاي خفقان رسانه‌اي كه به دليل بايكوت شديد اطلاع‌رساني سعودي‌ها ايجاد شده است خبرگزاري فارس مي‌توانست منبع خوبي براي اطلاع‌رساني به مخاطبان دنياي عرب و به ويژه مردم عربستان باشد تا جايي كه گفته مي‌شود 40 درصد مخاطبان عربي اين خبرگزاري را عربستاني‌ها تشكيل مي‌دادند اما در اقدامي كه خلاف موازين بين‌المللي و قواعد رسانه‌اي است بخش عربي خبرگزاري فارس هدف فيلترينگ رژيم آل‌سعود قرار گرفته است تا واقعيت‌ها آن‌طور كه بايد منعكس نشود. در اقدامي جديدتر نيز مقام‌هاي سعودي فعاليت‌هاي برخي كاربران عربستاني در شبكه‌هاي اجتماعي چون توييتر و فيس‌بوك را گسترش داده‌اند تا به‌رغم خود فعاليت‌هاي افشاگرانه شبكه العالم و ساير رسانه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي را خنثي كند و از تأثير آن بر افكار عمومي كشورهاي اسلامي بكاهند. مقامات سعودي تا همين چند وقت پيش تأكيد زيادي بر فيلترينگ رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي همچون واتس‌اپ داشتند.  به اين اقدامات مي‌توان تلاش ناشيانه براي استفاده از قدرت تصاوير و انتشار تصاويري گزيده در سطح رسانه‌هاي عربي را افزود. هدف اين تصاوير نمايش الفت و مهرباني مأموران امنيتي آل‌سعود در سر صحنه رسيدگي به حال و روز زائران است اما اين تصاوير به حدي تصنعي و ساختگي هستند كه باورناپذيرند. شبكه عربستاني «وصال حق» نيز در روزهاي اخير بعد از وقوع فاجعه منا بر شدت حملاتش به ايران افزوده است.
رسانه هرچند مي‌تواند گاه دستاويز خوبي براي لاپوشاني برخي حقايق باشد اما اين شمشير دولبه زمينه‌هاي بروز برخي حقايق را هم فراهم مي‌كند؛ انتشار اخباري دال بر بركناري چند تن از وزرا و مسئولان امور حج عربستان سعودي نيز اين شائبه را در مقابل طلبكاري و فرار رو به جلوي سعودي‌ها مطرح كرد كه اگر آنها بي‌كفايتي‌شان را در قبال مديريت صحيح مناسك حج نمي‌پذيرند چرا در اقدامي شتاب‌زده مهره‌هاي مديريتي حوزه حج خود را بركنار كرده‌اند. حالا همه نگاه‌ها متوجه مسئولان اين كشور است؛ جايي كه در عرض مدت 11 روز خسارت‌بارترين فجايع انساني در آن رقم خورده و هنوز بعد از 80 سال مديريت سعودي در انجام مناسك حج تمهيدات لازم براي مديريت صحيح انساني اين مراسم در آن مهيا نيست. درست همانطور كه برخلاف موازين و اخلاق اسلامي از يك عذرخواهي ساده به بازماندگان اين حادثه و كشورهاي داغديده نيز خبري نيست.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن