تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821242666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از جنوب کرمان گزارش می‎دهد بوی ماه مهر دهه 50 در جبالبارز+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از جنوب کرمان گزارش می‎دهد
بوی ماه مهر دهه 50 در جبالبارز+تصاویر
فارس از گردهمایی دانش‎آموزان دبیرستانی دهه 50 بخش جبالبارز شهرستان جیرفت گزارش می‎دهد.

خبرگزاری فارس: بوی ماه مهر دهه 50 در جبالبارز+تصاویر





به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، خاطرات دوران مدرسه برای بسیاری از افراد فراموش نشدنی است، خاطراتی که هر کدام از آن دنیایی از گریه‎ها و خنده‎ها را در پی دارد، مرور خاطرات گذشته گرچه در مواقعی ناراحت کننده است، اما یک تلنگر برای درک گذر زمان است.

این روزها که زمان آغاز کلاس و درس است، جمعی از دانش‎آموزان دهه 50 جبالبارز تصمیم گرفتند تا روز جمعه به مدرسه بروند و اینگونه مدرسه قدیمی جبالبارز که در کنار مسجد تاریخی این شهر قرار دارد، میزبان جمعی از دانش‎آموزان دوران‎های گذشته بود. همه جمع بودند از معلم و شاگرد گرفته تا دیگر افراد میهمان. برخی از دانش‎آموزان دیروز که حالا پدر محصلان امروز شده‎اند با همسر و فرزندان به مدرسه قدیمی خود آمدند. جای خالی دانش‎آموزان شهید دهه 50 همه دوستان قدیمی در این مراسم گرد هم آمدند و از آن دوران یاد کردند، عکس‎هایی هم از شهدای دانش‎آموز دهه 50 بر دیوار مدرسه نصب شده بود، شهیدان محمود باغ‎گلی و اقبال جهانبخش از دوستان این دانش‎آموزان قدیمی بودند که در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

  بازار داغ عکس و روبوسی همکلاسی‎های قدیمی تمام کسانی که امروز در مدرسه جبالبارز جمع شده بودند، دقیقاً مانند معلمان خود گرد سفید بر موهایشان نشسته بود و اکنون معلم و شاگرد با موها و محاسن سپید در کنار یکدیگر عکس یادگاری می‎گرفتند.

برخی از دانش‎آموزان نیز در برخورد اولیه با معلمان خود پس از سال‎ها نمی‎توانستند، جلوی اشک‌های خود را بگیرند، دست‎بوسی معلمان توسط شاگردان قدیمی دیدنی بود، حیاط مدرسه قدیمی پر شده بود از بازار حال و احوال‎پرسی یاران قدیمی، همانانی که سال‎های دور از روستاهای جبالبارز با داشتن راه‎های سخت‎گذر خود را به مدرسه می‎رساندند تا از جرعه علم و دانش سیراب شوند. تشکیل صبحگاه به یاد 50 سال پیش حالا دیگر بیشتر دوستان دهه 50 آمده بودند و با نواختن زنگ مدرسه توسط ناظم مراسم صبحگاه آغاز شد. دانش‎آموزان با ظاهری متفاوت نسبت به 50 سال قبل در صف‎ ایستاده بودند، موهای سپید آنان و به صف شدن در حیاط مدرسه حال و هوایی خاص داشت.

جانبازان دوران دفاع مقدس و رزمندگانی که برای دفاع از کیان این مرز و بوم به سوی جبهه‎های حق علیه باطل شتافته بودند، اکنون با نفس‎های گرفته و پاهای قطع شده در این صف ایستادند. اشک در چشمان برخی از آنان حلقه زده بود، گرچه بسیاری از دانش‎آموزان تمایلی نداشتند، کسی بغض و اشک شوق آنان را ببیند، اما برای پنهان کردن آن چندان موفق نبودند.

دانش‎آموزان قدیمی هنوز هم شلوغی‎های گذشته را در صف داشتند و با تذکرهای مرتب مدیر هرازچندگاهی شوخی‎های دوران مدرسه را رو می‎کردند.  تنبیه دانش‎آموزان بی‎انضباط در حین برگزاری صبحگاه در کنار درب ورودی مدرسه ناظم و یکی از دانش‎آموزان نگهبان ایستاده بودند و مانع از عبور افرادی می‎شدند که با بی‎نظمی و دیر رسیدن قصد ورود داشتند.

در نهایت با سماجت دانش‎آموز قدیمی بهزاد حسام‎عارفی که اکنون پزشک است، ناظم به شرط تنبیه اجازه ورود آنان را داد و بسیار جالب بود که جمعی از دانش‎آموزان که اکنون پزشک، مهندس، رئیس بانک، معلم، استاد دانشگاه و... هستند به یاد تنبیه‎های دوران مدرسه در کنار درب ورودی حیاط یک دست و پای خود را بالا نگاه داشته بودند.  تشکیل کلاس درس چند برابر ظرفیت پس از برگزاری صبحگاه نوبت رفتن سر کلاس شد و تعداد زیادی از آنان وارد کلاس«الف» شدند، تعداد6 نیمکت برای این کلاس در نظر گرفته شده بود، اما 37 نفر وارد کلاس شد.

مبصر کلاس، مهریار سعیدی که اکنون فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت است، سعی در برقراری نظم کلاس را داشت، برخی از دانش‎آموزان به حدی شلوغ کردند که مبصر کلاس اسامی برخی از آنان را روی تخته نوشت. حالا نوبت ورود معلم به کلاس است، حشمت‎الله سعیدی که معلم این دانش‎آموزان دهه 50 است، وارد کلاس می‎شود با برپای مبصر همگی به احترام معلم خود از جا بر می‎خیزند. فهرست حضور و غیاب هم مهیا شده بود و اسم یکایک دانش‎آموزان خوانده می‎شد، اعلام حضور هر کدام از دانش‎آموزان با گفتن کلمه«حاضر» خنده‎ای بر لبان دیگر دوستان می‎نشاند.

  وجود 17 نفر دکتر از یک روستای 8 خانواری در جبالبارز محمد عارفی از دانش‎آموزان قدیمی دهه 50 جبالبارز در این زمینه در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: جبالبارز از پیشینه تاریخی و علمی پر افتخاری برخوردار است، وجود شاعران چیره‎دست و صاحب‎نام و نخبگان علمی، سیاسی، مذهبی و... در این منطقه از ثروت‎های ارزشمند است. وی بیان داشت: با تمام محرومیت‎های این بخش در دهستان مسکون از یک روستا که هشت خانوار جمعیت دارد، 17 نفر در حوزه‎های مختلف علمی دارای مدرک دکترا هستند که این نشان از ظرفیت فراوان جبالبارز در حوزه علمی دارد.

«فعل مجهول» درس روز اول مدرسه  معلم کلاس«الف» درس خود را با تعریف فعل مجهول آغاز کرد، دانش‎آموزان قدیمی با شور و اشتیاق به معلم قدیمی خود چشم دوخته و با دقت سخنانش را دنبال می‎کردند، آنان به‎گونه‎ای غرق درس بودند که گویی کلاس همان کلاس دوران دهه 50 است، البته سئوال‎های معلم از دانش‎آموزان برای امتحان کردن میزان یادگیری آنان نیز به نوبه خود جالب بود. ایجاد بنیاد فرهنگی جبالبارز در آینده نزدیک ماشاءالله سعیدی دبیر همایش همکلاسی‌های دبیرستانی دهه 50 جبالبارز نیز در این مورد اظهار داشت: در این مراسم همکلاسی‌های دهه 50 که شامل سال‌های 1350 تا 1359 می‌شوند، طی آیینی گرد هم جمع شدند.

وی افزود: هدف از برگزاری این گردهمایی انجام کار فرهنگی، تجدید دیدار همکلاسی‌های قدیمی، یادآوری خاطرات زمان تحصیل، قدردانی و تکریم از مقام معلم، استفاده از تخصص و تجربه‎های دانش‌آموزان دیروز و همچنین تحکیم روابط بین دانش‌آموختگان بود. سعیدی تصریح کرد: در نخستین اقدام برای دعوت از دانش‌آموزان جامعه هدف با فهرستی 121 نفره مواجه شدیم، اما در جمع‌بندی نهایی پس از بررسی‌های انجام شده به فهرست 60 نفره رسیدیم.

وی ادامه داد: طی نشست‌های متعددی که شورای برگزاری همایش همکلاسی‌های دبیرستانی دهه 50 جبالبارز در مرکز استان و شهرستان جیرفت داشت، مقدمات کار فراهم و تصمیم‌گیری‌های لازم برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم انجام شد. سعیدی از انجام اقدامات قانونی برای ایجاد بنیاد فرهنگی جبالبارز خبر داد و عنوان کرد: با توجه به پیشینه بخش جبالبارز در حوزه علمی و فرهنگی ایجاد یک بنیاد فرهنگی قوی برای دنبال کردن این فعالیت‎ها از ضروریات است. وی از توزیع سه جلد از کتاب‎های شعر کرامت سعیدی از پزشکان متخصص ارتوپدی و مفاصل ساکن تهران در این گردهمایی خبر داد و اضافه کرد: سعیدی از پزشکان خوش‎ذوق جبالبارزی است که در حوزه شعر و موسیقی آثار فاخری به فرهنگ و هنر این کشور ارائه کرده است.  ---------------------------------------------- گزارش و عکس از علی سعیدی گراغانی ---------------------------------------------- انتهای پیام/80032/ر40

94/07/05 - 06:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن