تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815956348
پیام آیت الله جوادی آملی به حجاج
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
پیام آیت الله جوادی آملی به حجاج
آیتالله جوادیآملی در پیامی به حجاج بیتالله الحرام گفت: حج فرصت مغتنمی برای خودسازی معنوی است و حاجیان در این سفر معنوی باید یک تعامل متقابلی با خداوند داشته باشند.
خبرگزاری ایسنا: آیتالله جوادیآملی در پیامی به حجاج بیتالله الحرام گفت: حج فرصت مغتنمی برای خودسازی معنوی است و حاجیان در این سفر معنوی باید یک تعامل متقابلی با خداوند داشته باشند.
در پیام این مرجع تقلید آمده است:
«وظیفه همه بویژه عالمان و روحانیون، بالاخص مسئولان بعثه این است که بکوشند تعامل متقابل عبد و مولا را در مساله حج و عمره پیاده کنند. ما باید در این سمت و سو حرکت کنیم، با خدا معامله کنیم و تعامل متقابل «ضِیف» و «میزبان» را داشته باشیم.
سلام الهی بر بانیان کعبه که بنیانگذاران قبله و مَطاف مسلمانان جهانیان هستند. سلام الهی بر منادیان توحید که از کنار این کعبه جهان بشریت را به وحدانیت و احدیت خدای سبحان دعوت کردند. سلام الهی بر همه کسانی که ندای ابراهیمی و ندای نبوی علوی حسنی و حسینی(علیهم اسلام) را پاسخ دادند و به زیارت این «بیت عَتیق» شتافتند و سعی کردند آن را قبله رسمی و مَطاف جهانی بدانند.
رسالتی که به عهده حاجیان و معتمران است که انشاءالله با حج مقبول، عمره مقبول، زیارت مقبول و دعای مستجاب برگردند تحکیم پیوند بین آنها و خلیل خداست.
وجود مبارک ابراهیم این بِنا را به دستور خدا ساخت تا وحدانیت و احدیت خدای سبحان را تثبیت کند، اولا، منادی این ندای وحدت باشد، ثانیا، مهمانان را که «ضیوف الرَّحمان» هستند به این سرزمین دعوت کند، ثالثا، تا جهان اسلام از شرک و امثال آن نجات پیدا کند.
وقتی ذات اقدس الهی به ابراهیم خلیل(س) دستور ساختن مطاف و قبله را داد، فرمود کسانی که به این سرزمین میآیند مهمانان من هستند، اینها «ضیوف الرَّحمان» میباشند. گرچه رحمت الهی گسترده است (وَسِعَتْ کُلَّ شَیءٍ)، لکن در سرزمین وحی این رحمت موج میزند، چون (فیهِ آیاتٌ بَیناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ). وقتی «ضیوف الرَّحمان» شدند و «الله» میزبان اینها شد، اینها باید چیزی به همراه نیاورند؛ زیرا «وَ حَمْلُ الزّادِ اَقْبَحُ کُلِّ شَیءٍ *** اِذَا کَانَ الْوُفُودُ عَلَی الْکَریمِ»، باید از کالای رحمانیت و رحیمیت الهی استفاده کنند و آن کالا که رزق کریم است، همان توحید است.
مهمانان اصلی این مَطاف و این قبله، «رِجال» و «ضامِر»نشینها هستند. گرچه هر کسی بیاید این در به روی او باز است، اما مهمانان اصلی این مَطاف و این قبله پیادهها و کسانیاند که دارای مَرکَب و مَرکوب ضعیف و لاغرند (یأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ)؛ مهمانان اصلی کسانی هستند که پیاده به مکه میآیند و مهمانان اصلی کسانی هستند که روی مَرکبهای لاغر و ضعیف از انتهای درّهها و منطقههای گودنشین حرکت میکنند! گرچه هر کس بیاید؛ چه توانگر و چه تهیدست، این دَر به روی او باز است، ولی مهمانان کسانی هستند که واجد این دو شرط باشند: یا اهل این دو شرط باشند یا طبق این دو شرط فکر کنند یا کسانی باشند که پیاده میآیند یا سوار مرکبهای ضعیف و لاغر میشوند، یا اگر توانگر هستند، به وصف پیادهها و مَرکوبِ ضعیف نشین بیایند: (وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ). درست است که در آیه دیگر فرمود: (لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیهِ سَبیلاً)، گرچه اغنیا و توانگران که مستطیع میباشند بر آنها واجب است، امّا «مُکلَّف» حساب دیگری داد و «ضِیف» حساب دیگر؛ «مُنادا» و «مُخاطب» حساب دیگری دارند و مکلّف حساب دیگر.
این سرزمین سرزمینِ وحی است و در سرزمین وحی سفره وحی و نبوّت و رسالت و ولایت و امامت گسترده است، مهمانان این سرزمین غذای وحدانیت و احدیت، از یک سو، بهره وری از وحی، نبوّت، رسالت، خلافت و امامت از سوی دیگر را میچشند و بهره وری دارند، اگر کسی اهل «رِجال» و «ضامِر» نبود، باید به این وصف بیاید، چون «در کوی او شکسته دلی میخرند و بس». سرّ اینکه خدای سبحان از این گروه دعوت کرده، برای آن است که میخواهد دعوت میهمانان خود را هم پاسخ بدهد؛ یک تعامل و تقابلی بین این دعوتهاست.
درست است که هر کس به سرزمین مکّه و وحی بار یابد جزء مهمانان خداست، اما مهمان دو قسم است: یک مهمان است که خدا با او تعامل و تقابل دارد؛ هم او را به مهمانی میپذیرد هم مهمانی او را میپذیرد و برخیها مهمانانی هستند که تعامل و تقابل دوجانبه بین آنها یعنی بین آنها و خدا نیست. ذات اقدس الهی فرمود: چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) (وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ)، چرا اینها را دعوت بکن؟ برای اینکه اینها مهمانان ویژه من هستند، یک، میزبانان مخصوص من هستند، دو، من مهمان اینها خواهم بود و این یک تقابل است! اگر گفته شد حاجی و معتمر «ضِیف الرَّحمان» است، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَةِ قُلُوبُهُم». آن انسان دل شکستهای که «رجالاً» آمده، (وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ) آمده، آن انسان تهیدست دلشکسته، میزبان من است و من مهمانی او را میپذیرم.
بنابراین حاجی و معتمر اگر در کِسوت «رِجال» آمده است اگر به کِسوت (وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ) گرچه متمکّن هست به این حال آمده و در این حال بوده است که حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفته است، گفت بنده «مِسْکِینٍ مُسْتَکِینٍ مُسْتَجِیر» هستم، با این وصف آمده است، میتواند با خدا یک تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی، گرچه در هر دو حال مهمان خداست، زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است، «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْک».
وجود مبارک ابراهیم خلیل که صریحا اعلام کرد و فرمود: (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی)؛ این جزء ندای نبوّت عام است، ندای رسالت عام است، ندای خلافت عام است، ندای امامت عام است و اختصاصی به هیچ ملت و نحلهای ندارد. این بیان نورانی خداست که از زبان ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) در سوره «ابراهیم» آمده است که فرمود: هر کس که راهی راه من شد، از من است؛ (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی). همه ما فرزندان خلیل حقّی هستیم که در پایان سوره «حج» فرمود: (مِلَّةَ أَبیکُمْ) این منصوب به اغراست، (مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ)؛ او پدر ماست و صریحا اعلام کرد فرمود: (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی)، بنابراین ما میتوانیم ابراهیمی باشیم و ابراهیمی فکر کنیم.
اگر کسی ابراهیمی شد، در فضای زیست خودش باید کعبه بسازد مسجد و مَعبد و مَطاف و قبله بسازد و خودش هم قبله و مَطاف و مَعبد شود، تا از دیدن او از سیره او از سنّت او و از سَریرت او عدّهای بهره عبادی ببرند، تا بشود پیرو خلیل حق و در تمام این کارها براساس وحدانیت و احدیت خدا بیندیشد، نه غیر آن که فرمود: (وَ إِذْ یرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا)، این (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا) زمزمه زیرِ لب آن مهندس و این معمار بود، تمام این سنگها و ملاتها را که جابه جا میکردند، میگفتند: (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا). ما هم در زندگی خود، مسجد و معبد درست کنیم که بشود مَطاف و قبله و مَعبد عامّه مسلمانها، آن هم با شعار (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا)، چون پدر ما این کار را کرده است، ما هم میتوانیم طبق پیام ابراهیمی از اهلِ بیت خلیل حق شویم که اگر کسی اهلِ بیت خلیل حق شد، اهلِ بیت حبیب حق هم خواهد بود.
وجود مبارک ابراهیم که براساس (مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ) پدر ماست و همه ما را به مهمانی دعوت کرده است، با آن تَبر بتها را شکست و هرگونه شرک ظاهری و باطنی را درهم کوبید. حاجیان و معتمران در شرق و غرب عالم به پیروی از ابراهیم خلیل، باید به مبارزه با شرک در اشکال مختلف آن بپردازند.
بنابراین حجی که زائران و معتمران دارند، به لطف الهی حجی مقبول خواهد بود، لکن همان کسی که این مَطاف و این قبله و این مَعبد را بنا کرد، ذات اقدس الهی به او فرمود که صریحا اعلام بکن: (لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْکُمْ)؛ عمل ظاهر، آن قربانی، آن گوشت آن خون یا آن سنگ و مانند آن که «رمی جمره» میشود، اینها یک واجباتی است که بر همه ما لازم است تا انجام بدهیم، ما هم «سمعاً» و «طاعتاً» انجام داده و انجام میدهیم؛ اما اساس کار این است که فرمود روح این عبادت به خدا میرسد! روح عبادت اشتیاق به وحدانیت و احدیت اوست، اولا؛ احیای نبوّت و وحی و رسالت و امامت و خلافت و اهلِ بیتی بودن است، ثانیا، (فَجَعَلَهُمْ جُذاذاً إِلاَّ کَبیراً لَهُمْ)، ثالثاً، تا جهان جهان مَهد و اَمن شود.
امیدواریم ذات اقدس الهی حج و عمره و زیارت همه زائران «بیت عَتیق» را به أحسن وجه بپذیرد و دعای همه حاجیان و معتمران و زائران را به أحسن وجه مستجاب فرماید.»
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
صفحات پیشنهادی
پیام آیتالله جوادیآملی به حجاج بیتالله الحرام |اخبار ایران و جهان
پیام آیتالله جوادیآملی به حجاج بیتالله الحرام آیتالله جوادیآملی در پیامی به حجاج بیتالله الحرام گفت حج فرصت مغتنمی برای خودسازی معنوی است و حاجیان در این سفر معنوی باید یک تعامل متقابلی با خداوند داشته باشند کد خبر ۵۳۳۵۵۱ تاریخ انتشار ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۹ - 22 Septemپیام آیتالله جوادیآملی به حجاج بیتالله الحرام
پیام آیتالله جوادیآملی به حجاج بیتالله الحرامتاریخ انتشار سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱ ۴۶ آیتالله جوادیآملی در پیامی به حجاج بیتالله الحرام گفت حج فرصت مغتنمی برای خودسازی معنوی است و حاجیان در این سفر معنوی باید یک تعامل متقابلی با خداوند داشته باشند دپیام آیت الله جواد ی آملی به حجاج بیت الله الحرام
آیت الله جوادی آملی در پیامی به حجاج بیت الله الحرام گفت حج فرصت مغتنمی برای خودسازی معنوی است و حاجیان در این سفر معنوی باید یک تعامل متقابلی با خداوند داشته باشند به گزارش فرهیختگان آنلاین FDN IR در پیام این مرجع تقلید آمده است وظیفه همه بویژه عالمان و روحانیون بالاخص مسئوزیر فرهنگ در پیامی درگذشت آیت الله خزعلی را تسلیت گفت
وزیر فرهنگ در پیامی درگذشت آیت الله خزعلی را تسلیت گفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله خزعلی نماینده مجلس خبرگان رهبری را به جامعه روحانیت و خانواده وی تسلیت گفت به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز روابط عمومیوزیر فرهنگ در پیامی درگذشت جمعی از حجاج در حادثه بیت الله الحرام را تسلیت گفت
وزیر فرهنگ در پیامی درگذشت جمعی از حجاج در حادثه بیت الله الحرام را تسلیت گفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی جان باختن زائرین و حجاج حرم امن اللهی را در حادثه بیت الله الحرام تسلیت گفت به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وپیام تسلیت رادیو قرآن به مناسبت درگذشت آیتالله خزعلی
پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۳ رادیو قرآن با صدور پیامی عروج حافظ و خادم قرآن و عضو مجلس خبرگان رهبری آیتالله ابوالقاسم خزعلی را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا وی سالیان درازی از عمر خود را به خودسازی و تربیت شاگردانی پرداخت و مجاهدات او درپیام تسلیت نهادهای فرهنگی به مناسبت ارتحال آیت الله خزعلی
پیام تسلیت نهادهای فرهنگی به مناسبت ارتحال آیت الله خزعلی تهران- ایرنا- نهادها مراکز و سازمان های فرهنگی و هنری با صدور پیام های جداگانه رحلت آیت الله ابوالقاسم خزعلی را تسلیت گفتند به گزارش عصر چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا جامعه دانشگاه مذاهب اسلامی درپیام خود آورده است ارتحالپیام آیت الله هادوی به مناسبت حادثه مکه
پیام آیت الله هادوی به مناسبت حادثه مکه آیت الله هادوی تهرانی در پیامی به مناسبت حادثه دلخراش مسجدالحرام گفت خانه امن الهی در سایه مدیریت سوء سردمداران سعودی برای میهمانان الهی نا أمن شد و صدها کشته و مجروح حاصل این بی خردی بود به گزارش فرهنگ نیوز آیت الله هادوی تهرانی به مناسطی پیامی از سوی رادیو قرآن عنوان شد آیتالله خزعلی در بارور شدن نهال نوپای حفظ قرآن نقش مهمی داشتند
طی پیامی از سوی رادیو قرآن عنوان شدآیتالله خزعلی در بارور شدن نهال نوپای حفظ قرآن نقش مهمی داشتندشبکه رادیویی قرآن ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت حضرت آیتالله خزعلی این عالم ربانی را مؤثر در بارور شدن نهال نوپای حفظ قرآن در کشور دانست به گزارش خبرگزاری فارس درپی درگذشت عالم ربانیپيام تسليت بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در پي درگذشت آيت الله خزعلي
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ۱۱ ۳۱ق ظ پيام تسليت بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در پي درگذشت آيت الله خزعلي موج- در پيام تسليت بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس به مناسبت درگذشت مجاهد نستوه حضرت آيت الله خزعلي رحمه الله عليه آمده است آيت الله خزعلي مجاهد خستگي ناپذيز و از ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها