تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815340299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلیل افت شاخص بورس تهران چیست؟/ وضعیت بورس در روزهای آینده/ آیا تفحص از سازمان بورس لازم است؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: دلایلی ما به دنبال آن هستیم در 2 بخش سازو کار تصمیمات اقتصادی در داخل و فرآیند شکل گیری و نتیج گیری مذاکرات هسته ای بود که بیشتر به مناسبات اقتصادی در سطح بین الملل مربوط بود.

به گزارش تراز ، فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل افت شاخص های بورس در چند روز گذشته به خبرنگار تراز گفت: به نظرم این افت به دلیل این است که در فضای سازو کار بورس افت یا افزایش قیمت سهام تابعی از دلایل بوده و خودش یک معلول است. دلایلی ما به دنبال آن هستیم در 2 بخش سازو کار تصمیمات اقتصادی در داخل و فرآیند شکل گیری و نتیج گیری مذاکرات هسته ای بود که بیشتر به مناسبات اقتصادی در سطح بین الملل مربوط بود. در حوزه داخل تا حدودی نوسانات و تصمیماتی که بعضا با سودآوری برخی از صنایع و شرکت های بورس در تضاد است تا حدودی موجبات افت قیمت سهام ها را رقم می زند.وی افزود: در مورد رکن برون مرزی و اقتصاد بین الملل نیز باید بگویم نرخ های جهانی نفت و فرآورده های پتروشیمی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تا حدود زیادی کاهش یافته است و همان طور که می دانید افت و خیز عرضه و تقاضا که به تاثیر از رکود اقتصادی موجود در چین در حال شکل گیری است تمام دنیا را متاثر کرده است در نتیجه با کاهش تقاضا در سطح بین الملل در حقیقت ما نمی توانیم از این فرآیند مستثنی باشیم. . لذا این کاهش تقاضا را در صنایع و شرکت های خودمان می بینیم. همان طور که گفتم در قسمت داخلی فرآیند تصمیم گیری ها از نرخ بازده بدون ریسکی که در حال حاضر در فضای بازار سرمایه به واسطه سود اوراق مشارکتی که مشخصا تا 25 درصد مشخص شده است مجموعه این ها به طورکلی عواملی است که موجب تاثیر در قیمت و شاخص های بورس می شود.
 
آقا بزرگی درباره تاثیر سیاست های انقباضی دولت بر بازار سرمایه تصریح کرد: به هرحال تصمیمات و مجموعه سیاست های پولی و مالی دولت به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی در کشور بیشترین تاثیر را در حوزه مسائل داخلی ما دارد. طبیعتا برخی از نکات آن را در کنار اعمال سیاست های انقباضی برای مهار تورم می بینیم که حتی در کنترل قیمت های فروش، کنترل قیمت های مواد اولیه، خوراک کارخانجات و... این مجموعه تصمیمات است که وضعیت سودآوری شرکت های ما را در طی سال 94 تعیین می کند که ما آن را چندان خوب پیش بینی نمی کنیم و برای همین هم قیمت سهام تا حدودی افت داشته است.
 
این کارشناس بازار سرمایه درباره ارتباط افت شاخص ها با ارزش پول ملی افزود: در سطح بین الملل قدرت و توان پول ملی هر کشوری را با میزان تراز بازرگانی هر کشور درقالب صادرات و واردات مقایسه می کنند و اینکه این پول در خارج ازکشور چه میزان قدرت خرید دارد. مثلا همین اخیرا پول ملی ترکیه یعنی لیر کاهش ارزش پیدا کرده است. ما به واسطه موثر بودن نظام کنترلی ارز مان در کشور نمی توانیم این موضوع را در این جهت ارزیابی کنیم. چون مثلا با عرضه ارز در بازار این رابطه تا حدودی تحت کنترل قرار می گیرد.
 
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره دخالت دولت در بازار بورس خاطر نشان کرد: این کار تجربه ای بوده است که در گذشته انجام شده و موفقیتی نیز نداشته است . ضمن اینکه آخرین تجربه بین المللی این کار نیز، در بورس چین بود که آن هم تجربه کوتاه مدت وناموفقی بود. به نظر من بهترین کمکی که دولت می تواند به بازار بورس کند اخذ تصمیمات اقتصادی مبتنی بر اثرگذاری های مثبت در بازار سرمایه است یعنی به عنوان مثال در کنار اتخاذ سیاست پولی و مالی یا هر نظام قیمت گذاری که انتخاب می شود تاثیر آن بر بورس نیز دیده شود. به عنوان مثال اگر قرار است اوراق خزانه در فضای بازار بورس مورد خرید و فروش قرار بگیرد زمان اخذ چنین تصمیماتی این ملاحظات و تبعات نیز دیده شوند
 
آقابزرگی درباره طرح تحقیق و تفحص از بورس به تراز گفت: البته من اطلاعات دقیقی از این موضوع ندارم ولی به نظرم یکی از نکاتی که در فرآیند افت قیمت و شاخص ها در این چند روز موثربود اطلاعیه ابلاغی شرکت سرمایه گذاری مرکزی بود که طبق آن دسته ای از مشتریانی که سهامی را که به عنوان فریز و گرو با اعتبار سهام خریده بودند. طبق این اطلاعیه این فرآیند فریز کردن به معنی کنترل و نگهداری وثیقه آن اعتباری که مشتری از کارگزاری استفاده کرده است نیست و بنا به دلایلی ممکن است این از حالت فریز یا گرو درآمده و به فروش برسد این کار به نوعی برای بازار سهام ریسک محسوب می شود چرا که تعدادی از مشتریان از طریق کارگزاری از اعتبار استفاده کردند. لذا این اعتبار اتوماتیک وار، شرکت های کارگزاری را به این فکر می اندازد که ممکن است هرچه زودتر بیایند و طلب هایشان را وصول کنند. چرا که اگر قرار باشد شرکت متولی مربوطه که شرکت سپرده گذاری است اگر در رابطه سهامی که به عنوان وثیقه نگه داشته ایم مسئولیتی نپذیرد یعنی شرکت کارگزاری تقریبا در برابر یک ریسک قرار می گیرد و از آنجا که سال مالی تعداد زیادی از شرکت های کارگزاری 31 شهریور است شاید تعدادی از آن ها مجبور شدند مطالبات خودشان را در قالب سهامی که الان هیچ کس مسئولیت آن را در قبال نگهداریش نمی پذیرد بفروشند که به نظرم این موضوع نیز می تواند یکی از دلایل افت شاخص ها باشد.






زمانبندی انتشار: 31 شهريور 1394 - 10:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن