تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802211454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هجوم مردم برای باز‌پس‌گیری پول‌ خود از خودروسازان / قهر با خودروسازان چاره کار نیست


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
خودروسازان 1 هجوم مردم برای باز‌پس‌گیری پول‌ خود از "خودروسازان" / قهر با خودروسازان چاره کار نیست

بازار خودرو؛
هجوم مردم برای باز‌پس‌گیری پول‌ خود از "خودروسازان" / قهر با خودروسازان چاره کار نیست
روی شانه صنعت خودروسازی کشور سنگینی می‌کند. رکود بازار خودرو به دنبال شدت گرفتن فعالیت کمپین نخریدن خودروی داخلی به صنعت خودرو آسیب‌های جدی خواهد زد.



 به گزارش سرویس اقتصادی"جام نیوز"، هجوم مردم برای باز‌پس‌گیری پول‌هایی که بابت پیش‌خرید خودرو داده‌اند هم داستان دیگری برای هجمه بیشتر به صنعت خودروسازی است. اگرچه این صنعت با کاستی‌های بی‌شماری در خصوص کیفیت روبه‌رو است اما نباید فراموش کرد که قهر با این صنعت که یکی از عوامل رشد اقتصادی کشور به شمار می‌رود به تولید و اقتصاد کشور لطمه خواهد زد.


صنعت خودرو پس از نفت، دومین صنعت کشور است. قهر مردم با صنعت خودرو تیراژ تولید را آن هم در دوران شکوفایی تولید پس از رفع تحریم‌ها به دنبال می‌آورد. کاهش تیراژ و افت تولید به رشد اقتصادی کشور لطمه وارد می‌کند. اگرچه تولید خودرو در کشور شاهد کاستی‌هایی است اما قهر کردن با خرید خودرو نه‌تنها نمی‌تواند این کاستی‌ها را رفع کند بلکه منجر به خوابیدن تولید و بیکاری کارگران این صنعت می‌شود.


دلنگرانی کارگران شرکت‌های خودروسازی از بیکاری
تجمع کارگران کارخانه‌های خودروسازی روز گذشته مقابل مجلس موید همین امر است. کارگران کارخانه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی با تجمع مقابل مجلس خواستار تضمین امنیت شغلی خود از سوی نمایندگان مجلس شدند.


تجمع‌کنندگان معتقد بودند که تحریم خرید خودروهای صفر داخلی در کنار واردات خودروهای خارجی منجر به اخراج کارگران شاغل در صنعت خودرو خواهد شد. بنابراین قهر با خرید چاره‌کار نیست.


فعالان بازار خودرو می‌گویند که پرونده خرید و فروش‌های تابستانی خودرو را بسته‌اند و می‌ترسند که رکود بازار تشدید شود. قیمت‌ها همچنان در کف است و امیدی هم به تکان خوردن آن نیست. خودروسازان اما همچنان تلاش دارند با طرح‌های متنوع فروش اعم از نقدی و اقساطی، بازار را اندکی گرما بخشند.
حتی خریدارانی هم که اندکی در اوضاع فعلی بازار‌ برای خرید خودرو پیش‌قدم می‌شوند هم در فضایی از شک و دودلی انتخاب خود را انجام می‌دهند؛ حتی برخی از آنها نیز در نیمه راه پشیمان می‌شوند و باز‌می‌گردند و پول خود را پس می‌گیرند و به امید کاهش بیشتر قیمت می‌نشینند. اینجاست که مکانیسم عرضه و تقاضا به بهترین شکل، بازار را به سمت رقابتی شدن پیش می‌برد، البته فضای رقابتی در بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم. هر کس ارزان‌تر بفروشد، می‌تواند قاپ مشتریان را بدزدد و هر کس که واقعا نیاز دارد، برای خرید وارد بازار می‌شود.


روزهای سردرگمی بازار خودرو
این روزها بازار خودرو‌ روزهای سردرگمی را سپری می‌کند. مردم همچنان در عدم خرید خودرو سرسختی می‌کنند و برخی فعالان بازار هم می‌گویند که احتمال خواب زمستانی زودهنگام هم در بازار خودرو، قدرت فراوانی دارد. آنها می‌گویند یخ بازار معاملات خودرو، به این زودی‌ها نمی‌شکند.
یک فعال خودرو در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: معاملات بازار خودرو به شدت افت کرده است و حتی خبرهای منتشره مبنی بر ورود خودروهای جدید به بازار هم‌ دیگر بازار را تکان نمی‌دهد. بسیاری از فروشندگان به این فکر افتاده‌اند که کمتر خودروهای صفر کیلومتر یا دست دوم از مردم بخرند در حالی که در گذشته فروشندگان خودرو به دنبال پارکینگ‌هایی بودند که خودروهای خریداری شده خود را آنجا انبار کنند و در وقت مناسب بفروشند.
وی می‌افزاید: مردم هنوز هم برای گرفتن قیمت به بنگاه‌های معاملات خودرو مراجعه می‌کنند اما خریدی انجام نمی‌دهند و همچنان در بازار سرسخت هستند، نمی‌خرند و حتی برای فروش هم کمتر مراجعه می‌کنند، چراکه خودروهایشان خریداری ندارد و تنها با این جمله از سوی نمایشگاه‌داران مواجه می‌شوند که باید خودرو را چند روز در مغازه بگذاری تا برایت بفروشیم البته تضمینی هم وجود ندارد که بعد از چند روز بفروشند و پولی به دست مشتری برسد.


افزایش کیفیت زمان می‌برد
خودروسازان باید به فکر افزایش کیفیت و کیفی‌سازی تولیدات خود باشند. گسترش همکاری با خودروسازان خارجی در شرایط پساتحریم برای افزایش کیفی محصولات در دستور کار آنهاست اما این کار زمان می‌برد. حداقل یک‌سال زمان لازم است تا با همکاری خودروسازان قدر خارجی، تولید را کیفی ساخت. نمی‌توان انتظار داشت در یک فرجه زمان چند ماهه تمام خطوط تولید را عوض کرد یا به جای یک خودروی ارزان‌قیمت خودرویی با کیفیت‌تر با همان قیمت به مردم عرضه کرد.


در حال حاضر کیفیت‌، فروش‌، خدمات پس از فروش و قیمت چالش اصلی صنعت خودروسازی است. نارسایی‌هایی که در زنجیره خودروسازی کشور وجود دارد که باید پس از رفع تحریم‌ها این عیوب برطرف شود. اما نمی‌توان انتظار داشت این سیکل معیوب چندماهه اصلاح شود. ورود تکنولوژی‌های جدید به این صنعت‌، افزایش کیفیت قطعه و ساخت و رشد کیفی در گرو زمان است.


خودروسازان با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند
اما یک عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در این زمینه گفت: در سال ۹۲ و ۹۳ به طور تقریبی ۴۰ درصد از ظرفیت خودروسازی ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


بهاره عریانی با بیان اینکه تولید خودروهای تجاری در ایران با وجود ظرفیت‌های بالایی که در کشور وجود دارد با مشکلات فراوانی درگیر است، گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که در صنعت خودروهای تجاری وجود دارد، تعدد بازیگران در این حوزه و پراکنده بودن آنهاست. ۳۱ تولید‌کننده ما در این بخش مقیاس تولیدشان پایین است و با تولید ۵ تا ۱۰ هزار خودرو به عنوان یک تولید‌کننده خودرو تجاری در نظر گرفته شده‌اند و به علت شرایط نامساعدی کشور در سال گذشته‌ تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده‌اند و ۹۰ درصد ظرفیت بیکار بوده است. وی افزود: با توجه به همین ۱۰ درصد بهره‌وری در سال گذشته بجز چین، ایران در تولید اتوبوس رتبه اول را در منطقه داشته و این نشان‌دهنده پتانسیل بالای کشور است که با ۱۰ درصد ظرفیت توانسته‌ایم به رتبه اول دست پیدا کنیم و اگر بتوانیم آن را ارتقا دهیم، جایگاه بهتری را کسب خواهیم کرد.


عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ادامه داد: در صنعت خودروسازی ما به علت تحریم‌هایی که وجود داشته و خصوصا تحریمی که در تیرماه سال ۹۲ کلید خورد با افت مواجه بودیم، صرف نظر از اینکه صنعت خودرو را به صورت خودروهای تجاری یا سواری نگاه کنیم، این افت بهره‌برداری از ظرفیت کاملا مشهود است و در سال ۹۲ و ۹۳ به طور تقریبی ۴۰ درصد از ظرفیت خودروسازی ما مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ترکیه در تولید خودروهای تجاری خیلی پیشرفته است و در یک آمار مقایسه‌ای تفاوت کاملا احساس می‌شود.


تحریم کمر خودروسازان را خم کرد
عریانی افزود: به استناد آمار انجمن جهانی خودرو‌سازان، معمولا در سطح جهان ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت خودروسازی برای خودروهای تجاری و ۶۰ تا ۶۵ درصد آن برای خودروهای سواری در نظر گرفته می‌شود. این نسبت دقیقا در ترکیه رعایت شده است و حدود ۳۷ درصد برای خودروهای تجاری و ۶۳ درصد برای خودروهای سواری خود اختصاص داده اما در ایران (در سال‌های ۹۲ و ۹۳) حدود ۲/۱۵ درصد برای خودروهای تجاری و ۸/۸۴ درصد برای خودروهای سواری در نظر گرفته شده است. این ۱۵ درصد نیز رقم بالایی را شامل نمی‌شود. اینکه ما می‌خواهیم در افق سال ۱۴۰۴ به تولید ۲/۱ میلیون دستگاه در سال برسیم که از این تعداد نیز باید ۳۰ هزار دستگاه صادر شود که از همین الان معلوم است با این وضعیت محقق نمی‌شود.


رکود اقتصادی حاکم بر کشور و منطقه
عریانی افزود: دومین مشکل در شرایط فعلی کاهش تقاضا به علت رکود اقتصادی حاکم بر کشور و منطقه است. تقاضایی برای حمل بار و حمل‌و‌نقل وجود ندارد و این خود علت دیگری برای عدم پیشرفت صنعت خودرو در بخش تجاری است. مشکل دیگر نیز تاثیر‌گذاری شدید دیپلماسی سیاسی بر دیپلماسی تجاری در صادرات است‌ چرا‌که دیپلماسی سیاسی ما با دیپلماسی تجاری همراه نیست.


طرح‌های مبتکرانه خودروسازان برای آشتی مردم
رکود بازار خودرو و عدم خرید این کالا از سوی مردم خودروسازان را وادار به اجرای طرح‌های مبتکرانه برای ترغیب مردم به خرید خودروی داخلی کرده است. کمک مالی به کسانی که خودرو را پیش‌خرید می‌کنند یکی از این طرح‌هاست که توسط سایپا اجرا می‌شود. در طرح اتو خدمت سایپا با هدف کمک به معیشت مردم برای کسانی که خودرو را پیش‌خرید کنند، ماهانه حداقل ۴۳۰ هزار تومان به صورت روزشمار واریز خواهد شد.


مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا از روش جدید فروش خودرو توسط این شرکت به منظور کمک به معیشت خانواده‌ها خبر داد. حسن احدزاده گفت: در طرح جدید که به مدت سه روز از ۲۹ شهریورماه آغاز شد، سایپا ماهانه تا زمان تحویل خودرو به مشتریان خود مبلغی را پرداخت می‌کند تا به معیشت خانواده‌های ایرانی کمک شود.


وی به ایرنا تصریح کرد: در صورتی که فردی برای خرید یک دستگاه پراید ۱۹ میلیون تومان به سایپا پرداخت کند و خودرو خود را طی یک سال آینده تحویل گیرد، سایپا ماهانه ۴۴۰ هزار تومان به حساب این مشتری به عنوان هزینه سفر به صورت روزشمار واریز می‌کند.


احدزاده افزود: اگر خرید خودرو
۹ ماهه باشد، هر ماه ۴۳۰ هزار تومان، اگر شش ماهه باشد ماهانه ۴۲۰ هزار تومان و برای سه ماه نیز ماهانه ۴۱۰ هزار تومان به حساب مشتریان واریز می‌شود.


مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه این طرح در راستای افزایش حمایت از مشتریان سایپا در این شرکت اجرایی شده است، افزود: طرح اتو خدمت سایپا از ۲۹ تا ۳۱ شهریور ادامه دارد و مشتریان برای خرید خودرو می‌توانند به نمایندگی‌های این شرکت در سراسر کشور مراجعه کنند.


به گفته این مقام مسوول در گروه خودروسازی سایپا، در این طرح اگر مشتری برای خرید یک دستگاه تیبا ۲۳ میلیون تومان به شرکت پرداخت کند و مقرر شود خودرو خود را طی یک سال آینده تحویل گیرد، سایپا ماهانه ۵۳۰ هزار تومان به حساب این مشتری واریز می‌کند.


احدزاده اظهار داشت: در صورتی که خریداری خودرو تیبای خود را طی ۹ ماه تحویل گیرد، سایپا ماهانه ۵۲۰ هزار تومان، شش ماهه ۵۱۰ هزار تومان و سه ماهه ماهانه ۵۰۰ هزار تومان و اگر خودرو دو سال خریداری شود، ماهانه ۵۴۰ هزار تومان به عنوان هزینه سفر به حساب مشتریان واریز می‌کند.
مدیر بازاریابی و پیشبرد فروش گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: به مناسبت فرا رسیدن اعیاد غدیر و قربان طرح فروش نوین گروه خودروسازی سایپا آغاز شد.


رضا تقوی از آغاز روش فروش جدید در راستای تکریم و رضایتمندی مشتریان خبر داد و گفت: گروه خودروسازی سایپا اقدام به ایجاد طرح جدید «اتو خدمت سایپا» با شرایط استثنایی کرده است که برای اولین بار در کشور اجرایی شده و با هدف کمک به اقتصاد خانواده‌ها با شرایط ویژه انجام می‌شود.


وی افزود: به مشتریان پس از انتخاب محصول و زمان تحویل بر‌اساس قرار‌داد منعقد شده از زمان تکمیل وجه تا زمان تحویل خودرو، مبلغی به صورت ماهانه داده خواهد شد که این هدیه ویژه به حساب بانکی اعلامی مشتری در زمان تحویل واریز می‌شود.


مدیر بازایابی و فروش سایپا تصریح کرد: از نکات قابل توجه این طرح فروش، علاوه بر هدیه ویژه‌ زمان تحویل و نوع خودرو ثبت نامی است که مشتریان محترم می‌توانند در زمان تحویل خودرو، نوع آن را تغییر و با تکمیل مبلغ آن از شرایط خاص تعریف شده برای خودروی جدید استفاده کنند.
تقوی گفت: این طرح در راستای تاکید مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا و تکریم مشتریان و افزایش رضایتمندی آنان بوده و انواع محصولات سواری گروه اعم از خانواده پراید، تیبا، برلیانس، سراتو و آریو در این طرح قابل ارایه می‌باشد.


وی افزود: در این طرح قیمت فروش محصولات قطعی و به روز است و شامل افزایش قیمت در زمان تحویل نخواهد شد./جهان صنعت/110



۳۰/۰۶/۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن