تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815249565
علی باباچاهی از خالق "حیدربابایه سلام" گفت
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: علی باباچاهی از خالق "حیدربابایه سلام" گفت
27 شهریور ماه سالروز درگذشت سید محمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) است که به نام روز شعر و ادب فارسی نیز نامگذاری شد. علی باباچاهی (شاعر) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا ضمن تاکید بر اینکه به برخی از غزلهای درخشان شهریار علاقه زیادی دارد و از کودکی بسیاری از غزلهای او را حفظ بوده که تاکنون هم در خاطرش باقی است، گفت: شهریار به عنوان یک غزلسرای معتبر مطرح است و تا اینجا هیچ مشکلی نیست اما اینکه روز شعر و ادب فارسی با نام او گره بخورد جای تامل و سوال دارد. البته برای اینکه سوءبرداشت نشود باید تاکید کنم ادبیات مرکز دوستی و مهربانی است و چیزی که اکنون با شنیدن روز شعر و ادب فارسی به ذهن من میرسد این است که کدام شعر و ادب فارسی؟ کدام روز شعر؟ در شرایطی که تیراژهای کتابهایی که برجسته شعر و رمان نهایتا بین 500 تا هزار نسخه منتشر میشوند کدام خوشدلی باقی میماند که بخواهیم درباره روزی به نام شعر و ادب فارسی صحبت کنیم؟ مسلما تنزل تیراژ کتابها امر مقدری نبوده و هر چه هست این بلا و آسیب آسمانی نیست و حاصل شرایط بد اقتصادی و فرهنگ کسالت روحی و حال مردم ایران است که ضمن نبود میراث مطالعه در جامعه کار را به اینجا رسانده است. وی ادامه داد: خود من به عنوان یک خواننده حرفهای شعر با قاطعیت میتوانم بگویم با نامگذاری یک روز با این شرایط موافق نیستم؛ یعنی اگر فرض هم کنیم شهریار شاعر فوقالعاده برجستهای باشد مسلما شاعران دیگری نیز در حد و اندازههای او وجود دارند. ضمن اینکه شهریار به دلیل دوری و مهجوری از روح دوران معاصر (که طبیعی هم هست) نمیتواند نماینده اصلی جریان شعری باشد که آوانگاردیسم و مدرنیسم را مد نظر خود دارد. اگر خیلی علاقهمند هستیم و اصرار داریم نام شخص خاصی روی روز شعر و ادب فارسی گذاشته شود من معتقد به انتخاب اولیها هستم. اولیها کسانی هستند که در جامعه ادبی ما به عنوان یک نماد برجسته از شعر و ادب شناخته میشوند و معمولا هم یک نفر نیستند و یک طیف چند ده نفره را شامل میشوند. شاید برای خیلیها عجیب باشد که چنین صحبتی می کنم اما به نظر من برای گرامیداشت این روز همان روز شعر و ادب کافی است و نیازی به اضافه کردن نام اشخاص نیست. غزل سرایانی در ایران داریم که امتیازدهی و سنجش هر کدام از آنها نهایتا با چند میلیمتر فاصله صورت میگیرد. مگر اینکه طیفی از دوستان اراده کنند و خواستشان این باشد که فقط جمعی از شاعران و شاعر مد نظر آنهامطرح شود. باباچاهی همچنین دربارهی جایگاه مفاهیم اجتماعی در شعر شهریار تصریح کرد: به طور کلی میگویم که معتقدم اصولا معانی معتبر، لزوما تضمینکننده ارزش ادبی یک اثر نیست. ممکن است در شعری از عدالت، آزادی و غیره صحبت کنیم، اما این حتما به معنی خوب بودن شعر نیست. شعر یک کار اجرایی زبانی است، نه کار معانی معتبر. منظورم این نیست که چنین معانی نباید در شعر باشد و یا مثلا در شعر شهریار ممکن است مسائل عاشقانه، اجتماعی وجود داشته باشد؛ اما صرف وجود اینها نیست که میتوان گفت شعر شهریار خوب است یا نه. این شاعر همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه شهریار در میان غزلسرایات معاصر چگونه ارزیابی میشود و او چقدر در کار اجرایی زبان موفق بوده است، بیان کرد: بحث نظر و انتقاد با حس فردی فرق میکند و من به دلیل حسی که از بچگی با شهریار درگیر بوده نمیتوانم خیلی نظرات خود را دخیل کنم. اما باید بگویم حتی الان هم میشود غزل خواند و از غزل لذت بود و اصولا لازم است که غزل بخوانیم و غزلواره بنویسیم. پس ضمن اینکه علاقه به خواندن غزل دارم و به عنوان یک ژانر ادبی از آن لذت میبرم، تاکید میکنم غالب غزل در مورد هر شاعری چه شهریار چه سلطان الشعرا محدودیت خاص خود را دارد. به عبارت دیگر، این سبک شعری محدودیت میآورد و بسیاری از معانی و مولفههای روز و این دوران به دلیل همین محدودیتها یا از بین میروند و یا حذف میشوند. اگر هم حذف نشوند معمولا جای چندانی در شعر پیدا نمیکنند. به همین دلیل است که حتی در غزلهای سیمین بهبهانی که چند درجه هم نوآورتر هستند همچنان این محدودیتها احساس میشود. بابا چاهی اضافه کرد: بالاخره وقتی غزل در عصر ما متولد میشود مقداری آسیبپذیری با خود دارد. البته منظور این نیست که آثار جنابان سپیدسرا مصون از آسیب و خطاست اما بالاخره به دلیل پیشینه و ژنی که از گذشته دارد و همین طور با توجه به تکرار کثرت که از این سبک شعری دیدهایم شاید جای کار چندانی نداشته باشد. وقتی ما تبلور عالی نمونههای غزل را در سخن و سرایش گفتاری سعدی میبینیم و یا غزلهای حافظ را میخوانیم در انتخاب غزلی از عصر معاصر کمیتمان لنگ میزند. حتی میتوان گفت غزلهای حافظ نسبت به خیلی از شاعران معاصر که در عصر تکنولوژی و فناوری زندگی میکنند هم نوآورتر است. شهریار در سال ۱۲۸۵ در شهر تبریز متولد شد. دوران کودکی را در روستای مادریاش -قیشقورشاق- و روستای پدریاش -خشگناب- در بخش تیکمهداش شهرستان بستانآباد در شرق استان آذربایجان شرقی سپری کرد. پدرش حاج میرآقا خشگنابی نام داشت که در تبریز وکیل بود. پس از پایان سیکل اول متوسطه در تبریز، در سال ۱۳۰۰ برای ادامهٔ تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسهٔ دارالفنون تا سال ۱۳۰۳ و پس از آن در رشتهٔ پزشکی ادامهٔ تحصیل داد. حدود شش ماه پیش از گرفتن مدرک دکتری بهعلت شکست عشقی و ناراحتی خیال و پیشآمدهای دیگر ترک تحصیل کرد. شهریار پس از سفری چهارساله به خراسان برای کار در ادارهٔ ثبت اسناد مشهد و نیشابور، به تهران بازگشت. در سال ۱۳۱۳ که در خراسان بود، پدرش حاج میرآقا خشگنابی درگذشت. او بهسال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد. دانشگاه تبریز شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکدهٔ ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا کرد در سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۰ اثر مشهور خود «حیدربابایه سلام» را میسراید. گفته میشود که منظومهٔ حیدربابا به ۹۰ درصد از زبانهای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ترجمه و منتشر شدهاست. در مرداد ۱۳۳۲ به تبریز آمده و با یکی از بستگان خود بهنام «عزیزه عمیدخالقی» ازدواج میکند که حاصل این ازدواج سه فرزند -دو دختر به نامهای شهرزاد و مریم و یک پسر به نام هادی- میشود. استاد شهریار سرانجام به دنبال کسالتی، از بیستم آذر ۱۳۶۶ در بیمارستان بستری شد. این شاعر به رغم معالجه موقت، سرانجام روز شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۶۷، به ابدیت پیوست و پیکر او روز دوشنبه ۲۸ شهریور ماه در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
۱۳۹۴/۰۶/۲۷ ۱۱:۰۳:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
رهبر جنبش اسلامی نیجریه در گفتوگو با فارس مطرح کرد بوکوحرام بازی شکستخورده دستگاههای اطلاعاتی است/جنگ نرم غ
رهبر جنبش اسلامی نیجریه در گفتوگو با فارس مطرح کردبوکوحرام بازی شکستخورده دستگاههای اطلاعاتی است جنگ نرم غرب علیه مردم نیجریه بیداری اسلامی در قلب آفریقاشیخ ابراهیم زکزکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه که از او به عنوان رهبر شیعیان نیجریه نیز یاد میشود معتقد است بوکوحرام بازی شکستخمرکز اسناد انقلاب اسلامی درگذشت آیتالله خزعلی را تسلیت گفت
مرکز اسناد انقلاب اسلامی درگذشت آیتالله خزعلی را تسلیت گفت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیتالله ابوالقاسم خزعلی پیشکوت مبارزات انقلابی طی پیامی درگذشت این مجاهد و یار دیرین امام خمینی ره و پاسدار حریم مقام معظم رهبری را تسلیت گفت به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگعلیرضا صدرا در گفتوگوی مشروح با فارس: امام(ره) معتقد بود اتحادیه جماهیر اسلامی در عصر ظهور تشکیل میشود
علیرضا صدرا در گفتوگوی مشروح با فارس امام ره معتقد بود اتحادیه جماهیر اسلامی در عصر ظهور تشکیل میشوداستاد دانشگاه تهران گفت امام ره معتقد است که اتحادیه جماهیر اسلامی در سطح جهان اسلام در عصر ظهور واقع میشود در زمان حکومت امام زمان عج کشورها در همدیگر ادغام نمیشود بلکهخضری در گفتوگو با فارس: امت اسلامی علیه جنایات سعودیها در یمن موضعگیری کنند
خضری در گفتوگو با فارس امت اسلامی علیه جنایات سعودیها در یمن موضعگیری کنندنماینده مردم پیرانشهر در مجلس حمایت از مردم مظلوم یمن را دفاع از کیان اسلام خواند و ابراز امیدواری کرد که امت اسلام در برابر اسلام آمریکایی و صهیونیستی عربستان سعودی موضع بگیرد رسول خضری نماینده مردم پیسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رحلت آیتالله خزعلی را تسلیت گفت
با انتشار پیامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رحلت آیتالله خزعلی را تسلیت گفت شناسهٔ خبر 2917369 - چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۴ دین و اندیشه > سایر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با انتشار پیامی رحلت یار دیرین امام و رهبری حضرت آیتالله خزعلی را تسلیت گفت به گزارش خبردانشگاه مذاهب اسلامي، ارتحال آيتالله خزعلي را تسليت گفت
۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ۱۵ ۳۸ب ظ دانشگاه مذاهب اسلامي ارتحال آيتالله خزعلي را تسليت گفت موج-دانشگاه مذاهب اسلامي با صدور پيامي ارتحال عالم رباني مفسر و حافظ کل قرآن آيتالله خزعلي را تسليت گفت به گزارش خبرگزاري موج در اين پيام آمده است اذا مات العالم ثلم في الاسلام ثلمه لايسدها شوزیر ارشاد درگذشت آیت الله خزعلی را تسلیت گفت
وزیر ارشاد درگذشت آیت الله خزعلی را تسلیت گفتوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله خزعلی نماینده مجلس خبرگان رهبری را به جامعه روحانیت و خانواده وی تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری فارس متن پیام علی جنتی به شرح زیر است انالله و اناالبه راجعون رحلت عالم ربانی آیت اللحجتالاسلام غفاری در گفتوگو با فارس تشریح کرد: «مصرفگرایی» ویژگی اصلی سبک زندگی پستمدرن است/رابطه
حجتالاسلام غفاری در گفتوگو با فارس تشریح کرد مصرفگرایی ویژگی اصلی سبک زندگی پستمدرن است رابطه سبک زندگی و التزامات پست مدرنیسمعضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت نهاد خانواده دین و مرزهای فرهنگی در سبک زندگی پست مدرن آسیبهای زیادی میبیند چرا که پست مدرنها اعتقادیجنتی: علیه من تظاهرات کردند و گفتند این وزیر صهیونیست را از این وزارتخانه بیرون ببرید
جنتی علیه من تظاهرات کردند و گفتند این وزیر صهیونیست را از این وزارتخانه بیرون ببریدتاریخ انتشار جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳ ۳۰ علی جنتی وزیر ارشاد در مراسم روز ملی سینما از خرابیهایی که میراث دولتهای احمدینژاد است و تاکید کرد که تحت تاثیر فشارها قرار نخواهدشورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درگذشت آیتالله خزعلی را تسلیت گفت
چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۷ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیهای در گذشت آیتالله خزعلی را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این اطلاعیه به شرح زیر است انا لله و انا الیه راجعون ارتحال عالم مجاهد و پارسا حضرت آیتالله آقا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها