تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820305615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روز پاكسازي تفرجگاه‌ها با هدف «نظافت» يا «فرهنگ‌سازي»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روز پاكسازي تفرجگاه‌ها با هدف «نظافت» يا «فرهنگ‌سازي»
نویسنده : علي خدايي بيجاري 
هرساله در آخرين جمعه شهريورماه، به واسطه پايان تابستان و كمرنگ شدن سفر به تفرجگاه‌ها، بسياري از فعالان محيط زيست، به پاكسازي و نظافت تفرجگاه‌هاي حاشيه شهر‌ها مي‌پردازند. اين روز كه به نام «روز پاكسازي تفرجگاه‌ها و مكان‌هاي گردشگري كنار جاده‌اي» نامگذاري شده، پيشينه دور و درازي ندارد و از دو سال قبل در تقويم دوستداران طبيعت ثبت شده است. خاستگاه اين اتفاق اينگونه بود كه در آخرين جمعه شهريور سال 92 رها‌سازي حجم انبوهي زباله در طبيعت سبب شد متوليان امر محيط زيست و انجمن‌هايي كه در زمينه امر دفع زباله به فرهنگ‌سازي مي‌پردازند، اين روز را با عبارت يادشده نامگذاري كنند.
با اين اوصاف امسال نيز در روزهاي 26 و27 شهريور(امروز و فردا) فعالان محيط ‌زيست استان‌هاي اردبيل و گيلان ميزبانان اصلي مراسم پاكسازي زباله‌هاي كنار جاده هستند. به اين صورت كه امروز پاكسازي منطقه جنگلي فندقلو در گردنه حيران در استان اردبيل و روز 27شهريور طي مراسمي منطقه جنگلي جاده اسالم به خلخال در استان گيلان پاكسازي خواهد شد.
اما اهداف قابل تقدير حاميان محيط زيست در جريان عملكردي كه در اين روز انجام مي‌دهند بر محورهاي سه‌گانه جمع‌آوري زباله، ميزان كاهش توليد زباله، آگاه‌سازي‌ و فرهنگ‌سازي در ميان مردم براي نريختن زباله استوار است.
با اين اوصاف، ذكر دو نكته خالي از لطف نيست.
يك: جمع‌آوري زباله توسط كساني كه در اين رابطه شرح وظايف ندارند و اين عمل را با اهداف خير خواهانه انجام مي‌دهند، در واقع پيشينه‌اي دارد كه به غرب برمي‌گردد. به اين صورت كه در غرب چنين اقداماتي در واقع يك نمايش سمبليك است كه با اين هدف اجرا مي‌شود كه برخي از مردمي كه بر قباحت و زشتي كار خود، يعني دفع غيراصولي زباله، آگاه نيستند با ديدن همنوعان خود، به تفكر واداشته شوند و در اين رهگذر، به گونه‌اي غيرمستقيم و بدون تخريب و تحقير، رفتار اصولي را از اجرا كنندگان بياموزند. با اين وجود اجراي چنين مراسم‌ها و مناسباتي در كشور ما نتايج قابل‌توجهي نخواهد داشت، چراكه در وهله اول هدف، جمع‌آوري زباله‌هايي است كه چند سازمان و دستگاه متولي جمع‌آوري و دفع آن هستند و مورد دوم اينكه قاطبه افرادي كه به آلوده كردن طبيعت و محيط شهري مي‌پردازند، كاملاً بر قباحت كار خود آگاه هستند اما با اين گمان كه چون كسي آنان را نمي‌بيند، زباله‌هاي‌شان را در مكان‌هايي غير از مكان‌هاي تعبيه شده رها مي‌كنند و با اين عمل غيراخلاقي گمان مي‌كنند كه در وقت و انرژي صرفه‌جويي مي‌كنند!
دو: شهرداري‌ها و برخي متوليان امر دفع زباله در دهه 70 متحمل صرف زمان و هزينه زيادي شدند كه به مردم بقبولانند كه زباله‌هاي‌شان را در كيسه‌هاي زباله بريزند و به دفع بهداستي آن كمك كنند. با اين حال خود شهرداري‌ها طرح عجيب ديگري را با هدف تفكيك زباله انجام دادند كه باعث پنبه كردن تمام رشته‌هاي گذشته شد! به اين صورت كه موتورهاي سه چرخه‌اي را ابداع كردند و كساني را گسيل داشتند كه در سطل‌هاي زباله شهري كه بر سر هر كوچه و گذر وجود دارد به جولان بپردازند و شيشه، فلز، كاغذ و مقوا را جمع‌آوري كنند كه در نهايت امر مهم بازيافت صورت بگيرد! در اين راستا اين طرح شكست خورد و امروزه در هر گوشه و كناري مي‌بينيم افراد نيازمند در سطل‌هاي زباله شهرداري‌ها به دنبال مواد قابل بازيافت مي‌گردند. با اين حال موفقيت آنان مستلزم اين است كه ابتدا به ساكن كيسه‌هاي زباله را پاره كنند! كيسه‌هايي كه استفاده از آنها در دهه 70 حكايت‌هايي داشت كه پيش‌تر توضيح داده شد. با اين احوال افراد نيازمند كه به آنان لقب « دزد زباله» داده شده در چند سال اخير و با عنايت به مناسبت‌هايي چون سيزده بدر و روزهايي كه مردم به دامان طبيعت مي‌روند، با حضور در تفرجگاه‌ها به استحصال مواد مورد نياز خود مي‌پردازند و اين كار ساده كه از چشم برخي‌ها كاري شرافتمندانه محسوب مي‌شود، ضربات مهلكي به طبيعت بيمار و نزار اين برهه از زمان وارد مي‌كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن